ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1929
Пазарджик, 20.05.2024 г.
Административният съд - Пазарджик - V състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ГЕОРГИ ВИДЕВ |
Като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ВИДЕВ административно дело № 20237150701194 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба на С. П. П., [ЕГН] и Ж. П. П., [ЕГН] против Заповед № 443 / 19.05.202З г. на кмета на община Стрелча, с която са определени за купувачи С. и Ж. П. на недвижим имот [УПИ] в кв. 69А по плана на [населено място], като жалбата е против частта от заповедта, с която е определена пазарна цена на имота и дължимите данъци и такси, изчислени върху същата.
В срока за произнасяне съдът констатира недопустимостта на жалбата:
С обжалваната заповед кметът на община Стрелча е определил С. и Ж. П. за купувачи на имота и е посочил, че те следва в 14-дневен срок да заплатят: цената на имота (в размер на 22 500 лв. без ДДС или 25 253.80 с ДДС), дължимият данък (за придобиване на имущество по възмезден начин - 3% в размер на 675 лв.), както и стойността на разходите (направени от общината за оценката в размер на 180 лв.). Със заповедта не се определя пазарната цена на имота (и съответните данъци). Тази цена - изготвената оценка на имота от лицензиран оценител (на стойност 22 500 лв. без ДДС) е одобрена с предходен административен акт - Решение № 599 от заседание на Общински съвет Стрелча, проведено на 23.02.2023 г., взето с Протокол № 49. Решението на общинския съвет е издадено в съответствие с разпоредбата на чл. 41, ал. 2 от ЗОС, която предвижда следното:
Чл. 41. (2) Разпоредителните сделки с имоти или с вещни права върху имоти - общинска собственост, се извършват по пазарни цени, но не по-ниски от данъчните им оценки. Пазарните цени на имотите и на вещните права се определят от общинския съвет въз основа на пазарни оценки, изготвени от оценители, определени по реда на чл. 22, ал. 3, освен ако в закон е предвидено друго. Началните цени при провеждане на търгове или конкурси за разпореждане с имоти или с вещни права върху имоти - общинска собственост, не могат да бъдат по-ниски от цените, определени от общинския съвет.
Тоест компетентният орган за определяне на оценката е общинският съвет и в случай на несъгласие с нея би следвало (в съответствие с чл. 8, ал. 11 от ЗОС) да бъде оспорвано по съдебен ред именно решението на съвета, с което е определена тази оценка. В този смисъл е неизменната практика на ВАС и на административните съдилища.
Напротив, обжалваната заповед на кмета на община Стрелча е издадена на основание чл. 35, ал. 3 от ЗОС, съгласно който:
Чл. 35. (3) Продажба на земя - частна общинска собственост, на собственика на законно построена върху нея сграда се извършва от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2.
Следователно, характер на административен акт има само волеизявлението на кмета на общината, с която се удовлетворява (или отхвърля) искането на собствениците на сградата за покупка на общинския поземлен имот. Постоянна е практиката на съдилищата, че заповедите на кмета подлежат на обжалване именно в тази им част. Напротив, оценката (цената) на поземления имот вече е определена с решението на общинския съвет, а волеизявлението на кмета, с което се поканват купувачите да я заплатят в определен срок (ведно с данъците и разноските) има характера именно на гражданскоправна покана, изпълнението на която евентуално би довело до сключване на договор за продажба на общинския имот.
Предвид това, с жалбата е оспорен акт, който не подлежи на оспорване, т.е. жалбата против поканата за заплащане на предварително определената цена на общинския имот е недопустима на основание чл. 159, т. 1 от АПК.
Посоченото в жалбата твърдение, че "не сме били надлежно уведомени за изготвяне на Решение № 599 от заседание на Общински съвет Стрелча, проведено на 23.02.2023 г., взето с Протокол № 49, с което е одобрена пазарна оценка на имота на 22 500 лв. без ДДС" не би могло да обоснове правен интерес от обжалване на предложението за заплащане на цената, направено от кмета на община Стрелча с обжалваната заповед. Одобрението на оценката и предложението за заплащане на така определената цена са направени от различни органи, в различни производства и имат различни функции, поради което пропускането на възможността за обжалване на решението, с което е одобрена оценката не би могло да обоснове възможност за обжалване на заповедта, с която е отправена покана за заплащане на вече одобрената цена на имота.
Затова, като недопустима жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а делото - да бъде прекратено.
Предвид горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Отменя определението, с което е даден ход на устните състезания.
Оставя без разглеждане жалбата на С. П. П., [ЕГН] и Ж. П. П., [ЕГН] против Заповед № 443 / 19.05.202З г. на кмета на община Стрелча, с която са определени за купувачи С. и Ж. П. на недвижим имот [УПИ] в кв. 69А по плана на [населено място], като жалбата е против частта от заповедта, с която е определена пазарна цена на имота и дължимите данъци и такси, изчислени върху същата и прекратява административно дело № 1194 по описа на А. съд - Пазарджик за 2023 г.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба, подавана чрез настоящия съд, до Върховния административен съд, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |