Решение по дело №995/2018 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 280
Дата: 15 юли 2019 г. (в сила от 8 август 2019 г.)
Съдия: Мариана Момчева
Дело: 20183230200995
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 август 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр. Добрич, 15.07.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Районен съдгр. Добрич, Наказателна колегия, Петнадесети състав, в публичното съдебно заседание нa четиринадесети май две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Председател: Мариана Момчева

 

при участието на секретаря Милена Александрова

разгледа докладваното от съдия Момчева а.н.д. № 995 по описа на Добричкия районен съд за 2018г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от П.А.К. ЕГН ********** срещу НП № 11 – 01 - 127/08.08.2018г., издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. С., с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 15 ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП,  обн. ДВ, бр. 28/2016г., в сила от 15.04.2016г.),  във връзка чл. 36 ал. 1 т. 2 вр. чл. 35 ал. 1 т. 4 и чл. 26 ал. 1 т. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн.ДВ, бр.13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г., доп.ДВ, бр.34/03.05.2016г.) на основание чл. 141 ал. 2 във вр. с ал. 1 във вр. с чл. 142 ал. 2 от Правилника за прилагането на Закона за обществените поръчки /ЗОП/ е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лв.

С жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител поддържа изцяло жалбата.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител изразява становище за неоснователност на жалбата, а наказателното постановление, като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено.

Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства, становищата на страните, намира за установено следното:

Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения срок. Независимо от основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на цялостна проверка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:

П.А.К. с месторабота към датата на извършване на нарушението: „ВиК" АД, гр. Д., област Д., в качеството си на изпълнителен директор и секторен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5 ал. 4 т. 1 от Закона за обществените поръчки /ЗОП, обн., ДВ, бр. 13 от 16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г., доп. ДВ, бр.34 от 03.05.2016г./, до 12.12.2016г. включително, в гр. Д., не е изпратил до Агенцията по обществени поръчки /АОП/ за публикуване в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ обявление за възлагане на поръчка за прекратяване на процедура с предмет „Доставка на електрическа енергия и координатор на балансираща група за нуждите на „Водоснабдяване и Канализация" ООД -Добрич" /№ в АОП 01060-2016-0004/.

С посоченото  е нарушен чл. 15 ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП, обн.ДВ, бр.28/2016г., в сила от 15.04.2016г.), във връзка чл. 36 ал. 1 т. 2 вр. чл. 35 ал. 1 т.  4 и чл. 26 ал. 1 т. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн.ДВ, бр.13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г., доп.ДВ, бр.34/03.05.2016г.).

За периода от 21.04.2008г. до 03.02.2016г. „В и К” - Добрич е еднолично дружество с ограничена отговорност, от 04.02.2016г. чрез промяна в организационноправната форма е регистрирано като дружество с ограничена отговорност, а считано от 24.08.2016г. е преобразувано в акционерно дружество. Към 04.12.2017г. дружеството е с основен капитал 2 445 646 лв., състоящ се от същия брои поименни безналични акции, с номинал 1 лев. Собственик на капитала ВиК ООД/АД, гр. Д. е държавата в лицето на Министерство на регионалното развитие и благоустройството с 75.39 на сто от капитала на дружеството и „Водоснабдяване и канализация" ЕАД, гр. Бургас с 24.61 на сто от капитала.

Предмета на дейност на дружеството е: поддържане и експлоатация на външни водоснабдителни и канализационни мрежи и системи, пречиствателни станции и съоръжения на територията на общините, реконструкция и модернизация на стопанисваните основни фондове, провеждане на химико-бактериологичен контрол на качествата на питейната и отпадъчната вода, съгласно БДС, инженерингова дейност, проучване, проектиране, изследване, инвестиране и строителство на ВиК обекти, автоматизирани системи за управление на ВиК мрежи и съоръжения в страната и в чужбина и съвместни дейности с наши и чуждестранни фирми, производство, ремонт и възстановяване на ВиК апаратури, фасонни части, сервизна дейност, проверка, поддържане и ремонт на измервателни уреди за питейна вода, извършване на пуско- накладьчна дейност на ел.съоръжения, ВиК и транспортни услуги на населението и на фирми с основна сфера на дейност, покупка на стоки или вещи с цел препродажба в първоначален, преработен или обработен вид, продажба на стоки от собствено производство, търговско представителство и посредничество, комисионни, спедиционни и превозни сделки, складови сделки, стоков контрол, сделки с интелектуална собственост, хотелиерски, туристически, рекламни, информационни, програмни или други услуги, покупка, строеж или обзавеждане на недвижими имоти с цел продажба специализирани услуги с наличната техника и апаратура, отдаване под наем на недвижимо имущество и всяка друга дейност, която не е забранена от закона.

„В и К” АД, гр. Добрич е със седалище: гр.Д., бул. „***. Същото е вписано в Търговския регистър под ЕИК: *********. Управител на „В и К" - Добрич за периода от 11.03.2015г. до 23.08.2016г. /управляващ и представляващ дружеството по силата на договори за възлагане управление на еднолично дружество с ограничена отговорност с държавно участие в капитала, сключен с Министърът на регионалното развитите и благоустройството, и дружествен договор/, а от 24.08.2016г. до 21.03.2017г. изпълнителен директор е П.А.К. /договор за възлагане на управление от 04.08.2016г./.

С решение № РД-ОЗ-ОП-27 от 20.06.2016г. на инж. П.А.К. -управител на „В и К: ООД, гр. Добрич, на основание чл. 103 ал. 1 от ЗОП /отм./ е открита процедура /№ в АОП 01060-2016-0004/, с предмет „Доставка на електрическа енергия и координатор на балансираща група за нуждите на „Водоснабдяване и Канализация” ООД –Д.”. За участие в процедурата са подадени оферти от двама участника: „Гранд Енерджи Дисгрибюшънс ЕООД гр. С., оферта с Вх. № ВиК-3006//26.07.2016г.- 14:00 ч. и от "Мост Енерджи" АД,гр. С., оферта с Вх. № ВиК 3007/26.07.2016г.- 09:19 часа. Процедурата е прекратена с решение № РД-ОЗ-ОП-30/22.11.2016г. на инж. П.А.К. -изпълнителен директор на „В и К" АД, гр. Д.. Процедурата е прекратена на основание чл. 110 ал. 1 т. 5 от ЗОП - са установени нарушения при откриването и провеждането й, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени условията, при които е обявена процедура. Решението е публикувано в профила на купувача на 22.11.2016г., 15.26 часа. В публикуваното решение № РД-03-ОП-30/22.11.2016г. е посочено нормативното основание, но не и мотивите на възложителя за прекратяване на поръчката, съгласно чл. 110 ал. 1 от ЗОП.

Решението на възложителя за прекратяване на процедурата № РД-ОЗ-ОП-30/22.11.2016г. е изпратено по факс на 22.11.2016г. до „Мост Енерджи" АД, гр. С. и „Гранд Енерджи Дистрибюшън" ЕООД, гр. С., /писма изх. №ВиК 4951 и изх. №ВиК 4952 от 22.11.2016 г./ и получено същия ден.

Съобразно чл. 15 ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществени поръчки възложителите изпращат за публикуване в регистъра информацията по чл. 36 ал. 1, в т.ч обявленията за възлагане на поръчка /чл. 36 ал. 1 т.  2 във връзка с чл. 35 ал. 1  т. 4/.

Съгласно чл. 26 ал. 1 т. 2 от ЗОП, възложителите изпращат за публикуване обявление за възлагане на поръчка в срок до седем дни от влизането в сила на решението за прекратяване на процедурата.

Съгласно чл. 197 ал. 1 т. 7, срокът за обжалване на решението за прекратяване на процедурата е 10-дневен срок от получаването му от всеки заинтересован кандидат или участник.

Датата, на която участниците в процедурата са получили решението на възложителя за прекратяване на процедурата № РД-ОЗ-ОП-30/22.11.2016г., е 22.11.2016г. Срокът за обжалване на решението е до 02.12.2016г., включително, от което следва че решението влиза в сила на 03.12.2016година. Решението за прекратяване на процедурата не е обжалвано от участниците в процедурата. Съобразно нормата чл. 26 ал. 1 т. 2 от ЗОП възложителят е бил длъжен да изпрати за публикуване в РОП обявление за възлагане на поръчка в срок до 12.12.2016година.

При извършената проверка в досието на проведената поръчка и в ел. страница на АОП не е установено публикувано обявление за възлагане на поръчка за прекратяване на процедура с идентификационен номер в АОП 01060-2016-0004.

Т.е. нарушена е разпоредбата на чл. 15 ал. 1 от ППЗОП, във връзка чл. 36 ал. 1 т. 2 чл. 35 ал. 1 т. 4 и чл. 26 ал. 1 т. 2 от ЗОП, отговорен за което е П.А.К., в качеството си на изпълнителен директор на „ВиК" АД, гр. Д. и възложител по чл. 5 ал. 4 т. 1 от ЗОП.

Въпреки горното обаче, настоящия съдебен състав намира, че в конкретния случай следва да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.

           

 

 

 

Съгласно легалната дефиниция на чл. 93 т. 9 от НК, „маловажен случай“ е този, при който извършеното деяние, с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случай на нарушение от съответния вид. Преценката за "маловажност" следва да се прави на база фактическите данни по конкретния случай - вид на нарушението, начин на извършването му, вид и стойност на предмета му, на вредните последици, степента на обществена опасност, моралната укоримост на извършеното и т.н., като се отчита същността и целите на административнонаказателната отговорност. В случая тежестта на нарушението не е висока, предвид незначителната обществената опасност и характера на засягане на обществените отношения. Съгласно разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, за маловажни случаи на административни нарушения, наказващия орган може да не наложи наказание. Съгласно Тълкувателно решение № 1/12.12.2007г. по Т.Н.Д. № 1/2007 г. на ОСНК на ВКС, преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 от ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН са налице, но наказващия орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, поради издаването му в противоречие със закона. Съдът не може да бъде обвързан от решението на административния орган и не може да бъде възпрепятстван да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран.    

 

Съдът намира, че макар и от формална страна да е осъществен състав на нарушение от Правилника за прилагането на Закона за обществените поръчки да не са допуснати процесуални нарушения при констатиране на нарушението и издаването на АУАН, то с оглед установените обстоятелства описани по-горе, се установява, че случаят е маловажен. Тези обстоятелства, които са предпоставка за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, са основание за отмяна на НП, поради издаването му в противоречие със закона, като същото се явява незаконосъобразно. 

 

 

 

 

По изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ НП № 11 – 01 - 127/08.08.2018г., издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. С., с което на П.А.К. ЕГН ********** за нарушение по чл. 15 ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП,  обн. ДВ, бр. 28/2016г., в сила от 15.04.2016г.),  във връзка чл. 36 ал. 1 т. 2 вр. чл. 35 ал. 1 т. 4 и чл. 26 ал. 1 т. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн.ДВ, бр.13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г., доп.ДВ, бр.34/03.05.2016г.) на основание чл. 141 ал. 2 във вр. с ал. 1 във вр. с чл. 142 ал. 2 от Правилника за прилагането на Закона за обществените поръчки /ЗОП/ е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лв.

          Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд – гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.                                                    

 

 

 

Председател:

                                                                             /Мариана Момчева/