Р Е
Ш Е Н
И Е № 35
С. 3 април 2020 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
С.ският районен съд,
Іви състав в публично съдебно заседание на двадесет и девети януари две хиляди и
двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КИРИЛ ПАВЛОВ
при
секретаря Eкатерина Баракова, като
разгледа докладваното от СЪДИЯТА
административно наказателно дело № 578 по описа за 2019 год. и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано
е по жалба от В.Л.Ч. против Електронен фиш за
налагане на глоба серия К№ 2807791 на ОДМВР С., с който жалбоподателят е бил санкциониран за извършено
нарушение по 21 ал. 2 от ЗДвП, вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на
осн. чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП с глоба в размер на 700 лева.
Жалбоподателят
атакува фиша с искане за неговата отмяна, основано на критика досежно
материално-правната и процесуално-правната изправност на акта.
В съдебно
заседание жалбоподателят не се явява, но се представлява,
представя писмено становище.
Въззиваемата
страна не изпраща представител. Депозирала е писмено становище, че електронният фиш следва да бъде потвърден.
Съдът, като прецени събраните по
делото писмени и гласни доказателства по отделно и в тяхната съвкупност и с
оглед разпоредбата на чл. 63 от ЗАНН, прие за установено следното:
Жалбата е допустима и подадена в
законоустановения срок.
По същество:
На 08. 05. 2019. в 14 часа и 08 мин. с ATCC (TFR1 – M 508 № 4835) било заснето движение
по път ІІ –
Установен
бил собственикът на автомобила, а именно
жалбоподателя В.Л.Ч. с ЕГН ********** и с обжалвания ЕФ той е санкциониран като собственик и приет за установен извършител на
нарушението за управление на МПС с превишена скорост -
Атакуваният
ЕФ има всички законовоустановени реквизити. Възраженията в жалбата в тази насока са неоснователни.
Формата и
съдържанието му са изцяло съобразени с лимитативно определените с нормата на
чл. 189, ал. 4 изр.ІІ от ЗДвП реквизити.
По своята
дефиниция § 6, т. 62 от ДРЗДвП ЕФ представлява електронно изявление, записано
върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна
система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства.
От друга
страна, единственото определение за електронно изявление е дадено с
разпоредбата на чл. 2 от Закона за електронния документ и електронния подпис -
"Електронно изявление е словесно изявление, представено в цифрова форма
чрез общоприет стандарт за преобразуване, разчитане и визуално представяне на
информацията". Според чл. 4 - "Автор на електронното изявление е
физическото лице, което в изявлението се сочи като негов извършител".
Тази
законодателната уредба относно конкретния документ, в общия ЗЕДЕП и специалния
в случая ЗДвП, даваше основание да се приеме, че действително електронния фиш
следва да има свой обявен и известен издател.
От друга страна,
законодателят очевидно напълно съзнателно не е предвидил автор на електронния
фиш в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДП, която регламентира основанията за
неговото издаване и съдържанието му.
Точно
такова становище е застъпил ВАС в ТР1/14 г. Предвид дефинитивните норми относно
коментираното понятие, задължителното решение съдържа извода, че
"електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и
санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по
отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП), не и по
форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че
изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП,
сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на
електронния фиш. Неоснователни са
оплакванията в жалбата относно формата и
съдържанието на ЕФ. Относно формата на електронния фиш
следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП реквизити, поради което в електронния фиш не следва да се изписва името на
издателя му и негов подпис, а само териториалната структура на МВР, на чиято
територия е извършено нарушението.
Следващите
изводи в ТР касаят законодателното решение относно наличие на предпоставките за
и при издаване на ЕФ. Прието е, че "електронният фиш се издава след
протичане на съкратено производство, което с оглед ускорената процедура няма
състезателен характер, като изразът "в отсъствие на контролен орган и на
нарушител" по чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП се отнася до издаването на
електронния фиш. При електронния фиш макар
и стеснени са достатъчни с оглед характера на нарушението възможностите за защита
на собственика на МПС, респективно лицето, посочено от собственика като
нарушител. В чл. 189, ал. 4 ЗДвП са посочени изрично условията, които следва да
са налице, за да се издаде електронен фиш, а именно нарушението да е установено
и заснето с автоматизирано техническо средство." Тези предпоставки са доказани в случая и в тази
насока възраженията в жалбата са неоснователни.
С
цитираното горе ТР 1/14 г. ВАС е признал възможността за поставяне на
технически средства, които автоматично да записват административни нарушения,
но изрично е указал необходимостта да се извършва по "определена процедура
и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Използването на заснемащи технически средства е позволено (чл.
165, ал. 2, т. 7 ЗДвП), тъй като касае повишаване и гарантиране на сигурността
при движението по пътищата, а наред с това тези технически средства могат да
създадат висока степен на достоверност (изключващо намесата на субективен
фактор).". Ползваното средство за процесното измерване на скоростта е
напълно автоматично и независимо от човешка намеса.
В
процесния случай скоростта на движение
на автомобила собственост на жалбоподателя е отчетена от стационарна
система за контрол на скоростта на МПС ; дефиниция по § 6 ЗДЗДвП - т. 65.
Същата е функционирала напълно независимо от оператор. Съгласно чл. 4 от
НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата (в сила от 16.01.2018 г.) -за осъществяване на контрол на
участниците в движението по пътищата се използват АТСС, пуснати на пазара и/или
в действие по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за
одобрен тип и вписани в регистъра на Българския институт по метрология.
Принадлежността на процесното устройство към точно този вид средство за
измерване е призната на база на установената дефиниция и данните в документите приложени по делото.
Възможността
с такъв вид средство за измерване да се установява нарушение, за което може да
се издаде електронен фиш е законодателно призната с новата редакция на чл. 189,
ал. 4 от ЗДвП ( ДВ 19/15г). Същата, както и Наредбата 8121з-532/12, 05,
Няма
намеса в работата на системата и липсва субективен фактор към момента на
установяване на нарушението. Такава има едва след като са интегрирани всички
отчетени и записани данни, за да се материализира информацията на хартиен
носител. В резултат на този процес е изведен и приложен съответния фотос - към
ЕФ. Той съдържа визуализация на момента на заснемането, който съвпада с момента
на отчитане на скоростта и представя автомобила в близък план, така че от самия
фотос да се обективира регистрационния му номер достатъчно ясно ( последното
изискване е също на производителя в инструкцията и при липса на възможност за
разчитане на регистрационния номер поради повреда или замърсяване системата не отчита резултат).
Наред с
това и отново предвид техническите възможности на системата за видеонаблюдение
в карето под фотоса са разположени относимите към нарушението параметри. Част
от тях са: дата и място- локация, отчетена скорост на движение, както и
ограничението на скоростта, спрямо което се осъществява са по предварително
зададени параметри от оператора със системата. Част от параметрите са
генерирани от сателитните връзки данни. Фотосът е изведен от клип/снимка,
който, както и тя, имат индивидуален номер - виж долния десен ъгъл на фотоса.
Така
налични са правно-релевантните данни, че процесният автомобил е регистриран
поради движението си със скорост от
В случая и
достоверността на показанията на уреда е гарантирана, тъй като данните в ЕФ са
възпроизведени от приложените като веществено доказателствено средство( виж към
ЕФ и чл. 189, ал. 15 ЗДвП ) - фотос, отразяващ конкретните визирани горе
параметри. Самото изображение ясно илюстрира процесния автомобил, разположението
му на пътното платно и конкретно посоката, в която се сочи, че е станало
измерването, дори рег. номер и марка на автомобила в достатъчно близък за
възприемането му план.
Несъмнено
е, че заснемането е станало със стационарно автоматизирано техническо средство.
Налице е попълнен от служителя на ОД МВР
С. -
оператор със системата протокол по чл. 10 от Наредбата 8121 з-532/15 г.
Протоколът е от датата на нарушението, чиито час попада в периода от време,
през който автоматизираното техническо средство (АТСС) е било в работен режим
по зададените параметри ( виж в протокола). Същият отразява и патрулния
автомобил, в който е било поставено АТС С-то с неговия регистрационен номер и
разположение.
Използването
на заснемащото техническо средство, регистриращо извършени нарушения от
процесния вид, е станало по нормативно определена процедура, при спазване на
нормативно поставените изисквания и технически инструкции на производителя на
измервателния уред.
Пътният
участък, който е бил обхванат от процесния вид контрол не е доказано да е бил
обозначен по смисъла на чл. 7, ал. 1 от Наредба 8121з-532/12, 05,
Съдът не
споделя изложените в жалбата доводи за незаконосъобразност на обжалваното НП,
поради допуснати нарушения в процедурата по използването на АТСС. Възраженията
не държат сметка за въведените законодателни изменения в Наредбата за АТСС/ с
ДВ.бр. 6/18 г.- в сила от 16.01.18 г./ и изричната отмяна на чл. 7, с които
отпадна задължението на контролните органи за предварително обозначаване на
осъществявания контрол с АТСС с преносим пътен знак Е-24 и документиране на
разположението му със съответна снимка. Понастоящем е налице единствено
задължението по чл. 10 от Наредбата за съставяне на съответен протокол за използване на АТСС и което, както се посочи
по-горе, в случая е надлежно спазено, а
препис от протокола за използване на АТСС р. 5240
от 08. 05. 2019 год. е приложен по делото.
По изложените съображения се налага изводът, че данните от ползвания измервателен уред са достоверни и получени по законоустановения ред. Годността му за достоверно
отмерване е гарантирана от удостоверението за одобрен тип средство за измерване № 10. 02.4835 ( л. 15 и чл. 4, ал. 2 от
Наредба 8121з-532/12, 05, 15г), както и
протокол № 2-41-19 за последваща проверка от 18. 03. 2019 год. на л. 11 от делото.
Не е
спорно и е установено, че собственик на процесното МПС е жалбоподателят В.Л.Ч. ЕГН **********
( виж справка за регистрация СР МПС, препис от която е приложен по делото).
Във връзка с установената собственост следват
два задължителни извода, а именно че
жалбоподателят носи отговорност като собственик на това МПС и че той като
собственик на МПС с което е извършено нарушението следва да понесе наказанието,
предвидено за това нарушение – чл. 188 ал. 1 от ЗДвП. В ЕФ, при изписване на данните
относно персонификацията на санкционираното лице, издателят на ЕФ е посочил и ЕГН на жалбоподателя собственик.
Съдът приема че на жалбоподателя е връчен препис от ЕФ, като видно и
от жалбата
му става ясно, че знае за издаването му. така, че в рамките на срока по, ал. 5
на чл.- 189 от ЗДвП ( в случая с жалбата) жалбоподателят не оспорва, че той е
управлявал МПС и не сочи друг водач, не е заявил и невъзможност да представи и
удостовери такава информация. При
положение че не се установява лице на което е предоставено МПС, по силата на чл. 188, ал. 1 от ЗдвП Собственикът на това моторно превозно средство, отговаря за извършеното
с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за
извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно
средство.
По изложените съображения съдът
не открива
порочност на акта под формата на ЕФ от гледна точка на
неговото съдържание като санкционен документ, с който се определят нарушението, обективно констатирано с годно и
законоустановено АТСС и параметрите на установеното нарушение. Не са основателни доводите в жалбата че в ЕФ липсва надлежно описание
на нарушението. То е описано по време, място и начин на извършването му, достатъчно ясно и
детайлно, че да прави възможна, в гарантирания от закона обем, защитата против
него. Този извод е относим и по отношение на
мястото на нарушението, което ясно е определено във фиша, отразено и в
протокола по чл. 10 от Наредбата. От
начина по който е описано нарушението става ясно че се касае за превишение на
скоростта с
Събраните
по делото доказателства обуславят извода за съставомерност на нарушението по
възприетата от административния орган правна квалификация и основателността на
ангажираната административно - наказателна отговорност
чрез налагане на предвидената в твърд размер 700 лева ( съобразно стойностите на превишението от
По
изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, С.ският районен съд,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА като
законосъобразен Електронен фиш за налагане на глоба серия К№ 2807791 на ОДМВР С., с който жалбоподателят В.Л.Ч.
с ЕГН ********** е наказан с административното наказание глоба в размер на 700 лева за извършено нарушение по 21 ал. 2 от ЗДвП, вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на осн. чл.
189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жжлба пред АС С. област в 14-дневен
срок от датата на съобщаването на страните за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: