Определение по дело №3340/2025 на Софийски районен съд

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 август 2025 г.
Съдия: Илина Любомирова Гачева
Дело: 20251110103340
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 януари 2025 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 32675
гр. София, 04.08.2025 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 140 СЪСТАВ, в закрито заседание на
четвърти август през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ИЛИНА ЛЮБ. ГАЧЕВА
като разгледа докладваното от ИЛИНА ЛЮБ. ГАЧЕВА Гражданско дело №
20251110103340 по описа за 2025 година
Производството е образувано по искова молба на „*********************“ ЕАД
срещу Агенция „*********************“.
Ищецът твърди, че в срока на застрахователно покритие по договор за имуществено
застраховане по застраховка „Каско+ ”, на 14.09.2020г. е настъпило застрахователно събитие
– ПТП, при движение по републикански път № 306 /Селановци – Кнежа/, вследствие на
преминаване през несигнализирана и необезопасена дупка на пътното платно, са причинени
щети на застрахования автомобил „Фолксваген“ модел „Амарок“, с рег. № ЕН 6362 КС.
Счита, че отговорност за вредите носи Агенция „*********************.
Ответник по иска е Агенция „*********************“/АПИ/. Съгласно чл. 21, ал. 2
от Закона за пътищата/ЗП/, АПИ е юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра
на регионалното развитие и благоустройството, със седалище София и със специализирани
звена: областни пътни управления, Национално тол управление и Институт по пътища и
мостове. Съобразно чл. 47, ал. 1 Закона за администрацията, държавната агенция е
администрация на пряко подчинение на Министерския съвет за разработване и
осъществяване на политика, за която не е създадено министерство. Следователно АПИ е
държавна администрация, натоварена с посочените в чл. 21, ал. 3 ЗП респ. чл. 19, ал. 1, т. 1
ЗП функции във връзка с осъществяване на държавната политика по управление на
републиканските пътища, за която е предвидено ежегодно финансиране от държавния
бюджет. Финансирането на АПИ от държавния бюджет е изрично посочено и в чл. 6, ал. 1 от
Правилника за структурата, дейността и организацията на работа на АПИ. При съобразяване
на функциите, които изпълнява агенцията и начина на финансирането й от държавния
бюджет, се налага извод, че АПИ е държавно учреждение по смисъла на чл. 108, ал. 2 ГПК.
На основание чл. 108, ал. 2 ГПК, искове срещу държавата и държавни учреждения,
включително поделения и клонове на последните се предявяват пред съда, в чийто район е
възникнало правоотношението, от което произтича спорът. В исковата молба се твърди, че
непозволеното увреждане, за което ответникът следва да отговаря в качеството му на
възложител на работата на прекия причинител на увреждане, е осъществено на територията
на област Враца. Следователно, правоотношението, предмет на настоящото производство, е
възникнало в съдебния район на РС – Враца. Предвид посоченото, съдът намира, че местно
компетентен да разгледа делото е Районен съд – Враца.
На основание чл. 119, ал. 3 ГПК възражението за неподсъдност на делото по чл. 108,
ал. 2 ГПК може да се повдига служебно от съда или от страните до приключване на първото
по делото заседание. В срока за отговор на исковата молба по чл.131 ГПК, ответникът е
1
направил възражение за неподсъдност на делото, което настоящият съдебен състав намира за
основателно по изложените по –горе, съображения.
Ето защо, производството пред СРС следва да бъде прекратено и делото да се
изпрати по подсъдност на Районен съд –Враца.
Така мотивиран, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по гр. д. № 3340/2025 г. по описа на Софийски
районен съд, 140 състав.
ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Районен съд – Враца.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Софийски градски
съд в едноседмичен срок от връчването му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
2