Разпореждане по дело №239/2024 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 1900
Дата: 2 май 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247260700239
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 март 2024 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 1900

Хасково, 02.05.2024 г.

Административният съд - Хасково - I състав, в закрито заседание на втори май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА
като разгледа докладваното от съдията Василка Желева административно дело239 по описа за 2024 година на Административен съд - Хасково, за да се произнесе, взе предвид следното:

Съдебноадминистративното производство е по реда на чл.145 и сл. от АПК, вр. с чл.73, ал.4 от ЗУСЕФСУ.

Образувано е по жалба на „Водно строителство – Хасково“ АД, със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], представлявано от С. Д. П., подадена чрез пълномощника му адвокат М. С., против Решение за определяне на финансова корекция №МДР-СД-01-31/01.08.2023 г., издадено от Заместник-министъра на земеделието и храните и Ръководител на УО на Програмата за морско дело и рибарство 2014 – 2020 г.

В жалбата се твърди, че оспореното Решение било нищожно, като подписано от некомпетентен орган и с електронен подпис, който не бил квалифициран, а професионален. Твърди се също, че при издаването му било допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и неправилно бил приложен материалния закон, като се претендира отмяна на Решението.

Жалбата е депозирана до съда чрез Министерство на земеделието и храните, където е регистрирана под индекс: 70-965 от дата 27.02.2024 г.

С придружително писмо от Директора на Дирекция ПДЗЕС в МЗХ, жалбата е изпратена в съда, ведно с административната преписка по издаване на оспореното Решение, в която са съдържа писмо №70-965/01.03.2024 г. на Директора на Дирекция МДР в МЗХ, със становище, че подадената на 27.02.2024 г. жалба на бенефициента е недопустима, като постъпила след изтичане на законния срок за обжалване на Решение №МДР-СД-01-31/01.08.2023 г., за издаване на което бенефициентът е бил уведомен чрез кореспонденция в ИСУН 2020 №BG14MFOP001-2.006-0012-C05-M072 на 02.08.2023 г. и срокът за обжалване бил изтекъл на 16.08.2023 г.

С Разпореждане №1186/19.03.2024 г. на съда, издателят на Решението беше задължен да допълни изпратената административна преписка, като представи в четлив вид писмени доказателства, удостоверяващи начина и датата на съобщаване на оспореното Решение на жалбоподателя.

С писмо вх.№2442/02.04.2024 г. от Директора на Дирекция ПДЗЕС в МЗХ, по делото е представено заверено копие на писмо №11-63/28.03.2024 г. на Директора на Дирекция МДР в МЗХ, с приложени кореспонденция от Информационната система за управление и наблюдение на средства от ЕС в България (ИСУН) с рег.№BG14MFOP001-2.006-0012-C05-M072 от 02.08.2023 г. и Екранна снимка от ИСУН 2020, удостоверяваща начина на изпращане на кореспонденцията.

В хода на проверката относно валидността на упражненото право на оспорване, въз основа на представените по делото доказателства, настоящият състав на съда установи следното:

Обжалваното Решение №МДР-СД-01-31/01.08.2023 г., с което е определена финансова корекция на адресата на акта „Водно строителство – Хасково“ АД, е издадено на основание чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ.

От съдържащите се в административната преписка доказателствата се установява, че Решението е изпратено в Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) с дата на изпращане – 02.08.2023 г., и дата на първо отваряне от потребител [електронна поща] – 13.02.2024 г. Установява се също, а и от страните не се спори, че Решението е издадено във вид на електронен документ по смисъла на чл.3 от Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги (ЗЕДЕУУ).

Съгласно разпоредбите на чл.13, ал.2 – ал.5 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН, приета с ПМС №243 от 20.09.2016 г., обн.ДВ бр.76 от 2016 г., изпращането на електронни документи и изявления до кандидатите и бенефициентите за нуждите на производствата пред управляващите органи/междинните звена се осъществява само посредством ИСУН; кандидатите и бенефициентите получават всички изявления от управляващия орган/междинните звена, свързани с производствата по чл.2, само посредством ИСУН, и съобщаването на електронни документи от управляващия орган/междинното звено на кандидатите/бенефициентите се осъществява посредством ИСУН, като съгласието на кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал.3 и 4 се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН.

В нормата на чл.13, ал.1 от същата Наредба е предвидено, че електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от съответния кандидат или бенефициент с изпращането му в ИСУН.

В процесния случай изпращането на Решение за определяне на финансова корекция №МДР-СД-01-31/01.08.2023 г. до бенефициера „Водно строителство – Хасково“АД е извършено посредством ИСУН на дата 02.08.2023 г., на която дата Решението се счита за получено.

Съгласно чл.149, ал.1 от АПК, приложим на основание чл.73, ал.4 от ЗУСЕФСУ, срокът за обжалване на административния акт е 14-дневен от съобщаването му и този срок в случая изтича на 16.08.2023 г., присъствен ден. Няма доказателства за подаване на жалбата на „Водно строителство – Хасково“АД от 27.02.2024 г. в посочения срок, поради което същата, в частта й, касаеща оспорването на Решението като незаконосъобразно, се явява просрочена и процесуално недопустима за разглеждане на основание чл.159, т.5 от АПК. Същата следва да бъде оставена без разглеждане в тази й част, а производството по делото следва да се прекрати.

Доколкото на основание чл.149, ал.5 от АПК административните актове могат да се оспорят с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето, жалбата се явява допустима за разглеждане само в частта й, в която се претендира нищожност на оспореното Решение. По отношение на тази част са налице условията на чл.154, ал.1 и чл.157, ал.1 от АПК за конституиране на страните и насрочване на делото в открито заседание.

На основание чл.170, ал.3 от АПК, на жалбоподателя следва да бъде указано, че носи доказателствената тежест да установи изложените в жалбата твърдения относно вида на електронния подпис, с който е подписано оспореното като нищожно Решение, чрез ангажирането на специални знания в тази насока.

С оглед изложеното, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Водно строителство – Хасково“ АД, [населено място], против Решение за определяне на финансова корекция №МДР-СД-01-31/01.08.2023 г., издадено от Заместник-министъра на земеделието и храните и Ръководител на УО на Програмата за морско дело и рибарство 2014 – 2020 г., в частта на оспорването, касаещо законосъобразността на Решението и

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №239/2024 г. по описа на Административен съд – Хасково в тази му част.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред Върховен административен съд.

КОНСТИТУИРА страните по делото, както следва:

- жалбоподател – „Водно строителство – Хасково“ АД, [населено място];

- ответник – Ръководител на УО на Програмата за морско дело и рибарство 2014 – 2020 г. – Заместник-министър на земеделието и храните.

НАСРОЧВА открито съдебно заседание на 23.05.2023 г. от 10.00 часа.

УКАЗВА на ответника, че на основание чл.170, ал.1 от АПК, в тежест на административния орган е да установи компетентността на органа, издал оспорения акт.

УКАЗВА на жалбоподателя, че носи доказателствената тежест да установи изложените в жалбата твърдения относно вида на електронния подпис, с който е подписано Решението, на основание на които претендира нищожност на акта.

Определението в тази му част не подлежи на обжалване.

Съдия: