Решение по дело №1594/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1736
Дата: 23 декември 2021 г. (в сила от 23 декември 2021 г.)
Съдия: Мария Любомирова Желязкова
Дело: 20217050701594
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

   №.........................................2021г., гр.Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХVІІІ състав                   

в публично заседание на двадесет и четвърти ноември 2021г., в състав:

 

                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА

                                                                   

с участието на секретаря Виржиния Миланова,

като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 1594/2021г.

по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.156 и сл. от ДОПК вр. чл.4 от ЗМДТ.

Образувано е по жалба на И.П.П., ЕГН **********,***, чрез пълномощник – адв.Ст.С., срещу Акт за изменение на акт за установяване на задължения /АИАУЗ/ № МД-АУ-2784-А-1/29.12.2020г., издаден от орган по приходите при Дирекция „МД” – Община Варна, в частта мълчаливо потвърдена от Директора на Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, в която са му определени задължения за данък върху недвижимите имоти /ДНИ/ и такса битови отпадъци /ТБО/ за периодите от 2015г. до 2020г., за имот с идентификатор *******с адрес гр.Варна, местност ----------, представляващ земя и сграда, съгласно уточняваща молба от 23.08.2021г.

Жалбоподателят твърди, че в оспорената част АИАУЗ е незаконосъобразен, като постановен в нарушение на материалния закон. Конкретно излага, че имотът не попада в строителните граници на кв.Виница, като съобразно действащата кадастрална карта на район „Приморски“ одобрена през 2008г., същият е с трайно предназначение на територията – горска, начин на трайно ползване – друг вид дървопроизводителна гора. Предвид това счита, че приложение следва да намери нормата на чл.10, ал.3 от ЗМДТ, като облагаемата площ на имота да бъде намалена на 200 кв.м. и задълженията за ДНИ и ТБО да се определят пропорционално на тази площ. Твърди, че във връзка с изложеното, от него е подадена коригираща декларация вх.№ 53050229012/08.10.2020г., която не е взета предвид от ответника. На изложените основания моли за отмяна на акта в оспорената част. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощник – адв.С., поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Претендира присъждане на съдебно-деловоди разноски, съобразно представен списък по чл.80 от ГПК

Ответникът – Директорът на Дирекция „Местни данъци“ при Община-Варна, чрез процесуален представител - гл.ю.к. Х., оспорва жалбата. Уточнява, че производството по издаване на акта за установяване на задължение е започнало след получени по служебен път на Удостоверение за търпимост № 61/05.04.2019г. и след писмо от район „Приморски“, че имотът попада в строителните граници на гр.Варна от датата на влизане в сила на ОУП - 2012г. Заявява, че при издаването му е съобразена и получената от район „Приморски“ информация, че за периода 2015-2020 г. имотът не е попадал в границите на районите с организирано сметосъбиране и сметоизвозване. По изложените съображения счита, че жалбата следва да се отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на ю.к.възнаграждение и разноски.

След като разгледа оплакванията изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл. 160 от ДОПК, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

По допустимостта на жалбата:

Оспорването е направено от процесуално легитимирано лице - адресат на акта, пред компетентния съд, срещу подлежащ на оспорване акт и в законоустановения срок, поради което жалбата се явява допустима за разглеждане.

По основателността на жалбата:

От събраните по делото доказателства се установява следната фактическа обстановка:

До жалбоподателя П. ***, Дирекция „МД“ е изпратено писмо изх.№35-61-1/04.09.2020г., в което е посочено, че във връзка с извършена проверка на Удостоверение за търпимост № 61/05.04.2019г. и на осн. чл.14 ал.8 от ЗМДТ в партида 5305Н402360, за имот в гр.Варна, м-ст ----------, с идент. ******, са въведени промени: в идентификатора, в площта на земята – 1998 кв.м. и е добавена сграда. Във връзка с това съобщение, от жалбоподателя е подадена молба, в която същият е възразил, че погрешно е въведена площта на земята и въз основа на нея се определят задълженията за имота, като в случая е приложима нормата на л.10 ал.3 от ЗМДТ.

На 08.10.2020г. П. е подал декларация по чл.14 от ЗМДТ за корекция площта на имота. Видно от приложените писмени обяснения от гл. инспектор „КРД“ в Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, до същия е изпратено писмо изх.№ 29012/27.11.2020г. за отстраняване на несъответствие в подадената декларация с вх.№ *********/08.10.2020г. с указания, че при неявяване в срок същата ще бъде оставена без последствие. Писмото е получено от лицето на 11.12.2020г.като в указания срок деклараторът не е коригирал, чрез вписване цялата площ на земята съгласно чл.10 ал.1 от ЗМДТ, поради което декларацията е оставена без последствия.

С АУЗ по чл.107 ал.3 от ДОПК № МД-АУ-2784-1/02.12.2020г., издаден от гл.инсп. в Дирекция „МДпри Община Варна, на жалбоподателя П. са установени задължения за ДНИ и ТБО за периодите 2015г. – 2020г. , относно имот с идентификатор ******, с адрес гр.Варна, местност ----------, представляващ земя и сграда, както следва: ДНИ- главница в размер на 410.78 лв. и лихва в размер на 114.52 лв. и ТБО – главница в размер на 759.94 лв. и лихва в размер на 211.86 лв. За имота е образувана служебна партида № 5305Н402360 на основание чл.107, ал.3 от ДОПК- когато не е подадена декларация. Характеристиките на имота са установени въз основа на Удостоверение за търпимост № 61 от 05.04.2019г.  и писмо с вх.№ МД-Т20005979ВН_003ВН/03.09.2020г. от район „Приморски“, съгласно което имотът попада в строителните граници на гр.Варна от датата на влизане в сила на ОУП - 03.09.2021г. Предвид данните от посочените документи, служебната партида е образувана за цялата площ на земята – 1 998.00 кв.м., собственост на ½ ид. част, търговска сграда построена 2001г., конструкция – монолитна, РЗП- 40,00 кв. м. Актът е получен от И.П. на 11.12.2020г., видно от представено известие за доставяне на л.47 от адм. преписка.

На 16.12.2020г. П. е подал молба-жалба във връзка с издадения АУЗД № МД-АУ-2784-1/02.12.2020г. до Директора на Дирекция „МД“ при Община Варна, заведена с вх.№ МД-Т20010049ВН.

На 21.12.2020г. от гл.инсп.К. е депозирана докладна, съгласно която при извършена проверка е установено, че имотът не попада в границите на организирано сметосъбиране и конструкцията на сградата е М1 , а не М3.

В тази връзка на 29.12.2020г. е издаден и процесният АУЗ по чл.107,ал.3 от ДОПК изх.№ МД-АУ-2564-А-1, от гл.инспектор в Дирекция „МД“ в Община Варна, с който е изменен АУЗД с изх.№ МД-АУ-2564-1/27.11.2020г.  издаден от главен инспектор в Дирекция „Местни данъци“ в община Варна в частта на установените задължения за данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци за периода 2015- 2020 г. относно имот с идентификатор *******с адрес гр.Варна, местност ----------, представляващ земя и сграда. С актът за изменение в оспорената част са установени задължения за ДНИ и ТБО за периода 2015 -2020г., както следва: ДНИ – главница в размер на 353.71 лв. и лихва в размер на 101.74 лв. и ТБО- главница в размер на 169.29 лв. и лихва в размер на 40.09 лв.

С писмо от 30.12.2020г. жалбоподателят е уведомен за издаването на акта за изменение, като същият го е оспорил по административен ред с жалба рег.№ МД-Т210000815ВН/20.01.2021г.

Жалбоподателят не е предприел съдебно оспорване на АУЗД № МД-АУ-2784-1/02.12.2020г.

По делото е допусната СТЕ, от заключението на която, неоспорено от страните и прието от съда като обективно и компетентно дадено се установява, че процесният имот е извън строителните граници на кв.Виница по регулационен план и одобрена строителна граница от 1985г. Същият е с начин на трайно ползване „Друг вид дървопроизводителна гора“ и трайно предназначение на територията „Горска територия“. За ПИ *******няма изработен ПУП-ПРЗ и процедура по промяна предназначението на имота не е започвала. Имотът попада в страителните граници по приетия през 2012г. ОУП на гр.Варна, като съгласно заключението и обясненията на в.л. в съдебно заседание същият определя само общата структура на територията и преобладаващото значение на съставните и структурните части, но следва да се приложи на место за да има действие.

Прдвид гореописанат фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

По валидността на Акта за изменение на АУЗД:

Задълженията за ДНИ и ТБО представляват публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл.162 ал.2 т.3 от ДОПК. Съгласно разпоредбата на чл.166 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за местни такси, редът за установяването им е предвиден в чл.9б ал.2 от ЗМДТ, съгласно който установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по този закон се извършват по реда на чл.4 ал.1-5 от ЗМДТ, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Съгласно чл.4 ал.1 от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. В производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчните задължения – на публични изпълнители /чл.4 ал.3 от ЗМДТ/. Служителите се определят със заповед на кмета на общината /чл.4 ал.4 от ЗМДТ/. Съгласно чл.4 ал.5 от ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152 ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община на териториален директор на НАП.

При извършване на служебна проверка по чл.160, ал.2 от ДОПК, съдът констатира, че процесният АИАУЗ е издаден от компетентен орган по силата на разпоредбата на чл.4 ал.3 вр. ал.1 от ЗМДТ и чл.107 ал.3 от ДОПК и Заповед № 2888/15.07.2019г. издадена от Кмета на Община Варна в условия на заместване, съгласно Заповед за заместване № К-045/12.07.2019г. на Кмета на Община-Варна.

Независимо от горното, съдът намира, че актът е засегнат от порок, който обуславя неговата невалидност, тъй като е постановен при отсъствието на правно основание за издаването му, поради следното:.

Оспореният акт за изменение на АУЗД  е издаден в процедурата по чл.133 ал.1 от ДОПК. Съгласно посочената разпоредба задължение за данъци или задължителни осигурителни вноски, определено с влязъл в сила ревизионен акт, който не е бил обжалван по съдебен ред, може да бъде изменено по инициатива на органа по приходите или по молба на ревизираното лице. Основанията за изменение се съдържат в чл.133 ал.2 от ДОПК. Т.е предпоставка за изменение на неоспорен по съдебен ред акт /какъвто е и настоящия случай/ е същият да е влязъл в сила.

В случая АУЗД № МД-АУ-2784-1/02.12.2020г., издаден в хипотезата на чл.107 ал.3 от ДОПК /неподадена декларация/, е оспорен от жалбоподателя по административен ред с жалба подадена на 16.12.2021г., в срока по чл.107, ал.4 от ДОПК. Към момента на издаване наоспорения в настоящото производство акт за изменение на АУЗДот 29.12.2020г., първоначалният акт не е бил влязъл в сила. Посоченото нарушение е особено съществено, тъй като актът за изменение на АУЗД е издаден при липса на правно основание.

Според правната доктрина незаконосъобразността има две проявни форми - нищожност и унищожаемост. Нищожността се отнася до валидността на административното волеизявление. При нищожните актове допуснатата незаконосъобразност е свързана с липса на правообразуващ елемент. Поради изначалното наличие на такъв сериозен недостатък, водещ до недействителност на волята на органа, се приема, че нищожният акт никога не е съществувал в правната действителност. Ето защо, в административното право е въведен принципът, че всеки засегнат може да се позове на нищожността на акта във всеки един момент, а искане за обявяване на един акт за нищожен може да се подава без ограничения във времето /арг. от чл.149 ал.5 от АПК/. Доколкото в ДОПК и АПК не съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните актове, съдебната практика и теория са възприели критерия, че такива са петте основания за незаконосъобразност по чл.146 от АПК, но тогава, когато нарушенията им са особено съществени. Или, нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално, от момента на издаването му не поражда целените правните последици. Съществените нарушения на административно-производствените правила, каквито се установиха в настоящия случай, са толкова значими, че нарушението е довело до липса на волеизявление. В случая се установи пълната липса на предпоставките, предвидени в приложимата процесуално-правна норма, тъй като за да се пристъпи към изменение на един акт, задължителна предпоставка е същият да е влязъл в сиа. Само това е достатъчно да се приеме, че АУЗД за изменение на АУЗД е засегнат от най-тежкия порок, което влече неговата нищожност.

При констатиран най-съществен порок на оспорения акт, е безпредметно обсъждането на останалите основания съгласно чл.146 от АПК, във вр. с пар.2 от ДОПК. В този смисъл съдът не може и да се произнесе относно наличието на основания за приложението на чл.10 ал.3 от ЗМДТ, тъй като предмет на оспорване в настоящето производство е само актът за изменение на АУЗ. Настоящият съд не е сезиран с жалба срещу АУЗ от 02.12.2020г., с който именно са установени задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК върху приетата от органа площ на земята.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че жалбате, с кояито е сезиран се явява основателна. Оспореният АИАУЗ е засегнат от най-тежкия порок, водещ до неговата недействителност – нищожност, която следва да се обяви от съда, без да се обсъждат по същество възраженията по неговата процесуална и материална законосъобразност.

При този изход на спора, основателно се явява своевременно направеното от жалбоподателя искане за присъждане на съдебно-деловодни разноски. Съобразно списък по чл.80 от ГПК, същите се претендират /и са доказани/ в размер на 2 160 лв., от които 10 лв. държавна такса, 150 лв. депозит за вещо лице и 2 000 лв. адвокатско възнаграждение. Доколкото обаче спорът не се отличава с фактическа и правна сложност, съдът намира за основателно възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Същото следва да се определи в размера по чл.8 ал.1 от Наредба № 1/09.07.04г. за минималните размери на адвокатските възнаграждение – 300 лв. /при материален интерес 664.83 лв./. Предвид изложеното, ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя съдебно-деловодни разноски общо в размер на 460 лв.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. първо от АПК, във вр. с пар.2 от ДР на ДОПК , съдът

 

                                                Р   Е  Ш  И:

 

ОБЯВЯВА за нищожен Акт за изменение на акт за установяване на задължения № МД-АУ-2784-А-1/29.12.2020г., издаден от орган по приходите при Дирекция „МД” – Община Варна, в частта мълчаливо потвърдена от Директора на Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, в която на И.П.П., ЕГН **********,***, са определени задължения за данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци за периодите от 2015г. до 2020г., за имот с идентификатор *******с адрес гр.Варна, местност ----------, представляващ земя и сграда.

ОСЪЖДА Община Варна за плати в полза на по жалба на И.П.П., ЕГН **********,***, т.2, сторените по делото разноски в размер на 460 /четиристотин и шестдесет/ лева.

Решението е окончателно, на осн. чл.160 ал.7 от ДОПК.

 

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: