Р Е Ш Е Н И Е
Номер 140 24.10.2023 година град Търговище
В И М Е Т О НА Н А Р О Д А
Административен съд втори състав
На двадесет и четвърти октомври
2023 година
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТОДОРОВА
ЧЛЕНОВЕ: АЛБЕНА СТЕФАНОВА
СТОЯН КОЛЕВ
Секретар: СТОЯНКА ИВАНОВА
Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
АД № 204 по
описа за 2023 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е
по чл. 88, ал. 1, изр. 2 от Изборния кодекс ИК), във връзка с чл. 58 от ИК,
във връзка с чл. 98, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Делото
е образувано по жалба на П.Ц.М. *** против
Решение № 69/14.10.2023 г., Решение № 70/14.10.2023 г. на ОИК Антоново и
Решение № 2712-МИ/18.10.2023 г. на ЦИК. Твърди, че с решение № 48/25.09.2023 г. на ОИК
Антоново бил регистриран като кандидат за
кмет на с. Добротица от листата на ПП „ГЕРБ“. Това решение било
обжалвано пред ЦИК и потвърдено с решение № 2553-МИ/29.09.2023 г., което
не е обжалвано и е влязло в сила на 03.10.2023 г. На
30.09.2023 г. ОИК Антоново направила опит да промени своето решение като на
гласуване било подложено предложение за дерегистрацията му, но предложението
било отхвърлено с Решение № 60/30.09.2023 г. на ОИК Антоново, което не било
обжалвано и влязло в сила на 02.10.2023 г. На 14.10.2023 г. ОИК Антоново
подложила на ново гласуване същото предложение, като предложението било
подкрепено и с Решение № 69 /14.10.2023г, на ОИК бил заличен от кандидатската
листа като кандидат за кмет на с. Добротица. Обжалва решение № 69/14.10.2023г. на ОИК Антоново като
противоречащо на разпоредбите на Избирателния кодекс. В т. 20 от Решение № 2122-МИ/29.08.20923г.
на ЦИК било предвидено регистрацията на кандидатските листи в ОИК да се извърши
от 19 до 26 септември. В този срок комисията трябвало да направи проверка дали
кандидатите отговарят на изискванията на чл. 397 от ИК и ако отговарят да постанови решение за
регистрация. Такова решение е постановено/ Р. № 48/25.09.2023г./ и е влязло в
сила. Влязлото в сила решение е
задължително и може да бъде пререшено само ако бъдат установени нови
обстоятелства, които не са били известни при постановяване на първоначалния
акт. Такива обстоятелства не са налице. В Решение № 69/14.10.2023г. на ОИК
Антоново липсват мотиви за взетото решение. В него е посочено, че комисията е
получила методическо указание от ЦИК, но според жалбоподателя то не може да бъде
основание за дерегистрация. Съгласно чл. 53, ал.4 от ИК ЦИК се произнася с
решения, които се вземат по предвидения от закона ред. Дадените указания,
подписани само от председател и секретар на комисията, имат само насочваща роля
и не могат да заместят мотивите на ОИК при вземане на решения. Проверка на
обстоятелствата по чл. 397 от ИК е направена от МВР и МП по искане на ЦИК още
при вземане на първото решение на 25.09.2023 г. Тогава ОИК го е регистрирала
като кандидат и решението е влязло в сила. Счита, че всички последващи действия
на комисията са незаконосъобразни.
Обжалва и Решение № 70/14.10.2023 г. на ОИК Антоново
като постановено в противоречие на закона. С Решение № 42/25.09.2023 г. на ОИК
Антоново бил регистриран като кандидат за кмет. Решението за деригистрацията не е
влязло в сила, но името му не фигурирало в бюлетината за избор на кмет на с. Добротица.
В утвърдения от ОИК образец на бюлетина, кандидатската листа е различна от
листата на регистрираните от комисията кандидати.
С Решение № 2712-МИ
/18.10.2023 г. на ЦИК бил отхвърлен проекта за решение за дерегистрация поради
това, че не е събрано необходимото мнозинство за вземане на решение. В тази
връзка решението на ОИК за вида на бюлетината, в който отсъства като кандидат за кмет счита за
незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
В съдебно
заседание жалбоподателят се явява лично. Заявява, че поддържа жалбата и уточнява
изрично, че обжалва само Решение № 69/14.10.2023 г. в частта, с която е
заличена регистрацията му като кандидат кмет за кметство с.Добротица,
общ.Антоново. Сочи подробни доводи за
незаконосъобразност. Моли за отмяна.
В съдебно
заседание, ОИК – Антоново се представлява от секретаря Цв.И., който оспорва
жалбата.
Съдът, приема за
установено от фактическа страна следното:
С решение № 48/25.09.2023 г.
на ОИК Антоново жалбоподателят бил
регистриран като кандидат за кмет на с. Добротица
от листата на ПП „ГЕРБ“. Същото е потвърдено с
решение № 2553-МИ/29.09.2023 г. на ЦИК. С Решение № 60/30.09.2023 г. на
ОИК Антоново
подложила ново гласуване, като предложението било подкрепено и с Решение
№ 69 /14.10.2023г, на ОИК бил заличен от кандидатската листа като кандидат за
кмет на с. Добротица. С Решение №
70/14.10.2023 г. били утвърдени графичните файлове с образците на бюлетини за
избор на кмет на кметство за селата Добротица и Кьосевци, в които не фигурира като кандидат. До заличаване регистрацията на жалбоподателя, съобразно
предмета на жалбата, като кандидат за кмет на с. Добротица, общ. Антоново, се е
стигнало след извършена допълнителна проверка дали регистрираните кандидати за
участие в местните избори за общински съветници и кметове, насрочени за 29
октомври 2023 г., отговарят на законоустановените условия, вкл. и дали имат
постоянен и настоящ адрес на територията на Р България към 28 април 2023 г. Тази
проверка е била възложена на ГД “ГРАО“ в МРРБ.
С писмо с изх. №
МИ-15-779/ 13.10.2023 г. ЦИК е уведомила ОИК - Антоново, че при извършената
проверка е констатирано несъответствие на изискванията за уседналост на
кандидатите за кметове, като е приложен списък, в който фигурира името на жалбоподателя.
Към преписката са
представени удостоверение за постоянен адрес и за настоящ адрес: Изх.№ 3700-45
/3/ от 20.10.2023 г. и Изх.№ 3700-45 /4/ от 20.10.2023 г., от които се
установява, че адреса постоянен и настоящ е в с. Присойна, общ.Антоново.
Посоченото обстоятелство е декларирано от жалбоподателя в заявление-декларация
за кандидат, за кмет от 20.09.2023 г.
Видно от писмо из.№3700-44 /18 от 20.10.2023 г. на Община Антоново
към кметствата с.Добротица и с.Кьосевци няма съставни села.
След като прецени
горната фактическа обстановка във връзка с доводите и съображенията на
страните, съдът приема от правна страна следното:
Жалбата е подадена
от надлежна страна, в срока по чл. 58, ал. 1 от ИК, поради което е процесуално
допустима.
Разгледана по
същество, жалбата е неоснователна.
Редът
за регистриране на кандидатите за кметове и общински съветници за участие в
избори е уреден в Глава Осемнадесета на ИК. Изискванията, на които трябва да
отговаря кандидатът за кмет, са изчерпателно уредени в чл. 397. Съгласно чл.
397, ал. 1 от ИК - право да бъдат избирани за общински съветници и кметове имат
българските граждани, които са навършили 18 години към изборния ден
включително, не са поставени под запрещение, не изтърпяват наказание лишаване
от свобода и са живели най-малко през последните 6 месеца в съответното
населено място. Съгласно § 1, т. 5 от Допълнителните разпоредби на ИК,
живял най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място по
смисъла на чл. 397 е този:
а)
български гражданин, който има адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес
на територията на съответната община или кметство;
б)
български гражданин, който има постоянен и настоящ адрес в различни общини или
кметства на територията на Република България;
в)
гражданин на друга държава - членка на Европейския съюз, който има адрес на
пребиваване на територията на съответната община или кметство, към дата 6
месеца преди датата на произвеждане на изборите.
Жалбоподателят
е с българско гражданство, то за него са относими б. „а” и „б” на § 1, т. 5 от
ДР на ИК.
При така
разписаните изисквания законодателят е определил в чл. 57, ал. 1, т. 36 от ИК,
че Централната избирателна комисия определя реда за проверка на кандидатските
листи и възлага изпълнението на Главна дирекция „Гражданска регистрация и
административно обслужване” в Министерството на регионалното развитие и
благоустройството. Същевременно в разпоредбата на чл. 414, ал. 6 от ИК е
посочено, че проверка на обстоятелствата по чл. 397 се извършва от
Министерството на вътрешните работи и Министерството на правосъдието по искане
на Централната избирателна комисия.
В случая при
осъществяване на тези си правомощия ЦИК е възложила проверка, при която е
установено, че жалбоподателя има вписан
постоянен и настоящ адрес, който не е в населеното място, за което
кандидатства като кмет към 28 април 2023
г., т.е. шест месеца преди изборния ден. Факта, не се оспорва в жалбата.
Данните от
проверката са изпратени на ОИК - Антоново, която според чл. 87, ал. 1, т. 15 от ИК е длъжна да заличи регистрацията, когато се установи, че кандидатът не
отговаря на условията по чл. 397, ал. 1 от ИК. Изискването на закона за
българските граждани, пренесено в Решение № 2122-МИ/ 29.08.2023 г., във връзка
с Решение № 1955-МИ от 03.08.2023 г., да са живели най-малко през последните
шест месеца в съответното населено място е предвидено кумулативно с два
елемента – да имат адресна регистрация и по постоянен, и по настоящ адрес на
територията на Република България, в случая към 28.04.2023 г.
При тази законова
регламентация настоящият състав на съда намира, че оспореното решение на ОИК -
Антоново е законосъобразно.
Следва да се
отбележи, че предмет на съдебното производство по чл. 88, ал. 1 от Изборния
кодекс е законосъобразността на решението на общинската избирателна комисия,
т.е. дали то е постановено при наличие на необходимия кворум и мнозинство, дали
е взето в границите на предоставената от законодателя компетентност и дали са
налице материалноправните предпоставки за решаване на въпроса по един или друг
начин. В случая Решението за заличаване регистрацията на кандидата за кмет на
кметство е взето при наличие на необходимия кворум и мнозинство, на валидно
правно основание - чл. 87, ал. 1, т. 15 от ИК и на валидно фактическо
основание, констатирано в хода на възложени от ЦИК на ГД “ГРАО“
проверки, извършени в границите, указани в Изборния кодекс.
Уседналостта,
изискуема по чл. 397, ал. 1 от ИК, е свързана с адресната регистрация съгласно
§ 1, т. 5, б. „а“ и „б“, в случая, а адресната регистрация се установява от
записванията в регистрите на населението.
Административните
органи, отговорни за провеждане на изборите, ОИК и ЦИК, съобразяват решенията
си единствено с данните, вписани за кандидатите за участие в изборите в
Националния регистър на населението. Съгласно чл. 111, ал. 2 от Закона за
гражданската регистрация (ЗГР), предоставяните от ЕСГРАОН данни за гражданската
регистрация на лицата имат задължителен характер за останалите информационни
системи, извършващи административно обслужване на населението. В съдебното
производство по чл. 88 от ИК се осъществява контрол за законосъобразност
единствено на решението на ОИК. Законодателят е определил, че това производство
следва да приключи в 3 - дневен срок от постъпване на жалбата съобразно нормите
на чл. 88, ал. 2, във връзка с чл. 58, ал. 3 от ИК, като съдът следва да се
произнесе незабавно. В случая не е
спорно, че жалбоподателя има различен постоянен и настоящ адрес от населеното
място, за което кандидатства като кмет. Не е спорно и че към кметствата
с.Добротица и с.Кьосевци няма съставни села.
Предвид
изложеното, настоящият съдебен състав приема, че жалбата е неоснователна и като
такава следва да бъде оставена без уважение.
Водим от горното и
на основание чл. 88, ал. 2, във връзка с чл. 58, ал. 3 от Изборния кодекс съдът,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.Ц.М. ***, срещу Решение на ОИК Антоново № 69/14.10.2023
г. потвърдено от ЦИК с Решение № 2712-МИ/18.10.2023 г. на ЦИК, в
частта, в която с Решението, на основание чл. 87, ал. 1, т. 15, чл. 414, ал. 6,
чл. 417, ал. 1 от Изборния кодекс, е обявена за недействителна и е заличена
регистрацията на П.Ц.М. ***, предложен от ПП „ГЕРБ“, за участие в изборите за
общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г. поради несъответствие с
разпоредбата на чл. 397, ал. 1 от ИК, във връзка с § 1 от ДР на ИК и Решение №
2122-МИ от 29.08.2023 г. на ЦИК.
Решението е
окончателно.
Решението да се
обяви на интернет-страницата на съда.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1. 2.