Решение по дело №184/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 март 2021 г. (в сила от 19 март 2021 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20207210700184
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е     № 21

гр. Силистра, 01.03.2021 г.

В     И  М  Е  Т  О     Н А     Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд гр.Силистра, в открито съдебно заседание на четвърти февруари, две хиляди двадесет и първа година, в състав: Павлина Георгиева-Железова, при участието на секретаря Румяна Пенева, разгледа докладваното от съдията АД № 184 / 2020 г. по описа на Административен съд Силистра, и за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 93, ал. 10 от Закона за опазване на околната среда(ЗООС).

 

Образувано е по жалба на „Емакс“ ООД - гр. Силистра - вносител на инвестиционно предложение, чрез адв. Н., против Решение № РУ- 37-ПР/22.07.2020 г. на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - Русе, с което е преценено, че е необходимо и е постановено да се извърши оценка на инвестиционното предложение за въздействието му върху околната среда и здравето на човека.

Чрез релевирани оплаквания за пороци по чл. 146, т. 2, 3, 4 и 5 от АПК (неспазване на установената форма, съществени нарушения на административно-производствените правила, противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона) се претендира за отмяна на акта и за присъждане на разноски. Диспозитивът на обжалваното решение коренно се разминавал с обстоятелствената част на същото; възпроизведеното в Решението становище на РЗИ - Силистра не конкретизирало кои обекти за здравна защита има вероятност да се засегнат негативно, както и на какво разстояние се намирали тези обекти от предмета на инвестиционното предложение.

Ответникът - Директорът на РИОСВ Русе чрез процесуалния си представител – юрисконсулт Т., оспорва жалбата като неоснователна. По подробно изложени в съдебно заседание и в писмени бележки съображения, моли обжалваното решение да бъде оставено в сила като законосъобразно и присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Решението съдържа достатъчно данни за идентификация на обектите в близост до инвестиционното предложение, на база на данните от жалбоподателя и от РЗИ - Силистра. Не са допуснати процесуални нарушения в административното производство. След преценка на относимите по преписката обстоятелства, изискване на допълнителни данни, спазване на процедурата за уведомяване на страните и обществеността, материалният закон е приложен правилно като е спазена и целта на закона.

Участващият по делото прокурор поддържа заключение за неоснователност на оспорването.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Производството пред административния орган е открито с уведомление вх. № АО-3291 / 25.07.2019 г., допълнено със заявление за промяна от 16.08.2019 г. и съответно от 04.10.2019 г. за инвестиционно предложение до Директора на РИОСВ Русе от жалбоподателя.

Предметът на инвестиционното предложение е „Експлоатация на мобилна инсталация за третиране на отпадъци-опасни и неопасни, посредством структурното им разграждане до вещества, годни за втора употреба, с местоположение на площадката -гр.Силистра, Промишлена зона „Запад“, поземлен имот с идентификатор 66425.514.138 по КККР на гр. Силистра.

Технологията на процеса представлява: мобилна инсталация за третиране на неопасни и някои опасни отпадъци чрез деструктивна дестилация, отпадъци от биологично и/или химично замърсяване от човешката дейност, в резултат на производствени аварии или случили се по други причини замърсявания. Инсталацията е разположена на терен с идентификатор 66425.514,138 с площ 4 012 кв.м., който терен ще се използва и за паркинг на инсталацията, във времето когато не работи. Инсталацията е с непрекъснат цикъл на действие и рециклиране на вложената енергия. Работната стойност на температурата в камерата е до 750 оС. Предвиденият работен режим при едно зареждане на отпадък в работната камера е с продължителност от 5 до 10 часа. Заявен капацитет на отпадък– до 9 тона /денонощие; След достигане на предварително зададена температура продуктите изгарят/изпаряват се, парите постъпват в колектор, впоследствие кондензират и изтичат в резервоар за крайно вещество. Отделените газове се връщат в горивна камера, където изгарят. На площадката се предвижда временно съхранение на отпадъци до 40 тона/годишно. Характерът на инвестиционното предложение е за нова дейност.

След преценка на заявлението и приложенията, административният орган е изискал представяне на допълнителни уточнения във връзка с конкретизация на местоположението на инвестицията и характера й-Ген-план, респ. картен материал с отразени обекти в близост.

В отговор на 26.11.2019 възложителят е променил подадените параметри, като е посочил, че се предвижда инсталацията да е експериментална, с изпитвателна цел, с капацитет до 50 тона отпадъци/годишно, при непроменена технология. В заключение е акцентирал, че при това положение, оценка на съответствието на инвестиционното предложение не се изисква.

В рамките на административното производство е получено становище от Регионалната Здравна инспекция - Силистра, че инвестиционното предложение сочи за потенциална възможност за негативно въздействие върху здравето на човека и жизнената му среда предвид намиращите се в близост обекти, подлежащи на здравна защита - хотел, ресторант, заведение за бързо хранене, цех за консервиране на месо, плодове и зеленчуци, тръбен кладенец/ведомствен водоизточник за питейна вода /л. 93/.

Посочените в административната преписка обекти за здравна защита са онагледени и чрез приетата без възражения експертиза с приложен снимков материал - хотел „Сердика“ с ресторант, обект за бързо хранене „Веселото кебапче“, цех за консервиране на месо, плодове и зеленчуци, тръбен кладенец за питейна вода, ползван от ЗММ „Стомана“.

В хода на административното производство е спазена процедурата по чл. 6, ал. 9 и ал. 10 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда / Наредбата по ОВОС/ като съответна информация за естеството на инвестиционното предложение е оповестена в сайта на административния орган, както и в този на община Силистра, ведно с поставяне на информация на таблото за обяви. В определения 14-дневен срок не са постъпили възражения от заинтересовани лица.

Административната процедура по подаденото инвестиционно предложение е приключила с оспореното Решение № РУ-37-ПР от 22.07.2020 г., с което е преценено, че следва да се извърши оценка на въздействието на инвестиционното предложение спрямо елементи и фактори на околната среда с основен мотив – намиращи се в близост обекти на здравна защита – хотел, заведения за хранене, обекти за консервиране и кладенец за питейна вода. Изведен е извод, че съществува вероятност за значително отрицателно въздействие върху компоненти и фактори на околната среда и човешкото здраве. Като правни основания са посочени: чл. 93, ал. 1, т, 1 и ал. 3 от Закона за опазване на околната среда/ЗООС/, чл. 7, ал. 1, чл. 8, ал. 1 и чл. 8, ал. 4, т. 2 от Наредбата за ОВОС, чл. 31, ал. 4 и чл. 31, ал. 6 от Закона за биологичното разнообразие; чл. 40, ал .4 във вр. с чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони /Наредбата за оценка за съвместимост/ .

Въз основа на така установените факти, съдът извежда следните правни изводи:

Обжалваното решение на Директора на РИОСВ – Русе е валиден административен акт. Издателят му разполага с материална и териториална компетентност да се произнася по материално-правния въпрос (чл. 93, ал. 3 от ЗООС). Не е налице отменителен порок по чл. 146, т. 1 от АПК.

При постановяване на решение по чл. 93 от ЗООС, каквото е процесното, административният орган действа в условията на оперативна самостоятелност - т.е. при предоставена възможност за всеки конкретен случай да прецени дали да бъде извършена ОВОС, като целесъобразността на взетото решение /правилността на преценката/ не подлежи на контрол от съда. Съгласно разпоредбата на чл. 169 от АПК, при оспорване на административен акт, издаден при оперативна самостоятелност, съдът проверява дали административният орган е разполагал с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на административните актове.

Оспореното решение е постановено при спазване на изискуемата се форма. Съдържа всички нормативно изискуеми реквизити. Посочени са материално-правните разпоредби, обосноваващи квалификацията на инвестиционното предложение и основанието за издаването на решението. Административният орган е изложил подробни мотиви относно извършената преценка по чл. 7 от НУРИОВВОС на представеното инвестиционно предложение, въз основа на депозираната информация от възложителя и критериите по чл. 93, ал.4 от ЗООС. Извършен е подробен и обстоен анализ на изходните данни и е направена пълна преценка на инвестиционното предложение - местоположение, характеристики /вид, съдържание и обем/ на предвидените дейности, анализ на технологията. Коментирани са противоречията в подадената информация – първоначално инсталацията е заявена като конвенционална с параметри, които са функция от тази конвенционалност. В последствие инсталацията е заявена като експериментална със съответстващите на тази промяна променени параметри – време на работа, цел на технологията, капацитет и др. Тази непоследователност в намеренията на жалбоподателя и в подадените данни е предопределила и решението за преценка за извършване на ОВОС по конкретното инвестиционно предложение. При тези съждения следва да се приеме, че в решението, както и в административната преписка, се съдържат подробни мотиви, предоставящи възможност на адресата да възприеме адекватно съдържанието на волеизявлението. Не е налице порок по чл. 146, т. 2 от АПК.

В административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Жалбоподателят е уведомяван за хода на производството. От него са били изискани допълнително относимите по преписката данни. Спазени са законовите изисквания за осигуряването на прозрачност на процедурата и информираност и участие на обществеността.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че оспореното решение не съдържа данни за преценка на намиращите се в близост обекти за здравна защита. Становището на РЗИ-Силистра идентифицира тези обекти като заведения за обществено хранене, ресторант, цех за консервиране и ведомствен кладенец на база на достъпната информация в КККР на гр. Силистра. Тази информация възпроизвежда и информацията, дължима и подадена от жалбоподателя. Задължението за по-подробно онагледяване на местоположението на обектите, е в тежест на жалбоподателя, който и изрично е бил поканен да представи съответни документи-картен материал, ген-план. При непредставянето им,жалбоподателят не би следвало да  черпи права в доказателствения процес. В същото време назначената по делото експертиза потвърждава данните, счетени за относими от административния орган за местоположение, вид и характер на обектите за здравна защита.

В случая, обжалваното решение е постановено в рамките на предоставената на административния орган възможност да прецени въз основа на фактическо установеното, необходимостта от извършването на ОВОС, като е спазена нормативната регулация. Въз основа на проверка на представената от възложителя информация и прилагането на критериите по чл. 93, ал. 4 от ЗООС, административният орган е обосновавал мотивирано заключение, че от реализирането на инвестиционното намерение има вероятност за значително негативно въздействие върху околната среда и здравето на човека. В този смисъл  правомощието за преценка по ОВОС е законосъобразно упражнено. Не е налице отменителен порок по чл. 146, т. 4 от АПК.

В обобщение, съдът намира, че при постановяване на решението административният орган е обсъдил всички релевантни факти и обстоятелства от значение за определяне степента на значимост на въздействието на инвестиционното предложение върху околната среда. В оспореният акт в необходимата и достатъчна степен е обосновано взетото в условията на оперативна самостоятелност решение, като същото е издадено при спазване на специалните нормативни изисквания за неговото съдържание и в съответствие с целта на закона.

На основание чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ жалбоподателят дължи на РИОСВ - Русе юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на „Емакс“ ООД, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: гр. Силистра, ул. “Петър Бояджиев“ № 39Б, чрез адв. Н., против Решение № РУ- 37-ПР / 22.07.2020 г. на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - Русе, с което е преценено, че е необходимо да се извърши оценка на инвестиционното предложение на жалбоподателя за въздействие върху околната среда и здравето на човека.

ОСЪЖДА „Емакс“ ООД - гр. Силистра, ЕИК:********* със седалище и адрес на управление: гр. Силистра, ул. “Петър Бояджиев“ № 39Б ДА ЗАПЛАТИ на РИОСВ - Русе разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. /сто лева/.

По делото като контролираща страна участва и Окръжна прокуратура-Силистра.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                     СЪДИЯ: