Решение по дело №68/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260203
Дата: 29 май 2021 г. (в сила от 19 ноември 2021 г.)
Съдия: Васил Петров Ганов
Дело: 20211420200068
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

 

                                                гр.Враца, 29.05.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Врачанският районен съд, ІІ наказателен състав в публично заседание на дванадесети април, две хиляди двадесет и първа година в състав :

 

                                                              Председател : Васил Ганов

 

При секретаря Десислава Стоянова и в присъствието на прокурора

като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 68 по описа за 2021г. за да се произнесе взе предвид следното :

 

 Производството е по реда на чл. 59 – 63 от ЗАНН и е образувано по жалба  на „ДАНИ-Кръстьо Д.” ЕТ, със седалище и адрес на управление с.Згориград, представлявано от Кръстьо  Г.Д.  против Наказателно постановление № 544477-F555055/27.10.2020 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности”-Велико Търново в ЦУ на НАП Велико Търново, с което за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискално устройство на Министъра на финансите на осн. чл.185, ал.1 от ЗДДС на търговеца е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500.00лв. 

Жалбоподателят оспорва наказателното постановление и моли да бъде отменено. Твърди, че в атакуваното НП не е посочена датата и мястото на извършване на твърдяното нарушение. Поддържа се, че в наказателното постановление е описано, че в проверяваният обект са извършени две проверки: първата на 06.06.2020 г., а втората на 09.06.2020 г., при които за извършени продажби не са издадени касови бележки, т. е налице са две отделни административни нарушения, извършени от едно и също лице, за което е следвало да се наложат две отделни административни наказания. Твърди се, че административно наказващият орган е наложил една имуществена санкция, без да е ясно за кое от двете нарушения е определена или се отнася и за двете нарушения. Поддържа се, че е извършено нарушение и на чл.40, ал.1 във вр.с чл.40 ал.3 от ЗАНН.

  В законовия срок от ответната страна  не е постъпил писмен отговор по жалбата, а впоследствие е депозирана писмена защита..

  След като се запозна с депозираната жалба съдът установи, че същата е подадена от активно легитимирано лице и в законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.

 Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема са установена следната фактическа обстановка:

  При извършено посещение на 06.06.2020г., в 16:00ч. в търговски обект кафе-сладкарница „Дани", находящ се в град Враца, ул. "Димитраки Хаджитошев", №13, стопанисван от ЕТ "Дани-К.Д." била направена покупка на два броя торти и един брой еклер на обща стойност 6,40 лева, заплатена в брой от В.Ц.Т.-М- инспектор по приходите, в присъствието на Б.З.Т.. За направената покупка не бил издаден фискален бон от монтираното в обекта фискално устройство, нито ръчна касова бележка от кочан. В тази връзка бил съставен Протокол №1459990/06.06.2020г., след което Оперативния център на НАП възложил задача за извършване на фискален контрол на обекта.

  В изпълнение на възложената задача, на 09.06.2020г. в 14:00 часа е извършена нова проверка на търговския обект, кафе-сладкарница „Дани". Преди легитимиране от проверяващите органи е извършена отново контролна покупка на два броя торти, един брой еклер, един брой бяло фрапе, един брой кафе с мляко и един брой минерална вода на обща стойност 9,50 лева, заплатена в брой от Б.З.Т. - инспектор по приходите в присъствието В.Ц..Т.-М– инспектор по приходите, за която покупка отново не бил издаден фискален бон от монтираното в обекта фискално устройство, нито ръчна касова бележка от кочан. За извършеното нарушение е съставен Протокол за извършена проверка №0361947/09.06.2020 г. на осн. чл.110, ал.4 във вр. с чл.50, ал.1 от ДОПК.

Установено е, че в обекта има въведено в експлоатация, свързано дистанционно с НАП и работещо фискално устройство модел "Датекс DP-150"-, с ИН на ФУ DT784407 и ИН на ФП №02784407, регистрирано в НАП с № 4128608/29.03.2019г. От фискалното устройство са отпечатани два броя КЛЕН като първия КЛЕН е за периода от 05.06.2020г. - 23:59:00 часа до 07.06.2020г. - 23:59:59 часа, от който е маркирана само една продажба на стойност 3,60 лева на дата 07.06.2020г. в 10:09:54 часа и няма маркирана продажба на стойност 6,40 лева за дата 06.06.2020г. Вторият КЛЕН е за дата 09.06.2019г. от 00:01:00 до 23:59:59 часа и в него има маркирани три броя продажби като последната продажба е на стойност 9,60 лева от 13:20:58 часа и няма маркирана за деня продажба на стойност 9,50 лева.

  Установено било, че не за всяка продажба в обекта се издава фискален касов бон от работещото в обекта фискално устройство.

  На 22.06.2020 г. гл. инспектор по приходите - свидетелят Б.Т. съставил АУАН № F555055 за установеното нарушение по чл.25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти, подписано от  Й.Т.Г.– упълномощено от жалбоподателя лице.

  В срока по чл.44 от ЗАНН не било депозирано  възражение пред административно-наказващия орган.

  В атакуваното Наказателно постановление № 544477-F555055/27.10.2020 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности”-Велико Търново в ЦУ на НАП Велико Търново е описана идентична фактическа обстановка с установената в протоколите за извършена проверка и в АУАН. На жалбоподателя за констатираното нарушение било наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500.00лева.

  Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по делото доказателства: Протокол за извършена проверка №1459990/06.06.2020г., Протокол за извършена проверка №0361947/09.06.2020 г., АУАН № F555055 от 22.06.2020 г., съставен от гл. инспектор по приходите, Наказателно постановление № 544477-F555055/27.10.2020 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности”-Велико Търново в ЦУ на НАП Велико Търново, Заповед № ЗЦУ – ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП и свидетелските показания на Б.Т. - инспектор в НАП /съставил АУАН/, които съдът кредитира и от които се установява описаната фактическа обстановка.

 При анализ на събранията доказателствен материал, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана. По същество е основателна.

 АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34, ал.1 и 3 от ЗАНН. НП е издадено от компетентен орган – Началник на Отдел „Оперативни дейности”-Велико Търново в ЦУ на НАП Велико Търново,  съгласно приложената Заповед № ЗЦУ – ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП, като АУАН също е съставен от компетентно лице.

АУАН е съставен в присъствието на представител на жалбоподателя, съгласно приложено пълномощно рег.№195/12.01.2012 г. на нотариус Снежана Петкова с район на действие Районен съд Враца.

При така установените фактически данни се налагат следните правни изводи:

Съдът приема, че както в АУАН, така и в НП са посочени датите на извършените нарушения - 06.06.2020 г. в 16:00ч. и 09.06.2020 г. в 14:00ч., както и мястото на нарушението - търговския обект, кафе-сладкарница „Дани", находящ се в гр. Враца, улица "Димитраки Хаджитошев", №13, поради което съдът не приема възражението на жалбоподателя, че административно-наказващият орган не е посочил този реквизит.

На следващо място съгласно чл.40, ал.1 от ЗАНН, АУАН се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението.

Процесният АУАН е съставен, според удостовереното в него, в присъствието на свидетел  А.Г.Н., който обаче не е свидетел на нарушението, видно и от показанията на актосъставителя Б.Т.. Свидетел на двете нарушения видно от показанията на посоченият свидетел е била Виолета Ценкова Телбишка-Младенова.

А.Н. е свидетел на съставянето на АУАН – чл.40, ал.3 от ЗАНН. В тези случаи обаче АУАН се съставя само когато липсват свидетели, присъствали при извършването или установяването на нарушенията, а в случая такъв свидетел има. Отделно от това, в условията на ал.3 при липса на свидетели, присъствали при извършването или установяването на нарушението, или при невъзможност да се състави акт в тяхно присъствие, той се съставя в присъствието на двама други свидетели, като това изрично се отбелязва в него. В настоящия случай обаче АУАН е съставен само в присъствието на един свидетел - А.Н., който дори не го е подписал, което се явява съществено процесуално нарушение.

Тъй като актът не е съставен в присъствието на свидетелите, визирани в ал.1 на чл.40 от ЗАНН, то тогава той е следвало да бъде съставен в присъствието на двама други свидетели, както изисква разпоредбата на чл.40, ал.3 от ЗАНН.

Това нарушение е съществено, защото наличието на свидетелите, според хипотезата на ал.1 или съответно на ал.3 от чл.40 на ЗАНН, има за цел да гарантира правосъобразното провеждане на процедурата по съставянето на акта и препятстването на възможности за евентуална злоупотреба от страна на актосъставителите. В тази връзка възражението на жалбоподателя е основателно.

   Съдът констатира и друго нарушение. Наказателното постановление № 544477-F555055/27.10.2020 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности”-Велико Търново в ЦУ на НАП Велико Търново е издадено в нарушение на изискването, установено в чл. 18 ЗАНН, съгласно което, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. В случая, при две отделни проверки, съответно на 06.06.2020 г. в 16:00ч. и 09.06.2020 г. в 14:00ч. контролните органи са установили, че за две покупки от  търговския обект, кафе-сладкарница „Дани", находящ се в град Враца, улица "Димитраки Хаджитошев" №13 не е издаден фискален бон от монтираното в обекта фискално устройство, нито ръчна касова бележка от кочан.

   Безспорно е, че в разглеждания случай, контролният орган е установил две деяния, всяко от които поотделно осъществява приложения административнонаказателен състав. Твърдените от АНО деяния са отделни и съставляват отделни административни нарушения. В този смисъл отговорността по всяко едно от тях следва да бъде реализирана в самостоятелно административно наказателно производство. Налице са няколко административни нарушения, за които съобразно правилото на чл.18 от ЗАНН следва да се наложат отделни наказания за всяко от тях. С налагането на едно общо административно наказание, административно-наказващият орган е нарушил основен принцип на административно-наказателния процес – за законоустановеност на административните наказания и недопустимостта на тяхното кумулиране, следващо от императива на посочената норма

 За разлика от съвкупността на множество престъпления по НК, със ЗАНН е възприет принципа за самостоятелно санкциониране на всяко отделно административно нарушение.  Действително, в административнонаказателното производство се прилагат и правилата на НК и НПК, но това става само за определени неуредени случаи, изрично посочени в чл. 11 и чл. 84 от ЗАНН, а не във всички такива, още повече, когато има предвиден специален текст и в случая това е този на чл. 18 от ЗАНН, а тъй като ЗАНН не познава института на продължаваното нарушение/престъпление, доколкото последното предвижда извършването на няколко отделни деяния, които осъществяват поотделно един или различни състави на едно и също престъпление, да са извършени през непродължителен период от време, при една и съща обстановка и еднородност на вината. Всяко нарушение в случая, макар и идентично като начин на осъществяване, е следвало да бъде обосновано от фактическа и правна страна при спазване изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН и съответно за всяко от нарушенията да бъде наложено отделно наказание. В този смисъл за всяко отделно нарушение се провежда самостоятелно административно-наказателно производство.

С цел процесуална икономия, в практиката с един АУАН се констатират няколко нарушения /както е и в случая/, които се наказват в едно наказателно постановление, но всяко деяние се установява и квалифицира, а след това за извършването на всяко от тях на търговеца е следвало да бъде наложена отделна имуществена санкция на основание чл. 97,  ал.1, т. 5. Недопустимо е да се игнорира разпоредбата на чл.18 от ЗАНН.

  Налагането на обща санкция, е довело до незавършеност на административно-наказателното производство, тъй като не е налице произнасяне на санкциониращия орган по смисъла на чл.53 ал.1 във вр. с чл.83 ал.2 от ЗАНН за всяко отделно нарушение. При това е налице съществено процесуално нарушение при издаване на НП, тъй като начинът на налагане на имуществените санкции противоречи на изискванията на чл.57, ал.1, т.7 във вр. с чл.18, пр.2 от ЗАНН и представлява самостоятелно основание за отмяна на атакуваното НП.

При тези съображения атакуваното НП следва да бъде отменено.

Така мотивиран съдът

 

                                    Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 544477-F555055/27.10.2020 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности”-Велико Търново в ЦУ на НАП Велико Търново, с което за нарушение на чл25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискално устройство на Министъра на финансите на осн. чл.185, ал.1 от ЗДДС на „ДАНИ-Кръстьо Д.” ЕТ, със седалище и адрес на управление с.Згориград е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500.00лв.    

 Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд –Враца в 14-дневен срок от уведомяването за изготвеното решение.

 

                              

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: