РЕШЕНИЕ
№ 8476
Бургас, 31.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на шестнадесети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА |
При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 20237040701414 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.220 от Закона за митниците/ЗМ/, вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.
Образувано е по жалба на „Маяк М”АД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [жк], [адрес], представлявано от В. В. В., против решение № РТД-3000-1218/32-458525/30.06.2023 г. на директора на териториална дирекция/ТД/ Митница Пловдив, с което са променени елементи от данни /ЕД/ по митническа декларация /МД/ MRN 22BG003010041858R2 от 05.10.2022 г. и е определено задължение за доплащане в общ размер на 21 950. 23/двадесет и една хиляди деветстотин и петдесет лева и двадесет и три ст./, от които 18 291. 86/осемнадесет хиляди двеста и деветдесет и един лева и осемдесет и шест ст./ - окончателно антидъмпингово мито, определено на основание чл.1, параграф 2 от Регламент за изпълнение/РИ/ /ЕС/ 2023/825 и 3 658. 37/ три хиляди шестстотин петдесет и осем лева и тридесет и седем ст./ - ДДС на основание чл.77, параграф 1, буква а/, във връзка с чл.85, параграф 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл.54 ЗДДС, ведно с лихва за забава на основание чл.114, параграф 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013, във вр. чл.59, ал.2 ЗДДС от датата на уведомяване с това решение, като същата продължава да тече до заплащане на задължението в цялост.
Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалбата. С доводи за незаконосъобразност иска отмяна на оспореното решение. Излага подробни съображения. Ангажира доказателства. Претендира разноски.
Ответникът - директор на ТД Митница Пловдив, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Иска да се отхвърли. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Представя писмени бележки.
Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 АПК, от лице с правен интерес, поради което е допустима.
Разгледана по същество е неоснователна при следните съображения:
На 05.10.2022 г. жалбоподателят „Маяк М”АД е декларирал с митническа декларация /МД/ MRN 22BG003010041858R2 стока № 1/1, изпратена от Република Турция, за поставяне под режим допускане за свободно обращение, - „плосковалцувани продукти от неръждаема стомана с широчина 600 mm или повече, горещовалцувани, ненавити листи, AISI 310S-NO1-6, 00 x 1500 x 6000-7 бр., AISI 310S-NO1-6, 00 x 1500 x 6000-6 бр., общо 13 броя, РС=2“, с държава на произход Южна Африка и код по ТАРИК 7219 22 10 10.
След извършена последваща проверка на основание чл. 48 Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл.84, ал.1, т.1 ЗМ е прието, че тази стока попада в обхвата на чл.1 от Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ 2023/825 на Комисията от 17 април 2023 година за разширяване на обхвата на антидъмпинговото мито, наложено с Регламент за изпълнение/РИ/ЕС/ 2020/1408 върху вноса на определени горещовалцовани листове и рулони от неръждаема стомана, с произход от Индонезия, чрез внос на определени горещовалцовани листове и рулони от неръждаема стомана, изпращани от Турция, независимо дали са декларирани с произход от Турция. На жалбоподателя следва да бъде определено антидъмпинговото мито в размер на 17, 3 %, съобразно чл.1, параграф 2 Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ 2023/825 на Комисията за вноса на стоката, регистриран в съответствие с чл. 2 от Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ на Комисията 2022/1310 от 26 юли 2022 г. за започване на разследване във връзка с евентуалното заобикаляне на антидъмпинговите мерки, наложени с Регламент за изпълнение/РИ/ /ЕС/ 2020/1408 върху вноса на определени горещовалцовани листове и рулони от неръждаема стомана, с произход от Индонезия, чрез внос на определени горещовалцовани листове и рулони от неръждаема стомана, изпращани от Турция.
На 27.06.2023 г. със съобщение по чл.22, §6 Регламент/ЕС/ № 952/2013, рег.№ 32-233798/21.06.2023 г., „Маяк М”АД е уведомен, че следва издаване на индивидуален административен акт за промяна на данни в МД MRN 22BG003010041858R2/05.10.2022 г. и определяне на нов размер на държавни вземания - антидъмпингово мито и разлика в ДДС. На дружеството е предоставена възможност да изрази становище в седмодневен срок, от която не се е възползвало/л.30-32 от делото/.
На 30.06.2023 г. директорът на териториална дирекция/ТД/ Митница Пловдив е издал решение № РТД-3000-1218/32-458525, с което са променени елементи от данни /ЕД/ по митническа декларация /МД/ MRN 22BG003010041858R2 от 05.10.2022 г. и е определено задължение за доплащане в общ размер на 21 950.23/двадесет и една хиляди деветстотин и петдесет лева и двадесет и три ст./, от които 18 291.86/осемнадесет хиляди двеста и деветдесет и един лева и осемдесет и шест ст./ - окончателно антидъмпингово мито, определено на основание чл.1, параграф 2 от Регламент за изпълнение/РИ/ /ЕС/ 2023/825 и 3 658.37/ три хиляди шестстотин петдесет и осем лева и тридесет и седем ст./ - ДДС на основание чл.77, параграф 1, буква а/, във връзка с чл.85, параграф 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл.54 ЗДДС, ведно с лихва за забава на основание чл.114, параграф 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013, във вр.чл.59, ал.2 ЗДДС от датата на уведомяване с това решение, като същата продължава да тече до заплащане на задължението в цялост/л.13 и 14 от делото/.
Решение № РТД-3000-1218/32-458525 от 30.06.2023 г. на директора на ТД Митница Пловдив е предмет на разглеждане в настоящото производство.
При тези факти се налагат следните правни изводи:
На първо място, решение № РТД-3000-1218/32 - 458525/30.06.2023 г. е издадено от компетентен орган - директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница Пловдив, съобразно правилото на чл. 19, ал. 7 ЗМ.
На второ място, решението е в предвидената от закона писмена форма, съдържа фактически и правни основания.
На трето място, при издаване на решението не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да мотивират отмяна.
На следващо място, относно приложението на материалния закон, съдът съобрази следното:
По делото няма спор относно фактите, включително и относно произхода на стоката, декларирана с МД MRN 22BG003010041858R2/05.10.2022 г. - Южна Африка, видно и от сертификат за произход № V 0833986 от 20.07.2023 г., издаден от Търговска палата Истанбул/л.104 от делото/.
Спорът е правен и се свежда до това дали стоката по цитираната МД „плосковалцувани продукти от неръждаема стомана с широчина 600 mm или повече, горещовалцувани, ненавити листи, AISI 310S-NO1-6, 00 x 1500 x 6000-7 бр., AISI 310S-NO1-6, 00 x 1500 x 6000 - 6 бр., общо 13 броя” , изпратена от Турция, с изращач „Саръташ Челик Санайи ВЕ Тиджарет А.Ш“, с произход Южна Африка, попада в обхвата на чл.1 от Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ 2023/825 на Комисията от 17 април 2023 година за разширяване на обхвата на антидъмпинговото мито, наложено с Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ 2020/1408 върху вноса на определени горещовалцовани листове и рулони от неръждаема стомана, с произход от Индонезия, чрез внос на определени горещовалцовани листове и рулони от неръждаема стомана, изпращани от Турция, независимо дали са декларирани с произход от Турция.
Според чл.1, параграф 1 от Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ 2023/825 на Комисията обхватът на окончателното антидъмпингово мито, наложено с Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ 2020/1408 върху вноса на плосковалцовани продукти от неръждаема стомана, дори на рулони /включително нарязани на определени дължини продукти и „тесни ленти“/, само горещовалцовани и изтеглени на горещо и без продукти, които не са на рулони, с широчина 600 mm или повече и с дебелина, превишаваща 10 mm, с произход от Индонезия, Китайската народна република и Тайван, се разширява с включването на вноса на плосковалцовани продукти от неръждаема стомана, дори на рулони /включително нарязани на определени дължини продукти и „тесни ленти“/, само горещовалцовани и изтеглени на горещо и без продукти, които не са на рулони, с широчина 600 mm или повече и с дебелина, превишаваща 10 mm, понастоящем класирани в кодове по ХС 7219 11, 7219 12, 7219 13, 7219 14, 7219 22, 7219 23, 7219 24, 7220 11 и 7220 12, изпращани от Турция, независимо дали са декларирани с произход от Турция /кодове по ТАРИК **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, ********** и **********/.
Съобразно чл.1, параграф 2 от Регламент за изпълнение/РИ/ЕС/ 2023/825 на Комисията митото с разширен обхват е антидъмпинговото мито в размер на 17,3 %, което се прилага за „всички други дружества“ в Индонезия /допълнителен код по ТАРИК C999/.
Съгласно чл.1, параграф 3 от Регламент за изпълнение/РИ/ЕС/ 2023/825 на Комисията митото, чийто обхват се разширява с параграфи 1 и 2 от настоящия член, се събира за вноса, регистриран в съответствие с член 2 от Регламент за изпълнение/РИ/ЕС/ 2022/1310.
В разпоредбата на чл. 1 от Регламент за изпълнение/РИ/ЕС/ 2022/1310 на Комисията от 26 юли 2022, е предвидено, че се започва разследване в съответствие с член 13, параграф 3 от Регламент /ЕС/ 2016/1036, за да се установи дали с вноса на плосковалцовани продукти от неръждаема стомана, дори на рулони /включително нарязани на определени дължини продукти и „тесни ленти“/, само горещовалцовани, с изключение на продуктите, които са ненавити, с широчина 600 mm или повече и с дебелина, превишаваща 10 mm, понастоящем класирани в кодове по ХС 7219 11, 7219 12, 7219 13, 7219 14, 7219 22, 7219 23, 7219 24, 7220 11 и 7220 12, изпращани от Турция, независимо дали са декларирани с произход от Турция /кодове по ТАРИК **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, ********** и **********/, се заобикалят мерките, наложени с Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ 2020/1408.
В чл.2, параграф 1 от Регламент за изпълнение/РИ/ЕС/ 2022/1310 на Комисията от 26 юли 2022 се сочи, че в съответствие с член 13, параграф 3 и член 14, параграф 5 от Регламент /ЕС/ 2016/1036 митническите органи на държавите членки предприемат необходимите мерки за въвеждане на регистрационен режим за посочения в член 1 от настоящия регламент внос, а съгласно чл.2, параграф 2 от регламента срокът на действие на регистрационния режим изтича девет месеца след датата на влизане в сила на настоящия регламент.
Неосноветелни са възраженията на жалбоподателя, че неправилно са му определени допълнителни за заплащане публични задължения, тъй като внесената от него стока е с произход Южна Африка, обстоятелство, което не се оспорва от ответника, а не Индонезия, както било посочено в чл.1, параграф 2 РИ/ЕС/ 2023/825.
Правилото на чл.1, параграф 1 от Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ 2023/825 на Комисията изрично сочи, че обхватът на окончателното антидъмпингово мито, наложено с Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ 2020/1408 върху вноса на плосковалцовани продукти от неръждаема стомана, дори на рулони /включително нарязани на определени дължини продукти и „тесни ленти“/, само горещовалцовани и изтеглени на горещо и без продукти, които не са на рулони, с широчина 600 mm или повече и с дебелина, превишаваща 10 mm, с произход от Индонезия, Китайската народна република и Тайван, се разширява с включването на вноса на плосковалцовани продукти от неръждаема стомана, дори на рулони /включително нарязани на определени дължини продукти и „тесни ленти“/, само горещовалцовани и изтеглени на горещо и без продукти, които не са на рулони, с широчина 600 mm или повече и с дебелина, превишаваща 10 mm, понастоящем класирани в кодове по ХС 7219 11, 7219 12, 7219 13, 7219 14, 7219 22, 7219 23, 7219 24, 7220 11 и 7220 12, изпращани от Турция, независимо дали са декларирани с произход от Турция /кодове по ТАРИК **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, ********** и **********/.
Следователно с оглед разширения обхват на вноса с цитирания РИ/ЕС/ е ирелевантен произхода на декларираната от жалбоподателя стока - Южна Африка, предвид обстоятелството, че обхватът на окончателното антидъмпингово мито се разширява с включването на вноса на плосковалцовани продукти от неръждаема стомана, дори на рулони /включително нарязани на определени дължини продукти и „тесни ленти“/, само горещовалцовани и изтеглени на горещо и без продукти, които не са на рулони, с широчина 600 mm или повече и с дебелина, превишаваща 10 mm, понастоящем класирани в кодове по ХС 7219 11, 7219 12, 7219 13, 7219 14, 7219 22, 7219 23, 7219 24, 7220 11 и 7220 12, изпращани от Турция, независимо дали са декларирани с произход от Турция /кодове по ТАРИК **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, **********, ********** и **********/.
Данните по делото безспорно сочат, че стоката „плосковалцувани продукти от неръждаема стомана с широчина 600 mm или повече, горещовалцувани, ненавити листи, AISI 310S-NO1-6, 00 x 1500 x 6000-7 бр., AISI 310S-NO1-6, 00 x 1500 x 6000-6 бр., общо 13 броя, РС=2“, декларирана с митническа декларация /МД/ MRN 22BG003010041858R2/ 05.10.2022 г. за поставяне под режим допускане за свободно обращение, с държава на произход Южна Африка, изпратена от Република Турция и код по ТАРИК 7219 22 10 10, попада под обхвата на чл.1, параграф 1 Регламент за изпълнение /РИ/ЕС/ 2023/825, поради което правилно административният орган е наложил антидъмпингово мито в размер на 17.3 %, съгласно чл.1, параграф 2 от регламента, и е определил допълнително ДДС на основание чл.77, параграф 1, буква а/, във връзка с чл.85, параграф 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл.54 ЗДДС.
По правилата за разпределение на доказателствената тежест, жалбоподателят не ангажира доказателства, с които да опровергае констатациите на административния орган.
Предвид изложеното жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.
При този резултат и предвид направеното искане в полза на администрацията се следва юрисконсултско възнаграждение в размер на 200.00 /двеста/ лева, определено по реда на чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ /обн.ДВ, бр.5/2006 г./.
Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Маяк М”АД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [жк], [адрес], представлявано от В. В. В., против решение № РТД-3000-1218/32-458525/30.06.2023 г. на директора на териториална дирекция/ТД/ Митница Пловдив, с което са променени елементи от данни /ЕД/ по митническа декларация /МД/ MRN 22BG003010041858R2 от 05.10.2022 г. и е определено задължение за доплащане в общ размер на 21 950. 23/двадесет и една хиляди деветстотин и петдесет лева и двадесет и три ст./, от които 18 291. 86/осемнадесет хиляди двеста и деветдесет и един лева и осемдесет и шест ст./ - окончателно антидъмпингово мито, определено на основание чл.1, параграф 2 от Регламент за изпълнение/РИ/ /ЕС/ 2023/825 и 3 658.37/ три хиляди шестстотин петдесет и осем лева и тридесет и седем ст./ - ДДС на основание чл.77, параграф 1, буква а/, във връзка с чл.85, параграф 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл.54 ЗДДС, ведно с лихва за забава на основание чл.114, параграф 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013, във вр.чл.59, ал.2 ЗДДС от датата на уведомяване с това решение, като същата продължава да тече до заплащане на задължението в цялост.
ОСЪЖДА „Маяк М”АД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [жк], [адрес], представлявано от В. В. В., да плати на Агенция „Митници“ разноски в размер на 200.00/двеста/ лева.
Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.
Съдия: | |