Решение по дело №226/2022 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 111
Дата: 3 юни 2022 г. (в сила от 29 юни 2022 г.)
Съдия: Васил Митев Атанасов
Дело: 20222330200226
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 март 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 111
гр. Ямбол, 03.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, X СЪСТАВ, в публично заседание на
дванадесети май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Васил М. Атанасов
при участието на секретаря М. П. М.
като разгледа докладваното от Васил М. Атанасов Административно
наказателно дело № 20222330200226 по описа за 2022 година
СТ. ВЛ. Р. от гр. Ямбол, ЕГН **********, чрез упълномощен
защитник-адвокат от АК-Ямбол е обжалвал Наказателно постановление №
****/04.12.2020 г. издадено от Началник група при ОДМВР Ямбол, сектор
„ПП“, с което на основание чл. 175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са му наложени
административни наказания – „глоба“ в размер на 200 лв. и „Лишаване от
право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца за нарушение на чл. 140, ал.1 от
ЗДвП.
Жалбоподателят, чрез процесуалния си представител адв. Н.
поддържа жалбата, като излага доводи за незаконосъобразност на
наказателното постановление и моли за неговата отмяна. Претендират се
направените по делото разноски.
Въззиваемата страна, чрез юрисконсулт А* оспорва жалбата, като
счита атакуваното наказателно постановление за правилно и законосъобразно
и като такова пледира да бъде потвърдено. Иска се присъждане на направите
по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени
доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, прие за
установено следното:
Във връзка с това, че на 11.08.2020 г. , около 13.50 ч.
жалбоподателят на път 1-7, км. 248+600, в посока от с. Веселиново към с.
Зимница, обл. Ямбол управлявал собствения си л.а. „Ленд Роувър“ с
транзитен номер **** със срок на валидност до 14.06.2020 г. включително,
било образувано ДП № ***/2020 г. по описа на РУ Тунджа с оглед данни за
1
престъпление по чл. 345, ал.2, вр.ал.1 от НК. С постановление на ЯРП от
01.12.2020 г. ДП е било прекратено и материалите са били изпратени на
сектор „ПП“ при ОД-МВР-Ямбол за налагане на административно наказание
на жалбоподателя Р..
На 04.12.2020 г. Началник група към ОД-МВР-Ямбол, сектор „ПП“
издал атакуваното НП, с което на жалбподателя на основание чл. 175, ал.3,
пр.1 от ЗДвП са му наложени административни наказания – „глоба“ в размер
на 200 лв. и „Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца за
нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП. НП бшло връчено на Р. на 07.03.2022 г. и
обжалвано от него пред АНО на 14.03.2022 г.
Горната фактическа обстановка се установи от събраните по делото
писмени доказателства, които съдът изцяло кредитира.
При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е допустима - подадена от легитимиран правен субект, в
законовия преклузивен 7-дневен срок, като съдът притежава териториална и
материална компетентност за разглеждането й.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните
съображения:
Правната уредба на табелите с регистрационни номера и
регистрацията на моторни превозни средства се съдържа в действащата
Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. на МВР за регистриране, отчет, пускане в
движение и спиране от движение на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда
за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства /обн.,
ДВ, бр. 31 от 2000 г.; изм. и доп./, издадена на основание чл. 140, ал.2 и чл.
142 от ЗДвП / § 8 от ПЗР на Наредбата/, която предвижда, че за всяко
регистрирано превозно средство се предоставят табели с регистрационен
номер /чл. 10, ал. 1 от наредбата/, като формата, размерите, шрифтът, както и
изискванията към светлоотразяващите табели се определят с Българския
държавен стандарт /БДС 15980 и БДС ISO 7591/ и Регламент /ЕО/ № 2411/98
на Съвета от 3 ноември 1998 г. /чл. 10, ал. 2/. Тази наредба посочва също така
и местата, където се поставят табелите с регистрационните номера /чл. 10, ал.
5 - ал. 7/. От тези разпоредби следва и това, че когато бъде регистрирано
превозното средство се предоставят и съответните регистрационни табели.
Според разпоредбата на чл. 11, ал. 1 от Наредба № I -45 от
24.03.2000 г. на МВР, при използване на издадени не по установения ред
табели с регистрационен номер и/или документи или когато същите са с
изтекъл срок на валидност, табелите и документите се изземват от органите
на пътната полиция, като това обстоятелство се отбелязва в акта за
административно нарушение /изр. 1 на чл. 11, ал. 1 от Наредбата/, а иззетите
табели и документи се унищожават от звената Пътна полиция" по
месторегистрацията на превозното средство /чл. 11, ал. 1, изр. 2 от цитираната
наредба/, като няма пречка превозното средство, чиито табели са били иззети,
2
да бъде регистрирано по съответния ред /чл. 11, ал. 3/. От тази разпоредба
следва и изводът, че дори и да са иззети табелите с регистрационен номер,
чиято валидност е изтекла /в случая с протокола за оглед на
местопроизшествие по ДП № 147/2020 г. на РУ Тунджа/, това не е пречка
превозното средство да бъде регистрирано по съответния ред, т. е. налице е
самостоятелност на сроковете на валидност на табелите с регистрационен
номер и срока на валидност на регистрацията на превозното средство, и макар
издаването на табелите да зависи от извършването на регистрация, при
изземване на изтекли /по срок/ табели регистрация по съответния ред е
възможна.
В същото време, Наредбата въвежда съответни срокове на
валидност на съответните табели с регистрационни номера и видове
регистрации на МПС според срока на валидност. Така, съгласно разпоредбата
на чл. 22, според срока на валидност регистрацията е: постоянна - без срок на
валидност /чл. 22, т. 1/ и временна - с определен срок на валидност над 3
месеца /чл. 22, т. 2 от Наредбата/.
В разпоредбата на чл. 27, ал. 1 от Наредбата са изброени случаите,
в които се извършва транзитна регистрация: в случаи на придвижване на
нерегистрирани превозни средства в страната; при износ на превозни
средства от страната - след прекратяване на постоянната или временната им
регистрация или на закупени в страната нерегистрирани ПС - след
митническо оформяне на вноса и износа им; за придвижване на регистрирани
превозни средства в страната или от друга държава до страната при изгубена
или открадната постоянна регистрационна табела, след обявяването й за
издирване; за придвижване на ПС с чужда регистрация извън страната при
изгубена или открадната постоянна табела на територията на Република
България, след обявяването й за издирване. За всеки комплект транзитни
табели с регистрационен номер, отдел/сектор , Пътна полиция" при
СДВР/ОДМВР издава разрешение за временно движение /чл. 29, ал. 1/.
В допълнение, и с оглед систематичното тълкуване на цитираните
разпоредби, става ясно, че транзитната регистрация има изцяло временен
характер и предназначението й е да улесни придвижването на съответното
МПС в страната за срока на регистрацията. В разпоредбата на чл. 27, ал. 5 от
Наредбата пък изрично се посочва, че след изтичане срока на транзитните
табели с регистрационен номер същите не могат да се използват.
Невъзможността да бъдат използвани такива табели, които подлежат и на
изземване от компетентните органи обаче, съвсем не означава, че се
прекратява и регистрацията на превозното средство /арг. от чл. 11, ал. 3 от
същата наредба/.
Предвид това настоящият съдебен състав счита, че управлението на
въпросния лек автомобил от жалбоподателя с поставени табели с транзитни
регистрационни номера на съответното място, но с изтекъл срок на валидност
на същите и на разрешението за временно движение, е по своята същност
3
управление на автомобил, чиято транзитна регистрация е изтекла като срок,
но това не може да се приравнява на управление на нерегистрирано превозно
средство, за да попадне в част от първата хипотеза на чл. 140, ал.1 от ЗДвП,
тъй като макар и с изтекъл срок на същата, превозното средство продължава
да е регистрирано. Нещо повече, сочената от АНО като нарушена разпоредба
на чл. 140, ал.1 от ЗДвП урежда две кумулативни изисквания за водачите на
посочените превозни средства в тази хипотеза - да е налице регистрация на
превозното средство и да има регистрационни табели, поставени на
предназначените за това места, което означава, че за да бъде нарушена освен
липсата на регистрация, следва кумулативно да е налице липса на поставени
на съответните места регистрационни табели. Именно поради това описаното
от актосъставителя, а след това и от АНО нарушение не може да попадне в
тази първа хипотеза на чл. 140, ал.1 от ЗДвП, доколкото автомобилът е имал
и транзитна регистрация, макар и с изтекъл срок на валидност/, и поставени
на съответни места табели с регистрационни номера.
Аргумент за всичко това е и обстоятелството, че съгласно чл. 18, т.
2 от Наредбата е възможно служебно да се прекратява регистрацията на
всички превозни средства. Казано с други думи, ако съответната
администрация на пътната полиция служебно бе предприела действия по
прекратяване на регистрацията на процесното превозното средство, след като
притежателят му не е извършил подмяна на табелите с регистрационните
номера на автомобила си по реда на чл. 27, ал. 4 и чл. 14 - чл. 17 от
Наредбата, това означава, че процесното ППС би се явило нерегистрирано по
смисъла на чл. 140, ал.1 от ЗДвП и неговото управление от жалбоподателя
впоследствие би реализирало състава на вмененото нарушение по чл. 140,
ал.1 от ЗДвП. При положение обаче, че пътната полиция не е изпълнила
законовото си задължение да дерегистрира /прекрати регистрацията/
превозното средство и да изземе табелите с изтекъл срок на валидност,
управлението му, макар и с изтекли табели " /като срок/, не реализира състава
на административното нарушение, а и не може да се вмени във вина на
жалбоподателя, защото не зависи от неговото поведение извършването на
посочените действия, а за неспазването на съответните срокове за подмяна на
табелите с транзитни регистрационни номера и на разрешението за временно
движение, каквото безспорно е налице, няма предвидени санкционни
разпоредби. Съществува възможност за санкциониране по общата
санкционна норма на чл. 185 от ЗДвП - нарушаване на издадени подзаконови
актове по прилагане на ЗДвП, но при посочване на всички цитирани по-горе
норми от подзаконовия акт, което не е направено от наказващия орган.
С оглед на гореизложеното, обжалваното наказателно
постановление следва да бъде отменено.
При това положение, с оглед изхода на делото и на основание чл.63,
ал.3 от ЗАНН, искането на наказаното дружество за присъждане на разноски в
размер на 300 лева, представляващи платено адвокатско възнаграждение, се
явява основателно и следва да се уважи. Съгласно чл.63, ал.3 от ЗАНН, в
4
съдебните производства по обжалване на НП страните имат право на
разноски по реда на АПК. По въпроса за отговорността за разноски чл.143,
ал.1 от АПК предвижда, че когато съдът отмени обжалвания акт, както е в
случая, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат
следва да се възстановяват от бюджета на органа, издал акта.
ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ПО ПРИХОДИТЕ да заплати
на ЕТ „Г***-ДМД-Г* Й*, с посочени по-горе данни сумата от 600 лв.,
представляващи разноски по делото за един адвокат.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-0813-002115/04.12.2020
г. издадено от Началник група при ОДМВР Ямбол, сектор „ПП“, с което на
СТ. ВЛ. Р., ЕГН ********** от гр. Ямбол, ул. К* М* ***, на основание чл.
175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са му наложени административни наказания – „глоба“
в размер на 200 лв. и „Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6
месеца за нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА ОД-МВР-Ямбол да заплати на СТ. ВЛ. Р., с посочени по-
горе данни сумата от 300 лв., представляващи разноски по делото за един
адвокат.
Решението подлежи на обжалване пред ЯАС в 14.дневен срок от
връчване на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
5