Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр. Добрич, 25.06.2021 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ДОБРИЧКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в публичното
заседание на четиринадесети юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Галя Митева
При участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното от съдия Митева
АНД № 1300 по описа на Добричкия районен съд за 2020 г. и за да се произнесе,
взе следното предвид:
Производството е по реда на чл.
59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от С.А.Д. с
ЕГН **********, с адрес: ***, срещу НП № 95/23.11.2020 г., издадено от
Директора на ОДБХ – гр. Добрич, с което на жалбоподателя,
за нарушение по чл. 128, ал. 1, т. 3 от Закона за храните, на основание чл.
128, ал. 1 от Закона за храните е наложено административно наказание ГЛОБА в
размер на 2 000 /две хиляди/ лева.
С жалбата се иска отмяна на
наказателното постановление, като незаконосъобразно.
В съдебно заседание
жалбоподателят се явява лично и се представлява от упълномощен по надлежния ред
процесуален представител. Пълномощникът на жалбоподателя иска отмяна на
наказателното постановление, като излага доводи за недоказаност на описаното в НП административно нарушение.
Въззиваемата страна чрез процесуалния си
представител счита жалбата за неоснователна, а наказателното постановление – за
правилно и законосъобразно.
Добричкият районен съд, като
прецени събраните доказателства и становищата на страните, намира за установено
следното:
Жалбата е допустима като
депозирана в законоустановения 7-дневен срок и от
лице, което има правен интерес.
Независимо от основанията,
посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното
наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и
констатира следното:
В процесния случай
административно-наказателното производство е започнало с Акт за установяване на
административно нарушение /АУАН/ № 1 от 12.11.2020 г. АУАН е съставен от
компетентното длъжностно лице, съобразно разпоредбата на чл. 138, ал. 1 от
Закона за храните /ЗХ/ в присъствие на нарушителя, документирано с подписа му и
в присъствие на двама свидетели, присъствали при установяване на нарушението и
при съставяне на акта, надлежно е връчен на нарушителя и съдържа необходимите
реквизити по чл. 42 от ЗАНН. При съставянето на акта нарушителят не се е
възползвал от правото си на обяснения. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е
депозирано писмено възражение по акта.
Обжалваното наказателно
постановление е издадено в рамките на срока по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, както и в
инструктивния срок по чл. 52, ал. 1 от ЗАНН от компетентния
административно-наказващ орган, съобразно разпоредбата на чл. 139, ал. 2 от ЗХ,
съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено на
нарушителя.
Предвид изложеното съдът намира,
че наказателното постановление е законосъобразно в процесуален аспект.
При преценка на събраните
доказателства, съдът установи следното от фактическа страна:
На 12.11.2020 г. във връзка с
подаден сигнал св. Х.Ж.Н. ***, св. Б.С.Н. – А. и С.Д.Г. – също служители в ИБДХ, съвместно с представители на Първо РУ на МВР – гр.
Добрич в лицето на св. Г.З.Г. и св. П.Н.С., извършили проверка на щанд за търговия с храни, находящ
се от северната страна на „**” по ул. „***“ в гр. Добрич.
При проверката било установено,
че на този щанд С.Д. извършвал дейност, без да е вписан в регистъра по чл. 24,
ал. 1 от ЗХ, изразяваща се дистрибуция и обработка на храни чрез съхранение и
търговия – предлагане на щанда на храни, представляващи тиква, бял боб, картофи
и нарязана и обработена на място тиква на парчета.
При така установеното в хода на
проверката св. Н. в присъствието на Д. съставила Констативен протокол от
извършена проверка, в който описала обстоятелствата, които били констатирани.
С оглед гореизложеното св. Н.
образувала против С.А.Д. административно-наказателно производство, като в
негово присъствие и на останалите лица – служители на контролния орган и на
полицията, съставила АУАН № 1/12.11.2020 г., с който вменила на жалбоподателя
нарушение по чл. 128, ал. 1, т. 3 от Закона за храните.
АУАН бил връчен на Д., който не
се е възползвал от правото си на обяснения и възражения. Впоследствие не се е възползвал от законното си
право и не е депозирал възражение в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.
Въз основа на съставения АУАН е
издадено и атакуваното НП, с което административно наказващият орган е възприел
описаната в АУАН фактическа обстановка и е приел от правна страна, че С.Д. е
извършил нарушение на чл. 128, ал. 1, т. 3 от ЗХ, като на 12.11.2020 г. от щанд
за търговия с храни, находящ се от северната страна
на „***” по ул. „***“ в гр. Добрич извършва дейност, без да е вписан в
регистъра по чл. 24, ал. 1 от ЗХ – а именно дистрибуция чрез съхранение и
търговия – излагане на щанд, на храни - тиква, бял боб, картофи и нарязана и
обработена на място тиква на парче
За гореописаното нарушение,
излагайки подробни мотиви за липса на основание за приложение на чл. 28, б. А ЗАНН /маловажност на деянието/, наказващият орган е наложил административно
наказание глоба в размер на 2 000 лева на основание чл. 128, ал. 1 ЗХ.
Изложената фактическа обстановка
съдът намира за безспорно установена въз основа на разпитаните в хода на
съдебното дирене свидетели, както и от приложените и приети по делото писмени
доказателства, изчерпателно изброени в протоколно определение на съда и ценени
като логични, последователни и непротиворечиви - Наказателно постановление №
95/23.11.2020 г.; Констативен протокол
от 12.11.2020 г.; Заповед № 814/29.12.20 г.; справка
от БАБХ рег. №
261190/22.01.2021 г.; Извадка от
националния регистър на бизнес операторите,
обектите за производство, преработка и/или дистрибуция на храни и на
хранителни добавки и храните, предназначени за употреба при
интензивно мускулно натоварване - 11 броя, Известие на доставяне;
АУАН № 1/12.11.2020 г.; Разписка от
С.А. Д.; Формуляр за приемане на
устни жалби или сигнали; справка
изх. № 2043/13.11.2020 г.; Заповед № 814/29.12.2020 г.
При така установената фактическа
обстановка, съдът стигна до следните правни изводи:
Съгласно
разпоредбата на чл. 128, ал. 1, т. 3 от Закона за храните, „Налага се глоба или
имуществена санкция в размер от 2000 до 4000 лв., ако не подлежи на по-тежко
наказание, на лице, което: 3. (доп. – ДВ, бр. 65 от 2020 г., в сила от
21.07.2020 г.) извършва дейност, без да е вписано в регистъра по чл. 24, ал. 1
или 2;
Поддържането на Регистъра е
вменено като задължение на Българската
агенция по безопасност на храните, която по смисъла на чл. 24, ал. 1 от ЗХ поддържа на интернет страницата си публичен
национален регистър на бизнес операторите, обектите за производство, преработка
и/или дистрибуция на храни и на хранителните добавки и храните, предназначени
за употреба при интензивно мускулно натоварване.
Съгласно & 1, т. 6 от ДР на
ЗХ, „Дистрибуция на храни“ е всеки етап на
разпространението на храни, като съхранение,
транспортиране, търговия, внос и износ на
храни.
В настоящия случай безспорно се
установява и доказва извършване на дистрибуция и търговия от страна на
наказаното лице на територията на страната на стока – тиква, боб и картофи,
която безспорно представлява храна, както и че тази търговия на посочените в НП
дата и място се е осъществявала, без жалбоподателят да е бил вписан в Регистъра.
Горните обстоятелства се
установяват от показанията на разпитаните свидетели, които сочат, че при
проверката храните са били изложени/съхранявани на щанда за
дистрибуция/търговия, което не се отрича и от самия жалбоподател.
В подкрепа на този правен извод
се явяват констатациите на проверяващите и на полицейските служители, обективирани в показанията им пред съда. Наред с това, подкрепа
на обвинителната теза съдът намира и в показанията на св. Е. Х. Р. и св. А.Г. А. – съответно зет и племенник на
жалбоподателя, които потвърждават, че Д. продава земеделската си продукция на процесното място, а причината за нарязване на тиквата на
парчета е по желание на възрастна жена, за която цяла тиква е много като
количество.
Ето защо съдът намира за
безспорно доказано описаното нарушение.
Налице е и виновно поведение у
извършителя, доколкото последният следва да познава закона – в случая чл. 128,
ал. 1, т. 3 от ЗХ и да ръководи поведението си съобразно нормативните
изисквания.
От теорията е известно, че
административно-наказателното производство започва със съставянето на АУАН, но
както той, така и НП могат да се основават на други официални документи, още
повече, ако те са създадени в производството по контрол по спазване на
законодателството. Следователно всички съставени в хода на проверката документи
са неразделна част от административно-наказателното производство, още повече,
че същите са описани в АУАН и в издаденото въз основа на него НП.
С оглед горното, съдът намира
така описаното нарушение по чл. 128, ал. 1, т. 3 от ЗХ за доказано, поради
което законосъобразно на основание чл. 128, ал. 1 от ЗХ,
административно-наказващият орган е санкционирал жалбоподателя.
По отношение на наложеното
наказание:
Административното наказание се
определя за всеки конкретен случай в рамките на посочените в правната норма
размери, съобразени с извършеното от нарушителя деяние. Това означава всяко
наказание да бъде конкретно определено и съобразено с отделния нарушител, с
неговата вина и различните смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, довели
до извършване на нарушението. Безспорно е установено от доказателствата по
делото, че наказаният е извършил виновно деяние /действие/, което по смисъла на
чл. 6 от ЗАНН е административно нарушение. Предвиденото административно
наказание по чл. 128, ал. 1 от ЗХ е глоба от 2 000 до 4 000 лв. Наложеното от
административно-наказващия орган административно наказание е в минималния,
предвиден от законодателя размер, а именно глоба в размер на 2 000 лв., поради
което не подлежи на преразглеждане от съда.
Спазването на нормативните
изисквания за търговия с храни представлява гаранция за защита на здравето и
интересите на потребителите. С оглед значимостта на охраняваните с нарушената
материално-правна норма обществени отношения и с оглед наличието на важен
обществен интерес по отношения на търговията и производството с храни, конкретното
нарушение не би могло да бъде квалифицирано по чл. 28 от ЗАНН.
С оглед изложеното наказателното постановление следва да бъде потвърдено.
Предвид изхода на спора, както и изрично
стореното от процесуалния представител на въззиваемата
страна искане, съдът, с оглед разпоредбата на чл. 63, ал. 5, във вр. с ал. 3 от ЗАНН, следва да присъди на ОБДХ Добрич сторените по делото разноски за
юрисконсулт, като на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 от
Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ,
възнаграждението за юрисконсулт по настоящото производство следва да бъде 100
лв.
По изложените съображения и на основание чл. 63
ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
НП № 95/23.11.2020 г., издадено от Директора на ОДБХ – гр. Добрич, с което на С.А.Д. с ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по
чл. 128, ал. 1, т. 3 от Закона за храните, на основание чл. 128, ал. 1 от
Закона за храните е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2 000
/две хиляди/ лева.
ОСЪЖДА С.А.Д., ЕГН **********
***, съдебно-деловодни разноски
в размер на 100 /сто/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване с касационна жалба по реда на Административно-процесуалния кодекс
пред Административен съд – гр. Добрич в 14–дневен срок от уведомяването на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /Галя
Митева/