Решение по дело №190/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 227
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 6 август 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20207080700190
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 227

гр. Враца,  10 .07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, трети състав, в публично заседание на 25.06.2020 г. /двадесет и пети  юни две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм. дело № 190 по описа на АдмС - Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството по делото е по реда на чл. 203 и сл. от АПК  вр. с чл. 1, ал. 1 ОТ ЗОДОВ.

Предявен е иск от М.В.  П. ***, чрез пълномощника му адв. А.К., против  Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр. София за заплащане на сумата от 300,00 лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди, вследствие на отменено с влязло в сила решение наказателно постановление, издадено от и.д.Началник ОО „АА“ гр. Враца, подробно описано в исковата молба. Прави се искане за присъждане на законната лихва от датата на влизане на решението за отмяна на НП в сила – 29.11.2018г.,  до окончателното изплащане на сумата.

В исковата молба се твърди, че претендираните имуществени вреди са в пряка причинна връзка с отмененото наказателно постановление. Излагат се съображения за това.  Претендират се и направените в настоящото производство разноски.

            В съдебно заседание ищецът, чрез процесуалния си представител адв. К.  поддържа иска и развива съображения за неговата  основателност и доказаност. Представя списък за претендираните разноски.

Ответникът – ИА „АА“ гр. София, редовно призован, не се представлява в съдебно заседание. В два писмени отговора на исковата молба, депозирани чрез  процесуалния представител юрисконсулт  Г.И. оспорва предявения иск, като неоснователен и недоказан и моли да бъде отхвърлен от съда. Прави възражение, че представените по делото писмени доказателства не доказват  основателността на исковата претенция, нито нейния размер. Възразява против  прекомерността на  адвокатското възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Враца дава мотивирано заключение за основателност на предявения иск, тъй като е доказано, че вредите са пряка и непосредствена последица от упражненото право на защита в процеса по обжалване и отмяна на НП.

            По делото са представени писмени доказателства. Изискано и приложено е АНД № 960 по описа за 2018 г. на РС – Враца, предмет на разглеждане по което е било НП № 26-0000036/30.08.2018 г., издадено от Началник ОО „АА“ гр. Враца. 

Съдът, след преценка на представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна  следното:

             По делото няма спор и от приетите писмени доказателства се установява, че с НП № 26-0000036/30.08.2018 г., издадено от Началник ОО „АА“ гр. Враца , на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр на ищеца е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2000 лева. С решение № 257 от 12.11.2018г., постановено по АНД  № 960/2018 г. по описа на Районен съд – Враца е отменено цитираното по-горе наказателно постановление. Решението не е обжалвано и е влязло в сила на 29.11.2018г.

В производството пред Районния съд ищецът е ползвал адвокатска защита, видно от приложения договор за правна защита и съдействие от 18.09.2018 г. /л. 26 от АНД № 960/2018 г./, с договорено и заплатено в брой при сключване на договора възнаграждение от 300 лева.

             При така установената фактическа обстановка, Административен съд-Враца, намира от правна страна следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 203 АПК гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК, за да е допустим искът по чл. 203 от АПК във вр. с чл. 1 от ЗОДОВ, е необходимо същият да е предявен след отмяна на административния акт по съответния ред. За квалифициране на иска, като такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ определяща е дейността на органа издал оспорения акт. Наказателното постановление се издава от административен орган, в изпълнение на нормативно възложени задължения, при упражняване на административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. Административния характер на дейността по издаване на НП, при или по повод на която са причинени вреди на гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди от незаконосъобразните НП като такова по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. В този смисъл е и приетото в т. 1 от Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и І и ІІ колегия на ВАС, постановено по тълк. дело № 2/2014 г.

Безспорно се установи, че НП, от което се твърди, че са настъпили вредите, е отменено с влязло в сила решение, а искът е предявен против юридическото лице, чийто орган го е издал, което съгласно чл. 205 АПК е пасивно легитимирано да отговаря за причинените вреди. НП е издадено от Началник Областен отдел „Автомобилна администрация“ към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, а съгласно чл. 2, ал. 3 от ЗАвПр Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" е юридическо лице на бюджетна издръжка към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията със седалище в София и с регионални звена, в чиято структура се намира  АНО.

 Предвид това предявеният иск е насочен към надлежен ответник и е процесуално допустим за разглеждане от настоящия административен съд по реда на чл. 203 и сл. от АПК, във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Разгледан по същество е и основателен по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и  общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица, произтичащи от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при и по повод изпълнение на административна дейност. Исковете се разглеждат по реда на чл. 203 и сл. АПК, към който препраща и чл. 1, ал. 2  ЗОДОВ. Основателността на иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от 3ОДОВ предполага установяването на кумулативното наличие на следните предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината, при/или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт, действие или бездействие; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липса на някой от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата или общината по посочения ред.

В случая безспорно е налице отменен акт – НП № 26-0000038/30.08.2018 г., издадено от Началник ОО „АА“ към ИА „АА“ гр. Враца, отменено с Решение № 257 от 12.11.2018 г., постановено по АНД  № 960/2018 г. по описа на Районен съд – Враца и влязло в сила на 29.11.2018г. Този факт е безспорен между страните, при което е доказано наличието на първата изискуема предпоставка на отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а  именно - отменен акт. 

Именно издаденото НП, което наказаното лице е счело за незаконосъобразно, е предпоставка за ангажиране на адвокатска защита чрез сключване на договор за правна защита и съдействие при съдебното му обжалване, последица от което е и заплащането на адвокатски хонорар за процесуално представителство. Ако НП не беше издадено, за ищеца нямаше да е налице право на обжалване, съответно нямаше да плати хонорар за това. Макар да не е задължително ползването на адвокатска защита при обжалване на НП, в случай, че не е в състояние само да организира защитата си, ангажирането на професионален защитник /адвокат/ е израз на обичайната грижа на лицето за охраняването на неговите права и интереси, а заплатеният хонорар е нормален и присъщ разход за обезпечаването на успешния, а в случая и окончателен изход на административнонаказателния спор.

Платеният адвокатският хонорар за осъществяване на тази защита е имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт и е непосредствена последица от него. В този смисъл е и Тълкувателно решение №1 от 15 март 2017 г. по тълкувателно дело №2/2016 г. на Общото събрание на съдиите на първа и втора колегия на Върховния административен съд. Съгласно цитираното ТР при предявени пред административните съдилища искове по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им, представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл.4 от този закон.

             При тези констатации съдът намира, че е доказано наличието и на останалите две предпоставки по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а именно: наличие на претърпени имуществени вреди и наличие на причинна връзка между отменения акт - наказателно постановление и настъпилите имуществени вреди.

Предвид изложеното искът за заплащане на обезщетение за имуществени вреди се явява доказан по основание. От приложения   договор за правна защита и съдействие  се установява, че договореното възнаграждение от 300 лева е заплатено в брой и в пълен размер при подписване на договора. Същият е надлежно оформен, удостоверява извършено плащане в рамките на производството по НАХД, преди постановяването на решение по спора и има характер на разписка за посочената в него като заплатена сума, съгласно ТР № 6 от 06.11.2013 г. по т.д. № 6/2012 г., при което искът се явява доказан и по размер.

По изложените съображения, настоящият състав приема за доказани всички предпоставки за ангажиране отговорността на ответника на основание чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, във вр. с чл. 203 АПК. Предявеният иск е изцяло основателен и доказан и следва да се уважи в претендирания размер. Върху така присъдената сума следва да се начисли законната лихва така, както е поискана-от датата на влизане на решението за отмяната на НП в сила -  29.11.2018г. до заплащането на сумата в пълен размер.

При този изход на делото и предвид текста на чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, която норма е специална по отношение на чл.143 АПК, че ако искът бъде уважен изцяло или частично, съдът осъжда ответника да заплати разноските по водене на съдебното производство, както и възнаграждение за един адвокат, ако е имал такъв, съразмерно с уважената част от иска. В настоящото производство ищеца е претендирал разноски за държавна такса и процесуално представителство. По делото е представен договор за правна защита и съдействие от 14.03.2019 г. /л. 11 от адм. д. № 190/2020 г. на АдмС – Враца/, от който е видно, че ищецът е упълномощил да го представлява  пред съда адв.А.К.  с договорено и заплатено в брой възнаграждение от 300 /триста/ лева. Приложен е платежен документ за заплащане на държавна такса от 10 /десет/ лв.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172 от АПК съдът

 

 

РЕШИ:

 

 

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр. София ДА ЗАПЛАТИ на М.В.П. *** сумата от 300 ( триста ) лева обезщетение за претърпени от него имуществени вреди, вследствие на отменено с влязло в сила решение  НП № 26-0000038/30.08.2018г., издадено от Началник ОО „АА“  Враца към ИА „АА“ гр. София, заедно със законната лихва върху тази сума, считано от 29.11.2018г.  до окончателното й изплащане.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр. София ДА ЗАПЛАТИ на М.В.П. *** разноски по делото в общ размер на 310,00 (триста и десет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: