Решение по дело №1819/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2198
Дата: 17 ноември 2021 г. (в сила от 17 ноември 2021 г.)
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20217180701819
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юли 2021 г.

Съдържание на акта

            РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2198

 

гр. Пловдив, 17.11. 2021 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав в открито заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

ЧЛЕНОВЕ:          ТАТЯНА ПЕТРОВА

                              ПЕТЪР КАСАБОВ

                  

                              

при секретаря БЛАГОВЕСТА КАРАКАШЕВА и участието на прокурора РОСЕН КАМЕНОВ, като разгледа докладваното от съдия ТАТЯНА ПЕТРОВА к.а.н.дело № 1819 по описа за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), чрез процесуалния си представител юрисконсулт Е.З., против Решение № 627 от 18.05.2021 г. на Районен съд гр. Пловдив, ХVІ н.с., постановено по а.н.д. № 2545 по описа на същия съд за 2021 г., отменящо Наказателно постановление (НП) № НЯСС - 34 от 09.03.2021 г. на Заместник председателя на ДАМТН, с което на Община Калояново, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Калояново, пл. “ Възраждане” № 6, представлявана от кмета Г. Л. Г., на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите (ЗВ), е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 10 000 лв. за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал. 2, във вр. с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ.  

Поддържаните касационни основания се субсумират в твърдението, че атакуваното решение е постановено в нарушение на закона. Иска се решението да бъде отменено, а издаденото НП да бъде потвърдено. Претендира се присъждане на разноски и пред двете инстанции.

3. Ответникът по касационната жалба  - Община Калояново, чрез процесуалния си представител адвокат Н. счита касационната жалба за неоснователна. Претендира присъждане на сторените в производството разноски.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че първоинстанционното решение е законосъобразно и правилно, поради което следва да бъде потвърдено. 

ІІ. За допустимостта:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА. 

ІІІ. За фактите и за правото:

6. Пловдивският районен съд е бил сезиран с жалба, предявена от Община Калояново, срещу НП № НЯСС-34/09.03.2021 г. на заместник председателя на ДАМТН, с което, каза се, на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, на Община Калояново е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 10 000 лв. за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал. 2, във вр. с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ.   

НП е издадено въз основа на АУАН № 07-017 от 29.09.2020 г., съставен от К. Г. С. – ст. инспектор в регионален отдел Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях - „Южна Централна България“ – гр. Пловдив. Обективираните в акта констатации, се свеждат до следното:

Извършена е проверка на обект язовир „в ПИ 54465.0.644“, находящ се в имот № 000644 в землището на с. О.П. , общ. К. , собственост на общината, съгласно Акт за публична общинска собственост № 2/23.01.2006 г., документирана с констативен протокол № 07-01-117/06.08.2020 г. При проверката на язовирната стена и съоръженията към нея и на документацията от експлоатацията й в администрацията на общината е установено, че по водния откос, който е земен, се наблюдава обрушаване по цялата му дължина, водното ниво е под зоната на обрушването, т.е. че не е изпълнено задължителното предписание, дадено в констативен протокол № 07-01-129/31.07.2019 г. на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно „Да се извършат ремонтно-възстановителни работи в зоната на обрушването на водния откос“, със срок на изпълнение 31.07.2020 г.

При тези данни е направен извод, че е нарушена разпоредбата на чл.190а, ал. 2, във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите.

Процесното административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която е възприета и възпроизведена в спорното НП. В последното е направен извод, че не са налице основания за прилагане на чл. 28 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

7. За да постанови оспорения в настоящото производството съдебен акт, районният съд е приел, че към 06.08.2020 г. няма как Община Калояново да е извършила нарушение на чл. 190а, ал 2 от ЗВ, тъй като срокът за изпълнение на процесното предписание не е изтекъл. Този свой извод, първоинстанционният съд е обосновал с разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 3 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, в ред. ДВ, бр. 28 от 24.03.2020 г., в сила от 13.03.2020 г. (наричан по-долу за краткост Закона или Закона за мерките), според която сроковете за изпълнение на указания, дадени от административен орган на страни или участници в производства, с изключение на производствата по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Посочено е, че цитираната норма е отменена с ДВ бр. 34 от 2020 г., в сила от 09.04.2020 г., т.е. всички срокове за които са дадени предписания са били спрени от 13.03.2020 г. до 09.04.2020 г., или за 26 дни. При това положение решаващият съд е направил извод, че  предписанието дадено от ДАМТН на Община Калояново се е удължило с въпросните 26 дни, т.е. едва от 27.08.2020 г. Община Калояново би могла от обективна страна да извърши вмененото й нарушение.

8. Като е стигнал до тези правни изводи, районният съд е постановил правилен съдебен акт. В решението са изложени подробни мотиви относно незаконосъобразността на оспорения административен акт. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон. Фактическите констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното преповтаряне.

9. Във връзка с наведените в касационната жалба възражения относно обстоятелството, че по време на извънредното положение на територията на Република България сроковете по НК и ЗАНН не спират да текат, както и че „сроковете по закон не касаят сроковете дадени от административнонаказващия орган по повод изпълнение на дадени предписания“, достатъчно е да се посочи, че производството по даване на предписания по реда на чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ, се развива по реда на АПК, а не по НК или ЗАНН, което обуславя неоснователност на доводите на касатора в тази насока.

10. Изложеното до тук налага да се приеме, че решение на районния съд е валидно и допустимо. При постановяването му не се констатират нарушения нито на материални, нито на процесуалния закон. То ще следва да бъде оставено в сила.

V. За разноските:

11. При посочения изход на спора, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН във връзка с чл. 143, ал. 3 от АПК, на ответника се дължат извършените разноски по производството. Те се констатираха в размер на 830 лв. - заплатеното адвокатско възнаграждение.

 

Мотивиран от изложеното, Пловдивският административен съд, ХІХ състав,

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 627 от 18.05.2021 г. на Районен съд гр. Пловдив, постановено по а.н.д. № 2545 по описа на същия съд за 2021 г.

ОСЪЖДА Държавна агенция за метрологичен и технически надзор да заплати на Община Калояново, с ЕИК *********, сумата в размер на 830 лв., представляваща заплатеното адвокатско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                                 ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                            2.