Определение по дело №38/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 659
Дата: 14 май 2021 г. (в сила от 4 ноември 2021 г.)
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20217170700038
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 659

   гр.Плевен, 14.05.2021 год.

                                                       

Административен съд - гр.Плевен, ІV-ти състав, в закрито съдебно заседание на четиринадесети май  две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                      Председател: Цветелина Кънева

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело №38/2021 г. по описа на Административен съд – Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството по делото е образувано по жалба от ФК „Ювентус-95” с.Малчика, представлявано от председателя на А.А., против Решение №189/29.12.2020г. на Общински съвет-Левски, с което са отпуснати финансови средства в размер на 27500лева на ОФК „Левски 2007“ гр.Левски за продължаване състезателната дейност в Трета лига-Северозападна.

В жалбата се твърди, че взетото решение по т.13 от дневния ред е незаконосъобразно, прието при допуснати съществени нарушения на процедурните правила, в противоречие с Наредба №28 и при несъответствие с целта на закона. Сочи се, че при отпускане на средствата са допуснати множество нарушения на Наредба №28 на ОбС-Левски, която регламентира процедурата за разпределение на общински бюджетен ресурс за субсидиране на спортни клубове.  Твърди се, че това допълнително финансиране не е било обсъждано на двете постоянни комисии към общинския съвет. Твърди се още, че решението е прието с 11 гласа „за“, от които два са гласове на членове на Висшия Орган на управление на футболния клуб-молител. Счита се, че е налице конфликт на интереси.  Твърди се, че с взетото решение безспорно е ощетен ФК „Ювентус-95“, тъй като е извършено скрито разпределение на средствата за спортни дейности за спортните клубове за 2020г. Моли се за отмяна на решението. Направено е искане за спиране предварителното изпълнение на обжалваното решение.

С определение от 15.01.2021г. е оставено без разглеждане искането за спиране предварителното изпълнение на оспореното решение на общинския съвет и производството по делото в тази част е прекратено. Жалбата отново е оставена без движение с указания футболният клуб да обоснове правен интерес от обжалване на решението, доколкото същото е взето във връзка с направено искане от друг футболен клуб и оспорващият не е адресат на акта.

С допълнение към жалбата от 22.01.2021г. и от 25.01.2021г. оспорващият футболен клуб посочва, че под повърхността на казуса се крият множество противоречиви практики и закононарушения през годините, като в подкрепа се сочат и многобройните дела, които са водени през годините по повод разпределените бюджетни средства. Счита се, че футболният клуб е неоправдан, тъй като не получава никаква субсидия за дейността си, при положение, че има такова перо в бюджета, а конкурентният футболен клуб получава такива. Сочи се още, че правният интерес произтича и от това, че при наличие на подадено заявление в началото на годината и повторно от м.декември 2020г., не се разглежда искането, за сметка на последователно претендираните и удовлетворени искания от другия футболен клуб. В заключение се моли жалбата да бъде уважена.

С определение №149/25.01.2021г. е оставена без разглеждане жалбата на ФК „Ювентус-95” с.Малчика против Решение №189/29.12.2020г. на Общински съвет-Левски и производството по делото е прекратено.

При инстанционен контрол, с определение №4717/14.04.2021г. по адм.дело №2851/2021г. на ВАС е отменено прекратителното определение и делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия по изясняване допустимостта на жалбата чрез събиране на допълнителни доказателства. ВАС е дал указания, че при проверка допустимостта на жалбата е следвало да се установи има ли подадено заявление от ФК „Ювентус-95“ с.Малчика за финансиране по реда на чл.4 от Наредба №28 на ОбС-Левски, дали наредбата е действащ нормативен акт, дали средствата за финансиране на спортни клубове е залегнало и предвидено в общинския бюджет и дали с процесното решение не се променя бюджетната рамка на разходите по този бюджет.

След като се запозна с жалбата, допълненията към нея, събраните по делото доказателства, включително в изпълнение на дадените от Върховния административен съд задължителни указания и съобрази закона, съдът намира, че жалбата на ФК „Ювентус-95” с.Малчика против Решение №189/29.12.2020г. на Общински съвет-Левски е недопустима за разглеждане по същество. Съображенията за това са следните:

Установява се по делото, че въз основа на Искане от 11.12.2020г. от ОФК „Левски 2007“ гр.Левски за отпускане на финансови средства за дофинансиране спортната дейност на клуба, с оспореното в настоящето производство Решение №189/29.12.2020г. на Общински съвет-Левски, на основание чл.21 ал.1 т.23 от ЗМСМА, са отпуснати финансови средства в размер на 27500лева на ОФК „Левски 2007“ гр.Левски за продължаване състезателната дейност в Трета лига-Северозападна.

От данните по делото се установява още, че в началото на 2020г. ОФК „Левски 2007“ гр.Левски е поискал субсидия в размер на 57500лева, а е отпусната субсидия в размер на 30000лева.

От допълнително събраните доказателства се установява, че по реда на чл.4 от Наредба №28 на ОбС-Левски, със заявление вх.№Д-4800-26/15.01.2020г. ФК „Ювентус-95“ с.Малчика е поискал субсидия в размер на 25500лева за 2020г, като с Решение №60/27.02.2020г. на ОбС Левски е отпусната субсидия в размер на 10000лева /установено при служебна справка в интернет страницата на Общински съвет Левски/.

От писмо на л.65 от делото се установява, че ФК „Ювентус-95” с.Малчика не е подавало заявление за отпускане на допълнителни средства за 2020г., като от страна на оспорващия футболен клуб не са представени доказателства в обратна насока.

Видно от Решение №180/29.12.2020г. на ОбС Левски /л.69/ е, че е направена актуализация на бюджета, която включва спортните дейности, а именно увеличена е дейност 122 „Общинска администрация“, параграф 4214 „Обезщетения и помощи по решение на общински съвет“ за сметка на намаление на дейност 714 „Спортни бази за спорт а всички“, параграф 43 00 „Субсидии и други текущи трансфери за нефинансови предприятия“ с 51000лева.

На настоящия съдия-докладчик е служебно известно, а и се установява от събраните по делото доказателства, че с Решение №255/13.05.2021г. по адм.дело №78/2021г. по описа на Административен съд Плевен е отменено Решение по Протокол №151/29.10.2020г. на Общински съвет Левски, с което е отменена Наредба №28 на Общински съвет Левски, като съдебното решение не е влязло в законна сила.

Предвид горното, съдът счита, че в конкретния случай не е налице правен интерес от оспорване за ФК „Ювентус-95” с.Малчика. Последният футболен клуб е лице, на което с оспорения акт не се засягат негативно, пряко и непосредствено субективни права, признати от закона - по арг. от чл. 147, ал.1 от АПК. Последният не е адресат на акта, като такъв е ОФК „Левски 2007“ гр.Левски, по чието искане е взето и решението на общинския съвет. Правният интерес е процесуалноправно понятие и се свързва с призната от закона възможност да се търси съдебна защита. Право да оспорват административните актове имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от тях или за които те пораждат задължения. Правният интерес трябва да е личен и пряк, което означава, че със самата отмяна на оспорения административен акт ще се отстрани настъпващата или настъпилата щета от изпълнението на административния акт. Ако административният акт има пряк правопроменящ, правопрекратяващ или правопогасяващ ефект по отношение правата и законни интереси на лицата, е налице правен интерес. В конкретния случай се установява, че оспорващият футболен клуб е подавал единствено заявление по реда на чл.4 от Наредба №28 на ОбС Левски и то в началото на календарната 2020г., като не е подавал искане за допълнително отпускане на средства за 2020г., по каквото искане на ОФК „Левски 2007“ гр.Левски е прието процесното решение. Установява се, че към момента на разглеждане от ОбС Левски / 29.12.2020г./ на искането за допълнително финансиране от ОФК „Левски 2007“ гр.Левски, Наредба №28 на ОбС Левски е била отменена с Решение №151/29.10.2020г., т.е. не е съществувала нормативна база и ред за субсудиране на спортните клубове. Отмяната на Решение №151/29.10.2020г., /при влизане в сила на съдебното решение/ ще има действие занапред. Твърдението, че предоставените средства представляват скрито разпределение на средства за спортни дейности, което е незаконосъобразно и несправедливо, не обосновава наличието на личен и пряк правен интерес от оспорване на процесното решение, доколкото същото е взето по подадено допълнително искане за отпускане на средства, каквото ФК „Ювентус-95” с.Малчика не е подавало.

По изложените по-горе съображения, жалбата е недопустима и същата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено.

Воден от горните мотиви и на основание чл.159 т.4 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на ФК „Ювентус-95” с.Малчика против Решение №189/29.12.2020г. на Общински съвет-Левски.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №38 по описа за 2021г. на Административен съд-Плевен.

Определението може да се оспори с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщението за изготвянето му.

Преписи от определението да се изпратят на страните.

                                                                                                          СЪДИЯ:/П/