Р Е
Ш Е Н
И Е № 21
гр. Силистра,
01.03.2021 г.
В И
М Е Т
О Н А Н
А Р О
Д А
Административен
съд гр.Силистра, в открито съдебно заседание на четвърти февруари, две хиляди
двадесет и първа година, в състав: Павлина Георгиева-Железова, при участието на
секретаря Румяна Пенева, разгледа докладваното от съдията АД № 184 / 2020 г. по
описа на Административен съд Силистра, и за да се произнесе, взе предвид
следното :
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 93,
ал. 10 от Закона за опазване на околната среда(ЗООС).
Образувано
е по жалба на „Емакс“ ООД - гр. Силистра - вносител на инвестиционно предложение,
чрез адв. Н., против Решение № РУ- 37-ПР/22.07.2020 г. на Директора на
Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - Русе, с което е
преценено, че е необходимо и е постановено да се извърши оценка на
инвестиционното предложение за въздействието му върху околната среда и здравето
на човека.
Чрез релевирани оплаквания за пороци
по чл. 146, т. 2, 3, 4 и 5 от АПК (неспазване на установената форма, съществени нарушения на
административно-производствените правила, противоречие с материалния закон и
несъответствие с целта на закона) се претендира за отмяна на акта и за присъждане на
разноски. Диспозитивът на обжалваното решение коренно се разминавал с
обстоятелствената част на същото; възпроизведеното в Решението становище на РЗИ
- Силистра не конкретизирало кои обекти за здравна защита има вероятност да се
засегнат негативно, както и на какво разстояние се намирали тези обекти от
предмета на инвестиционното предложение.
Ответникът
- Директорът на РИОСВ Русе чрез процесуалния си представител – юрисконсулт Т.,
оспорва жалбата като неоснователна. По подробно изложени в съдебно заседание и
в писмени бележки съображения, моли обжалваното решение да бъде оставено в сила
като законосъобразно и присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението съдържа достатъчно данни за идентификация на обектите в близост до
инвестиционното предложение, на база на данните от жалбоподателя и от РЗИ -
Силистра. Не са допуснати процесуални нарушения в административното
производство. След преценка на относимите по преписката обстоятелства,
изискване на допълнителни данни, спазване на процедурата за уведомяване на
страните и обществеността, материалният закон е приложен правилно като е
спазена и целта на закона.
Участващият по делото прокурор поддържа
заключение за неоснователност на оспорването.
Въз
основа на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено
следното от фактическа страна:
Производството пред административния орган е открито с
уведомление вх. № АО-3291 / 25.07.2019 г., допълнено със заявление за промяна
от 16.08.2019 г. и съответно от 04.10.2019 г. за инвестиционно предложение до
Директора на РИОСВ Русе от жалбоподателя.
Предметът на
инвестиционното предложение е „Експлоатация на мобилна инсталация за третиране
на отпадъци-опасни и неопасни, посредством структурното им разграждане до
вещества, годни за втора употреба, с местоположение на площадката -гр.Силистра,
Промишлена зона „Запад“, поземлен имот с идентификатор 66425.514.138 по КККР на
гр. Силистра.
Технологията на процеса представлява: мобилна
инсталация за третиране на неопасни и някои опасни отпадъци чрез деструктивна
дестилация, отпадъци от биологично и/или химично замърсяване от човешката
дейност, в резултат на производствени аварии или случили се по други причини
замърсявания.
Инсталацията е разположена на терен с идентификатор
66425.514,138 с площ 4 012 кв.м., който терен ще се използва и за паркинг на
инсталацията, във времето когато не работи. Инсталацията е с непрекъснат цикъл
на действие и рециклиране на вложената енергия. Работната стойност на
температурата в камерата е до 750 оС. Предвиденият работен режим при
едно зареждане на отпадък в работната камера е с продължителност от 5 до 10
часа. Заявен капацитет на отпадък– до 9 тона /денонощие; След достигане на
предварително зададена температура продуктите изгарят/изпаряват се, парите
постъпват в колектор, впоследствие кондензират и изтичат в резервоар за крайно
вещество. Отделените газове се връщат в горивна камера, където изгарят. На
площадката се предвижда временно съхранение на отпадъци до 40 тона/годишно.
Характерът на инвестиционното предложение е за нова дейност.
След
преценка на заявлението и приложенията, административният орган е изискал
представяне на допълнителни уточнения във връзка с конкретизация на
местоположението на инвестицията и характера й-Ген-план, респ. картен материал
с отразени обекти в близост.
В отговор на 26.11.2019 възложителят е променил подадените
параметри, като е посочил, че се предвижда инсталацията да е експериментална, с
изпитвателна цел, с капацитет до 50 тона отпадъци/годишно, при непроменена
технология. В заключение е акцентирал, че при това положение, оценка на
съответствието на инвестиционното предложение не
се изисква.
В рамките на
административното производство е получено становище от Регионалната Здравна
инспекция - Силистра, че инвестиционното предложение сочи за потенциална
възможност за негативно въздействие върху здравето на човека и жизнената му
среда предвид намиращите се в близост обекти, подлежащи на здравна защита -
хотел, ресторант, заведение за бързо хранене, цех за консервиране на месо,
плодове и зеленчуци, тръбен кладенец/ведомствен водоизточник за питейна вода
/л. 93/.
Посочените в
административната преписка обекти за здравна защита са онагледени и чрез
приетата без възражения експертиза с приложен снимков материал - хотел
„Сердика“ с ресторант, обект за бързо хранене „Веселото кебапче“, цех за
консервиране на месо, плодове и зеленчуци, тръбен кладенец за питейна вода,
ползван от ЗММ „Стомана“.
В хода на
административното производство е спазена процедурата по чл. 6, ал. 9 и ал. 10
от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху
околната среда / Наредбата по ОВОС/ като съответна информация за естеството на
инвестиционното предложение е оповестена в сайта на административния орган,
както и в този на община Силистра, ведно с поставяне на информация на таблото
за обяви. В определения 14-дневен срок не са постъпили възражения от
заинтересовани лица.
Административната
процедура по подаденото инвестиционно предложение е приключила с оспореното
Решение № РУ-37-ПР от 22.07.2020 г., с което е преценено, че следва да се
извърши оценка на въздействието на инвестиционното предложение спрямо елементи
и фактори на околната среда с основен мотив – намиращи се в близост обекти на
здравна защита – хотел, заведения за хранене, обекти за консервиране и кладенец
за питейна вода. Изведен е извод, че съществува вероятност за значително
отрицателно въздействие върху компоненти и фактори на околната среда
и човешкото здраве. Като правни основания са посочени: чл.
93, ал. 1, т, 1 и ал. 3 от Закона за опазване на околната среда/ЗООС/, чл. 7,
ал. 1, чл. 8, ал. 1 и чл. 8, ал. 4, т. 2 от Наредбата за ОВОС, чл. 31, ал. 4 и
чл. 31, ал. 6 от Закона за биологичното разнообразие; чл. 40, ал .4 във вр. с
чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за
съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с
предмета и целите на опазване на защитените зони /Наредбата за оценка за
съвместимост/ .
Въз
основа на така установените факти, съдът извежда следните правни изводи:
Обжалваното
решение на Директора на РИОСВ – Русе е валиден административен акт. Издателят
му разполага с материална и териториална компетентност да се произнася по
материално-правния въпрос (чл.
93, ал. 3 от ЗООС).
Не е налице отменителен порок по чл. 146, т. 1 от АПК.
При постановяване на решение по чл. 93 от ЗООС, каквото е процесното, административният орган действа в
условията на оперативна самостоятелност - т.е. при предоставена възможност за
всеки конкретен случай да прецени дали да бъде извършена ОВОС, като
целесъобразността на взетото решение /правилността на преценката/ не подлежи на
контрол от съда. Съгласно разпоредбата на чл. 169 от АПК, при
оспорване на административен акт, издаден при оперативна самостоятелност, съдът
проверява дали административният орган е разполагал с оперативна
самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на
административните актове.
Оспореното решение е постановено при
спазване на изискуемата се форма. Съдържа всички нормативно изискуеми
реквизити. Посочени са материално-правните разпоредби, обосноваващи
квалификацията на инвестиционното предложение и основанието за издаването на
решението. Административният орган е изложил подробни мотиви относно извършената
преценка по чл. 7 от НУРИОВВОС на представеното инвестиционно предложение, въз
основа на депозираната информация от възложителя и критериите по чл. 93, ал.4 от ЗООС.
Извършен е подробен и обстоен анализ на изходните данни и е направена пълна
преценка на инвестиционното предложение - местоположение, характеристики /вид,
съдържание и обем/ на предвидените дейности, анализ на технологията. Коментирани
са противоречията в подадената информация – първоначално инсталацията е заявена
като конвенционална с параметри, които са функция от тази конвенционалност. В
последствие инсталацията е заявена като експериментална със съответстващите на
тази промяна променени параметри – време на работа, цел на технологията,
капацитет и др. Тази непоследователност в намеренията на жалбоподателя и в
подадените данни е предопределила и решението за преценка за извършване на ОВОС
по конкретното инвестиционно предложение. При тези съждения следва да се приеме,
че в решението, както и в административната преписка, се съдържат подробни
мотиви, предоставящи възможност на адресата да възприеме адекватно съдържанието
на волеизявлението. Не е налице порок по чл. 146, т. 2 от АПК.
В административното производство не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Жалбоподателят е
уведомяван за хода на производството. От него са били изискани допълнително
относимите по преписката данни. Спазени са законовите изисквания за
осигуряването на прозрачност на процедурата и информираност и участие на
обществеността.
Неоснователно е възражението на
жалбоподателя, че оспореното решение не съдържа данни за преценка на намиращите
се в близост обекти за здравна защита. Становището на РЗИ-Силистра идентифицира
тези обекти като заведения за обществено хранене, ресторант, цех за
консервиране и ведомствен кладенец на база на достъпната информация в КККР на
гр. Силистра. Тази информация възпроизвежда и информацията, дължима и подадена
от жалбоподателя. Задължението за по-подробно онагледяване на местоположението
на обектите, е в тежест на жалбоподателя, който и изрично е бил поканен да
представи съответни документи-картен материал, ген-план. При непредставянето
им,жалбоподателят не би следвало да
черпи права в доказателствения процес. В същото време назначената по
делото експертиза потвърждава данните, счетени за относими от административния
орган за местоположение, вид и характер на обектите за здравна защита.
В случая, обжалваното решение е
постановено в рамките на предоставената на административния орган възможност да
прецени въз основа на фактическо установеното, необходимостта от извършването
на ОВОС, като е спазена нормативната регулация. Въз основа на проверка на
представената от възложителя информация и прилагането на критериите по чл. 93, ал. 4 от ЗООС, административният
орган е обосновавал мотивирано заключение, че от реализирането на
инвестиционното намерение има вероятност за значително негативно въздействие
върху околната среда и здравето на човека. В този смисъл правомощието за преценка по ОВОС е
законосъобразно упражнено. Не е налице отменителен порок по чл. 146, т. 4 от АПК.
В
обобщение, съдът намира, че при постановяване на решението административният
орган е обсъдил всички релевантни факти и обстоятелства от значение за
определяне степента на значимост на въздействието на инвестиционното
предложение върху околната среда. В оспореният акт в необходимата и достатъчна
степен е обосновано взетото в условията на оперативна самостоятелност решение,
като същото е издадено при спазване на специалните нормативни изисквания за
неговото съдържание и в съответствие с целта на закона.
На
основание
чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ жалбоподателят дължи на РИОСВ - Русе юрисконсултско възнаграждение в размер на
100 лв.
Мотивиран
от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
оспорването по жалба на „Емакс“ ООД, ЕИК: ********* със седалище и адрес на
управление: гр. Силистра, ул. “Петър Бояджиев“ № 39Б, чрез адв. Н., против
Решение № РУ- 37-ПР / 22.07.2020 г. на Директора на Регионалната инспекция по
околната среда и водите (РИОСВ) - Русе, с което е преценено, че е необходимо да
се извърши оценка на инвестиционното предложение на жалбоподателя за
въздействие върху околната среда и здравето на човека.
ОСЪЖДА „Емакс“ ООД - гр. Силистра, ЕИК:*********
със седалище и адрес на управление: гр. Силистра, ул. “Петър Бояджиев“ № 39Б ДА
ЗАПЛАТИ на РИОСВ - Русе разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лв. /сто лева/.
По
делото като контролираща страна участва и Окръжна прокуратура-Силистра.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14
дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: