Решение по дело №4811/2022 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 9
Дата: 3 януари 2023 г.
Съдия: Атанас Шкодров
Дело: 20223110204811
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 9
гр. Варна, 03.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 4 СЪСТАВ, в публично заседание на
четиринадесети декември през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Атанас Шкодров
при участието на секретаря Таня Г. Иванова
като разгледа докладваното от Атанас Шкодров Административно
наказателно дело № 20223110204811 по описа за 2022 година
Производството е образувано по жалба на представляващ търговеца против №658009-
F668724/23.08.2022г. на Началник отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален
контрол“,, издадено на основание чл.53 ЗАНН.
Жалбата е допустима, подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.
С жалбата се сочи, че в АУАН и НП бланкетно са изписани фактическа обстановка и
обстоятелства на извършване на нарушенията. Счита се, че е нарушен чл.52 ал.4 от ЗАН.
Алтернативно се счита, че е налице хипотеза на чл.28 от ЗАНН. Иска се отмяна на
наказателното постановление.
В съдебно заседание не се явява представляващ дружеството.
Представител на органа, издал наказателното постановление оспорва жалбата.
В пледоарията си по съществото на делото моли съда да постанови решение, с което да
потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно и да присъди
юрисконсултско възнаграждение.
След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от
фактическа страна следното :
На 06.07.2022г., служители на ТД НАП Варна, сред които св. Д.- Б. извършили проверка
на търговски обект- ресторант „Жар“ , находящ се в гр. Варна, бул. „Вл. Варненчик“ 108,
стопанисван от „Тием Бийч“ ООД. В хода на проверката били изискани документи относно
осигуровките на наетите по трудов договор лица и такива били представени впоследствие –
на 14.07.2022г. При това било установено, че дружеството „Тием Бийч“ ООД, в качеството
си на осигурител, не е подало в законоустановения срок декларация обр.№1 – „Данни за
осигуреното лице“ до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните,
до 27.06.2022г. включително.
Декларациите били подадени на 06.07.2022г.
За констатираното, на 21.07.2022г. бил съставен акт за установяване на административно
1
нарушение срещу дружеството. В обстоятелствената част на същия подробно били описани
обстоятелствата на извършване на нарушението. Била дадена и правна квалификация по
КСО и Наредба Н-13/2019г. Така съставения акт за установяване на административно
нарушение бил надлежно предявен и връчен на представляващ дружеството. Срещу АУАН
не били депозирани възражения .
Впоследствие, на 23.08.2022г. било издадено НП, с което дружеството, в качеството на
осигурител било санкционирано за извършени нарушения по чл.4 ал.1 т.1 б.“а“ от Наредба
Н-13/2019г. вр. чл.5 ал.4 от КСО. На осн. чл.355 ал.1 от КСО били определени
административни наказания имуществена санкция в минимално предвидения размер.
Горната фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото
доказателства - писмените доказателства, приложени към административно наказателната
преписка.
При проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и
издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът констатира, че по
отношение на т.2 до т.5 включително, същите са издадени при спазване на всички срокове и
процедури, предвидени в ЗАНН : Акта за установяване на административно нарушение е
съставен в срок, съобразно изискването на чл.34 от ЗАНН; наказателното постановление е
било издадено в месечен срок от съставянето на АУАН, т.е. спазен е и предвидения в ЗАНН
шестмесечен срок за издаването му. И акта за установяване на административно нарушение
и наказателното постановление съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Проверяващите обективно и пълно са изяснили фактическата обстановка, като по
административнонаказателната преписка събрани доказателства в подкрепа на твърдените
за извършени административни нарушения. В съдържанието на съставения акт за
установяване на административно нарушение се съдържа подробно описание на всяко
нарушение, както и на обстоятелствата на извършването му. Посочена е и правилната
правна квалификация по Наредбата и КСО.
Съдът намери, че административно наказващият орган правилно, въз основа на
събраните доказателства е приел, че се касае за извършено административно нарушение,
което следва да бъде санкционирано по смисъла на закона, тъй като в настоящия казус се
касае за установено значително закъснение за подаване на декларацията – от над два месеца.
Правилно административното наказание е било определено в предвидения
минимален размер, при отчитане на извършване на нарушение за първи път и липсата на
нанесени щети за фиска.
По отношение на т.1 от НП, съдът констатира, че е налице основание за отмяна на
наказателното постановление, доколкото в санкционната част на НП липсва вола на
наказващия орган пд отношение на това налице ли са основания за санкциониране на
дружеството и ако да – в какъв размер се определя административно наказание.
В тази си част НП не съдържа определено от наказващия орган административно
наказание и на мястото му е оставено многоточие. Подобно съдържание на НП препятства
възможността за извършване на въззивна проверка, доколкото, както вече беше отбелязано
по- горе, не става ясно дали е прието, че е налице маловажен случай на административно
нарушение, или е прието , че е осъществен състав на административно нарушение, а за
въззивния състав на съда е недопустимо тепърва да установява горните факти, тълкувайки
волята на наказващия орган.
Що се отнася да наведените с жалбата възражения, касаещи отмяна на наказателното
постановление, съдът намира следното:
С жалбата се сочи, че в АУАН и НП бланкетно са изписани фактическа обстановка и
обстоятелства на извършване на нарушенията.
Съдът, при проверка на обстоятелствените части на АУАН и НП не констатира да е
2
допуснато соченото нарушение. Напротив – и в АУАН, и в НП се съдържат всички
обстоятелства на извършване на нарушенията – посочено е всяко конкретно лице, за което е
пропуснато задължението за подаване на декларация в срок, както и е конкретизиран
работодателя- осигурител и виновно лице, т.е. в обстоятелствените части на акта и на
постановлението са описани всички елементи от състава на нарушението, изразило се в
бездействие на дружеството да подаде декларация обл.1. При правилна цифрова
квалификация на нарушенията, правилно е била преценена приложимата санкционна
разпоредба.
Съдът намира, че с това си съдържание АУАН и НП повдигат годно обвинение,
позволяващо организирането на адекватна защита, без да е необходимо изписването на
допълнително съдържание.
Счита се, че е нарушен чл.52 ал.4 от ЗАНН.
По така възразеното следва единствено да се отбележи, че административно
наказващия орган на база на събраните по преписката доказателства е направил единствения
възможен извод за извършени нарушения, като произнасянето му е извършено при
неоспорена фактическа обстановка. В този смисъл и не е възникнало задължение по чл.52
ал.4 от ЗАНН.
Претендира се приложението на хипотезата на чл.28 от ЗАНН.
Според настоящия съдебен състав липсват основания за приложение на разпоредбата
на чл. 28 ЗАНН, доколкото деянията не показват занижена степен на обществена опасност в
сравнение с обичайните случаи от този вид и правилно дружеството е било имуществено
санкционирано.
Изложеното по- горе мотивира съда да потвърди наказателното постановление с
изключението по т.1 като правилно и законосъобразно в останалата му част.
С решението си съдът присъди направените по делото разноски за възнаграждение на
юрисконсулт.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ НП №658009- F668724/23.08.2022г. на Началник отдел „Оперативни дейности“-
Варна в ГД „Фискален контрол“, с което на „Тием Бийч“ ООД са наложени
административни наказания:
1. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на ….. лева на основание чл.355 ал.1 от КСО.
2. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лева на основание чл.355 ал.1 от КСО.
3. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лева на основание чл.355 ал.1 от КСО.
4. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лева на основание чл.355 ал.1 от КСО.
5. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лева на основание чл.355 ал.1 от КСО, като
:
ПОТВЪРЖДАВА НП №658009- F668724/23.08.2022г. в частта , с която на „Тием
Бийч“ ООД са наложени административни наказания:
2. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лева на основание чл.355 ал.1 от КСО.
3. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лева на основание чл.355 ал.1 от КСО.
4. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лева на основание чл.355 ал.1 от КСО.
5. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лева на основание чл.355 ал.1 от КСО.

3
ОТМЕНЯ НП №658009- F668724/23.08.2022г. в частта , с която на „Тием Бийч“ ООД
е наложено административно наказание:
1. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на ….. лева на основание чл.355 ал.1 от КСО.

ОСЪЖДА „Тием Бийч“ ООД, ЕИК ********* да заплати на ТД НАП – Варна, на
осн. чл.27е от Наредба за правната помощ направените по делото разноски за
възнаграждение на юрисконсулт в размер на 80 / осемдесет/ лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване
на съобщението за изготвяне на мотивите.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
4