Решение по дело №905/2020 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 260064
Дата: 30 октомври 2020 г. (в сила от 9 март 2021 г.)
Съдия: Вергиния Събева Еланчева
Дело: 20205140200905
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юли 2020 г.

Съдържание на акта

        Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

     Година

   30.10.2020

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен

съд                      

 

състав

 

На

06.10.

                                                Година

2020

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                                  Председател

Вергиния Еланчева

 

                                                           Членове

 

 

                                                Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Симона Иванова

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

съдията

 

 

АН

дело номер

905

по описа за

2020

година.

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-88/06.07.2020 г., издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което на Община Черноочене, ЕИК *********, адрес с.Черноочене, ул. „Шеста“ № 9, представлявана от кмета А.О., са наложени административни наказания: по т.1.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ; по т.2.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ.

Жалбоподателят Община Черноочене намира издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно, тъй като не било извършено процесното административно нарушение. В нарушение на чл.52, ал.4 от ЗАНН наказващият орган не събрал доказателства за извършването му, не провел и разследване на спорните обстоятелства. При съставяне на акта и при издаване на наказателното постановление били допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. В нарушение на чл.57, т.5 от ЗАНН, атакуваното постановление не съдържало описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават. На следващо място, на Община Черноочене в нарушение на чл.40, ал.2 от ЗАНН не била изпратена покана за съставянето на АУАН, което също водело до нарушаване правото на защита. Не била спазена и разпоредбата на чл.40, ал.3 от ЗАНН при съставяне на акта. В нарушение на чл.43, т.4 от ЗАНН, АУАН не бил предявен на кмета на Община Черноочене. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление.      

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник адвокат, който поддържа жалбата. Моли наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно. Твърди, че били нарушени процесуалните правила, тъй като кметът на Общината не бил уведомен за започнатото административно производство и за съставения акт. Претендира и за присъждане на направените разноски по делото. 

Административнонаказващият орган, редовно призован за съдебното заседание, не се представлява. Чрез пълномощник е депозирал писмено становище по делото, в което оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено. Излага подробни съображения за неговата законосъобразност. Моли и за присъждане на разноски в производството, съобразно чл.63, ал.3 от ЗАНН.  

Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 22.10.2019 г. свидетелите М.К. и Ц.И. – служители в РО НЯСС-ЮБ при ДАМТН, извършили проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация на язовир „38176.13.104 и 38176.13.103, находящ се в имоти с номера 38176.13.104 и 38176.13.103, в землището на с.Комунига, общ.Черноочене, обл.Кърджали. Същият бил собственост на Община Черноочене съгласно Акт № 123 за публична общинска собственост от 13.08.2001 г. Свидетелите К. и И. направили на място обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, при което установили следното: На първо място – короната на язовира била с променлива ширина, с деформации, изразяващи се в слягания в лявата половина и в близост до преливника. По цялата дължина на водния откос се наблюдавали нарушения, в зоната между кота корона и кота водно ниво имало свличания. Въздушният откос също бил с нарушения, на около 3 м. над петата на въздушния откос в дясната половина се наблюдавали свличания. Свличания и изравяния били констатирани и по цялата височина в десния край, в контактната зона между въздушния откос и ската. Спирателният кран на основния изпускател бил в неизправно техническо състояние постоянно затворено положение. Тези констатации били описани и в изготвения Анализ за техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея на язовира, приет от ETC на 13.09.2019 г. Техническото състоянието на язовира било определено като неизправно-частично работоспособно. При проверката на 22.10.2019 г. било установено още, че преливникът, разположен в левия край на язовирната стена, тип водосток (стоманобетонова тръба Ф 500), е силно обрасъл с храстовидна и дървесна растителност.  Пред входа на тръбата имало свлечени земни маси, които нарушавали пропускателната способност на преливника. На второ място не били налични: геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; нивомерно устройство за измерване на водното ниво и на наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН; изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена; нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите. По този начин не били изпълнени изискванията за задължително необходимите налични елементи на контролно-измервателна система /КИС/ за мониторинг на дейността на язовирна стена и съоръженията към нея. Поради липса на КИС не били представени и резултати и анализи от наблюдения и измервания с КИС. Констатациите от проверката били отразени в Констативен протокол № 08-02-158/22.10.2019 г . По този повод на 07.01.2020г. срещу Община Черноочене бил съставен акт за установяване на административно нарушение по чл.141, ал.1, т.1 и чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ. АУАН бил съставен в отсъствие на нарушителя, след връчване на надлежна покана входирана в Община Черноочене на 10.12.2019 г. На 20.02.2020 г. бил предявен на кмета на Община Черноочене, но той отказал да подпише и получи акта. Отказът му бил надлежно удостоверен с подпис на свидетеля З.П.. Въз основа на съставения акт, наказващият орган на 06.07.2020 г. издал атакуваното наказателно постановление, с което наложил на Община Черноочене административни наказания: по т.1.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ; по т.2.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ.

Изложената фактическа обстановка се установява след анализ на показанията на свидетелите М.К., Д.К., Ц.И. и З.П., на които съдът дава вяра изцяло като последователни, непротиворечиви и безпристрастни; Акт за установяване на административно нарушение от 07.01.2020 г.; Заповед № А-5 от 02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН; Покана за съставяне на АУАН от 06.12.2019 г.; Констативен протокол № 08-02-158/22.10.2019 г.; Анализ за техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „Комунига 104“; Констативен протокол от 13.09.2019 г.; Заповед № А-601 от 18.09.2019 г. на председателя на ДАМТН; Акт № 123 за публична общинска собственост от 13.08.2001 г., както и другите приети по делото писмени доказателства.

При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:  

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.   

По т.1 от наказателното постановление: Административно наказателната отговорност на Община Черноочене е ангажирана за нарушение на разпоредбата на чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ, която гласи, че собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 10 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141, ал.1 от ЗВ. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят действително е осъществил процесното административно нарушение. В качеството си на собственик язовир „38176.13.104 и 38176.13.103, находящ се в землището на с.Комунига, общ.Черноочене, той не е изпълнил задължението си да осигури поддържането в техническа изправност на язовирната стена и съоръженията към нея. Правилно е прието от контролните органи, че е налице нарушение извършено на 22.10.2019 г., тъй като на тази дата те са констатирали техническа неизправност на проверения обект и проявеното от жалбоподателя бездействие. Доколкото се касае за нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. При индивидуализиране на санкцията наказващият орган е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН и е наложил такава в минималния предвиден в закона размер. Такова наказание се явява справедливо и отговарящо в пълна степен на обществената опасност на деянието и дееца, на смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства.

По т.2 от наказателното постановление: С атакуваното постановление на Община Черноочене е наложено административно наказание и за нарушение на разпоредбата на чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ, която гласи, че собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на тяхното състояние, отговаряща на изискванията на наредбата по ал.2. Законодателят е регламентирал тези изисквания в действащата към процесната дата Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние. Съгласно чл.174, ал.4 от Наредбата, за задължително необходими, като налични, се считат следните елементи на КИС: 1. геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; 2. нивомерно устройство за измерване на водно ниво и на наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН; 3. изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена; 4. нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 10 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141, ал.1 от ЗВ. Видно от доказателствата по делото, при извършената на 22.10.2019 г. проверка от контролните органи е констатирано, че язовирната стена на язовир „38176.13.104 и 38176.13.103, находящ се в землището на с.Комунига, общ.Черноочене, и съоръженията към нея, не са оборудвани с контролно-измервателна система /КИС/. Липсвали задължително необходимите елементи на КИС, визирани в чл.174, ал.4 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние. Поради липса на КИС не били представени резултати и анализи от наблюдения и измервания с КИС, а според чл.174, ал.1 от цитираната Наредба именно техническият мониторинг осигурява информация за оценка на сигурността на малките язовирни стени и на съоръженията към тях в експлоатация и възможност своевременно да се идентифицират потенциалните опасности. Затова според настоящата инстанция, жалбоподателят е осъществил процесното административно нарушение, тъй като в качеството си на собственик на язовира не е изпълнил задължението си да осигури използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на дейността на язовирната стена и съоръженията към нея, отговаряща на изискванията на Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние. Доколкото се касае за нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието и тук не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. При индивидуализиране на санкцията наказващият орган е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН и е наложил такава в минималния предвиден в закона размер. Такова наказание се явява справедливо и отговарящо в пълна степен на обществената опасност на деянието и дееца, на смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства.

Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са допуснати нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на наказателното постановление. АУАН и атакуваното постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушенията са пълно описани с всички относими към конкретния състав признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при които са извършени, както и доказателствата, които ги подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. Словесното описание на констатираните нарушения и установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочените като нарушени правни норми, както и на санкционните такава. На следващо място, събрани са достатъчно доказателства за извършените административни нарушения, за които жалбоподателят е понесъл санкция. Действително АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя, но това е сторено след изпълнена процедура по чл.40, ал.2 от ЗАНН – отправена и получена в Община Черноочене покана за съставяне на акта. Неоснователен е доводът за неспазване на разпоредбата на чл.40, ал.3 от ЗАНН. АУАН е съставен от свидетелката М.К., в присъствието на свидетели,  присъствали и при установяване на нарушението, което е видно от констативния  протокол за извършената проверка. Не се установи да са допуснати и съществени процесуални нарушения на предвидената в ЗАНН процедура относно връчването на АУАН. Същият е бил надлежно предявен на кмета на Община Черноочене, но той е отказал да го подпише и получи, за което обстоятелство са налице гласни и писмени доказателства. Предвид изложеното наказателно постановление следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

С оглед изхода на делото и направената претенция за разноски, на основание чл.63, ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН следва на административно наказващия орган да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В случая по делото е проведено едно съдебно заседание, в което не е взел участие процесуалният представител на наказващия орган, но е изготвил и депозирал писмена защита, поради което следва да се присъди възнаграждение в минималния размер от 80 лв. Доколкото издателят на наказателното постановление се намира в структурата на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор гр.София, именно в полза на същата в качеството й на юридическо лице (чл.2, ал.1 от Устройствения правилник на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор) следва да бъдат присъдени разноските по делото.

С оглед изхода на делото, жалбоподателят няма право на разноски и не следва да му се присъждат поисканите такива от пълномощника.

Така мотивиран, Съдът

                                             Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-88/06.07.2020 г., издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което на Община Черноочене, ЕИК *********, адрес с.Черноочене, ул. „Шеста“ № 9, представлявана от кмета А.О., са наложени административни наказания: по т.1.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ; по т.2.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ.  

ОСЪЖДА Община Черноочене, ЕИК *********, адрес с.Черноочене, ул. „Шеста“ № 9, да заплати на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор гр.София, сумата от 80 лв., представляваща направени разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.     

                              

 

                                               Районен съдия: