Решение по дело №10241/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 февруари 2023 г.
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20227060710241
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 декември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 19


гр. В. Търново, 07.02.20
23г.

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд – Велико Търново, в съдебно заседание на двадесет и седми януари две хиляди двадесет и трета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ИВЕЛИНА   ЯНЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

 ГЕОРГИ  ЧЕМШИРОВ

 ДИАНКА  ДАБКОВА

 

 

при секретар

МАРИЯ  НЕДЕВА

и с участието

на прокурора

СВЕТЛАНА  ИВАНОВА

изслуша докладваното

от съдия

ЧЕМШИРОВ

по касационно наказателно-административен характер дело №10241 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2022г.

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, подадена от Х.Х.Ш. ***, срещу Решение №392/07.10.2022г. по АНД/НАХД №932/2022г. по описа на Великотърновския районен съд, с което е потвърдено наказателно постановление №35-0000495/31.05.2022г. на директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Плевен,  с което на касатора за нарушение по чл. 7, изр. първо от Регламент 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета на основание, вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози/ЗАвП/ на основание чл. 93б, ал. 4, т. 3 от ЗАвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 500 лв. Релевират се оплаквания за неправилност на съдебното решение поради нарушение на закона и съществени процесуални нарушения – касационно основание по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, приложими в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63в от ЗАНН. Претендира се отмяна на решението на районния съд и постановяване на друго по същество от касационната инстанция, с което да бъде отменено обжалваното наказателно постановление.

Ответникът по жалбата – директорът на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Плевен, не е взел становище по нея.

Представителят на Окръжна прокуратура – В. Търново заема становище за неоснователност на подадената жалба и за правилност на решението на районния съд.

 

Административният съд – В. Търново, като прецени допустимостта на жалбата и наведените в нея касационни основания, съгласно чл. 218 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК, приложим в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63в от ЗАНН и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

 

С Решение №392/07.10.2022г. по АНД/НАХД №932/2022г. състав на Великотърновския районен съд е потвърдил наказателно постановление №35-0000495/31.05.2022г. на директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Плевен,  с което на Х.Ш. за нарушение по чл. 7, изр. първо от Регламент 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета на основание, вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвП на основание чл. 93б, ал. 4, т. 3 от ЗАвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 500 лв. За да постанови този резултат съдът е приел, че извършването на посоченото нарушение е безспорно установено от доказателствата по делото, като не е налице маловажен случай. Направен е окончателен извод за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление. 

Така постановеното решение е правилно.

 

По делото от фактическа страна е било прието, че на 11.05.2022г. в гр. В. Търново, служители на ответника по касация са извършили проверка на касатора, в качеството му на водач на автобус „Отокар Вектио 31 ОТ“, с рег. №СВ 6874 КТ, извършващ превоз по редовна автобусна линия София – Силистра. При проверката е било установено, че съгласно данните на дигиталния тахограф, след период на управление от четири и половина часа, водачът/в случая касатора/, не ползвал прекъсване по време на работа от 45 мин., или прекъсване от 15 мин., с последващо такова от 30 мин., като е налице превишение на допустимия период на управление от водача без прекъсване от 2 часа и 12 минути. Така установеното от фактическа страна е квалифицирано от административнонаказващият орган и от съда като нарушение по чл. 7, изр. първо от Регламент 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета. За извършеното нарушение съгласно мотивите на въззивния състав се следва наказание по чл. 93б, ал. 4 ,т. 3 от ЗАвП.

Фактическата обстановка е правилно установена, като направените изводи от фактическа страна напълно се споделят от касационнния състав, а и касаторът не сочи оплаквания за допуснати процесуални нарушения при събирането и преценката на доказателствата. Единственото оплакване, което обосновава сочените касационни основания е за неправилен извод досежно приложението на чл. 28 от ЗАНН обосновано с доводи за наличие на маловажен случай. Това оплакване касационната инстанция приема за неоснователно.

На първо място следва да се посочи, че районният съд е обсъдил възраженията на жалбоподателя за неприлагане на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН от наказващият орган и е изложил последователни и правилни мотиви защо не е налице маловажен случай. Тези изводи напълно се споделят от касационната инстанция.

На второ място при тълкуване на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН следва да се съобразят същността и целите на административно-наказателното производство, уредено в ЗАНН, като се има предвид и субсидиарното приложение на НК и НПК. Налагането на санкция е строго нормирана дейност, респ. в съответствие със закона наказващият орган е длъжен да отграничи "маловажните" случаи на административни нарушения от нарушенията, обхванати от чл. 6 от ЗАНН. Преценката за “маловажност” следва да се прави на база фактическите данни всеки конкретен случай - вид на нарушението, начин на извършването му, вида и стойността на предмета му, вредоносните последици, степента на обществена опасност и т.н., при съобразяване характера и целите на административно-наказателната отговорност. Предвид горните критерии и фактите установени от районния съд, в настоящия случай не са налице предпоставките на чл. 93, т. 9 от НК, във вр. с чл. 11 от ЗАНН, за определяне на извършеното административно нарушение като маловажно. В случая, конкретното нарушение на правилата за обществен превоз на пътници не може да се определи като такова с ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Процесното нарушение е типично за вида си и не разкрива по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид. По делото не са налице някакви изключителни смекчаващи обстоятелства, които да обосновават по-малка степен на обществена опасност на извършеното от касатора деяние от нормалната за този вид нарушения.

Ето защо, след като не са налице заявените с жалбата касационни основания за отмяна на решението, настоящият състав приема то да бъде оставено в сила.   

Водим от горното и на основание чл. 63в от ЗАНН, вр. с чл. 221, ал. 2, пр. І от АПК, Административния съд – В. Търново

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №392/07.10.2022г. по АНД/НАХД №932/2022г. по описа на Великотърновския районен съд, с което е потвърдено наказателно постановление №35-0000495/31.05.2022г. на директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Плевен.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.      

 

          

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

 

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

 

 

                                                                                        2.