Решение по дело №528/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 октомври 2019 г. (в сила от 10 август 2020 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20197240700528
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  375

                                           гр.Стара Загора, 28.10.2019 год.

    В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на        осми октомври през     две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                             СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

 

при секретаря    Минка Петкова

и в присъствието на  прокурора                                        ,                                                        като разгледа докладваното от  съдия ИРЕНА ЯНКОВА

административно дело     528 по описа  за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е административно, по реда на Раздел І/първи/ на Глава Х /чл. 145 и следв. / от Административно - процесуалния кодекс/АПК/, във вр. с чл. 76, ал. 5 от ЗЗО.

 

Образувано е по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ "Тракия" ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, бул.” Св. Патриарх Евтимий” № 84 с ЕИК *********, представлявана от управителя  д-р И.З. против Заповед за налагане на санкции №РД-19-442 от 27.06.2019 г., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ – град Стара Загора, с която заповед, на основание чл. 76, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/ и чл. 418, ал. 3 и ал.4 от НРД за МД за 2018 г., на жалбоподателя е наложена финансова неустойка, в размер на 250.00/двеста и петдесет/ лева, за констатирано и описано в заповедта 1/едно/ нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, като със същата заповед, директорът на РЗОК – Стара Загора е разпоредил сумата от 250.00 лева да се преведе по банков път, по посочената банкова сметка, *** /четиринадесет/ дни от получаването на заповедта с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора на изпълнителя на медицинска помощ с НЗОК.

Жалбоподателят заявява в жалбата, че счита така издадената заповед за налагане на санкция за незаконосъобразна, поради което я обжалва, с молба съдът да я отмени изцяло, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,немотивирана  ведно с всички законни последици от това. Твърди, че дружеството не е извършило констатираното от контролните органи нарушение. То е  изпълнили задължението си и е представило „ отработен график”за отчетния период за предходния месец. В този график била допусната техническа грешка по отношение на продължителността на смените на дати 01.02. и 08.02. на доктор И., което не можело да се приравни на непредставяне на изискуем документ. Това деяние било несъставомерно, поради което неправилно му била наложена санкция „ финансова неустойка. При извършване на проверката, работата на арбитражната комисия и при налагане на санкцията били допуснати съществени нарушения. Заповедта се явявала немотивирана въпреки изричното изискване на чл.76, ал.3 от ЗЗО. Според жалбоподателя в случай на равен брои гласове и неприето решение на арбитражната комисия директорът, който действал при оперативна самостоятелност следвало да изложи собствени мотиви за налагане на санкцията и то в по-висок от минималния предвидения размер. С оглед на изложеното, жалбоподателят моли съда да отмени изцяло атакуваната Заповед за налагане на санкции №РД-19-442 от 27.06.2019 г на директора на РЗОК – Стара Загора, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това.

Редовно призован за съдебно заседание, жалбодателят - Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ "Тракия” ЕООД гр. Стара Загора се представлява от упълномощения му процесуален представител – юрисконсулт Ц.С., който заявява, че поддържа подадената жалба по изложените в нея съображения,

Ответникът по жалбата - директорът на РЗОК – Стара Загора, редовно призован за съдебно заседание, не се явява, представлява се редовно упълномощен процесуален представител – Д.Т., която оспорва жалбата и счита същата за неоснователна, като намира оспорената заповед за законосъобразна. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата като неоснователна и да потвърди обжалваната заповед за налагане на санкции, издадена от директора на РЗОК – Стара Загора като законосъобразна, издадена при спазване на материалния закон и на административнопроизводствените правила.

 

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, прие за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно разпоредбата на чл. 76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/, санкциите, наложени по реда на чл. 74, ал. 5 и на чл. 76, ал. 2, във вр. с ал. 1 от ЗЗО, подлежат на съдебно обжалване по реда на Административно-процесуалния кодекс, т. е. пред съответния административен срок и в 14-дневен срок от съобщаването й, съгласно нормата на чл. 149, ал. 1 от АПК. В случая последната е връчена срещу подпис на Л.Г.а - 03.07.2019 г. Видно от положения върху самата жалба щемпел, същата е постъпила при административния орган, чийто акт се оспорва, на 18.07.2019 г., регистрирана в деловодството му с Вх. №29-02-811 от 18.07.2019 година . При това положение съдът намира, че жалбата е подадена в законоустановения 14/четиринадесет/ - дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, по предвидения в закона ред и от лице – в случая търговско дружество(АД), което е лечебно заведение и което е изпълнител по договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, чиито имуществени интереси са пряко засегнати от оспорения административен акт. Ето защо съдът счита, че така подадената жалба е допустима – подадена е в срок, по предвидения в закона ред и форма и от лице, което с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването, след като са засегнати негови законни интереси.

От събраните и приобщени по делото доказателства, от фактическа страна е установено следното:

По делото няма спор, че жалбодателят - Многопрофилна болница за активно лечение "Тракия" ЕООД, Стара Загора, бул.” Св. Патриарх Евтимий” № 84  със седалище и адрес на управление  е с основен предмет на дейност Осъществяване на болнична помощ",

По преписката е приложен и е приет като доказателство по делото Договор №241104 от  28.05.2018 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки/л. 8-л. 34/, сключен на основание чл. 59, ал. 1 от ЗЗО и в съответствие с НРД за медицинските дейност за 2018 г., между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК – Стара Загора, от една страна като възложител и Многопрофилна болница за активно лечение "Тракия" ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, бул.” Св. Патриарх Евтимий” № 84, представлява от управителя, с Разрешение №МБ-354 от 19.04.2016 г. за осъществяване на лечебна дейност, издадено от министъра на здравеопазването и Регистрационен №**********/2009 г. от регистъра на МЗ на лечебното заведение за болнична помощ по чл. 9, ал. 1 от ЗЛЗ, като изпълнител, от чл. 1, ал. 1 на който се установява, че изпълнителят - жалбоподател в настоящото производство, е поел задължението да оказва на здравноосигурени лица (ЗОЛ) и на лицата по § 2, ал. 1 от Закона за бюджета на НЗОК/ЗБНЗОК/ за 2018 г. (за акушерска помощ по чл. 82, ал. 1, т. 2 от Закона за здравето) и на лицата по § 9, ал. 1 от ЗБНЗОК за 2018 г., медицинска помощ по КП от Приложение № 9 към чл. 1 от Наредба № 3 от 2018 г. за определяне на пакета от здравни дейности, гарантирани от бюджета на НЗОК и посочени в приложение № 17а "Клинични пътеки" към НРД за медицинските дейности за 2018 г., като всички клинични пътеки, които жалбоподателят е поел задължението да изпълнява, са подробно описани в Раздел І, Чл. 1 Предмет на договора –КП, а възложителят, съгласно т. 3 на чл. 3 от договора, се е задължил да заплаща определените, съгласно НРД за медицинските дейности за 2018 г., цени на извършената и отчетена болнична медицинска помощ (БМП). В този договор детайлно са регламентирани правата и задълженията на възложителя и изпълнителя по него, както и са регламентирани условията и реда за оказване на болничната помощ по клинични пътеки, както контролът по изпълнение на договора и последиците при неизпълнение на същия/Раздел ІХ от договора/.

Видно от приложената и приета като доказателство по делото Заповед №РД-18-467 от 02.05.2019 г. на директора на РЗОК – Стара Загора/л. 35/, със същата, на основание чл. 20, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 72, ал. 2 и ал. 3 и ал. 10 от ЗЗО, чл. 385,ал.3  от НРД за медицинските дейности за 2018 г., е било разпоредено извършването на проверка от служители на РЗОК – Стара Загора, за времето от 02.05.2019 г. до 31.05.2019 г., на лечебното заведение за болнична помощ Многопрофилна болница за активно лечение "Тракия" ЕООД, с месторазположение – гр. Стара Загора, бул. „ П. Евтимий” № 84 и ул. „ Дунав, представлявано от управителя доктор И.З., по изпълнението на Индивидуалния договор/ИД/ №241860 от 28.05.2018 г. г., със задача: "Контрол по изпълнение на договора в съответствие с НРД за МД за 2018 г. за клинични пътеки и  амбулаторни процедури, 2. проверка на докладна записка №73-13/23.04.2019 г. и 3. проверка на жалбата на К.Г.С., като със същата заповед е определен поименно и персоналния състав на проверяващия екип, от двама служители на РЗОК – Стара Загора. Така издадената заповед е връчена от служител на РЗОК – Стара Загора, срещу подпис, на законния представител на лечебното заведение на 02.05.2019 година.

Видно от докладва записка ДЗ№ 73-13/23.04.2019 година е установено, че доктор И.Н.И. е бил на работа в очно отделение на МБАЛ” Тракия” на 01.02. и на 08.02., а е извършвал прегледи по график в амбулаторията си.Видно от становище от 19.04.2019 г. доктор И.  е заявил, че на посочените дати 01.02. и на 08.02. 2019 година не е бил на работа в очното отделение на болницата От приложения и приет като доказателство по делото Протокол  от 21.05.2019 г. /л. 38/ се установява, че проверяващият екип, е извършил проверка във връзка с докладна записка № 73-13/23.04.2019 година относно установяване съвпадение на работния график на доктор И.Н.И., като изпълнител на извънболнична и болнична помощ, отчетена в РЗОК. Според ИЗ №  1662/01.02.2019 година пациентката И. И.а е била хоспитализирана на 01.02.2019 г. в 7,40 часа. А според оперативен протокол № 109/01.02.2019 година на болния е извършена оперативна интервенция от доктор И.И. и е бил дехоспитализиран на 01.02.2019 година в 12,00 часа, като епикризата е подписана от доктор И.. Пациентката Д.Д.е била хоспитализирана на 07.02.2019 г. с ИЗ 20224. Според оперативен протокол № 130 от 08.02.2019 година на пациентката е извършена оперативна манипулация от 9,00 часа до 9,20 часа. На проверяващия екип  е представена присъствена форма № 76 за отчитане явяването  на работа за месец февруари 2019 / лист 52 от делото/ и работен график за месец февруари 2019 година / лист 50 от делото/.  Проверяващи са установили, че съгласно тези два документа доктор И.Н.И.  е полагал труд на 01.02. и на 08.02.2019 година от 7,30 часа до 13,30 часа и е бил дежурен първа смяна. Според представения в РЗОК за месец февруари окончателен график / лист 51 от делото/ доктор И. И. е бил дежурен целодневна смяна от 7,30 часа до 19,30 часа.  Проверяващият екип е приел и е описал в протокола, че констатираното представлява нарушение на чл. 268,т.3 от НРД за медицинските дейности за 2018 г. и Екземпляр от изготвеният протокол е бил връчен, срещу подпис, на управителя на МБАЛ „ Тракия” ЕООД на 21.05.2019 година. По административната преписка е представен и приет като доказателство месечния график за работа на лекарите в очно  отделението в МБАЛ "Тракия” ЕООД.

Лицето – обект на проверката, т. е. в случая жалбодателят МБАЛ "Тракия" ЕООД се е възползвал от даденото му право по чл. 74, ал. 4 от ЗЗО, да даде писмено становище пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК – Стара Загора по направените от длъжностните лица по  ал. 3 на чл. 74 от ЗЗО.

С Възражение № 29-02-606/23.05.2018 г.  на МБАЛ "Тракия" ЕООД е оспорил отразените в протокола с твърдение, че няма извършено нарушение. .Дружеството било подало график за отчетния период, като било допуснало техническа грешка в същия при работа с медицинската /финансовата документация.

Със Заповед № РД-03-89/30.05.3-029 година на Директора на РЗОК-Стара Загора е сформирана Арбитражната комисия, която на проведено на 04.06.2019 г. заседание е разгледала преписката на МБАЛ "Тракия” ЕООД срещу констатациите от извършената проверка и връчения протокол, както и възражение № 29-02-606/23.05.2019 г. След запознаване с материалите по преписката и проведеното обсъждане членовете на комисията са приели, че на 01.02.2019 г. и на 08.02.2019 година доктор И. Н. е работил първа смяна от 7,30 часа до 13,30 часа в МБАЛ „ Тракия” ЕООД, а според представения в РЗОК отработен график за месец февруари доктор И. е работил дневна смяна от 7,30 часа до 19,30 часа. Арбитражната комисия не  е приела решение, тъй като представителите на РЗОК Стара Загора са изложили аргументи, че графикът представен от лечебното заведение е с невярно съдържание и че не се касае за техническа грешка при изготвяне на графика, а според представителите на РК на БЛС в случая се касае за техническа грешка, от която не произтича вредоносна последици за НЗОК / РЗОК и според това становище за тази грешка в графика не следва да се налага санкция. Предвид равния брой гласове на членовете на АК и невъзможност за постигане на решаване на спор на основание чл. 418,ал. 4 от НРД за МД за 2018 година протокола от работата на арбитражната комисия е изпратен на директора на РЗОК гр. Стара  Загора и на лицето, обект на проверката. При това положение и предвид нормата на чл.76, ал.3 от ЗЗО, съгласно което, когато в случай че арбитражната комисия не се произнесе с решение в срока по чл. 75, ал. 7 или е налице равен брой гласове, поради което не е налице прието решение, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава мотивирана заповед, с която може да наложи санкции на лицето – обект на проверката.

В изпълнение на тази норма, директорът на РЗОК – Стара Загора е издал и оспорената Заповед №РД-19-442 от 27.06.2019 г., с която е наложил санкция – финансова неустойка, за така констатираното нарушение  на МБАЛ "Тракия" ЕООД в размер на 250.00/двеста/ лева.

В мотивите на заповедта, т. е. като фактически основания за издаването на същата, са възпроизведени дословно констатациите относно така твърдяното нарушение, описани в Протокола от 21.05.2019 година изготвен от проверяващия екип, като е посочено, че съгласно чл.268,т.3 от НРД за медицински дейности при наличието на сключен договор изпълнителят на БМП е длъжен ежемесечно през отчетния период да представя отработен за предходния месец график на специалистите, работещи по КП, Апр. И КПр. Според чл.  30, т.6 от НРД 2018 година за медицински дейности изпълнителите са длъжни да предоставят задължително изисканата от НЗОК информация в срок, структура и формат, посочен в договора. В заповедта са възприети мотивите на представителите на РЗОК в арбитражната комисия, според които задължение на лечебното заведение да представи верен отработен график за работата на медицинските  специалисти по клиничните пътеки за съответния месец.

При така установеното от фактическа страна и след преценка и анализ на приобщените по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, при извършената служебна проверка, съгласно чл. 168 от АПК, за законосъобразност на оспорената заповед за налагане на санкции, на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира жалбата за  ОСНОВАТЕЛНА.

Съображенията в тази насока са следните:

Съдът намира най-напред, че не се установяват пороци, обосноваващи нищожност на оспорения административен акт.

Съгласно разпоредбата на чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, като управителят на НЗОК или оправомощено от него длъжностно лице може със заповед да разпореди извършване на проверка от контрольори от РЗОК с участието на служители на НЗОК.

През 2018 г. е сключен и подписан Национален рамков договор за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса, от една страна и Българския лекарски съюз, от друга, като договорът е подписан на 28.02.2018 г. и е обнародван в ДВ, бр. 28 от 29.03.2018 г., като в разпоредбата на § 2 от ПЗР на същия изрично е посочено, че този рамков договор влиза в сила от 01.04.2018 г. с изключение на медицинските дейности, за които наредбата по чл. 45, ал. 2 от ЗЗО предвижда друга дата за влизане в сила, различна от 1.04.2018 г., и отменя Националния рамков договор за медицинските дейности за 2017 година.

Така, по отношение на описаното в заповедта нарушение, приложение намират разпоредбите на НРД за медицинските дейности за 2018 г., т. к. същото е с посочена дата на извършване след датата 01.04.2018 г., а именно – през месец март 2019г., т. е. след като този НРД за МД за 2018 г. вече е влязъл в сила. В Глава ХХ от този НРД за МД за 2018 г. са регламентирани условията и реда за контрол по изпълнението на договорите за оказване на медицинска помощ, като в чл. 380, ал. 2 от същия е посочено, че директорът на РЗОК упражнява контрол върху изпълнението на договорите чрез длъжностни лица на РЗОК – контрольори,. Така, в изпълнение на правомощията си по чл. 76, ал.3 от ЗЗО и по чл. 418,ал.4 от НРД за МД за 2018 г., директорът на РЗОК – Стара Загора е издал оспорената заповед, с която е наложил на лечебното заведение – ИБМП, санкция "финансова неустойка", за описаното в заповедта нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ.

Предвид тази нормативна уредба, при така събраните по делото и обсъдени по-горе доказателства съдът намира, че оспорената Заповед за налагане на санкции №РД-19-442 от 27.06.2019 г. на директора на РЗОК – Стара Загора, е издадена от материално и териториално компетентен орган, в кръга на правомощията му, в предвидената от закона форма, т. е. при спазване на законовите изисквания за форма и съдържание, при спазване на административнопроизводствените правила при издаването й. В тази връзка следва да се отбележи, че съдът намира за неоснователно оплакването за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да опорочават цялото административно производство и да налагат отмяна на индивидуалния административен акт, без дори съдът да се произнася по съществото на спора. В жалбата всъщност, от страна на жалбоподателя не се сочат никакви конкретни нарушения на тези правила, а не се констатира и от съда такива да са допуснати в хода на проведеното административно производство. Оспорената заповед е издадена след извършена проверка, разпоредена с цитираната по-горе Заповед №РД 18-467 от 02.05.2019 г. на директора на РЗОК – Стара Загора, която също е издадена от материално и териториално компетентен орган, съобразно нормата на чл. 72, ал. 2 от ЗЗО , с точно посочени задачи на проверката и с точно посочен период на проверяваната медицинска дейност, както и изпълнението на кой индивидуален договор за оказване на болнична медицинска помощ се проверява, като тази заповед е връчена срещу подпис, на 02.05.2019 г., на упълномощено лице – д-р И.З., представляваща проверяваното дружество.

На следващо място, проверката е извършена от оправомощени длъжностни лица, съгласно изискването на чл. 72, ал. 2, предл. І от ЗЗО съгласно която норма, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, както и съгласно нормата на чл. 72, ал. 3, предл. ІІ/от ЗЗО съгласно което, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор/както в настоящия случай/ или на територията на друга РЗОК по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице.

На следващо място, за резултатите от проверката е съставен протокол, съобразно изискването на чл. 74, ал. 3 от ЗЗО, на чл. 389, ал. 1 от НРД за МД за 2018 г., който протокол има изискуемото се от тази норма съдържание и също е връчен срещу подпис на лице, упълномощено да представлява проверяваното дружество - изпълнител на болнична медицинска помощ, съгласно изискването на чл. 389, ал. 2 от НРД за МД за 2018 година.

Лицето - обект на проверката се е възползвало от правото си да даде писмено становище, т. е. да оспори констатациите на извършилите проверката длъжностни лица от РЗОК – Стара Загора, пред директора на РЗОК – Стара Загора, в 7-дневен срок от връчването на протокола по чл. 74, ал. 3 от ЗЗО, съобразно нормата на чл. 74, ал. 4 от с. з., респ. на чл. 390 от НРД за МД за 2018 г. и съответно, този спор  е бил поставен за разглеждане и решаване от Арбитражната комисия при РЗОК – Стара Загора. Съгласно нормата на чл. 418,ал.  4 от НРД за МД за 2018 година  в случай че арбитражната комисия не се произнесе с решение в срока по чл. 75, ал. 7 от ЗЗО или е налице равен брой гласове, поради което не е налице прието решение, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава мотивирана заповед, с която може да наложи санкциите.

Така, в крайна сметка, след изпълнението на всички тези, разписани в ЗЗО и в НРД за медицинските дейности за 2018 г., административнопроизводствени правила, в изпълнение на правомощията си по чл. 74, ал. 5 от ЗЗО и по чл. 418,ал.4 от НРД за МД за 2018 г., директорът на РЗОК – Стара Загора е издал оспорената заповед, с която е наложил на лечебното заведение – ИБМП, санкция "финансова неустойка", в размер от 250 лева, за описаното в заповедта 1/едно/ нарушение.

Съгласно чл. 400, ал. 3 от НРД за МД за 2018 г., когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка", в размер от 200 до 500 лева, като санкцията, в случая, е наложена в  размер от 250.00/двеста и петдесет/ лева.

По тези съображения съдът в намира, че в случая не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да налагат отмяна на оспорения индивидуален административен акт, без да се налага произнасяне по същество на спора, а точно обратното – заповедта е издадена при спазване на административнопроизводствените правила, разписани в съответните разпоредби на ЗЗО и на НРД за медицинските дейности за 2018 г., от материално и териториално компетентен административен орган – директора на РЗОК – Стара Загора, в кръга на правомощията му, като съдът намира също така, че заповедта е издадената в предвидената форма и съдържа и всички изискуеми се реквизити, съгласно разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК.

При проверката за съответствие на оспорения административен акт с приложимите материалноправните разпоредби на закона, съдът намира следното:

Настоящият съдебен състав намира най-напред, че събраните по делото писмени и гласни доказателства установяват и доказват фактите и обстоятелствата, от извършената на 21.05..2019 г. проверка  е установено, че МБАЛ  „Тракия” ЕООД е представило в РЗОК гр. Стара Загора отработен график за месец февруари 2019 година, като в график е с невярно съдържание по отношение на часовете, в които е полагал труд доктор И.Н.И. на 01. 02.2019 г. и на 08.02.2019 година. Така описаното деяние е квалифицирано в оспорената заповед като нарушение на чл. 30, т. 6 във връзка с чл. 268,т. 3  от НРД за медицинските дейности за 2018 г., , за което е наложена санкция "финансова неустойка" в размер от 250. 00/двеста/ лева. Посочената норма на чл. 30, т. 6 от НРД за МД за 2018 г. гласи, че . изпълнителите на медицинска помощ се задължават да предоставят задължително изискваната от НЗОК информация в срокове, структура и формат, посочени в договора. Съответно, разпоредбите на чл. 268,т. 3  от същия НРД за МД за 2018 г. регламентира, че при наличие на сключен договор изпълнителят на БМП е длъжен ежемесечно през отчетния период да представя в РЗОК отработен за предходния месец график на специалистите, работещи по КП, АПр и КПр. Съгласно чл. 400,ал.3 от НРД когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка" в размер от 200 до 500 лв.

Страните не спорят по фактите, а именно относно съдържанието  на представения  в РЗОК отработен график за месец февруари 2019 година по отношение на времето на работа на доктор И. И. на 01.02. 2019 година и на 08.02.2019 година, а по дали невярното отразяване на часовете на работа на доктора представлява техническа грешка при изготвяне на графика. Съдът намира, че в случая директорът на РЗОК Стара Загора неправилно е наложил санкцията на извършено нарушение. По време на проверката е представен на проверяващите  графика за работа за месец февруари 2019 година на болничното заведение за очното отделение. Представена е и присъствената форма 76 за явяване и неявяване на работа от която е видно, че доктор И. е работил на 01.02.2019 година и на 08.02.2019 година първа смяна по шест часа. При тези данни дори подадената информация да е била сгрешена, това не е довело до припокрИ.е на графиците на същите специалисти в други лечебни заведения , нито е довело да някаква вредоносна последица, тъй като от събраните по делото доказателства не се установява, че  на посочените дати 01.02.2019 година и на 08.02.2019 година доктор И. са не е полагал труд в очното отделение на МБАЛ „ Тракия” и да не извършил описаните в протокола да проверка оперативни интервенции. В този смисъл изпълнителят на болнична помощ не е нарушил условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО.

 Ето защо, по така изложените по-горе съображения, Административен съд – Стара Загора намира, че обжалваната за налагане на санкции№РД-19-442 от 27.06.2019 г., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Стара Загора и, е незаконосъобразна, т. к. същата е издадена от материално и териториално компетентен административен орган, при спазване на установената форма и с определеното от закона съдържание, но в противоречие  в материалния закон  и следва да бъде отменена

 Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК,  Старозагорският административен съд 

 

                                               Р     Е     Ш     И     :

 

           ОТМЕНЯ по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение"Тракия" ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, бул.” Св. Патриарх Евтимий” № 84 с ЕИК *********, представлявана от управителя  И.З. заповед за налагане на санкции №РД-19-442 от 27.06.2019 г., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ – град Стара Загора, с която заповед, на основание чл. 76, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/ и чл. 418, ал. 3 и ал.4 от НРД за МД за 2018 г., на жалбоподателя е наложена финансова неустойка, в размер на 250. 00/ двеста и петдесет / лева.

 Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                  СЪДИЯ: