Решение по дело №270/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 282
Дата: 30 юни 2023 г. (в сила от 30 юни 2023 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20237100700270
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 282 / 30.06.2023 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

Административен съд - Добрич, в открито съдебно заседание на тринадесети юни, две хиляди двадесет и трета година, в касационен състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:        ЛЮБОМИР ГЕНОВ

                                ЧЛЕНОВЕ:         НЕЛИ КАМЕНСКА                                                                                 ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА

при участието на прокурора ЗЛАТКО ТОДОРОВ и секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА изслуша докладваното от съдия Н. Каменска касационно дело с административно–наказателен характер № 270 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Образувано е по касационна жалба на Д.И.Д. от гр. Шумен, подадена чрез адв.А.Л.И. – член  на САК, срещу Решение № 16/19.01.2023 г., постановено по нахд № 20223230201322/2022 г.  по описа на Районен съд – Добрич, с което е потвърдено Наказателно постановление  № 23-0000576 от 14.07.2022 г., издадено от директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.Варна, с което на касатора е наложено административното наказание глоба в размер на 200 лева, предвидено в чл.105, ал. 1 от Закона за автомобилните превози за нарушение на чл.57, ал.3 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г., издадена от министъра на транспорта.

В касационната жалба са изложени съображения за незаконосъобразност на постановеното решение, поради нарушаване на  материалния закон. Излагат се доводи, че съдът неправилно е приел, че наказателното постановление е издадено в съответствие с процесуалните правила и материалния закон. Оспорва се извършването на нарушението като се сочи, че видно от писмо на кмета на Община град Добрич за начална и крайна спирка на автобусите, обслужващи автобусни линии от и за гр.София, била определена спирка Комплекс „Виста“ гр.Добрич. Тази спирка не била автогара и на нея нямало длъжностно лице, което да извърши заверката на пътния лист. Затова липсвала фактическа възможност за изпълнение на това нормативно задължение. Иска се отмяната на постановеното решение и отмяна на издаденото наказателно постановление.

Ответникът по касационната жалба, директорът на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.Варна, чрез процесуален представител, в отговор на касационната жалба я оспорва като неоснователна. Изразява становище за законосъобразност на издаденото наказателно постановление и моли оспореното решение да бъде оставено в сила.

Прокурорът при  Окръжна прокуратура - Добрич дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че решението на Районен съд – Добрич е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Касационната жалба, подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, от надлежна страна по смисъла на чл. 210, ал. 1 АПК, е процесуално допустима.

Разгледана по същество, касационната жалба е неоснователна.

С оспореното пред районния съд Наказателно постановление  № 23-0000576 от 14.07.2022 г. директорът на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.Варна, е наложил на касатора административното наказание „глоба“ в размер на 200 лева, по реда на  чл.105, ал. 1 от Закона за автомобилните превози затова, че същият в качеството си на водач на автобус с рег. № СВ5494КТ, и извършващ обществен превоз на пътници по автобусна линия София-Добрич според маршрутно разписание № 22601 не е представил за заверка от длъжностно лице на Авторага „Добрич“ Пътен лист от серия А, № 012620/13.05.2022 г. при тръгване от гр.Добрич на 13.05.2022 г. около 12,30 часа.

Това деяние е било квалифицирано в съставения АУАН и в издаденото въз основа на него НП като нарушение на чл. 57, ал. 3 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г., издадена от министъра на транспорта. Цитираната разпоредба задължава водачите на автобуси да предоставят на длъжностното лице пътния лист за заверка при всяко пристигане и тръгване от автогарата. При престоя на процесния автобус на автогара Варна на 13.05.2022 г. контролните органи на РД АА-Варна извършили проверка и констатирали , че в пътния лист на Д. липсвала заверка от длъжностното лице на автогарата в гр.Добрич.

За да потвърди наказателното постановление, районният съд е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, а извършването на изпълнителното деяние е доказано.

Настоящата инстанция приема, че решението е правилно и законосъобразно и не страда от визираните в касационната жалба пороци. По делото не е спорно, че в процесния пътен лист няма заверка от длъжностно лице на автогарата в гр.Добрич при извършване на обществения превоз на пътници по маршрута Добрич-Варна –Шумен, Търговище-Велико Търново-София, който е бил осъществяван от водача на пътническия автобус Д.Д..

Възраженията на Д. за незаконосъобразност на постановеното решение, понеже начална и крайна спирка на автобусите, обслужващи автобусни линии от и за гр.София не била Автогара Добрич, а автоспирка  Комплекс „Виста“ гр.Добрич, където нямало длъжностно лице, са неоснователни и необосновани.

Разпоредбата на чл.17, ал.1 от Закона за автомобилните превози определя, че общественият превоз на пътници по автобусни линии се извършва съгласно утвърдените транспортни схеми - републиканска, областни, общински и междуобластни.

От данните по делото е видно, че в случая общественият превоз на пътници се е извършвал по републиканска транспортна схема, тъй като в нея са включени междуселищни автобусни линии, свързващи населени места, определени в наредбата по чл. 18 от две или повече области. В чл.17, ал.2, изр.2 от ЗАвП е определено, че републиканската транспортна схема се утвърждава от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или от оправомощено от него длъжностно лице.

Съгласно чл. 20, ал. 1 ЗАвтП междуселищните автобусни линии задължително се обслужват от официално обявени от общините автогари и автоспирки по съответните маршрути. А нормата на чл. 22, ал. 1, т. 1 от ЗАвП предвижда, че всички превозвачи, извършващи превоз на пътници по междуселищни автобусни линии, задължително ползват автогарите срещу заплащане и автоспирките по изпълнявания маршрут и спазват утвърденото разписание. В разпоредбата изрично е предвидено, че в населено място с една автогара същата задължително се включва като обслужваща по маршрута на автобусните линии, имащи спирка в това населено място.

От цитираните разпоредби се установява, че обществения превоз на пътници се извършва при строго определени правила, с които следва да се съобразяват всички участници в превоза.

От публичния регистър – Списък на автогарите на територията на Република България, поддържан и достъпен на страницата на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, е видно, че в гр.Добрич, както и в градовете по процесното маршрутно разписание № 22601 - Търговище и Варна има по една регистрирана и функционираща автогара. Населените места с една автогара са посочени в представеното по делото маршрутното разписание само с наименованията на градовете, докато останалите две населени места по маршрута, градовете София и Велико Търново, които разполагат с повече от една автогара, задължителната за посещение автогарата, според нормата на чл.22, ал.1, т.1 от ЗАвП, е посочена със съответното си наименование.

 В писмото на кмета на Община град Добрич, на което се позовава касаторът, са визирани определените с решение на общинския съвет автоспирки и предоставените паркоместа за обслужване на автобусите по маршрута София –Добрич.

Решението на общинския съвет обаче не дерогира законовата регламентация за осъществяване на превозите на пътници в страната. Обстоятелството, че при пристигането си в гр.Добрич превозвачът и водачът на автобуса са длъжни да посетят и определената от общинския съвет автоспирка, не отменя законовото изискване по чл. 22, ал.1 т. 1 от ЗАвП в населено място с една автогара, какъвто е град Добрич, съществуващата автогара задължително да се включва като обслужваща по маршрута на автобусните линии. След като посещаването на автогарата е било задължително за Д. на 13.05.2022 г. по силата на изпълняваното от него маршрутно разписание, правилно е била ангажирана наказателната му отговорност за неизпълнение на задължението му по чл. 57, ал. 3 от Наредба № 33/1999 г. да предостави на длъжностното лице пътния лист за заверка при всяко пристигане и тръгване от автогарата. Обстоятелството, че касаторът не е посетил Автогара -  Добрич, както твърди, говори единствено, че е извършил още едно административно нарушение, а не че е имал право да стори това.  Именно маршрутното разписание е актът, който задължително определя всички спирки (автогари) по маршрута - § 1, т. 1, б. "а" от Наредба № 2/2002 г., а в представеното по делото маршрутно разписание, спирка Комплекс „Виста“ дори не е и включена.

 Затова, достигайки до извод, че правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на водача за нарушаване на чл.57, ал.3 от Наредба № 33/1999 г., районният съд е постановил  законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

Касационният състав не установи наличие на касационни основания за отмяна на оспореното решение.

При този изход на спора е основателна претенцията на процесуалния представител на наказващия орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение пред касационната инстанция с оглед нормата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН.

Воден от горното, Административен съд - Добрич, ІІ касационен състав

                                            Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 16/19.01.2023 г., постановено по нахд № 20223230201322/2022 г.  по описа на Районен съд – Добрич.

 ОСЪЖДА Д.И.Д. с ЕГН ********** от гр.Шумен да заплати на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Врана сумата от 80 ( осемдесет) лева, представляваща разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                   ЧЛЕНОВЕ: