№ 108
гр. Нови пазар, 14.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВИ ПАЗАР, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети ноември през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Габриела П. Д.а
при участието на секретаря Диана В. Славова
като разгледа докладваното от Габриела П. Д.а Административно
наказателно дело № 20233620200390 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на Т. Л.
Ц., ЕГН **********, с адрес: гр. К., ул. „***“ №2А, против Наказателно постановление №
23-0307-000585/09.08.2023 г. на Началника на РУ при ОД на МВР- Шумен, РУ Нови пазар, с
което за нарушение по чл. 140, ал. 1 ЗДвП са му наложени административни наказания
"Глоба" в размер на 50 лв. и "Лишаване от право да управлява МПС" за срок от 1 месец, на
основание чл. 175, ал. 1, т. 1 ЗДвП.
Жалбоподателят сочи, че издаденото НП е неправилно и незаконосъобразно.
Твърди, че от една страна в НП е записано, че виновно е нарушил разпоредбата на чл. 175 ,
ал. 1, т. 1 от ЗДвП, който гласи, че се наказва с лишаване от право да управлява МПС за срок
от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 лв. до 200 лв., водач който управлява МПС, на което
табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места, а от
друга, че предната регистрационна табела липсва. Излага съображения, че това
противоречие води до неяснота да разбере в какво нарушение е обвинен, което нарушава
правото му на защита. Отделно сочи, че не е доказан умисъл за извършеното нарушение.
Поради това се иска цялостната му отмяна.
В съдебно заседание, въззивникът е редовно призован, не се явява, не се
представлява. Депозирана е молба, с която поддържа подадената жалба и отправя искане за
отмяна на НП.
Въззиваемата страна, редовно призована, не се явява. С молба по същество моли НП
да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, с аргументи за неприложимост на
нормата на чл. 28 от ЗАНН. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото
доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:
На 31.07.2023 г. в 9:45 ч. в общ. Нови пазар, на път ПЪРВИ КЛАС № I-2,
въззивникът Т. Л. Ц. управлявавал товарен автомобил "***" с рег. № ***, собственост на ЕТ
„***“, БУЛСТАТ ***, без поставена на определеното за това място предна регистрационна
1
табела. Това било възприето от намиращите се там полицейски служетели Т. К., П. Н. и К.
Р.. Поради това сидетелят Т. К. съставил АУАН, в който описал констатациите си и
квалифицирал нарушенията като такива по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. При личното предявяване
на акта, както и в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН възражения не били направени.
Въз основа на съставения акт против въззивника Т. Ц. било издадено и атакуваното
наказателно постановление, в което наказващият орган изцяло възприел описаната в него
фактическа обстановка и правната квалификация на нарушенията по чл. 140, ал. 1, пр. 1 от
ЗДвП. За нарушението на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП на въззивника Т. Ц. била
наложена "Глоба" в размер на 50 лв. и "Лишаване от право да управлява МПС" за срок от 1
месец.
В хода на съдебното следствие като свидетели са разпитани Т. К.-актосъставител,
П. Н. и К. Р., чиито показания съдът кредитира изцяло като последователни, логични и
непротиворечиви. От тях се установи, че автомобилът е бил без предна регистрационна
табела.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателства по административно наказателната преписка, тези приложени към жалбата,
събраните в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, които са
последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не
налагат различни изводи.
При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на
императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на
наложеното административно наказание, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е от надлежна страна в
законоустановения срок за обжалване и е приета от съда за разглеждане.
Наказателното постановление № 23-0307-000585/09.08.2023 г. е издадено от
компетентен орган - от Началника на РУ Нови пазар, съгласно заповед № 8121з-
1632/02.12.2021 г. на Министъра на вътрешните работи и в шестмесечния преклузивен срок.
Същото обаче не е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във вина на
въззивника Ц. нарушение не е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в
какво е обвинен и срещу какво да се защитава.
Видно от съдържанието на АУАН и от обстоятелствената част на НП, на Т. Ц. е
приписано нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал. 1, изр.
1 от ЗДвП за да бъде допуснато за движение по пътищата, отворени за обществено ползване
едно МПС, то същото трябва да е регистрирано и да е с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. Словесното описание, дадено от актосъставителя,
а впоследствие възпроизведено и от АНО, сочи на деяние, изразяващо се в управление на
МПС без поставени регистрационни табели на определените за целта места, подлежаща на
санкциониране по реда на чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП. Следва да се отбележи, че
законодателят е въздигнал в административно нарушение, както управлението на МПС с
регистрационни табели, поставени в несъответствие с изискванията на Наредба № I-45 от
24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства
и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства, така и управлението на регистрирано МПС, което е без регистрационни
табели. Втората простъпка подлежи на санкциониране по реда на чл. 175, ал. 3, предл. 2 от
ЗДвП, като видно от предвиденото административно наказание, разкрива по-висока степен
на обществена опасност от нарушението, визирано в чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП. В случая от
показанията на разпитаните в хода на настоящото производство полицейски служители се
установява с категоричност, че нарушението, което те са констатирали, се изразява в
2
управление на МПС, но с липсваща предна регистрационна табела. Еднозначно и тримата
разпитани свидетели посочват, че автомобилът е бил регистриран, но не е бил с поставена
предна регистрационна табела. При това положение словесното описание на деянието,
обективирано в акта и в НП, не кореспондира с действително осъщественото от водача, а
това изначално ограничава възможността му да разбере какво конкретно деяние му се
вменява – че управлява регистрирано МПС с регистрационни табели, поставени не на
определените за целта места, или за допуснато управление на регистрирано МПС, което е
без регистрационни табели. Изясняването на този въпрос е от особено значение и за
определяне на съответния санкционен състав. За да бъде приложен чл. 175, ал. 1, т. 1 от
ЗДвП, то и двете табели трябва да са поставени върху МПС, но едната или двете от тях да са
поставени не на определените за това места. При липса на едната или двете регистрационни
табели следва да се приложи санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 3, предл. 2 от ЗДвП,
предвиждащ санкция за управление на МПС без регистрационни табели. Поради това и с
оглед коментираното противоречие между словесното описание на деянието и действително
извършеното от водача нарушение се налага извод за наличие на процесуален порок, който
сам по себе си обосновава извод за незаконосъобразност на НП, тъй като рефлектира върху
правото на защита на санкционираното лице – последното е в невъзможност да разбере за
какво нарушение му е повдигнато административно наказателното обвинение – дали за това,
че управлявал нерегистрирано МПС или за това, че регистрационните табели не са
поставени на определените за това места. Това вътрешно противоречие между
обстоятелствената част на АУАН и НП и посочената като нарушена разпоредба съдът
възприема като съществено процесуално нарушение и само на това основание издаденото
НП следва да бъде отменено.
Отделно от гореизложеното настоящият състав следва да посочи, че съгласно чл. 7
от ЗАНН, за да бъде едно деяние обявено за административно нарушение е необходимо то
да е извършено умишлено или непредпазливо. В случая вмененото на жалбоподателя деяние
по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е от категорията на умишлените и може да бъде извършено с пряк
или евентуален умисъл по смисъла на чл. 11 от НК, която норма се прилага субсидиарно и в
административнонаказателното производство по силата на чл. 11 от ЗАНН. В конкретния
случай обаче по делото липсват доказателства, които да сочат по несъмнен и категоричен
начин, че на жалбоподателя е било известно, че управляваното от него моторно превозно
средство към момента на проверката е с лисваща предна регистрационна табела. Нещо
повече, от разпита на свидетелите Т. К. - актосъставител, П. Н. и К. Р. се установява, че при
извършената проверка на жалбоподателя същият не е знаел, че управлявания от него
автомобил е с без предна регистрационна табела и след връчване на акта същият се е върнал
обратно да я търси. Следователно жалбоподателят не е осъществил от субективна страна
състава на посоченото в разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП административно
нарушение.
Поради изложеното съдът намира, че НП следва да бъде отменено, като издадено в
противоречие с материалния и процесуалния закон.
Така мотивиран и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0307-000585/09.08.2023 г. на
Началника на РУ при ОД на МВР - Шумен, РУ Нови пазар, с което на Т. Л. Ц., ЕГН
**********, с адрес: гр. К., ул. „***“ №2А, за нарушение по чл. 140, ал. 1 ЗДвП са му
наложени административни наказания "Глоба" в размер на 50 лв. и "Лишаване от право да
управлява МПС" за срок от 1 месец, на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 ЗДвП.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Шумен в
3
14 – дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Нови Пазар: _______________________
4