№ 113
гр. Ловеч, 05.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛОВЕЧ, VIII СЪСТАВ, в публично заседание на
трети юни през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ЙОРДАНКА ХР. ВУТОВА
при участието на секретаря ТАТЯНКА Д. ГАВАЗОВА
като разгледа докладваното от ЙОРДАНКА ХР. ВУТОВА Административно
наказателно дело № 20204310200797 по описа за 2020 година
С Наказателно постановление №ГСВ-10/20.08.2020 година на Мирослав Петков
Йотов - Главен директор на Главна дирекция „Надзор на пазара“ /ГДНП/ при ДАМТН, на
основание Заповед №А-440/12.06.2017г. на Председателя на ДАМТН, на „Е.И.“ ЕООД, ЕИК
******** със седалище и адрес на управление гр. Г.О., ул. “М.“ № **, представлявано от К.
А. С., на основание чл.52в от ЗТИП е наложено наказание имуществена санкция в размер на
500 лева за извършено нарушение на чл.4б, т.3 от ЗТИП във вр. с чл.44, т.5 и в съответствие
с чл.17 от НСИОСРС, за това, че „Е.И." ЕООД, ЕИК ********, със седалище и адрес на
управление: гр. Г.О., ул. М. № 1 с управител К. С., в качеството си на търговци по смисъла
на § 1, ал. 1, т. 10 от Допълнителните разпоредби на Закона за техническите изисквания към
продуктите (ЗТИП, обн., ДВ, бр.86/01.10.1999г., изм. ДВ, бр. 1/3 януари 2019г), са
административнонаказателно отговорно на основание нарушение на чл. 46, т. 3 от
ЗТИП, тъй като при извършена проверка по утвърден годишен план за 2020 г. на
мултифункционални безжични активни тонколони на дата 11.03.2020 г., които са датата и
мястото на извършване на нарушението, в търговски обект: магазин в гр. Ловеч, бул. Б. №
.., стопанисвана от „Е.И." ЕООД, гр. Г.О., ЕИК: ********, актосъставителят констатира, че
търговецът предлага:1. Мултифункционална Bluetooth тонколона - марка ВТ- Speaker, модел
ВТ-1839, преносим активен високоговорител черен на цвят. Произход Китай С нанесени
технически данни върху продукта 3,7 V—2400mAh, 20W+5W и СЕ маркировка за
съответствие. Опакована в картонена кутия с нанесени данни върху нея: 8inch + 2 inch,
20W+5W, 45Hz-18KHz,50dB. Продукта се придружава от инструкция за употреба на
български език. Без декларация за съответствие или опростена ЕС декларация за
съответствие, в която е посочен интернет адресът, на който е достъпен пълният текст на ЕС
1
декларацията за съответствие. Продукта е с обявен вносител Е.И. ЕООД Описания продукт
се предлага в търговския обект с обявена цена от 109 лв. Описан в данни за проверен
продукт, № 008486/11.03.20 г. Един брой наличен продукт в търговския обект към момента
на проверката.Описаният модел тонколони представляват електрически/електронни
продукти, предназначени за възпроизвеждане на звук по безжичен начин посредством
интегрирана Bluetooth радио комуникация, която позволява тонколоната да получава
сигнали, от различни източници смартфон, таблет лаптоп, както и от твърдотелни флаш
памети чрез съответни конектори и гнезда, както и от други външни източници звук
посредством кабена връзка. Bluetooth е стандарт за безжична (радио) технология, за обмен
на сигнали (данни) между фиксирани и мобилни или между мобилни устройства на къси
разстояния, използва канали за широколентов пренос работещи в честотна лента 2402-2448
MHz., отговаря на определението „радиосъОръжение т. 20, § 1.(1) от „Допълнителни
разпоредби" на НСИОСР, следователно, за разглежданите безжични тонколони, са
приложими съществените изисквания и всички приложими разпоредби и изисквания на
НСИОСР, която, въвежда съответните разпоредби на Директива 2014/53/ЕС на Европейския
парламент и на Съвета от 16 април 2014 г. за хармонизирането на законодателствата на
държавите членки във връзка с предоставянето на пазара на радиосъоръжения и за отмяна
на Директива 1999/5/ЕО (OB, L 153/62 от 22 май 2014 г.). Продуктът описан по-горе се
предлага за продажба без да се придружава от ЕС Декларация за съответствие или от
опростената ЕС декларация за съответствие, в която е посочен интернет адресът, на който е
достъпен пълният текст на ЕС декларацията за съответствие, в нарушение на чл. 46, т.З от
ЗТИП във връзка с чл.44, т. 5 и в съответствие с члЛ7 от Наредба за съществените
изисквания и оценяване на съответствието на радиосъоръженията (НСИОСР, Обн. ДВ.
бр.32/2016г., изм. доп. ДВ. бр.87/2017г.), приета на основание чл.7 ал.1 от Закон за
техническите изисквания към продуктите (ЗТИП), към датата на извършване на деянието.
Констатациите от проверката са отразени в „Констативен протокол за извършена проверка
№004388/11.03.2020Г. и формуляри „Данни за проверен продукт" №008486/11.03.2020г. и
№008487/11.03.2020г., съставени при проверката в търговския обект, всеки в два
еднообразни екземпляра, вторият от които е получен от присъствалата при проверката Р.М.,
на длъжност продавач. Актът за установяване на административно нарушение (АУАН) №
ГСВ-10/ 18.05.2020 г. е съставен на основание чл. 40, ал. 2 от Закон за административните
нарушения и наказания (ЗАНН), в отсъствие на нарушителя, след като същият е поканен и
не се е явил на: „Покана за съставяне на акт", изх. № 81-02-154/10.04.2020 г. на ДАМТН, ,
получено видно от известие за доставяне № AR М и БМ Експрес 9100016665658,
нарушителят е известен за извършеното нарушение и поканен да се яви на 18.05.2020г.за
съставяне и предявяване на АУАН. На основание чл. 43, ал. 4 от Закон за административните
нарушения (ЗАНН) и чл. 59а, ал. 1 от ЗТИП, АУАН № ГСВ-10/ 18.05.2020 г. е предоставен на
община Г.О. за предявяване и връчване и същият не е връчен. АУАН № ГСВ-10/ 18.05.2020 г.
е предоставен на РУП Г.О. за предявяване и връчване и същият е връчен на лицето К. С. -
управител от лицето Р.В.К. - ПИ в РУ на МВР гр. Г.О. на дата 11.06.2020 г. срещу разписка.
Нарушителят не е упражнил правото си по чл. 44, ал. 1 от Закона за административните
2
нарушения и наказания (ЗАНН) да направи писмено възражение в АУАН, в
законоустановения три дневен срок. Изискването, продуктите попадащи в обхвата на
Директива 2014/53/ЕС (приложима от 13.06.2017) и действащата преди нея директива
1999/5/ЕО (приложима 08.04.2000 до 12.06.2017) при пускане и предлагане на пазара да се
съпровождат от декларация за съответствие, е въведено като задължение още през 2001г.
Разпоредбите на действащата ЕС директива 2014/53/ЕС са въведени в българското
законодателство с НСИОСР, където се изисква декларацията съпровождаща продуктите в
обхвата на НСИОСР да е на български език или с превод на български език. Освен това на
икономическите оператори по веригата на доставка (производител, вносител, дистрибутор
търговец) са вменени задължения които да гарантират наличието на декларация
съпровождаща всеки индивидуален продукт. „Е.И." ЕООД притежава функционираща
национална верига магазини състояща се от 38 магазина в 32 градове на Б., интернет
базиран магазин, където се предлага многообразна битова електрически/електронни
продукти, голямо разнообразие от марки и модели електроника, включително такава, за
чиито функции или част от тях използват радио технология за комуникация (радиоприемник,
Bluetooth, NFC, Wi-Fi, и др.) която попада в обхвата на НСИОСР. Задълженията на
икономическите оператори по веригата на доставка (производител, вносител, дистрибутор и
търговец) са добре известни на „Е.И." ЕООД. Дружеството притежава всички необходими
ресурси(финансови, материални и човешки) за да предлага единствено продукти, които
съответстват на изискванията. АНО след като проверил акта и събраните доказателства с
оглед на неговата законосъобразност и обоснованост, и преценил събраните доказателства, и
като взел предвид, че на „Е.И." ЕООД са налагани санкции не веднъж за същото
несъответствие на предлагани от тях продукти, че налаганата санкция е пропорционална и
възпираща и на основание чл. 53, ал.2, чл. 83 от ЗАНН чл. 52в от ЗТИП, е наложил
посоченото по – горе наказание.
Недоволен от наказателното постановление останал жалбоподателят „Е.И.“ ЕООД,
представлявано от едноличния собственик К. А. С. го обжалва в срок, като
незаконосъобразно, поради съществени нарушения на процесуалните правила и поради
нарушения на материалния закон.
С протокол за избор на съдия докладчик от 15.04.2025г. делото е преразпределено на
съдия Йорданка Вутова, тъй като предходния съдия докладчик Галя Маринова е освободена
от длъжност, считано от 01.04.2025 г.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован - не изпраща представител.
Издателят на обжалваното НП – Главен директор на Главна дирекция „Надзор на
пазара“ /ГДНП/ при ДАМТН, редовно призован не се явява, не изпраща представител.
С оглед императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото
НП относно законосъобразността, обосноваността и справедливостта на наложеното
административно наказание, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е
процесуално допустима.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – Главен директор на
3
Главна дирекция „Надзор на пазара“ /ГДНП/ при ДАМТН.
Съдът като съобрази обстоятелството, че видно от приложения по делото АУАН № с
бл. ГСВ -10 от 18.05.2020 г., както и процесното НП, нарушението за което е ангажирана
администравно наказателната отговорност на жалбоподателят е извършено на 11.03.2020 г.,
намира, че административно-наказателната отговорност е погасена по давност. Съгласно
разпоредбите на Глава девета от Общата част на НК, приложими по силата на чл.11 от
ЗАНН, наказателното преследване, поради изтичане на съответната давност, се изключва
след изтичането на определен срок, който е в зависимост от вида и размера на наказанието,
което се предвижда за съответното деяние. Тъй като за административните нарушения се
предвижда наказание „имуществена санкция или глоба”, то по отношение на срока за
изключване на наказателното /съответно административнонаказтелното/ преследване,
следва да намерят приложение правилата на чл.80 ал.1 т.5 от НК. Следователно
наказателното преследване за извършено административно нарушение ще бъде погасено при
изтичане на тригодишен срок от довършване на съответното нарушение. Съгласно чл.81 ал.2
от НК давността се прекъсва с всяко действие на надлежните органи, предприето за
преследване, и то само спрямо лицето, срещу което е насочено преследването. След
свършване на действието, с което е прекъсната давността, започва да тече нова давност. В
настоящия казус административното нарушение е извършено на 11.03.2020 година. От тази
дата е започнала да тече и давността за административнонаказателно преследване. С
издаването на НП на 20.08.2020 година давността е била прекъсната и след това е започнала
да тече нова давност. Независимо от прекъсването й обаче на 11.09.2024 година е изтекла
абсолютната давност за административно-наказателно преследване, който извод следва от
разпоредбите на чл.11 от ЗАНН във вр. с чл.81 ал.3 във вр. с чл.80 ал.1 т.5 от НК. Поради
това е отпаднала възможността спрямо евентуалния нарушител да може да бъде извършено
наказателно преследване, което е самостоятелно основание за отмяна на издаденото НП и
прекратяване на цялото административно-наказателно производство.
При тези съображения съдът намира, че с оглед субсидиарното приложение на НПК
по силата на чл.84 от ЗАНН, съдът следва да отмени НП и да прекрати административно-
наказателното производство.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.6 във вр. с ал.2, т.3 от ЗАНН, чл.84
от ЗАНН във вр. с чл.334, т.4 и чл.24, ал.1, т.3 от НПК съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №ГСВ-10/20.08.2020 година на
Мирослав Петков Йотов - Главен директор на Главна дирекция „Надзор на пазара“ /ГДНП/
при ДАМТН, на основание Заповед №А-440/12.06.2017г. на Председателя на ДАМТН, с
което на „Е.И.“ ЕООД, ЕИК ******** със седалище и адрес на управление гр. Г.О., ул. “М.“
№ **, представлявано от К. А. С., на основание чл.52в от ЗТИП е наложено наказание
4
имуществена санкция в размер на 500 лева за извършено нарушение на чл.4б, т.3 от ЗТИП
във вр. с чл.44, т.5 и в съответствие с чл.17 от НСИОСРС, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство по НАХД №797/2020
година по описа на РС Ловеч.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки административен съд
по реда на глава дванадесета от АПК в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Ловеч: _______________________
5