Решение по дело №464/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 февруари 2021 г. (в сила от 16 март 2021 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700464
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

33

 

гр. П.***, 24.02.2021 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – П.***, в открито заседание на дванадесети февруари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                                                         

                                                      СЪДИЯ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

 

при съдебния секретар Е. В., като разгледа докладваното от съдия Георгиева  административно дело № 464 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл. 215, ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на Т.Г.Н., с ЕГН ********** и адрес: ***, против обективиран в Писмо изх. № 18/ТР3046-1/24.01.2019г. отказ на кмета на община П.***да одобри изменение на подробен устройствен план – план за регулация /ПУП-ПР/ на урегулирани поземлени имоти /УПИ/ ***и ***, в квартал *** по регулационния план на с. Г.Б.***, община П.***,

В жалбата се излагат аргументи, че отказът е незаконосъобразен. Иска да се отмени и да се присъдят сторените разноски.

В съдебно заседание, пълномощникът му адв. А.А.,*** поддържа жалбата и пледира отказът като незаконосъобразен да се отмени.  Прави искане за присъждане на направените по делото разноски и представя списък по чл. 80 от ГПК.

Ответникът по жалбата–кмет на община П.***за представител изпраща ст.юрисконсулт Д. Е.***. Оспорва жалбата и пледира същата да се отхвърли като неоснователна.  Прави искане за присъждане на разноски, за което представя списък по чл.80 от ГПК.

Административен съд П.***, като се запозна с приложените по делото доказателства и извърши цялостна проверка относно законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл.168, ал.1, във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Със съдебно решение № 9634 от 15.07.2020г., постановено по АД № ***/2020г. състав при ВАС е отменил решение № 521 от 19.12.2019г. постановено по АД № ***/2019г. по описа на Административен съд-П.***. Дадени са указания за събиране на доказателства свързани с ПИ № ***, попълнен в кадастралния план на с. Г.Б.***, общ. П.***и делото е върнато за ново разглеждане.

От доказателствата по делото е видно, че жалбоподателят Т.Г.Н. се легитимира за собственик на имот в с. Г.Б.*** по силата на  Нотариален акт № *** том ***, дело № ***/1990г., за който по действащия от 1993г. регулационен план е отреден парцел *** в кв.***по плана на селото.

С влязло в сила Решение № ***/14.01.1999г., постановено по гр.д. № ***/1996 г. на Районен съд П.***, по иск на Т.Г.Н. е признато за установено по отношение на собствениците на УПИ ***Я. В. Т. и Б. В. С.***а, че кадастралната граница между имоти пл. № *** и пл. № ** в кв.*** по действащия регулационен план на с. Г.Б., одобрен със Заповед № 2242/04.11.1993г., следва да минава по регулационната граница между парцели *** и *** в кв.*** по плана на с. Г. Б. одобрен със Заповед № 1630/24.11.1980г., означена на скица, неразделна част от решението/ с букви А-Б.

На 13.07.2018г. жалбоподателят Т.Г. *** заявление с вх. № 18/ТР-3046 от същата дата. С него поискал да му бъде разрешено изработване или допускане на изменение на подробен устройствен план – план за регулация /ПУП-ПР/ на урегулирани поземлени имоти /УПИ/ ***и ***, в кв. *** по регулационния план на с. Г.Б.***, община П.***на основание чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Към заявлението приложил: копие на нотариален акт и  1 брой скица-проект за ПУП-ПР.

С Писмо изх. № 18/ТР/30461/24.09.2019г. кметът на община П.***уведомил жалбоподателя, че представеното предложение за изменение на подробен устройствен план – план за регулация /ПУП-ПР/, съгласно приложената скица не отговаря на изискванията по чл. 19 от ЗУТ за лице на УПИ ***, кв.** по регулационния план на с. Г.Б.***, община П.***и му върнал документите за преработка.

Предмет на съдебното производство е обективирания в писмо изх. № 18/ТР/30461/24.09.2019г. отказ на кмета на община П.***да одобри  изменение на ПУП-ПР на *** и ***, кв. *** по регулационния план на с. Г.Б.***, общ. П.***.

В хода на съдебното производство при първоначалното разглеждане на делото е приета съдебно техническа експертиза. Въз основа на изложеното в нея се приема, че действащия кадастрален, застроителен и регулационен план на с. Г.Б.*** е одобрен със заповед № 2242/04.11.1993г. на Кмета на община П.***. Допусната е промяна на кадастралната граница между процесните имоти по силата на заповед № 424 от 22.02.2010г., като изменението съответства на влязлото в сила решение на ПРС по гр.д. № 1399/1996г. и скицата на вещото лице към това решение. С решението  е разрешен спор за материално право, с което между собствениците на имот пл. № *** и имот пл. № *** като съдът е приел, че границите на тези имоти са съгласно отменения регулационен план за с. Г.Б.***.

След влизане в сила на сега действащия план за регулация има извършено частично изменение на ПУП-ПР като то се изразява в разделяне на УПИ ***, кв.*** на два нови УПИ – УПИ *** и УПИ ***, като това изменение на ПУП-ПР не касае и не засяга регулационната граница между *** и УПИ ***, в кв. *** по регулационния план на с. Г.Б.***. В част от площите на УПИ ***попада площ от имот пл. № *** по кадастралния план на с. Г.Б.***, като последната е *** кв.м и съответства на площта, за която е влязло в сила решение на ПРС по гр.д. № ***/1996г. и скица към него с признато за установено, че е собственост на жалбоподателя Т.Г.Н.. Вещото лице е представило констатациите си нагледно в скица, на която с черен цвят е показан действащият кадастрален план, а с червени и сини линии - действащият регулационен план.

В хода на настоящето съдебно производство се допусна изслушване на съдебно техническа експертиза, изготвена от вещо лице вписано в списъка на специалистите. Въз основа на него се приема, че  ПИ № *** е попълнен в кадастралния план на с. Г.Б.*** през 2010г.  въз основа на подадено заявление с вх. № 10/ТР-258 от 13.01.2010г. от настоящия жалбоподател, с което е поискано поправка на границите на имоти с пл. № *** и *** и привеждане на същите в съответствие с решение № 1195 от 14.01.1999г.. Процедирано е по реда на чл. 53, ал. 2 и ал. 3 от ЗКИР. Съставен е акт за непълноти и грешки в одобрен кадастрален план, подписан от заявителя Т.Н. и от пряко заинтересуваните лица. Поправени са границите на имоти пл. № 66 и 65, при което се е образувал нов имот пл. № ***, в кв. 6 по кадастралния план на селото. Поправката е одобрена със заповед № 424 от 22.02.2010г. на Кмета на община П.***. Новообразувания имот ПИ № *** е с площ от 195 кв. м. и е записан като общински имот в разписните листи. Границите му са от изток-улица, от юг-имот пл. № ***, от запад-имот пл. № *** и от север-имот пл. № ***. Съгласно действащият регулационен план за селото от 1993г. този ПИ *** е придаваемо място към *** със 112кв.м.. Заключението на експерта, което се приема изцяло е, че процесния ***, кв. 6, съгласно предвижданията на регулационния план има излаз на улица от изток. 

В хода на съдебното производство са приети и приложени като годни доказателства-цялата преписката по поправка на кадастралните  граници на процесните имоти и заповедта, с която е одобрена поправката, ведно с доказателства за връчване. Преценени поотделно и в съвкупност с останалия доказателствен материал, мотивират състава да приеме, че имот ПИ № *** е общински имот, който на изток има излаз към улица и съответно се явява придаваемо място към *** със 112кв.м, с излаз на улица.

При така установената фактическа обстановка, съобразявайки разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК, Административен съд-П.***, извърши преценка за законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК и направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.

Оспореният административен акт не страда от отменително основание посочено в чл. 146, т. 1 от АПК. Същият е издаден от Кмета на община П.***, който е компетентен орган по чл. 124а, ал. 2 от ЗУТ  да се произнася по искания одобряване на ПУП, респ. изменения на  ПУП по чл. 135, ал. 2 от ЗУТ. 

Оспорения отказ е в изискуемата форма за действителност, но няма необходимото съдържание посочено в чл. 59, ал. 2 от АПК.

При постановяването му са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила и същият не е съобразен с материално правните разпоредби.  Налице са отменителни основания по чл. 146, т. 2, т. 3 и т. 4 от АПК. Доводите за това са следните:

Изхождайки от искането-Заявление вх. № 18/ТР-3046 от 13.07.2018г., с което е сезиран ответника следва, че е поискано  разрешение за допускане на изменение на подробен устройствен план – план за регулация /ПУП-ПР/ на урегулирани поземлени имоти /УПИ/ ***и *** в кв. ***по регулационния план на с. Г.Б.***, община П.***.

Вместо да съобрази това, с оспореното писмо кмета на община П.***е обективирал по същество отказ да одобри изменение на ПУП–ПР и в тази връзка това писмо представлява ИАА. Видът на акта се извлича от неговото съдържание и в конкретния случай въпреки използваните изрази от административния орган с него се отказва с посочването, че не са налице условия да се одобри изменение на ПУП. Посоченото в писмените бележки, че оспореното писмо не е отказ, не променя характера на акта, който по своето съдържание представлява именно отказ.

В нарушение на административно производствените правила административния орган не е направил разграничение между двете отделни производства – по разрешаване на изработването на проект за изменение на ПУП и по одобряване на изменение на ПУП, като в тази връзка е достигнал до неправилни изводи досежно наличието на основания за отказ, като не е съобразил относимите към спора материално правни норми.

В конкретния случай не се касае за разрешение за изработване на проект за ПУП, а е поискано разрешение за изработване на проект за изменение на вече одобрен ПУП на основание чл. 135, ал. 2, вр. с ал. 3  от ЗУТ.

С оглед на това е следвало издаване на мотивирано предписание по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ, което е административен акт по смисъла на чл. 214, т. 1 от ЗУТ и подлежи на съдебен контрол. Съгласно чл. 135, ал. 1 от ЗУТ "Лицата по чл. 131 могат да правят искания за изменение на устройствените планове с писмено заявление до кмета на общината", а съгласно ал. 2 на разпоредбата "Когато искането е за изменение на подробен устройствен план, към заявлението се прилага скица с предложение за изменението му". Налице са изискуемите документи очертаващи предмета на произнасяне от органа. Следвало е да се развие  предварителната процедура, при която се разрешава изработването на проект за ПУП, при която дори не е необходимо да е посочено основанието за исканото изменение по чл. 134 от ЗУТ.

В конкретния случай е направено искане по чл. 135, ал. 1 от ЗУТ с представена скица – предложение по ал. 2 на разпоредбата, като е посочено и правното основание по чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, а именно, когато: при изменение на кадастрален план или при одобряване или изменение на кадастрална карта в урегулирана територия имотните граници на поземлените имоти не съвпадат с регулационните или е установена непълнота или грешка в кадастралната карта, използвана като основа за изработване на подробен устройствен план. В процедурата по чл. 135, ал. 1 вр. ал. 3 от ЗУТ се извършва преценка за съответствие на предложението с правилата и нормите по устройство на територията, както и с ОУП на населеното място, ако такъв е наличен. При наличните  предпоставки следва да се издаде положителен акт. Наличието или липсата на някое от основанията по чл. 134 ЗУТ следва да бъде преценявано едва в хода на изработването на проекта за изменение. Затова посоченото в писмото, че УПИ ***по приложената скица не отговаря на изискванията на чл. 19 от ЗУТ за лице не е необходимо на този етап от производството по допускане/разрешаване изменение на ПУП-ПР. Тези параметри не са предмет на проверка, при разрешаване да се изработи проект за изменение на ПУП. В настоящата процедура по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ, както беше посочено следва да се установи дали искането е допустимо съобразно правилата по устройство на територията, т. е. дали е допустимо въобще да се изработва изменение на ПУП за територията и съответства ли на ОУП. Касае се за предварително производство по допускане да се изработи изменение на ПУП, а не до производството по изменение на самия ПУП, при изработването, на който съответно вече следва да бъдат съблюдавани горните параметри, включително да се прецени и чл. 19, ал. 5 от ЗУТ.

В настоящия случай от събраните по делото доказателства се установява, че изменението на ПУП-ПР, за което е поискано разрешаване касае изменение на регулацията между УПИ ***и ***, кв. ***, по плана на с. Г.Б.***, като регулационните линии се поставят по имотните граници на този имот по одобрената кадастрална карта. От доказателствата по делото е видно, че имота на жалбоподателя представлява ***, кв. *** по регулационния план на с. Г.Б.***, като съгласно действащият регулационен план за селото от 1993г. към този имот има придаваемо място 112кв.м от  ПИ *** и съгласно предвижданията на регулационния план ***, кв. *** има излаз на улица от изток. Кадастралната граница между УПИ ***и ***, кв. ***, по плана на с. Г.Б.***, е одобрена със заповед № 424 от 22.02.2010г. на кмета на община П.***, която е надлежно съобщена на всички заинтересовани страни и е влязла в сила. Предложената проектна регулационна граница  съвпада с кадстралната такава. Заявлението и представените към същото документи е очертало предмета на административното производство и съответно се е дължало произнасяне по чл. 135 от ЗУТ, каквото производство нито се е провело, нито оспорения акт кореспондира с такова. 

По изложените съображения са приема, че административния орган в нарушение на административно производствените правила и при неправилно прилагане на материално правните норми е постановил обективирания в писмо изх. № 18/ТР-3046-1 от 24.01.2019г. отказ да допусне изменение на ПУП-ПР на УПИ ***и ***, кв. 6 по регулационния план на с. Г.Б.***, общ. П.***. Отказът е незаконосъобразен и като такъв се отменя в условията на чл. 146, т. 2, т. 3 и т. 4 от АПК.

Административната преписка следва да се върне на административния орган за ново произнасяне, при съобразяване с дадените указания.

При този изход на спора жалбоподателя има право на разноски. Същите са своевременно поискани и са придружени със списък на разноските по чл. 80 от ГПК. На основание чл. 226, ал. 3 от АПК се дължи произнасяне и по разноските пред ВАС. С оглед на това ответникът по жалбата ще бъде осъден да заплати на жалбоподателя съдебни разноски в общ размер на 1940.00лв., представляващи адвокатско възнаграждение по договори  за правна защита и съдействие в размер на 1440.00лв.  /по 720.00лв. пред АС-П.***и пред ВАС/, ведно с доказателства за заплащането им и 500.00лв., възнаграждения за вещо лице по приетите по делото две съдебно технически експертизи.

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд-П.***

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на Т.Г. Н.*** обективиран в Писмо изх. № 18/ТР3046-1/24.01.2019г. отказ на кмета на община Перник.

 ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне по заявление с  вх. № 18/ТР-3046 от 13.07.2018г. подадено от Т. Г. Н.***.

ОСЪЖДА Община П., с адрес гр. П., пл. „****“ № 1А, да заплати на Т. Г. Н., с ЕГН *** и адрес: гр. С.*** съдебни разноски в размер на 1940.00лв. /хиляда деветстотин и четирдесет лева/.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховен административен съд на Република България, в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

СЪДИЯ:/П/