Решение по адм. дело №200/2025 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 1261
Дата: 22 август 2025 г.
Съдия: Кремена Борисова
Дело: 20257270700200
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1261

Шумен, 22.08.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Шумен - II състав, в съдебно заседание на двадесет и девети юли две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: КРЕМЕНА БОРИСОВА

При секретар ВИЛИАНА РУСЕВА като разгледа докладваното от съдия КРЕМЕНА БОРИСОВА административно дело № 20257270700200 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).

Образувано е по жалба от „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД с [ЕИК], представлявано от Р. Л. Т.-управител, със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], чрез пълномощника му и процесуален представител - адв. Г.Б. от ШАК със съдебен адрес [населено място], пл.Освобождение№12, ет.3, против Решение № РД-02-16-566 от 31.03.2025 г. на Главен директор на Главна дирекция “Европейски фондове за конкурентноспособност“ и Ръководителя на УО на ПКПИП при Министерство на иновациите и растежа, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидата „Инко-Системс-Т. и С-ие“, с проектно предложение с рег. №BG16RFPR001-1.001-0084, с наименование “Разработване на Универсален комуникационен модул за интеграция на батерии и инвертори“ по процедура чрез подбор на проектни предложения BG16RFPR001 „Разработване на иновации в предприятията“ по програма „Конкурентноспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност и неправилност на обжалваното решение поради издаването му при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с относимите материалноправни разпоредби. Жалбоподателят сочи, че действително му е била изпратена покана на основание чл.36, ал.2 от ЗУСЕФСУ чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата на ЕФСУ (ИСУН) и е следвало да представи доказателства за съответствие на дружеството на изискванията за бенефициент. Не оспорва и факта, че в кореспонденцията чрез модул комуникацията от 10.03.2025 г. е представил Декларация за обстоятелства по чл.3 и чл. 4 от Закона за малките и средни предприятия, където в т.2 е посочил като последна приключена финансова година съответно 2023 г.и е декларирал в т.3 от декларацията категория „микропредприятие“, а в т.1 - „независимо предприятие“. Същевременно обаче, с оглед изложените от органа мотиви в обжалваното решение, независимо от допуснатия от дружеството пропуск при деклариране на последната приключена финансова година 2023 г., вместо действително приключената 2024 г., счита че органът е имал възможност при извършване на служебната проверка на публичните данни да установи, че за кандидатстващото дружество е приключена 2024 г., като вземе под внимание декларираните в счетоводния баланс за тази година данни.Релевира довод, че при съобразяване с данните от 2024 г. щяло да е налице съответствие с изискванията за кандидата „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване. С оглед на това, счита че решението е неправилно и незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения на производствените правила и в противоречие с материалния закон, в каквато връзка отправя искане за отмяна на същото. Претендира присъждане на съдебните разноски.

В открито заседание жалбата се поддържа от адв. Г. Б..По изложените съображения се отправя искане оспореният акт да бъде отменен и на дружеството да се присъдят направените в производството разноски в размер на заплатената държавна такса, депозит за СИЕ и адвокатски хонорар, съгласно представен списък.

Ответникът по жалбата – главен директор в Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" при Министерство на иновациите и растежа и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията", чрез процесуалния си представител – главен експерт юрист Б. П., намира жалбата за неоснователна, поради което моли да бъде оставена без уважение.Представя писмени бележки с рег.№ДА-01-2167/04.08.2025 г. по описа на ШАдмС, в които поддържа становище, че оспореният ИАА е издаден от компетентен административен орган, в съответствие с приложимите по специалното производство по чл.22 от АПК административнопроизводствени правила и в законоустановената форма, както и че е постановен в съответствие с приложимия материален закон, тъй като от прил. доказателства е установено по безспорен начин, че одобреният за финансиране кандидат не отговаря на изискванията за бенефициент по процедурата за подбор на проекти за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.С оглед на установената фактическа обстановка управляващият орган е бил длъжен да постанови отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за подаденото от жалбоподателя проектно предложение, поради което оспорването следва да бъде отхвърлено като неоснователно.Не се претендират разноски.

Жалбата е допустима на основание на чл. 149, ал. 5 от АПК, като подадена от лице, което има правен интерес от оспорването на конкретния административен акт, доколкото процесното решение е неблагоприятно за нея, защото съдържа отказ за финансиране със средства от ЕСИФ и в преклузивния четиринадесетдневен срок – жалбата е подадена на 08.04.2025 г., а решението е връчено на 01.04.2025 г. на дружеството чрез системата ИСУН /л. 181-182 по делото/. Жалбата е срещу индивидуален административен акт, който съгласно нормата на чл. 38, т. 3 ЗУСЕФСУ може да се оспорва пред съд по реда на АПК.

След извършване на цялостна проверка на законосъобразността на обжалваното решение и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът приема, че жалбата е допустима, като подадена против подлежащ на оспорване административен акт, с който се засягат права и интереси на жалбоподателя, като адресат на акта.

За да откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на жалбоподателя по подаденото проектно предложение с референтен номер №BG16RFPR001-1.001-0084 с наименование “Разработване на Универсален комуникационен модул за интеграция на батерии и инвертори“ по процедура чрез подбор на проектни предложения BG16RFPR001 „Разработване на иновации в предприятията“ по програма „Конкурентноспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027, административният орган е приел, че кандидатът „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД е предложен за финансиране и съобразно разпоредбите на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ и Условията за кандидатстване по процедурата, следва да представи конкретно посочени му доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент. С електронна покана, издадена на основание чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ и изпратена чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕФСУ (ИСУН), кандидатът „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД е бил надлежно поканен в 30-дневен срок, считано от 12.02.2025 г. да предостави посочените в поканата доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент. Съответно 30-дневния срок за представянето на всички изискуеми документи изтича на дата 13.03.2025 г. С поканата на кандидата е разяснено, че проверката за допустимост преди сключване на административен договор за предоставяне на безвъзмездни финансови средства се извършва изцяло по електронен път чрез ИСУН, както и че срокът за представяне на доказателства е 30 (тридесет) календарни дни, като същата е връчена през профила му в ИСУН на поканата на 11.02.2025 г. Изискано е още от кандидата представянето на документи, че кандидатът отговаря на изискванията за бенефицент, между които и да представи нова декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, попълнена по образец (Приложение5) за последната приключила финансова година (2023 г. или 2024 г.).В решението е посочено, че част от изискванията за бенефициент реферират към правилата за „Помощи за проекти за научноизследователска и развойна дейност" и по-специално дефиницията за затруднено положение по чл. 2, пар. 18 от Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията. Съответствието с посочения критерий на етап оценяване на проектното предложение се декларира чрез представяне на Декларацията за държавни/минимални помощи (Приложение 4 към УК) и приложенията към нея, а при проверките преди сключване на договор за финансиране данните по чл. 2, пар. 18 от Регламент (ЕС) №651/2014 се извличат от счетоводните отчети кандидата (и предприятията, с които формира група) за съответната година, за която такъв е изготвен и подаден към Националния статистически институт.

В представената към формуляра за кандидатстване Декларация за държавни/минимални помощи (Приложение 4 към УК), кандидатът „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД декларира, че представляваното от него предприятие (и на ниво група) не е в затруднено положение (по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията).

В кореспонденция от 10.03.2025 г. през модул „Комуникация" на ИСУН, кандидатът представя Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия /ЗМСП/, където в т. 2 посочва като последна приключена финансова година съответно 2023 г., декларира в т. 3 от декларацията категория „микро предприятие" и в т. 1 „независимо предприятие".

Административният орган, след извършени проверки в Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел, установява, че към 31.12.2023 г. капитала на кандидата „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД се държи от следните лица: Р. Л. Т. (50%), С. И. Т. (30%), Н. С. Б. (20%). Видно от справка в правно- информационните системи, като група или по отделно, изброените лица притежаващи повече от 50% от капитала на дружеството не притежават дялове, предоставящи им право на контрол върху трети предприятия.

В хода на проверката по чл.36, ал.2 о ЗУСЕФСУ, извършена на база представения от кандидата Счетоводен баланс за 2023 г., при изчисляване |на показателите за затруднено положение е установено, че дружеството е със записан уставен капитал в размер на 5 000лева ( т.I) и отразена текуща загуба в размер на 42 000лева (т.VI) и отразени 0-леви стойности относно премии от емисии (т. II), резерви от последващи оценки ( т.III), резерви (т. IV) и натрупана печалба или загуба от минали години (т.V).При изчисляване на горепосочените данни на предприятието се установило, че сумата на т. III „Резерв от последващи оценки", т. IV „Резерви", т. V „Натрупана печалба (загуба) от минали години" и т. VI „Текуща печалба (загуба)" от раздел А „Собствен капитал" на пасивите, описани в Счетоводния баланс, е отрицателна стойност - 42 хил. лв., която надвишава 50% от сумата на т. I „Записан капитал" и т. II „Премии от емисии" от раздел А „Собствен капитал" на пасивите, описани в Счетоводния баланс: 5 хил. лв. Описаното изчисление потвърждава, че кандидатът „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД към 31.12.2023 г. е в състояние на „затруднено положение" по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл. 2, пар. 18, буква а) от Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията. Съгласно разпоредбите на регламента „предприятие в затруднено положение" означава предприятие, по отношение на което е изпълнено поне едно от обстоятелства от буква а) до буква д).

В резултат от проверката, извършвана от управляващия орган на основание чл. 36. ал. 2 от ЗУСЕФСУ е прието, че за кандидатът „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД е налице пречка за сключване на административен договор, свързана с изискването за бенефициент, заявил финансиране по режим „Помощи за проекти за научноизследователска и развойна дейност", съобразно посочено в подточка 5) на т. 11.2. „Критерии за недопустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване по процедурата във връзка с Приложение 4.А към Условията за кандидатстване и ограничението по чл. 2, пар. 18 от Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията, въз основа на което е постановено решение за отказ от предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на жалбоподателя на основание чл. 38, т. 3, хипотеза 1-ва от ЗУСЕФСУ.

В настоящото съдебно производство се изслуша съдебно-икономическа експертиза, имаща за цел да установи налице ли е по отношение на жалбоподателя „Инко-Системс-Т. и С- ие” ООД някое от обстоятелствата от б.“а“ до б. „д“ по чл.2, т.18, от Регламент (ÉC) №651/2014г на Комисията, като изготви заключение във два варианта: в първия случай да съобрази счетоводен баланс и отчет за приходите и разходите на „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД към 2023 г., а във втория , като използва като база за изготвяне на заключението счетоводен баланс и отчет за приходите и разходите на „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД към 2024 г. 

Вещото лице установява въз основа на декларираните обстоятелства и на данните от подадения от дружеството Счетоводен баланс и ОПР в НСИ за 2023 г., изпратен на 25.02.2024 г. в 23:52 с вх.№17471811, че сумата на т.III“Резерви от последващи оценки“, IV“Резерви“, V“Натрупана печалба (загуба) от минали години“ и VI „Текуща печалба (загуба)“ от раздел А “Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс е отрицателна стойност (-42хил.лв.), която надвишава 50% от сумата на т.I „Записан капитал“ и II „Премии от емисии“ от Раздел А „Собствен капитал“ на пасивите описани в Счетоводния баланс“ 5хил.лв., с оглед на което по данните от подадения от дружеството Счетоводен баланс за 2023 г. по отношение на жалбоподателя „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД е налице обстоятелство по смисъла на чл.2, т.18, б“а“ от Регламент (ЕС) 651/2014 г. за „предприятие в затруднено положение“.

Вещото лице е посочило, че въз основа на декларираните обстоятелства и на данните от подадения от дружеството Счетоводен баланс и ОПР в НСИ за 2024 г., изпратен на 20.03.2025 г. в 16:48ч. с вх.№18311662, че сумата на т.III“Резерви от последващи оценки“, IV“Резерви“, V“Натрупана печалба (загуба) от минали години“ и VI „Текуща печалба (загуба)“ от раздел А “Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс е с положителна стойност (63хил.лв.), която надвишава 50% от сумата на т.I „Записан капитал“ и II „Премии от емисии“ от Раздел А „Собствен капитал“ на пасивите описани в Счетоводния баланс“ 5хил.лв., с оглед на което по данните от Счетоводен баланс за 2024 г. по отношение на жалбоподателя „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД не е налице обстоятелство по смисъла на чл.2, т.18, б“а“ от Регламент (ЕС) 651/2014 г. за „предприятие в затруднено положение“.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства и изготвената СИЕ, съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Съгласно чл. 24, ал. 1 от ЗУСЕФСУ безвъзмездната финансова помощ се предоставя от ръководителя на управляващия орган с административен договор или със заповед, когато управляващият орган и бенефициентът са в една административна структура или организация, въз основа на одобрени: проектно предложение, проектно предложение за системен проект, финансов план за бюджетна линия. Според чл. 26, ал. 1 от същия закон ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти.

Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕФСУ управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции. Ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Правомощия на ръководител на управляващия орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице.

В случая ръководител на управляващия орган е министърът на иновациите и растежа на основание чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСФУ, който със заповед № РД-14-38/29.01.2025 г. е определил И. Д. И. главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност", за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по приоритет 1 "Иновации и растеж" и приоритет 2 "Кръгова икономика" на Програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията" 2021 – 2027 г. /л.183 от делото/.

С оглед така представените доказателства, обжалваното решение, се явява издадено от компетентен орган, съобразно делегираните му правомощия, при спазване на установената писмена форма.

В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, който да са довели до нарушаване правото на защита на жалбоподателя и незаконосъобразност на постановеното решение.

Процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор е уредена в раздел II, чл. 29-42 ЗУСЕФСУ.

Съгласно чл. 25 от ЗУСЕФСУ, безвъзмездната финансова помощ се предоставя чрез подбор на проектни предложения или директно предоставяне на конкретен бенефициент. В настоящия случай процедурата е чрез подбор на проектни предложения.

Съгласно чл. 29, ал. 2 от ЗУСЕФСУ в процедурата чрез подбор на проектни предложения се извършва оценяване на всяко проектно предложение, което включва оценка на административното съответствие и допустимостта, техническа и финансова оценка, класиране на одобрените проектни предложения в низходящ ред и определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансиране. Техническата и финансова оценка на предложението се извършва от комисията по чл. 33 от ЗУСЕСИФ по критерии и методика, определени в документите по чл. 26, ал.1 от ЗУСЕФСУ. Комисията оценява и класира проектните предложения, след което изготвя оценителен доклад по чл. 35 от ЗУСЕФСУ.

Съгласно чл. 36, ал. 2 ЗУСЕФСУ при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл. 35, ал.1, а в случаите по чл. 37, ал.2 – и от списъка по чл. 35, т.2 се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал.1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.

Съгласно чл. 38, т.3 от ЗУСЕФСУ в 14-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил доказателства за това.

Видно от приложената административна преписка след одобрение на оценителния доклад и приключилата оценка по процедура за подбор, от административния орган са били дадени указания и дружеството-жалбоподател е било надлежно поканено чрез изпратеното искане от страна на УО, чрез модул. "Комуникация с кандидати" в ИСУН 2020, да предостави считано от 12.02.2025 г. посочените в поканата доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент /л. 136-140/. Същият се е запознал с поканата на 11.02.2025 г. Тридесетдневният срок изтича на 13.03.2025 г.

Съдът намира, че административният орган е изпълнил задължението да укаже изрично на дружеството кои са необходимите документи, които следва да представи, за да се сключи административният договор. Продължителността на срока (30 дни) за представяне на необходимите документи е нормативно определена и е еднаква за всички кандидати.

Съгласно подт. 5 на т. 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите и партньорите" от Условията за кандидатстване, недопустими са кандидати/партньори, попадащи в обхвата на посочените в Приложение 4.А към Условията за кандидатстване ограничения, произтичащи от избрания режим на държавна/минимална помощ.

Съгласно буква Б) на т. 1 от раздел I на Приложение 4.А към Условията за кандидатстване, недопустими кандидати/партньори при режим „Помощи за проекти за научноизследователска и развойна дейност" са предприятия, които са „предприятия в затруднено положение", по отношение на които е налице следното обстоятелство: в случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (различно от МСП, което съществува по-малко от три години), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надвишава половината от записания акционерен капитал.

Според легалната дефиниция за „затруднено положение“ по чл.2, пар.18 от Регламент (ЕС) №651/22014 г. „предприятие в затруднено положение“ означава предприятие , по отношение на което е изпълнено едно от следните обстоятелства:

а) в случай на дружество с ограничена отговорност (което не е МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което е извършило своята първа търговска продажба преди най-много 7 години и което отговаря на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надхвърля половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност" се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС (37), а понятието „акционерен капитал" включва, когато е уместно, премии от акции.

Съответствието с посочения критерий на етап оценяване на проектното предложение се декларира чрез представяне на Декларацията за държавни/минимални помощи (Приложение 4 към УК) и приложенията към нея, а при проверките преди сключване на договор за финансиране данните по чл. 2, пар. 18 от Регламент (ЕС) №651/2014 се извличат от счетоводните отчети кандидата (и предприятията, с които формира група) за съответната година, за която такъв е изготвен и подаден към Националния статистически институт.

Съгласно т. 26.1. „Процедура за уведомяване на неуспелите и одобрените кандидати и сключване на административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ“, т. IV, подт. 2 от Условията за кандидатстване, преди сключване на административен договор ще се извършват и проверки за удостоверяване на съответствието с изискванията, произтичащи от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията с оглед идентифициране на кандидати, които са в затруднено положение.

Условията за кандидатстване, утвърдени като част от документите по чл. 26, ал. 1 ЗУСЕФСУ, са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях дружеството е било предварително и надлежно запознато, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация, задължително изискуема като приложение към проектното предложение.

От събраните по делото доказателства се установява, че в представената към формуляра за кандидатстване Декларация за държавни/минимални помощи (Приложение 4 към УК), кандидатът „Инко-Системс-Т. и Си-е“ ООД е декларирал, че представляваното от него предприятие (и на ниво група) не е в затруднено положение (по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията).

Видно от т. „Бюджет" на Формуляра за кандидатстване дружеството-кандидат е заявило разходи по елемент А произтичащи от правилата за „Помощи за проекти за научноизследователска и развойна дейност" съгласно чл. 25 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията и които попадат в обхвата на ограниченията, произтичащи от забранителните режими, подробно разписани в Приложение 4.А към УК. Параметрите за идентифициране на затруднено положение, съгласно чл. 2, т. 18, буква а) от Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията се базират на данни, вписани в Счетоводен баланс на предприятието за 2023 г.

С електронна покана, издадена на основание чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ и изпратена чрез ИСУН, кандидатът „Инко-Системс-Т. и Си-е“ ООД е бил надлежно поканен в 30-дневен срок, считано от 12.02.2025 г. да предостави посочените в поканата доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент. С поканата на кандидата е разяснено, че проверката за допустимост преди сключване на административен договор за предоставяне на безвъзмездни финансови средства се извършва изцяло по електронен път чрез ИСУН, както и че срокът за представяне на доказателства е 30 (тридесет) календарни дни. Видно от активността на кандидата през профила му в ИСУН, той се е запознал със съдържанието на поканата на 11.02.2025 г.

В кореспонденция ат 10.03.2025 г. през модул „Комуникация" на ИСУН, кандидатът представил Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия /ЗМСП/, където в т. 2 посочил като последна приключена финансова година съответно 2023 г., декларирал в т. 3 от декларацията категория „микро предприятие" и в т. 1 „независимо предприятие".

От извършената служебна проверка в Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел е установено, че към 31.12.2023 г. капитала на кандидата „Инко-Системс-Т. и Си-е“ ООД се държи от следните лица: Р. Л. Т. (50%), С. И. Т. (30%), Н. С. Б. (20%). Видно от справка в правно- информационните системи, като група или по отделно, изброените лица притежаващи повече от 50% от капитала на „Инко-Системс-Т. и Си-е“ ООД не притежават дялове, предоставящи им право на контрол върху трети предприятия.

В рамките на проверката, извършвана на основание чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ е ползван Счетоводния баланс за 2023 г. на кандидата. При изчисляване на показателите за затруднено положение е установено, че дружеството е със записан уставен капитал в размер на 5 000лева ( т.I) и отразена текуща загуба в размер на 42 000лева (т.VI) и отразени 0-леви стойности относно премии от емисии (т. II), резерви от последващи оценки ( т.III), резерви (т. IV) и натрупана печалба или загуба от минали години (т.V).При изчисляване на горепосочените данни на предприето съобразно утвърдената от органа Методика за оценка на проектните предложения се установява, че сумата на т. III „Резерв от последващи оценки", т. IV „Резерви", т. V „Натрупана печалба (загуба) от минали години" и т. VI „Текуща печалба (загуба)" от раздел А „Собствен капитал" на пасивите, описани в Счетоводния баланс, е отрицателна стойност: - 42 хил. лв., която надвишава 50% от сумата на т. I „Записан капитал" и т. II „Премии от емисии" от раздел А „Собствен капитал" на пасивите, описани в Счетоводния баланс: 5 хил. лв. Описаното изчисление потвърждава, че кандидатът „Инко-Системс-Т. и Си-е“ ООД към 31.12.2023 г. е в състояние на „затруднено положение" по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл. 2, пар. 18, буква а) от Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията, респективно че по отношение на кандидата „Инко-Системс-Т. и Си-е“ ООД е налице пречка за сключване на административен договор, свързана с изискването за бенефициент, заявил финансиране по режим „Помощи за проекти за научноизследователска и развойна дейност", съобразно посочено в подточка 5) на т. 11.2. „Критерии за недопустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване по процедурата във връзка с Приложение 4.А към Условията за кандидатстване и ограничението по чл. 2, пар. 18, б“а“ от Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията.

В потвърждение на горното е и заключението на вещото лице по СИЕ, прието от съда и страните без възражения, като обективно и компетентно дадено.В тази връзка, съдът възприема като релевантен по отношение предмета на делото първия вариант от заключението, тъй като последната приключена финансова година, относима за административното производство по издаване на оспорения акт-решение за отказ е именно 2023 г..И това е така, тъй като процедурата чрез подбор на проектни предложения BG16RFPR001-1.001 „Разработване на иновации в предприятията" е обявена на 15.01.2024 г., с краен срок за подаване на проектните предложения: 15.05.2024 г..Следователно, правилата за допустимост, съответно недопустимост на кандидатите (т. 11 от Условията за кандидатстване), противно на твърденията на оспорващия са валидни именно към този момент , към който последна приключила финансова година е 2023 г.. Извършваната от УО проверка на разглежданото обстоятелство на етап сключване на договор е единствено с цел процесуална икономия и с оглед установяване наличието на съответствие на вече декларираните при подаване на предложението данни с тези непосредствено преди сключването на административния договор, но същото е валидно към момента на кандидатстване, тоест 2024 г., заради което и се декларира от всеки кандидат още на този етап - чрез представяне на Декларацията за държавни/минимални помощи (Приложение 4 към УК) и приложенията към нея.

Следва да се има предвид строго формалния характер на условията и правилата, по които се развива производството по подбор на проектни предложения, същите подлежат на стриктно спазване от страните в административното правоотношение, за да се гарантира точно приложение на принципите на равно третиране и свободна конкуренция – чл. 29, ал. 1, т. 1 и 2 ЗУСЕФСУ. Всяко отклонение от задължителни изисквания поставени с документацията по чл. 26, ал. 1 ЗУСЕФСУ, поражда предвидените от законодателя неблагоприятни правни последици за кандидата.В тази конкурсна процедура тежестта на доказване е на кандидата и след като в законоопределения срок кандидатът не е доказал, че отговаря на изискванията за бенефициент, правилно му е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ. УО няма нормативно задължение да извършва служебни проверки за удостоверяване на всички факти и обстоятелства в полза или в ущърб на кандидатите.

При това положение следва да се приеме, че в случая е налице соченото от ответника основание по чл. 38, т. 3 предл. първо от ЗУСЕФСУ, за отказ от предоставяне на безвъзмездната финансова помощ.

Мотивиран от горното, при проверката по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма, при спазване на процесуалните правила и със съдържание, включващо достатъчно обосновани и подробни мотиви за формираното властническо волеизявление, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна.

При този изход на спора, заявеното от жалбоподателя искане за присъждане на разноски е неоснователно. Ответникът не е претендирал присъждане на разноски, с оглед на което разноски по делото не следва да бъдат присъждани.

Водим от гореизложеното, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Инко-Системс-Т. и С-ие“ ООД с [ЕИК], представлявано от Р. Л. Т.-управител, със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], чрез пълномощника му и процесуален представител - адв. Г.Б. от ШАК със съдебен адрес [населено място] ,пл.Освобождение№12,ет.3, против Решение № РД-02-16-566 от 31.03.2025г. на Главен директор на Главна дирекция “Европейски фондове за конкурентноспособност“ и Ръководителя на УО на ПКПИП при Министерство на иновациите и растежа, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидата „Инко-Системс-Т. и С-ие“, с проектно предложение с рег. №BG16RFPR001-1.001-0084 с наименование “Разработване на Универсален комуникационен модул за интеграция на батерии и инвертори“ по процедура чрез подбор на проектни предложения BG16RFPR001 „Разработване на иновации в предприятията“ по програма „Конкурентноспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027.

РАЗНОСКИ по делото не се присъждат.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването с препис за страните.

Съдия: