Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр. Добрич, 15.07.2019г.
В
ИМЕТО НА
НАРОДА
Районен
съд – гр.
Добрич, Наказателна колегия, Петнадесети състав, в публичното съдебно заседание
нa четиринадесети май две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: Мариана Момчева
при участието на
секретаря Милена Александрова
разгледа
докладваното от съдия Момчева а.н.д. № 995 по описа на
Добричкия районен съд за 2018г. и
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от
П.А.К. ЕГН ********** срещу НП
№ 11 – 01 - 127/08.08.2018г.,
издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. С., с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 15
ал. 1 от Правилника за прилагане
на Закона за обществените поръчки (ППЗОП, обн. ДВ, бр. 28/2016г., в сила
от 15.04.2016г.), във
връзка чл. 36 ал. 1 т. 2 вр. чл. 35 ал. 1 т. 4 и
чл. 26 ал. 1 т. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн.ДВ,
бр.13/16.02.2016г., в сила от
15.04.2016г., доп.ДВ,
бр.34/03.05.2016г.) на основание чл. 141 ал.
2 във вр. с ал. 1 във вр. с чл. 142 ал. 2 от Правилника за прилагането на Закона за обществените поръчки /ЗОП/ е
наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лв.
С
жалбата се прави искане наказателното постановление
да бъде отменено.
В
съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител
поддържа изцяло жалбата.
Въззиваемата
страна, чрез процесуалния си представител изразява становище за
неоснователност на жалбата, а наказателното постановление, като правилно и
законосъобразно следва да бъде потвърдено.
Добричкият районен съд, като
прецени събраните доказателства, становищата на страните, намира
за установено следното:
Жалбата
е допустима като депозирана в законоустановения срок. Независимо от основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на
цялостна проверка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната
проверка, при което констатира следното:
П.А.К. с месторабота към датата на извършване на нарушението: „ВиК" АД, гр. Д., област Д., в качеството си на
изпълнителен директор и секторен възложител на обществени поръчки по смисъла на
чл. 5 ал. 4 т. 1 от Закона за обществените поръчки /ЗОП, обн.,
ДВ, бр. 13 от 16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г., доп. ДВ, бр.34 от
03.05.2016г./, до 12.12.2016г. включително, в гр. Д., не е изпратил до
Агенцията по обществени поръчки /АОП/ за публикуване в Регистъра на
обществените поръчки /РОП/ обявление за възлагане на поръчка за прекратяване на
процедура с предмет „Доставка на електрическа енергия и координатор на
балансираща група за нуждите на „Водоснабдяване и Канализация" ООД
-Добрич" /№ в АОП 01060-2016-0004/.
С посоченото е нарушен чл. 15 ал. 1 от Правилника за
прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП, обн.ДВ,
бр.28/2016г., в сила от 15.04.2016г.), във връзка чл. 36 ал. 1 т. 2 вр. чл. 35 ал. 1 т.
4 и чл. 26 ал. 1 т. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн.ДВ, бр.13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г., доп.ДВ,
бр.34/03.05.2016г.).
За периода от 21.04.2008г. до
03.02.2016г. „В и К” - Добрич е еднолично дружество с ограничена отговорност,
от 04.02.2016г. чрез промяна в организационноправната
форма е регистрирано като дружество с ограничена отговорност, а считано от
24.08.2016г. е преобразувано в акционерно дружество. Към 04.12.2017г.
дружеството е с основен капитал 2 445 646 лв., състоящ се от същия брои
поименни безналични акции, с номинал 1 лев.
Собственик на капитала ВиК ООД/АД, гр. Д. е държавата
в лицето на Министерство на регионалното развитие и благоустройството с 75.39
на сто от капитала на дружеството и „Водоснабдяване и канализация" ЕАД,
гр. Бургас с 24.61 на сто от капитала.
Предмета на дейност на
дружеството е: поддържане и експлоатация на външни водоснабдителни и канализационни
мрежи и системи, пречиствателни станции и съоръжения на територията на
общините, реконструкция и модернизация на стопанисваните основни фондове,
провеждане на химико-бактериологичен контрол на качествата на питейната и
отпадъчната вода, съгласно БДС, инженерингова дейност, проучване, проектиране,
изследване, инвестиране и строителство на ВиК обекти,
автоматизирани системи за управление на ВиК мрежи и
съоръжения в страната и в чужбина и съвместни дейности с наши и чуждестранни
фирми, производство, ремонт и възстановяване на ВиК
апаратури, фасонни части, сервизна дейност, проверка, поддържане и ремонт на
измервателни уреди за питейна вода, извършване на пуско-
накладьчна дейност на ел.съоръжения, ВиК и транспортни услуги на населението и на фирми с основна
сфера на дейност, покупка на стоки или вещи с цел препродажба в първоначален,
преработен или обработен вид, продажба на стоки от собствено производство,
търговско представителство и посредничество, комисионни, спедиционни
и превозни сделки, складови сделки, стоков контрол, сделки с интелектуална
собственост, хотелиерски, туристически, рекламни, информационни, програмни или
други услуги, покупка, строеж или обзавеждане на недвижими имоти с цел продажба
специализирани услуги с наличната техника и апаратура, отдаване под наем на
недвижимо имущество и всяка друга дейност, която не е забранена от закона.
„В и К” АД, гр. Добрич е със
седалище: гр.Д., бул. „***. Същото е вписано в Търговския регистър под ЕИК:
*********. Управител на „В и К" - Добрич за периода от 11.03.2015г. до
23.08.2016г. /управляващ и представляващ
дружеството по силата на договори за възлагане управление на еднолично
дружество с ограничена отговорност с държавно участие в капитала, сключен с
Министърът на регионалното развитите и благоустройството, и дружествен
договор/, а
от 24.08.2016г. до 21.03.2017г.
изпълнителен директор е П.А.К. /договор за възлагане на
управление от 04.08.2016г./.
С решение № РД-ОЗ-ОП-27 от
20.06.2016г. на инж. П.А.К. -управител на „В и К: ООД, гр. Добрич, на основание
чл. 103 ал. 1 от ЗОП /отм./ е открита процедура /№ в АОП 01060-2016-0004/,
с предмет „Доставка на електрическа енергия
и координатор на балансираща група за нуждите на „Водоснабдяване и Канализация”
ООД –Д.”. За участие в процедурата са подадени оферти от двама участника:
„Гранд Енерджи Дисгрибюшънс”
ЕООД гр. С., оферта с Вх. №
ВиК-3006//26.07.2016г.- 14:00 ч. и от "Мост Енерджи"
АД,гр. С., оферта с Вх. № ВиК 3007/26.07.2016г.-
09:19 часа. Процедурата е прекратена с решение № РД-ОЗ-ОП-30/22.11.2016г. на
инж. П.А.К. -изпълнителен директор на „В и К" АД, гр. Д.. Процедурата е прекратена
на основание чл. 110 ал. 1 т. 5 от ЗОП - са установени нарушения при откриването
и провеждането й, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени
условията, при които е обявена процедура. Решението е публикувано в профила на
купувача на 22.11.2016г., 15.26 часа. В публикуваното решение №
РД-03-ОП-30/22.11.2016г. е посочено нормативното основание, но не и мотивите на
възложителя за прекратяване на поръчката, съгласно чл. 110 ал. 1 от ЗОП.
Решението на възложителя за
прекратяване на процедурата № РД-ОЗ-ОП-30/22.11.2016г. е изпратено по факс на
22.11.2016г. до „Мост Енерджи" АД, гр. С. и
„Гранд Енерджи Дистрибюшън"
ЕООД, гр. С., /писма изх. №ВиК
4951 и изх. №ВиК 4952 от 22.11.2016 г./ и получено същия ден.
Съобразно чл. 15 ал. 1 от
Правилника за прилагане на Закона за обществени поръчки възложителите изпращат
за публикуване в регистъра информацията по чл. 36 ал. 1, в т.ч обявленията за
възлагане на поръчка /чл. 36 ал. 1 т. 2
във връзка с чл. 35 ал. 1 т. 4/.
Съгласно чл. 26 ал. 1 т. 2 от ЗОП,
възложителите изпращат за публикуване обявление за възлагане на поръчка в срок
до седем дни от влизането в сила на решението за прекратяване на процедурата.
Съгласно чл. 197 ал. 1 т. 7,
срокът за обжалване на решението за прекратяване на процедурата е 10-дневен
срок от получаването му от всеки заинтересован кандидат или участник.
Датата, на която участниците в
процедурата са получили решението на възложителя за прекратяване на процедурата
№ РД-ОЗ-ОП-30/22.11.2016г., е 22.11.2016г. Срокът за обжалване на решението е
до 02.12.2016г., включително, от което следва че решението влиза в сила на
03.12.2016година. Решението за прекратяване на процедурата не е обжалвано от
участниците в процедурата. Съобразно нормата чл. 26 ал. 1 т. 2 от ЗОП
възложителят е бил длъжен да изпрати за публикуване в РОП обявление за
възлагане на поръчка в срок до 12.12.2016година.
При извършената проверка в
досието на проведената поръчка и в ел. страница на АОП не е установено
публикувано обявление за възлагане на поръчка за прекратяване на процедура с
идентификационен номер в АОП 01060-2016-0004.
Т.е. нарушена е разпоредбата на чл. 15 ал. 1 от ППЗОП, във връзка чл. 36 ал.
1 т. 2 чл. 35 ал. 1 т. 4 и чл. 26 ал. 1 т. 2 от ЗОП, отговорен за което е П.А.К.,
в качеството си на изпълнителен директор на „ВиК"
АД, гр. Д. и възложител по чл. 5 ал. 4 т. 1 от ЗОП.
Въпреки
горното обаче, настоящия съдебен състав намира, че в конкретния случай следва
да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.
Съгласно легалната дефиниция на чл. 93 т. 9 от НК, „маловажен случай“ е този, при който извършеното деяние, с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случай на нарушение от съответния вид. Преценката за "маловажност" следва да се прави на база фактическите данни по конкретния случай - вид на нарушението, начин на извършването му, вид и стойност на предмета му, на вредните последици, степента на обществена опасност, моралната укоримост на извършеното и т.н., като се отчита същността и целите на административнонаказателната отговорност. В случая тежестта на нарушението не е висока, предвид незначителната обществената опасност и характера на засягане на обществените отношения. Съгласно разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, за маловажни случаи на административни нарушения, наказващия орган може да не наложи наказание. Съгласно Тълкувателно решение № 1/12.12.2007г. по Т.Н.Д. № 1/2007 г. на ОСНК на ВКС, преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 от ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН са налице, но наказващия орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, поради издаването му в противоречие със закона. Съдът не може да бъде обвързан от решението на административния орган и не може да бъде възпрепятстван да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран.
Съдът намира, че макар и от формална страна да е осъществен състав на нарушение от Правилника за прилагането на Закона за обществените поръчки да не са допуснати процесуални нарушения при констатиране на нарушението и издаването на АУАН, то с оглед установените обстоятелства описани по-горе, се установява, че случаят е маловажен. Тези обстоятелства, които са предпоставка за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, са основание за отмяна на НП, поради издаването му в противоречие със закона, като същото се явява незаконосъобразно.
По
изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ
НП № 11 – 01 - 127/08.08.2018г.,
издадено от
Директора на Агенцията за държавна
финансова инспекция гр. С., с което на П.А.К. ЕГН ********** за нарушение по
чл. 15 ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените
поръчки (ППЗОП, обн. ДВ, бр. 28/2016г., в сила
от 15.04.2016г.), във връзка чл. 36 ал. 1 т. 2 вр. чл. 35 ал.
1 т. 4 и чл. 26 ал. 1 т. 2 от
Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн.ДВ, бр.13/16.02.2016г., в сила
от 15.04.2016г., доп.ДВ, бр.34/03.05.2016г.) на основание чл. 141 ал.
2 във вр. с ал. 1 във вр. с чл. 142 ал. 2 от Правилника за прилагането на Закона за обществените поръчки /ЗОП/ е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лв.
Решението подлежи на
обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд – гр.
Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.
Председател:
/Мариана
Момчева/