Р Е
Ш Е Н
И Е
гр.Бургас, № 585 /
29.04.2022г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на първи февруари, през две хиляди двадесет
и втора година, в състав:
СЪДИЯ: ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА
при секретар С.А.,
като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 2015 по описа за 2021 година, за
да се произнесе, съобрази:
Производството
по делото е по реда на чл.197, ал.2 от ДОПК.
Жалбоподателят
И.Г.М., ЕГН **********, с адрес ***, със съдебен адрес ***, чрез адвокат П.И.В.-П.
– БАК, е оспорил решение № 107/30.07.2021г. на директор на ТД на НАП гр.Бургас,
с което е оставена без уважение жалба с вх. № 94-И-238/21.07.2021г. по описа на
ТД на НАП Бургас и е потвърдено постановление за налагане на обезпечителни
мерки с изх. № С210002-022-0048142/02.07.2021г. на старши публичен изпълнител
при ТД на НАП Бургас, като законосъобразно.
С
жалбата се иска съдът да отмени оспореното решение като незаконосъобразно, постановено
в нарушение на административно-производствените правила и необосновано.
Претендира разноски.
В
съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа
жалбата и иска отмяна на оспореното решение. Претендира разноски.
Ответникът
по жалбата, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата и иска
потвърждаване на оспорения административен акт. Претендира разноски.
Факти:
С
постановление за налагане на обезпечителни мерки (ПНОМ) с изх. № С210002-022-0048142
от 02.07.2021г. издадено от публичен изпълнител при ТД на НАП гр.Бургас, на основание
чл. 200 от ДОПК и чл. 205, във връзка с чл. 195, ал.1-3 от ДОПК е наложена
обезпечителна мярка възбрана върху ½ идеална част от УПИ, дворно място,
образуващо урегулиран поземлен имот № ХХ-2522 в квартал № 81, съгласно
действащия застроителен регулационен план на гр.Карнобат, заедно с всички подобрения
в имота, с площ 651 кв.м, находящ се в гр.Карнобат, община Карнобат, област Бургас,
ул. „Тракия“ № 23, с граници изток – УПИ № V-2505, 2506, запад – улица
„Тракия“, север – УПИ № І-2501 и № ІІ-2502, юг – УПИ № ХVІІІ-2520, 2521,
придобит с нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот, вх. рег. №
588/02.03.2020г., акт № 136, том 2, дело № 231/2020г. на СВ – Карнобат (л.33),
с данъчна оценка (за недвижими имоти) 7323,75 лв. за съответната част.
Със
заявление с изх. № С210002-153-0002887/02.07.2021г. старши публичен изпълнител
при ТД на НАП – Бургас е подал заявление до Служба по вписвания – Карнобат с
искане да бъде разпоредено вписване на възбрана, въз основа на постановление за
налагана не обезпечителни мерки с изх. № С210002-022-0048142/02.07.2021г.,
издадено от публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас срещу И.Г.М. (л.31).
На
21.07.2019г. до директора на ТД на НАП Бургас е подадена жалба от И.М. против
ПНОМ с искане същото да бъде отменено като незаконосъобразно, необосновано и в
нарушение на административно-производствените правила. (л.22).
Във
връзка с постъпилата жалба против ПНОМ на 26.07.2021г. е изготвено становище от
старши публичен изпълнител К.Н.– наложил ПНОМ до началника на ТД на НАП. В
становището се заявява, че жалбата е неоснователна. Твърди се, че е направено
пълно проучване на имущественото състояние на задълженото лице и е установено,
че лицето притежава недвижим имот – ½ ид. части от УПИ с площ 651 кв.м,
находящо се в гр.Карнобат, ул.“Тракия“ № 23 с данъчна оценка към 01.07.2021г. –
14 647,50 лв., за съответната идеална част – 7 323,80 лв. (л.47). Постановлението
е изпратено за връчване по реда на чл.29, ал.3 от ДОПК, но до момента няма
данни за връчването му. Посочено е, че постановлението е вписано във входящия
регистър на Службата по вписванията – Карнобат на 09.07.2021г. с вх. № 2461,
акт том 1, акт № 111, година 2021г. Публичният изпълнител счита, че обжалваното
постановление е правилно и законосъобразно и като такова не следва да бъде
отменяно (л.29).
С
решение № 107 от 30.07.2021г. на директор на ТД на НАП гр.Бургас жалба на И.Г.М.
е оставена без уважение и е потвърдено постановлението за налагане на
обезпечителни мерки, като законосъобразно (л.11-12). В решението е посочено, че
в ТД на НАП Бургас е образувано изпълнително дело № *********/2021г. по заявление
за принудително изпълнение с вх. № Е210132-225-0050965/06.03.2021г. на Държавен
фонд „Земеделие“, Разплащателна агенция на финансова корекция по Акт за
установяване на публично държавно вземане в размер на 48 892 лева. Сочи
се, че е изпратено съобщение за доброволно изпълнение на основание чл.221 от ДОПК с изх. № С210002-048-0067825/19.05.2021г. с обратна разписка на
декларирания за кореспонденция адрес – гр.Карнобат, бул.“Москва“ № 163, вх.1,
ет.5, но няма данни за връчване и повторно е изпратено на декларирания е-mail - ************@***.**,
връчено на 05.07.2021г. (л.54-56). Посочено е, че е извършено пълно проучване
на имущественото състояние на задълженото лице, като са изпратени на
30.06.2021г. запитвания до Община Карнобат, ОД на МВР, Министерство на
земеделието, храните и горите и ОД „Земеделие“ (л.40-43), извършени са справки
в регистрите на ЦРЗО, ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“, Морска
администрация, ИКАР, трудови договори и е установено, че лицето притежава
единствено ½ идеални части от УПИ с площ 651 кв.м, находящо се в
гр.Карнобат, ул.“Тракия“ № 23 с данъчнаоценка към 01.07.2021г. – 14 647,50
лв. (за съответната идеална част – 7 323,80 лв.) (л.47). Постановлението
за налагане на обезпечителните мерки е вписано във входящия регистър на Служба
по вписванията – Карнобат на 09.07.2021г. с вх. № 2461, акт том 1, акт № 111,
година 2021г. Изложени са мотиви, че при издаване на атакуваното постановление
публичният изпълнител е спазил разпоредбата на чл.195, ал.1 от ДОПК, мотивирал
е нуждата от обезпечение. Решаващият орган приел, че нуждата от обезпечение е
безспорна, видно от образувано изпълнително дело № ********* от 2021г. по което
вземането на взискателя – Държавен фонд „Земеделие“, Разплащателна агенция е в
общ размер 51 048,37 лв. (към датата на Постановлението за налагане на
обезпечителни мерки), а извършеното пълно проучване на имущественото състояние
на задълженото лице, показва, че същото притежава единствено ½ ид. част
от недвижим имот с данъчна оценка 7 323,80 лв.
Няма
данни кога е връчено оспореното решение.
Правни изводи.
Жалбата
е подадена от надлежна страна, в преклузивния срок за обжалбане, при спазване
на принципа на задължителното оспорване на постановлението за налагане на
обезпечителни мерки по административен ред, съобразно чл.197, ал.1 от ДОПК,
поради което жалбата е допустима.
Съгласно
чл.197, ал.1 и ал.2 от ДОПК постановлението за налагане на обезпечителни мерки
може да бъде обжалвано в 7-дневен срок от връчването му пред директора на
компетентната териториална дирекция, който се произнася с мотивирано решение в
14-дневен срок, а в случаите на налагане на обезпечителни мерки по чл.121 от ДОПК – в 7-дневен срок от получаване на жалбата. Решението, с което се
потвърждава наложената обезпечителна мярка, може да се обжалва пред
Административния съд по постоянния адрес или седалището на жалбоподателя в
7-дневен срок от връчването му.
По
делото не е спорно, а и се установява от събраните доказателства, че
обжалваното решение е издадено от компетентен орган – директора на ТД на НАП
Бургас. Същото се отнася и до органа, издал постановлението за налагане на
обезпечителни мерки, който има качеството на публичен изпълнител при ТД на НАП
Бургас.
Според
чл.195, ал.1 и ал.2 от ДОПК на обезпечение подлежат установените и изискуеми
публични вземания, като обезпечение се извършва, когато без него ще бъде
невъзможно или ще се затрудни събирането на публичното задължение, включително
когато е разсрочено или отсрочено.
В
разпоредбите на чл.200-чл.207 от ДОПК, е регламентиран редът за налагане на
запор и възбрана, както и тяхното действие. При анализ на цитираните норми се
налага изводът, че законодателят е предвидил обезпечението да се извършва
тогава, когато ще бъде невъзможно или ще се затрудни събирането на публичното
вземане и има за цел да предотврати извършването на сделки и действия с имуществото
на длъжника. Обезпечителното производство е строго регламентирано, като на
публичния изпълнител са предоставени правомощия да налага само предвидените от
законодателя обезпечителни мерки.
В
разпоредбата на чл.213 от ДОПК е регламентирано върху кое имущество не се
допуска принудително изпълнение, а оттам и кое имущество не би могло да служи
за обезпечение на установените и изискуеми публични вземания.
В
случая са налице предпоставките, визирани в чл.195 от ДОПК. По делото е
доказано, че съществува публично вземане, установено с акт за установяване на
публично вземане на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ –
Разплащателна агенция, в размер на 48 892 лв. главница, по повод на което
е образувано изпълнително дело № *********/2021г. по описа на ТД на НАП Бургас.
Лихвите по вземането са в размер на 2149,29 лв. към датата на издаване на
процесното постановление на публичния изпълнител. Не е спорно, че
жалбоподателката не е предложила обезпечение нито по самото изпълнително дело,
нито в хода на процесното производство. Същевременно не е започнала и
погасяване на задължението.
Неоснователно
е възражението в жалбата, че не са налице установени и изискуеми публични
вземания, чието събиране да е затруднено. Жалбоподателката не оспорва
съществуването акт за установяване на публично вземане на изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, с което е
установено въпросното публично вземане, както не оспорва и обстоятелството, че
този акт е влязъл в сила. Тези два факта са достатъчни, за да се направи извод
за наличие на установено по размер и изискуемо публично вземане. Самата
необходимост от налагане на обезпечителната мярка се обосновава от големия
размер на вземането и отсъствието на всякакво друго имущество, с изключение на въпросната
идеална част от недвижимия имот в гр.Карнобат, която е възбранена.
По
делото е установен размерът на данъчната оценка на притежаваната от И.М.
½ ид. част от имота, който е възбранен. Тя е в размер на 7323,80 лв.,
колкото е определил и публичният изпълнител в постановлението за налагане на
обезпечителни мерки. Размерът на данъчната оценка на собствената на М. идеална
част, по която е извършено обезпечението съгласно чл.195, ал.6, т.1 от ДОПК,
съпоставен с размера на публичното вземане, несъмнено сочи, че е неоснователно
и другото възражение, а именно, че наложената обезпечителна мярка не
съответства на размера на обезпеченото задължение. В жалбата се твърди, че е
нарушен принципът на съразмерност, закрепен в чл.195, ал.7 от ДОПК, който императивно
предписва, че обезпеченията трябва да съответстват на публичните вземания. В
конкретния случай публичното вземане е седем пъти по-голямо от размера на
данъчната оценка на възбранения имот, т.е. въобще не може да се твърди, че
възбраненият имот има по-голяма стойност от вземането, чието принудително
събиране се цели, за да се твърди, че мярката е в нарушение на принципа на
съразмерност.
На
последно място следва да се обсъди дали наложената възбрана не е върху
несеквестируемо имущество.
Принципът
е, че цялото имущество на длъжника служи за общо обезпечение на неговите
кредитори (частни и публични) – чл.133 от ЗЗД. Изключенията от това правило се
основават на разбирането, че едно лице не следва да бъде третирано антихуманно,
когато не е изпълнило доброволно свое имуществено задължение и когато по искане
на кредитор се пристъпи към принудително изпълнение. Целта е да се гарантира на
длъжника, че принудата върху него ще бъде упражнена в такива рамки, които няма
да застрашат съществуването му и възможността да преживява нормално в бъдеще.
Несеквестируемо
е това имущество на длъжника, за което законът въвежда забрана да бъде предмет
на принудително изпълнение. В процесния случай задълженията са публични, затова
приложими са разпоредбите на чл.198, ал.3 във вр. с чл.213 от ДОПК. Според тях
запор и възбрана за публични вземания не могат да се налагат върху имуществата
по чл.213. В чл.213, ал.1 от ДОПК изчерпателно
са изброени хипотезите на изключение от цялото имущество на длъжника, спрямо
които принудителното изпълнение не може да се насочва. В случая възбраненият
имот е празно дворно място, което е урегулирано и се намира в гр.Карнобат. То
не е нито жилище, за да се преценява дали е единствено жилище на длъжника, нито
е земеделска земя, за да се съблюдава приложението на чл.213, ал.1, т.2 и т.4
от ДОПК
По
тези съображения съдът счита, че жалбата като неоснователна следва да бъде
отхвърлена.
Мотивиран
от горното, Административен съд гр.Бургас, VІ-ти състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
като неоснователна жалбата на И.Г.М., ЕГН **********, с адрес ***, със съдебен
адрес ***, подадена чрез адвокат П.И.В.-П. – БАК, против решение №
107/30.07.2021г. на директор на ТД на НАП гр.Бургас, с което е оставена без
уважение жалба с вх. № 94-И-238/21.07.2021г. по описа на ТД на НАП Бургас и е
потвърдено постановление за налагане на обезпечителни мерки с изх. №
С210002-022-0048142/02.07.2021г. на старши публичен изпълнител при ТД на НАП
Бургас.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ: