Решение по дело №195/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 350
Дата: 23 октомври 2023 г.
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20237240700195
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 РЕШЕНИЕ

350

23.10.2023 г., гр. Стара Загора

 

    В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският административен съд – VIII състав, в публично съдебно заседание на пети октомври през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

                                         

                                                     Председател: Златко Мазников 

                                                                

При секретаря Николина Николова разгледа докладваното от съдията Златко Мазников административно дело № 195 по описа за 2023 година и за да се произнесе, съобрази:                                                           

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 219 във връзка с чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалба на С.В.И. и П. Ангелов И. ***, подадена чрез пълномощника им адв. Д. Д. ***, против Заповед № 10-00-65 от 19.01.2023 г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, с която на основание чл. 225а, ал. 1 във връзка с чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ на жалбоподателите е наредено да премахнат незаконен строеж шеста категория, представляващ „Постройка за обслужваща дейност“, находящ се в УПИ II – „Комплексно жилищно строителство и асансьорни сервизи“, кв. 219 по плана на гр. Стара Загора, източно от жилищна сграда с идентификатор 68850.513.422.1 по кадастралната карта на гр. ***.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, като издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателите твърдят, че не са били уведомени и съответно са били лишени от възможността да присъстват при извършената от общинската администрация проверка и съставянето на Констативен акт № 49 от 24.11.2022 г., както и че неправилно са били определени като адресати на заповедта – на разпореденото им с нея задължение за премахване на строежа, тъй като нито са го изградили, нито са негови собственици. По изложените в жалбата съображения е направено искане за отмяна на оспорената заповед, като незаконосъобразна. Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Кмет на Община Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Претендира за юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено от фактическа страна следното:

С вх. № 10-03-645 от 19.07.2021 г. в Община Стара Загора е постъпила жалба от Р.В.М. относно извършено незаконно строителство в имот с административен адрес ул. „***, включително изградена от С.В.И. и П. Ангелов И. постройка от източната страна на жилищната сграда, без проект и разрешение за строеж, ползвана от тях за семейни събития, тържества, отдих и релакс.

След извършена проверка на място по жалба вх. № 10-03-645 от 19.07.2021 г. е съставен Констативен акт № 40 от 11.10.2021 г., въз основа на който със Заповед № 10-00-2925 от 13.12.2021 г. на Кмета на Община Стара Загора,  издадена от Кмета на Община Стара Загора на основание чл. 57а, ал. 1, т. 1, ал. 3 и ал. 7 от ЗУТ и чл. 30, ал. 6 от Наредбата за условията за поставяне и премахване на преместваеми обекти и елементи на градското обзавеждане на територията на Община Стара Загора, на С.В.И. и П. А. И. е разпоредено да премахнат незаконосъобразно поставен преместваем обект – „Преместваем обект за увеселителна дейност“, поставен в имот с идентификатор 68850.513.422.1 по КККР на гр. Стара Загора, с административен адрес ул. „***.

По жалба на С.В.И. и П. Ангелов И. с влязло в сила решение № 164 от 19.04.2022 г., постановено по АД № 3/2022 г. на АС-Стара Загора, Заповед № 10-00-2925 от 13.12.2021 г. на Кмета на Община Стара Загора е отменена, като незаконосъобразна (издадена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила) – прието е, че:

разпореденият за премахване обект не е преместваем по смисъла на чл. 56, ал. 1 и чл. 57, ал. 1 от ЗУТ и пар. 5, т. 80 от ДР на ЗУТ, а представлява строеж по смисъла на пар. 5, т. 38 от ДР на ЗУТ – постройка на допълващото застрояване по смисъла на чл. 41 от ЗУТ, за чието изграждане са извършени строително-монтажни дейности по смисъла на пар. 5, т. 40 от ДР на ЗУТ, респективно – че при неправилно приложение на закона е разпоредено премахването му при упражняване на административното правомощие по чл. 57а, ал. 3 във връзка с ал. 1, т. 1 от ЗУТ, вместо при осъществяване на компетентността на кмета на общината за „премахване на незаконни строежи“, каквато му е предоставена при определени хипотези, регламентирани в закона (чл. 195, ал. 5 от ЗУТ премахване на строежи, неподходящи по местонахождение, разположение, вид и материали; чл. 195, ал. 6 от ЗУТ – премахване на строежи, които поради естествено износване или други обстоятелства са станали опасни за здравето и живота на гражданите, негодни са за използване, застрашени са от самосрутване, създават условия за възникване на пожар или са вредни в санитарно-хигиенно отношение и не могат да се поправят или заздравят;  чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ – премахване на незаконни строежи по смисъла на чл. 225, ал. 2 от ЗУТ; пар. 17, ал. 1 от ПР на ЗУТ – премахване на временни строежи);

не са събрани по надлежния ред каквито и да е било данни и доказателства, че именно определените като адресати на заповедта лица са собственици на разпоредения за премахване обект;

както в обстоятелствената част на заповедта, така и в нейния диспозитив се сочи, че разпореденият за премахване обект е поставен в имот с идентификатор 68850.513.422.1 по КККР на гр. Стара Загора, докато от доказателствата по делото се установява, че се намира в ПИ с идентификатор 68850.513.422 по кадастралната карта на гр. Стара Загора, представляващ УПИ ІІ – кжс и асансьорни сервизи, кв. 219 по плана на гр. Стара Загора, а не в сграда с идентификатор 68850.513.422.1, поради което разпореденото премахване на „незаконосъобразно поставен „Преместваем обект за увеселителна дейност, поставен в имот с идентификатор 68850.513.422. 1 по КККР на гр. Стара Загора“ се явява лишено от предмет, тъй като не съществува преместваем обект в сграда с идентификатор 68850.513.422.1 с административен адрес ул. „***.

На 14.11.2022 г. Р.В.М. *** жалба, ведно с приложен към нея снимков материал, касаеща извършено незаконно строителство в имот с идентификатор 68850.513.422 – вх. № 10-03-1362 от същата дата, в която се позовава на предходната своя жалба – вх. № 10-03-645 от 19.07.2021 г., и иска да бъде издадена заповед за премахване на незаконното строителство, като бъдат съобразени указанията, дадени с решение № 164 от 19.04.2002 г. по АД № 3/2022 г. на АС-Стара Загора.

На 14.11.2022 г. длъжностни лица от Дирекция „Общински проекти и контрол по строителството“ при техническата служба на Община Стара Загора извършили проверка на обект „Постройка за обслужваща дейност“, изградена в УПИ ІІ – „Комплексно жилищно строителство и асансьорни сервизи“, кв. 219 по плана на гр. Стара Загора, ПИ с идентификатор 68850.513.422 по кадастралната карта на гр. Стара Загора – частна общинска собственост. За резултатите от проверката е съставен и подписан Констативен акт № 49 от 24.11.2022 г., съдържащ и окомерна скица на разположението на строежа в имота, според който:

строежът – „Постройка за обслужваща дейност“, е изграден в УПИ ІІ – „Комплексно жилищно строителство и асансьорни сервизи“, кв. 219 по плана на гр. Стара Загора, ПИ имот с идентификатор 68850.513.422 по кадастралната карта на гр. Стара Загора – на източната му граница, долепен до ажурна ограда между имота и съседния ПИ с идентификатор 68850.513.423, УПИ І – Детска градина, и на 1,15 м източно от намиирщата се в имота жилищна сграда с идентификатор 68850.513.422.1;

постройката е едноетажна с размери 3,90/7,20 м и височина до най-високата й точка 2,40 м, с наклон на запад към имот с идентификатор 68850.513.422, изградена е от дървена носеща конструкция – дървени колони, греди и ребра, покривът й е едноскатен с покритие от битумна хидроизолация тип „бардолин“ върху шперплат,  подът е дървено дюшеме върху земна основа, като  дървените колони са свързани с дървения гредоред на пода със стоманени шини и болтове, на север строежът е ограден с рогозка, а от запад с армиран полиетелен, шперплат и рогозки;

постройката е присъединена към водопроводна и ел. мрежа, най-вероятно от жилищната кооперация, западно от нея, оборудвана е с кухненско обзавеждане, маса и столове, както и с детски уреди и играчки, обособяващи детски кът;

строежът се ползва за отдих и организиране на празненства и е заключен.  

В констативния акт е посочено още, че строежът:

по данни на Р.М. е изпълнен от С.И. и П.И. по стопански начин, без строителни книжа, в това число без съгласуван и одобрен проект, разрешение за строеж, протокол за откриване на строителна площадка и протокол за определяне на строителна линия и ниво;

не е търпим – липсва изискването на чл. 42, ал. 2 от ЗУТ;

е VI-та категория съгласно чл. 137 от ЗУТ и Наредба № 1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи на МРРБ.   

Във връзка с тези констатации е прието, че е налице нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и строежът е незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, поради което съставеният констативен акт е основание за започване на административно производство по реда на чл. 225а от ЗУТ за премахване на сторежа.

Констативният акт е изпратен за връчване на и получен от П.И. и С.И. съответно на 09.12.2022 г. и 12.12.2022 г.

С оспорената в настоящото производство Заповед № 10-00-65 от 19.01.2023 г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, на основание чл. 225а, ал. 1 във връзка с чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ на жалбоподателите П.И. и С.И. е наредено да премахнат незаконен строеж шеста категория, представляващ „Постройка за обслужваща дейност“, находящ се в УПИ II – „Комплексно жилищно строителство и асансьорни сервизи“, кв. 219 по плана на гр. Стара Загора, източно от жилищна сграда с идентификатор 68850.513.422.1 по кадастралната карта на гр. ***. От фактическа страна обжалваната заповед се основава на констатациите, обективирани в Констативен акт № 49 от 24.11.2022 г. и възпроизведени в заповедта.

Заповед № 10-00-65 от 19.01.2023 г. на Кмета на Община Стара Загора е получена от жалбоподателите на 27.01.2023 г., а жалбата против нея е подадена от тях на 07.02.2023 г.

Освен представените и приети като доказателства документи, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспорената заповед и приложеното АД № 3/2022 г. на АС-Стара Загора, по искане на ответника беше допусната и разпитана като свидетел Р.В.М., а по искане на страните бе назначена, изготвена и приета съдебно-техническа експертиза.

Според показанията на св. М. – живуща в кооперацията, находяща се на адрес гр. ***, процесната постройка е изградена от съседите й П.И. и С.И., като при строежа й са им помагали близки и съседи, изграждането й е започнало през 2019 г., оборудвана е с хладилник, маса, микровълнова печка, плазмен телевизор, столове, детски играчки и се ползва от жалбоподателите, които единствени имали ключ за нея, за увеселителна дейност с техни близки и приятели, рождени дни и партита на децата им. Съдът кредитира с доверие показанията на разпитаната свидетелка, тъй като са дадени под страх от наказателна отговорност и не се събраха доказателства, които да им противоречат, още по-малко да ги оборват.

Според заключението на съдебно-техническата експертиза и обясненията на вещото лице при изслушването му в съдебно заседание строежът, премахването на който е разпоредено с оспорената заповед, е изграден на един етаж като лека постройка с дървена носеща конструкция с външни размери 3,72/7,16 м, тип навес – с две цели и 1/3 ограждащи стени от шперплат и ламперия (останалите една стена и 2/3 част от стена са с телена мрежа, армиран полиетилен и рогозки и не представляват ограждащи стени по смисъла на техническите норми), покривът е едноскатен и покрит с битумна хидроизолация, основата на строежа е от дървени греди, върху които с метални винтове е монтирано дюшеме. Връзката между отделните дървени елементи на носещата конструкция е с дървени сглобки, гвоздеи и винтове, а между колоните и дюшемето – с метални шини и болтове. Постройката не е закрепена трайно към терена – няма налични стоманобетонови основи, и тъй като цялата носеща конструкция е сглобяема,  би могла да бъде разглобена и по този начин преместена в пространството, където да бъде сглобена и ползвана със същото предназначение (без демонтаж постройката с оглед на конструкцията й не може да се премести в пространството), като след демонтажа й няма да има никакви поражения за терена, върху който е била изградена, тъй като не биха се изменили трайно субстанцията и начина на ползването му. В постройката има прекарана ВиК инсталация и временна ел. инсталация, вероятно от жилищния блок, а входът към нея е през монтирана дървена входна врата на западната й „стена“, оборудвана е с пълен комплект за детски кът, дървена часа, столове, пейка, шкаф, хладилник, телевизор и др., подробно описани в т. 8 от експертизата, и се ползва за развлекателна дейност. В Община Стара Загора и при собствениците на строежа няма налични данни кога е изграден строежът, но предвид състоянието на вложените в него материали е възможно изграждането му да е започнало през 2019 г., както твърди св. М.. Строежът е допълващо застрояване в имота и е изграден в несъответствие с действащия регулационен и застроителен план – няма данни за изготвяне и приемане на ПУП-ЗП за допълващо застрояване в УПИ II – „Комплексно жилищно строителство и асансьорни сервизи“, кв. 219 по плана на гр. Стара Загора, ПИ с идентификатор 68850.513.422 по КККР на гр. Стара Загора съгласно чл. 41 и 42 от ЗУТ, както и в несъответствие с действащите, включително и към момента на изграждането му, строителни правила и норми – без одобрен проект и издадено разрешение за строеж. Заключението на експертизата не е оспорено от страните и е прието от съда, като компетентно и добросъвестно изготвено.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено от правна страна следното:

Оспорването, като направено в законово установения срок от легитимирани лица с правен интерес – адресати на акта, против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

С обжалваната заповед е разпоредено премахването като незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ на строеж шеста категория, а съгласно чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ кметът на общината или упълномощено от него лице издава заповеди за премахване на строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2 от ЗУТ, или на части от тях. С оглед на това обжалваната заповед, подписана от кмета на Община Стара Загора, се явява издадена от материално и териториално компетентен административен орган.

Оспореният административен акт е постановен в предвидената от закона форма и съдържа изискуемите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. Посочено е правното основание за упражненото от кмета на община правомощие чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, както и релевантните факти и обстоятелства за обосноваване на възприетото от административния орган наличие на материалноправните предпоставки за разпореденото премахване на  строежа като незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, а строежът е описан от гледна точка на съществените му характеристики – вид, местонахождение и параметри на извършеното строителство.

При издаване на обжалваната заповед не се са допуснати съществени нарушения на административнопроизвоствените правила. В частност административното производство е образувано с констативен акт, съставен и подписан от длъжностни лица от общинската администрация с функции по чл. 223, ал. 2 от ЗУТ на територията на община Стара Загора, с който са установени и удостоверени релевантни факти и обстоятелства относно наличието на материалноправно основание за издаване на заповед от кмета на общината за премахване като незаконен на строеж шеста категория – изграждането му без одобрен проект и издадено разрешение за строеж. Констативният акт е съставен в отсъствие на адресатите на обжалваната заповед и не им е съобщен, но в ЗУТ не се съдържат процесуални правила, които да изискват предварително им уведомяване за извършената проверка на място, а неуведомяването им за резултатите от нея, съответно – лишаването им от възможността да подадат в хода на административното производство възражение срещу констатациите в акта, ако и да съставлява процесуално нарушение – чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, не е съществено, тъй като не се отразява на правото им на защита – с подаването на жалбата до съда същите разполагат с възможността да направят своите възражения и да представят доказателства в подкрепа на твърденията си.

Предвид начина на изграждането й процесната постройка представлява строеж по смисъла на пар. 5, т. 38 от ДР на ЗУТ, който с оглед на конструкцията си и функцията, за която е изграден и изпълнява според показанията на св. М. и заключението на вещото лице, е допълващо застрояване по смисъла на чл. 40, ал. 1 от ЗУТ и строеж пета категория съгласно чл. 10, ал. 3 от Наредба № 1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Изграждането му е започнало през 2019 г. и е изпълнен в несъответствие с действащия регулационен и застроителен план – без изготвен и приет ПУП-ЗП за допълващо застрояване в УПИ, в който е изграден,  както в несъответствие с действащите, включително и към момента на изграждането му, строителни правила и норми – без одобрен проект и издадено разрешение за строеж, т.е.  в нарушение на чл. 137, ал. 3 от ЗУТ – строежите се изпълняват в съответствие с предвижданията на подробния устройствен план и съгласувани и одобрени инвестиционни проекти при условията и по реда на този закон, и на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ – строежи могат да се извършват само ако са разрешени съгласно този закон. Следователно строежът е незаконен както по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, така и по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, на която разпоредба в слчая се е позовал и кметът на общината, и спрямо него не намират приложение правилата за определянето му като търпим, уредени в пар. 16 от ПР на ЗУТ и пар. 127 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ. Адресати на разпореденото задължение за премахване на строежа като незаконен са лицата, които са го изградили и ползват. Изложеното означава, че обжалваната заповед е издадена при правилно приложение на материалния закон и в съъответствие с неговата цел.

 В допълнение към горното следва да бъде посочено, че неправилното определяне и съответно посочване в обжалваната заповед на категорията на строежа – шеста, вместо пета, не се отразява на изискванията за нейната законосъобразност и в частност на компетентността на административния орган, тъй като, както беше отбелязано, съгласно чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ незаконните по смисъла на чл. 225, ал. 2 от ЗУТ строежи от четвърта до шеста категория се премахват със заповед на кмета на общиината или на упълномощено от него лице.

По тези съображения съдът намира, че обжалваната заповед е законосъобразна, а жалбата против нея е неоснователна по всички основания по чл. 146 от АПК и следва да бъде отхвърлена.

С оглед на изхода от делото жалбоподателите следва да бъдат осъдени да заплатят на Община Стара Загора направените по делото разноски в размер на 500 лева, от които 300 лева за възнаграждение на вещо лице и 200 лева за юрисконсултско възнаграждение, определено съобразно фактическата и правна сложност на делото по реда на чл. 78, ал. 8 ГПК във връзка с чл. 144 от АПК и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горните мотиви, Старозагорският административен съд на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от АПК

                    

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.В.И., ЕГН **********, и П. А. И., ЕГН ********** ***, против Заповед № 10-00-65 от 19.01.2023 г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, с която на основание чл. 225а, ал. 1 във връзка с чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ на на С.В.И. и П. Ангелов И. е наредено да премахнат незаконен строеж шеста категория, представляващ „Постройка за обслужваща дейност“, находящ се в УПИ II – „Комплексно жилищно строителство и асансьорни сервизи“, кв. 219 по плана на гр. Стара Загора, източно от жилищна сграда с идентификатор 68850.513.422.1 по кадастралната карта на гр. ***.

 

ОСЪЖДА С.В.И., ЕГН **********, и П. А. И., ЕГН ********** ***, да заплатят на Община Стара Загора сумата в размер на 500 (петстотин) лева, представляваща направени разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, ведно с препис от него, пред Върховния административен съд. 

 

 

                                                             СЪДИЯ: