Решение по дело №2932/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1516
Дата: 25 юли 2019 г. (в сила от 28 октомври 2019 г.)
Съдия: Милена Николова Николова
Дело: 20193110202932
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юни 2019 г.

Съдържание на акта

         Р Е Ш Е Н И Е

 

         № ………………………. г.,

        гр. Варна

 

          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ВАРНА, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XХII състав в открито съдебно заседание на двадесет и трети юли две хиляди и деветнадесета година в състав:  

 

                              СЪДИЯ: МИЛЕНА НИКОЛОВА                     

  с участието на секретаря Величка Велчева, след като разгледа докладваното от съдията НАХД № 2932 по описа за 2019 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

  Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

          Образувано е по жалба на „Терем – КРЗ Флотски Арсенал – Варна“ ЕООД срещу наказателно постановление № 11-01-848 от 24.04.2019 г., издадено от директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на въззивното дружество на основание чл. 32, ал. 2 вр. чл. 35, ал. 1 ЗДФИ е наложена имуществена санкция  в размер на 500 лв. за нарушение по чл. 14, ал. 1 от Правилника за реда за упражняване на правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала.

          Във въззивната жалба бланкетно са изложени оплаквания за незаконосъобразност на наказателното постановление поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и нарушение на материалния закон. Отправено е искане за отмяна на обжалваното наказателното постановление.

          В проведеното открито съдебно заседание въззивната страна „Терем – КРЗ Флотски Арсенал – Варна“ ЕООД се представлява от процесуалния си представител юрисконсулт М.П., която изразява становище, че не е приложен нормативният акт, който е трябвало да бъде приложен по време на извършване на нарушението. В подкрепа на това становище, посочва, че § 4а, ал. 1 от ПЗР от Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, който предвижда, че разпоредбите на раздел V се прилагат и от търговски дружества, чийто капитал е собственост на еднолични търговски дружества с държавно участие, е обнародван в ДВ бр. 64/2017 г. В тази връзка излага довод, че основанието, на което е наложена имуществена санкция, е неотносимо. Навежда съображения, че административнонаказателната отговорност е лична, поради което за нарушения, извършени при осъществяване на дейността на предприятия, учреждения и организации отговарят работниците и служителите, които са ги извършили, както и ръководителите, които са наредили или допуснали да бъдат извършени. Поддържа искането за отмяна на наказателното постановление.

          В проведеното открито съдебно заседание въззиваемата страна Агенция за държавна финансова инспекция се представлява от своя процесуален представител гл. юрисконсулт А.Т. – М., която моли за потвърждаване на наказателното постановление като законосъобразно, аргументирайки се, че административнонаказващият орган е посочил редакцията на нарушената разпоредба, а именно ДВ бр. 49/04.06.2013 г.  Посочва, че Правилникът за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала е приет през 2003 г. и представлява акт, който урежда бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност и като такъв следва стриктно да бъде спазван от търговските дружества с държавно участие. Според процесуалния представител на въззиваемата страна в наказателното постановление е посочена санкционната норма, въз основа на която е наложена имуществена санкция, която позволява ангажирането на отговорността на юридическите лица. Изразява становище, че следва да бъде съобразено обстоятелството, че е наложена имуществена санкция в минимален размер, въпреки че в наказателното постановление са описани много анекси, които са сключвани, вместо да бъде провеждан търг за отдаване под наем.

 

          Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази възраженията и доводите, изложени от страните, намира за установено следното:

 

          От фактическа страна:

          На 01.01.2009 г. е сключен договор за наем № 1841-1046/2009 г. между „Терем – КРЗ Флотски Арсенал – Варна“ ЕООД и Държавна корпорация „Ростехнологии“ – гр. Москва, Руска Федерация. По силата на този договор „Терем – КРЗ Флотски Арсенал – Варна“ ЕООД“, като наемодател, е предоставило на Държавна корпорация „Ростехнологии“ под наем офис, намиращ се в административната сграда, собственост на „Терем – КРЗ Флотски Арсенал – Варна“ ЕООД, с площ от 25 кв. м. В т. 7 от договора страните са уговорили месечен наем в размер на 600 щ. долара. Съгласно т. 10 от договора страните са приели клауза, съгласно която договорът е валиден до края на 2009 г. и влиза в сила от датата на подписване на приемо-предавателния протокол.

          На същата дата бил подписан приемо-предавателен протокол, по силата на който служител на „Терем – КРЗ Флотски Арсенал – Варна“ ЕООД предоставил държането върху посочения имот на сътрудник в търговското представителство на Русия в България, ведно с намиращите се в него мебели и офис оборудване.

          На 06.03.2014 г. между „Терем – КРЗ Флотски Арсенал – Варна“ ЕООД и Държавна корпорация „Ростехнологии“ било подписано допълнение № 5/РТ/1427-8412 към договор № 1841-1046 от 01.01.2009 г. за наем, в т. 1 от което е приета следната клауза: „точка 10 от раздел V на договор № 1841-1046 от 01.01.2009 г. за наемане на офис се редактира така: „настоящият договор е валиден от 01 януари 2014 г. до 31 декември 2014 г.“.

          Св. М.К. приела, че това съставлява административно нарушение, поради което на 30.10.2018 г. съставила АУАН срещу на „Терем – КРЗ Флотски арсенал – Варна“ ЕООД за това, че на 06.03.2014 г. в гр. Варна, в „Терем – КРЗ Флотски арсенал – Варна“ ЕООД, Г.А.С., в качеството си на управител на  „Терем – КРЗ Флотски арсенал – Варна“ ЕООД (заемал длъжността в периода от 27.08.2013 г. до 20.04.2015 г. и от 24.04.2015 г. до 09.05.2018 г.) е подписал Допълнение № 5 от 06.03.2014 г. към договор № 1841-1046/01.01.2009 г. за наем, с което е продължен до 31.12.2014 г. срокът на действие на последния, без да е проведен търг или конкурс по реда на Правилника за реда за упражняване на правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, с което според актосъставителя е нарушена разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от правилника.

          В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН дружеството не е депозирало писмени възражения срещу съставения АУАН.

          На 24.04.2019 г. директорът на АДФИ, приемайки идентична фактическа обстановка, като тази, изложена в АУАН, издал наказателно постановление, с което на въззивното дружество на основание чл. 32, ал. 2 вр. чл. 35, ал. 1 ЗДФИ е наложена имуществена санкция  в размер на 500 лв. за нарушение по чл. 14, ал. 1 от Правилника за реда за упражняване на правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала (ДВ, бр. 51 от 03.06.2003 г., изм. и доп. бр. 49 от 04.06.2013 г.).

 

          По доказателствата:

          Гореизложената фактическа обстановка се установи и се потвърди въз основа на следните гласни доказателствени средства: показанията на свидетелката М.К.В., и писмени доказателства: 2 бр. заповеди на директора на АДФИ, справка за отговорните длъжностни лица в „Терем – КРЗ Флотски арсенал – Варна“ ЕООД, договор за наем № 1841-1046/2009 г. между „Терем – КРЗ Флотски Арсенал – Варна“ ЕООД и Държавна корпорация „Ростехнологии“ – гр. Москва, Руска Федерация, допълнение № 5/РТ/1427-8412 към договор № 1841-1046 от 01.01.2009 г. за наем, приемо-предавателен протокол и кореспонденция по сметки.

          Съдът кредитира гласните доказателствени средства – свидетелските показания на св. М.К.В. като обективни и достоверни, доколкото същите не съдържат противоречия в себе си, последователни и логични са, а освен това съответстват на представените по делото писмени доказателства.

          Съдът кредитира всички писмени доказателства като достоверни и допринасящи за разкриване на обективната истина по делото.

 

          От правна страна:

          Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално допустима.

          Съдът в рамките на служебната проверка не констатира съществено нарушение на процесуалните правила, визирани в ЗАНН. АУАН е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност, съдържа необходимите реквизити, изброени в чл. 42 ЗАНН и е надлежно предявен по реда на чл. 43 ЗАНН. НП е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 ЗАНН.

          Съгласно разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от Раздел V на Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала сключването на договори за продажба, замяна и наем на дълготрайни активи, за застраховане на имуществото на еднолични търговски дружества с държавно участие в капитала, с изключение на тези по чл. 5, ал. 4, т. 1 и 2, които извършват една или няколко секторни дейности по смисъла на чл. 123 от Закона за обществените поръчки, се извършва след провеждане на търг или на конкурс по реда на правилника.

          В § 4а от ПЗР на правилника е разширено приложното поле на разпоредбите на раздел V (особени правила при сключване на някои видове договори), като изрично е предвидено, че същите се прилагат и от търговски дружества, чийто капитал е собственост на еднолични търговски дружества с държавно участие.

          Съдът намира, че към процесната дата (06.03.2014 г.) „Терем – КРЗ Флотски арсенал – Варна“ ЕООД не е било субект на задължения по раздел V от Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, тъй като разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от посочения нормативен акт изрично предвижда задължение за провеждане на търг при сключване на договори за наем само по отношение на търговските дружества с държавно участие.  Едноличен собственик на капитала на въззивното дружество е „Терем – Холдинг“ ЕАД, чийто едноличен собственик на капитала е Министерство на отбраната. Следователно „Терем – КРЗ Флотски арсенал – Варна“ ЕООД като самостоятелен правен субект не е търговско дружество с държавно участие – участието на държавата в капитала е опосредено чрез „Терем – Холдинг“ ЕАД.

          В подкрепа на този извод на съда, че въззивното дружество не е имало вменените му задължения е и обстоятелството, че нормата, която разширява приложното поле на правилника по отношение на правилата за сключване на някои видове договори (включително договорите за наем) е обнародвана след сключването на  допълнение № 5/РТ/1427-8412 от 06.03.2014 г. към договор № 1841-1046 от 01.01.2009 г. за наем – с ДВ, бр. 64 от 2017 г., в сила от 8.08.2017 г.

          На следващо място съдът взе предвид и изготвената на 20.03.2017 г. оценка на въздействието към проекта на Постановление на Министерски съвет за изменение и допълнение на Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, изготвена от Министерство на икономиката и представляваща мотиви относно необходимостта за изменение на нормативния акт, публикувана на http://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=2630.

          В посочения документ в т.1.1 са изложени аргументите, които обосновават нормативната промяна, т.е. приемането на § 4а от ПЗР на Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала. Посочено е, че част от текстовете на разпоредбите на действащия по това време правилник не са кореспондирали с разпоредбите на редица нормативни актове приети в последните години, в т.ч. Закон за приватизация и следприватизационен контрол (ЗПСК), Кодекс за застраховането (КЗ), Закон за счетоводството (ЗСч), Закон за независимия финансов одит (ЗНФО), Закон за обществените поръчки (ЗОП) и  ПМС 114/2010 г. Действащият тогава правилник е давал възможност за прилагане на различен подход по отношение на едноличните търговски дружества с държавно участие в капитала, от една страна и контролираните от тях дружества, от друга страна, при сключване на някои видове договори. Разпоредбите на правилника са определяли реда и условията за сключване на договори само по отношение на едноличните търговски дружества с държавно участие в капитала, но не и на дружествата, които те контролират. Това е давало възможност последните, макар с опосредено държавно участие, да останат извън определения ред и условия за сключване на договори, заложени с правилника.

          От Министерство на икономиката са констатирали в т. 1.2 от оценката, че в раздел V от Правилника са включени разпоредби, регламентиращи сключването на договори за продажба, замяна и наем на дълготрайни материални активи, както и за застраховане на имуществото на едноличните търговски дружества с държавно участие в капитала, но тези разпоредби не са се отнасяли за дружествата, чийто капитал е собственост на едноличните търговски дружества с държавно участие. Посочено е, че това е предпоставка за прилагане на различни подходи по отношение на двете групи дружества.

          В т. 2.2 от документа е посочено, че една от целите, които се поставят с нормативната промяна, е уеднаквяване на правния режим за извършване на сделки от едноличните търговски дружества с държавно участие в капитала и дружествата, които те контролират.

          Цитирания по-горе документ представлява по своята същност мотиви към проекта на Постановление на Министерски съвет за изменение и допълнение на Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, които изясняват волята на Министерски съвет при приемането на § 4а от ПЗР от правилника.

          По изложените съображения съдът намира, че „Терем – КРЗ Флотски арсенал – Варна“ ЕООД към 06.03.2014 г. не е имал нормативно задължение за спазване на разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, тъй като не е дружество с държавно участие, респективно не може да бъде субект на отговорност и да понесе имуществена санкция, наложена на основание чл. 32, ал. 2 вр. чл. 35, ал. 1 ЗДФИ.

          По изложените съображения съдът намира, че обжалваното наказателно постановление  е незаконосъобразно, тъй като при издаването му е допуснато нарушение на материалния закон и като такова следва да бъде отменено.

          Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, СЪДЪТ

 

Р  Е  Ш  И:

 

          ОТМЕНЯ наказателно постановление № 11-01-848 от 24.04.2019 г., издадено от директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на „Терем – КРЗ Флотски арсенал – Варна“ ЕООД на основание чл. 32, ал. 2 вр. чл. 35, ал. 1 ЗДФИ е наложена имуществена санкция  в размер на 500 лв. за нарушение по чл. 14, ал. 1 от Правилника за реда за упражняване на правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала.

          Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд - Варна в 14-дневен срок от получаване на съобщенията от страните, че решението е изготвено.

 

         

                                                          СЪДИЯ В РАЙОНЕН СЪД: