Решение по дело №123/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 169
Дата: 29 април 2021 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20217240700123
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   

 

     гр. Стара Загора, 29.04.2021 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на  петнадесети април през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                           Председател:    БОЙКА ТАБАКОВА

 

Ч                                                                                                                                        Членове:         ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                              РАЙНА ТОДОРОВА

при секретаря  Минка Петкова

и с участието на прокурора  Нейка Тенева

като разгледа докладваното от  съдия  ИРЕНА ЯНКОВА к.а.н.дело № 123 по описа  за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

     Образувано е по касационна жалба от Областна дирекция /ОД/ на МВР Стара Загора против Решение № 260133/ 18.12.2020 г., постановено по АНД № 1373/ 2020 г. по описа на Районен съд Казанлък, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 349а-1370/ 05.10.2020 г., издадено от Директора на ОД на МВР гр.Стара Загора. В жалбата се съдържат оплаквания за незаконосъобразност на решението като постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Оспорва се изводът на съда, че посоченият в НП състав на чл.209а от Закона за здравето няма самостоятелно приложение и че  заповедети на министъра на здравеопазването, с която се въвеждат противоепидемични мерки имат характера на нормативни актове В противоречие със събраните по делото доказателства съдът е направил извод, че административнонаказтелното обвинение не било доказано. По тези съображения е направено искане за отмяна на решението и постановяване на друго за потвърждаване на НП и присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ответника.

Ответникът по касационната жалба В.П.А., чрез процесуалния си представител адв. Г. я оспорва като неоснователна. Счита решението на районния съд за правилно и моли да бъде оставено в сила.

 

Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за законосъобразност на решението и предлага да бъде оставено в сила.

 

Касационният състав на съда като взе предвид събраните по делото доказателства, наведените основания от жалбоподателя, мотивите към обжалваното решение и след служебна проверка по реда на чл.218, ал.2 от АПК на обжалваното решение на Районен съд Казанлък прие за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН и от надлежна страна, за която съдебното решение се явява неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, се явява основателна.

 

    Предмет на съдебен контрол пред Районен съд Казанлък е НП № 349а-1370/ 15.10.2020 г., издадено от Директора на ОД на МВР Стара Загора въз основа на АУАН № 284а-1870/19.05.2020 /рег. № 604560/, с което на В.П.А. *** на основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300лв за нарушение на чл.209а,  ал.1 от Закона за здравето. Като административно нарушение са преценени обстоятелствата, че на 30.04.2020г в около 11:55ч. А. се намира на обществено място, като посещава ул. „Доктор Стамболийски” гр. Казанлък, без да има поставена защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата, с което не е изпълнена т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването /противоепидемична мярка по чл.63 от Закона за здравето/. 

 

За да отмени НП, районният съд е изложил съображения, че описаната в него фактическа обстановка  не се потвърждава от събраните доказателства. От друга страна е приел, че наказателното постановление не отговаря на императивните изисквания на чл. 57,ал.1т.5 и т. 6 от ЗАНН. не било посочено вярно мястото, където е извършено нарушението, с което се нарушавало правото на защита на привлеченото към административно наказателна отговорност лице. Дадената правна квалификация на деянието по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето е непълна. Този извод е обоснован с доводите, че съставът на чл.209а, ал.1 от Закона за здравето съдържа няколко хипотези, респективно препраща към различни норми – чл.63, ал.4 или 7, чл.63а, ал.1 или 2 от Закона за здравето, поради което е необходимо да се привърже към някоя от посочените норми. Тъй като това не е направено, съдът приема неизпълнение на изискването на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, което представлява съществено процесуално нарушение и самостоятелно основание за отмяна на НП.

 

Така постановеното решение е неправилно.

 

Административнонаказателната отговорност на В.П.А. е ангажирана за нарушение на чл.209а, ал.1 от Закона за здравето. Съгласно  първоначалната редакция на текста /Нов - ДВ, бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г./, отговорност се предвижда за субект, който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление, като се наказва с глоба в размер на 5000лв. С изменение ДВ, бр.34 от 2020г, в сила от 09.04.2020г текстът придобива следната редакция:  който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение - от 1000 до 2000 лв. С изменение ДВ бр.44 от 2020г в сила от 14.04.2020г нормата гласи: Който наруши или не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение - от 1000 до 2000 лв.

 

В разпоредбите на чл.63, ал.1 и 2 от Закона за здравето, респективно в чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2 от същия закон в съответните редакции, са регламентирани само компетентността на определени държавни органи да въвеждат противоепидемични мерки и процедурата за това. Следователно в тях не се съдържа правило за поведение на правните субекти във връзка с установения ред на държавно управление, неизпълнението на което да съставлява административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН.  Непосочването на някоя от тези норми в НП при изрично отразяване коя въведена противоепидемична мярка не е спазена от привлеченото към отговорност лице /в случая т.9 от Заповед № РД-01-124/ 13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването със словесно възпроизвеждане на съдържанието на точката/ не се отразява на формалната законосъобразност на санкционния акт. Разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето се явява и нарушената законова разпоредба, и съдържаща санкцията за това неправомерно поведение. Предвид направеното фактическо описание ответникът не е бил възпрепятстван да разбере какво нарушение му се вменява. Той следва да се защитава по фактите, посочени в санкционния акт, а в случая дали е имал поставена маска или друго средство, покриващо носа и устата.

По отношение на изложеното в съдебното решение във връзка с правния характер на заповедите на министъра на здравеопазването, издадени на осн. чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, съдът намира, че същите са неправилни и в противоречие с дефиницията по чл. 75, ал. 1 от АПК за нормативен административен акт, както и с установената съдебна практика на ВАС- Определение № 8868 от 06.07.2002 г. по адм. д. № 3626/2002 г. и др. Безспорно е, че заповедите са общи административни актове и за тях липсва изискване за обнародване като предпоставка за влизането им в сила, а са приложими правилата на чл. 65 и сл. от АПК. Освен това, със законодателна промяна на закона с ДВ бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020г, изрично е прието, че заповедите на министъра на здравеопазването са общи административни актове- чл. 63, ал. 11 от ЗЗ. Не е спорно по делото, че процесните заповеди са обявени на интернет страницата на МЗ по реда на чл. 73, вр. с чл. 66, ал. 1 от АПК, поради което съдът намира, че относимата за казуса заповед е породила правно действие и съответно въведената с нея противоепидемична мярка е задължителна за адресатите , които са всички граждани, когато се намират в закрити или на открити обществени места.

Съдът не споделя извода, че не е ясно мястото, на което е извършено нарушението. Както в АУАН, така и в НП е посочено, че нарушението е извършено на открито обществено място, улица на гр. Казанлък и непосочване на точния административен адрес на улицата не препятства нарушителя да разбере какво нарушение е извършил и къде.

Съдът не споделя извода на съда относно недоказаност на административно наказателното обвинение. От всички свидетелски показания в това число и тези на Т. е установено, че в момента на проверката А. е без предпазна маска, защото се е хранел. Колко време и по каква причинна е бил без маска е неотносимо при определяне на съставомерността на деянието. Т. е удостоверила, че маската на внука й е била в джоба или на ръката. При превратно тълкуване на тези събрани по делото доказателства съдът е стигнал до извода за недоказаност на извършеното деяние.

Предвид изложеното касационната инстанция счита, че решението на Районен съд Казанлък, с което е отменено атакуваното пред него НП, следва да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.. Процесното НП  е издадено от компетентен орган, в изискуемата форма, със законово регламентираното по чл. 57, ал. 1 от ЗАНН съдържание и при липса на допуснати съществени процесуални нарушения. От събраните по делото писмени и гласни доказателства по безспорен и категоричен начин се установява извършването на нарушението, вменено на ответника, което правилно е квалифицирано от актосъставителя и от наказващия орган. В случая не се сочат, нито установяват никакви обстоятелства, изключващи  вината на дееца и/ или наказуемостта на деянието. Спрямо това деяние не е приложима и разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, тъй като нарушението е типично за вида си и не се характеризира с по-ниска степен на опасност в сравнение с други нарушения от същия вид, свързани с незачитане на нормативните задължения по спазване заповедите на органите на държавно управление.

 

         По тези съображения Наказателно постановление № 349а-1370/ 05.10.2020 г., издадено от Директора на ОД на МВР гр.Стара Загора, се явява правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде потвърдено.

        

 При този изход на спора и своевременно направеното искане на касатора следва да се присъдят разноски за осъществена юрисконсултска защита по чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ при съобразяване с фактическата и правна сложност на делото в минималния размер от 80лв за всяка инстанция, общо 160лв.

 

          Водим от горните мотиви и на основание чл.221, ал.2, предл. второ от АПК във връзка с чл.222, ал.1 от АПК,  съдът

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

           ОТМЕНЯ Решение № 260133/ 18.12.2020 г., постановено по АНД № 1373/ 2020 г. по описа на Районен съд Казанлък , ВМЕСТО КОЕТО ПОСТАНОВЯВА:

 

   ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 349а-1370/ 05.10.2020 г., издадено от Директора на ОД на МВР гр.Стара Загора, с което на В.П.А. ЕГН ********** *** на основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300лв.

 

  ОСЪЖДА В.П.А. ЕГН ********** *** ДА ЗАПЛАТИ на Областна дирекция на МВР Стара Загора сумата 160 /сто и шестдесет/лв. за юрисконсултско възнаграждение за две инстанции.

      

  Решението не подлежи  на обжалване и протестиране.

 

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.      

 

 

                                                                            2.