РЕШЕНИЕ
№ 1025
Пазарджик, 10.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пазарджик - V състав, в съдебно заседание на дванадесети февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ГЕОРГИ ВИДЕВ |
При секретар РАДОСЛАВА МАНОВА като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ВИДЕВ административно дело № 20247150700830 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба на „Ели - Д“ ЕООД, ЕИК 11252509 против Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-131-6500/11#5 / 28.02.2024 г. на директора на Областна дирекция – Пазарджик на Държавен фонд „Земеделие“, с който на жалбоподателя е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 1 065,78 лв., със законна лихва към 18.08.2023 г. – 736,49 лв.
Жалбоподателят – „Ели - Д“ ЕООД – прави искане за отмяна на обжалвания акт. Излага съображения за постановяването му в нарушение на относимите материалноправни разпоредби и на административнопроизводствените правила. Поддържа жалбата и чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания, както и в представени писмени бележки. Претендира присъждане на разноски.
Ответникът по оспорването – директорът на Областна дирекция – Пазарджик на Държавен фонд „Земеделие“ – оспорва жалбата в писмени молби, подадени от процесуалния му представител. Счита обжалваният акт за правилен и законосъобразен. На свой ред заявява претенция за разноски и възразява за прекомерност на насрещната претенция.
Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок от лице, засегнато от разпореденото с нея, а именно, земеделски производител, на когото първоначално е изплатена държавна помощ - „Помощ за подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна“ но при извършен последващ контрол, част от заявената площ е приета за недопустима за подпомагане, поради което след извършено преизчисляване му е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане.
По делото е установено, че жалбоподателят на 09.09.2022 г. е подал заявление за държавна помощ - „Помощ за подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна“, като е заявил за подпомагане 2,52 ха по схемата за обвързано подпомагане за домати оранжерийни, пипер оранжериен, краставици оранжерийни (СЗо) (неотопляеми оранжерии). В резултат на извършени на 26.09.2022 г. административни проверки е установена заявената площ от 2,52 ха с оранжерийни домати, пипер и краставици, които се отглеждат в неотопляеми оранжерии, поради което на жалбоподателя е изчислена и изплатена сумата от 13 955,76 лв. (по 5 538 лв./ха съгласно действащата към този момент редакция на т. 8.5 от Раздел I на Указания за прилагане на държавна помощ „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна“) (Указанията).
Впоследствие е извършен последващ контрол на основание т.3.3 от Раздел II, във връзка с т. 8.6 от Раздел I на Указанията на заявените за подпомагане площи със зеленчуци. При тази проверка установената допустима площ с оранжерийни домати, пипер и краставици, отглеждани в неотопляеми оранжерии е само 0,51 ха. Затова, на база на увеличената към 20.12.2022 г. ставка по т. 8.5 от Раздел I на Указанията - по 7 338 лв./ха е извършено преизчисление на държавната помощ, като е определен размер от 3 742.38 лв. Доколкото е получена отрицателна разлика от 10 213.38 лв. между изплатената на 28.09.2022 г. сума в размер на 13 955,76 лв. и приетия за допустим размер 3 742.38 лв. и са прихванати главници в размер на 7 560 лв. (на 27.04.2023 г.) и 1 587.60 лв. (на 27.07.2023 г.), представляващи субсидия, дължима по схемата е останала за възстановяване главница в размер на 1 065,70 лв., ведно със законната лихва към 18.08.2023 г. в размер на 736,49 лв.,които именно суми са определени, като подлежащо на възстановяване публично държавно вземане с разпоредителната част на обжалвания акт за установяване на публично държавно вземане.
Като правни основания за издаване на оспорения акт са посочени разпоредбите на т. 4.3.4. б. „а“ ,( б. „б“ и б. „в“), т. 8,5, т. 8.6 б) от Раздел I, т. 3.8 от Раздел II на Указанията, които предвиждат следното:
4.3. Специфични изисквания според направление за кандидатстване:
4.3.4. Плодове и зеленчуци, винено грозде, маслодайна роза, ориз и тютюн:
а) На подпомагане подлежат земеделски стопани, с подадено заявление по реда на Наредба №5 от 27.02.2009 г. за кампания 2022, отглеждащи плодове и/или зеленчуци (ябълки, круши, кайсии/зарзали, праскови/нектарини, череши, вишни, ягоди, малини, сливи, десертно грозде, винено грозде, домати полски, краставици полски, корнишони, патладжан, пипер полски, домати оранжерийни, краставици оранжерийни, пипер оранжериен, картофи, лук, чесън, моркови, зеле, дини и пъпеши), маслодайна роза, ориз, черупкови плодове (орехи, бадеми и лешници), салати и марули, бамя, тиквички.
б) Земеделските стопани по т. 4.3.4, б.“а“, отглеждащи плодове и/или зеленчуци (ябълки, круши, кайсии/зарзали, праскови/нектарини, череши, вишни, ягоди, малини, сливи, десертно грозде, домати полски, краставици полски, корнишони, патладжан, пипер полски, домати оранжерийни, краставици оранжерийни, пипер оранжериен, картофи, лук, чесън, моркови, зеле, дини и пъпеши), се подпомагат за заявените площи по схемите за обвързано подпомагане за плодове и зеленчуци за Кампания 2022, но не повече от установените за подпомагане площи, след извършените административни и/или проверки на място по СЕПП за Кампания 2022. (след извършване на последващ контрол до месец декември 2022 г.)
Схемите за обвързано подпомагане за плодове и зеленчуци за Кампания 2022 са както следва:
• Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна група: ябълки, круши, праскови/нектарини, кайсии/зарзали, череши, вишни, ягоди и малини) (СП – основна);
• Схема за обвързано подпомагане за плодове (сливи и десертно грозде) (СП – други);
• Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан) (СЗ – ДККП);
• Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (пипер) (СЗ – П);
• Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (картофи, лук и чесън) (СЗ – КЛЧ);
• Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (моркови, зеле, дини и пъпеши) (СЗ – МЗДП);
• Схема за обвързано подпомагане за оранжерийни зеленчуци (СЗо);
в) Земеделските стопани по т. 4.3.4, б.“а“, се подпомагат за площи с винено грозде, маслодайна роза, ориз, черупкови плодове (орехи, бадеми и лешници), салати и марули, бамя, тиквички, се подпомагат за заявените площи по Схемата за единно плащане на площ за Кампания 2022, но не повече от установените за подпомагане площи, след извършените административни и/или проверки на място по СЕПП за Кампания 2022. (след извършване на последващ контрол до месец декември 2022 г.)
8.5. Размер на помощта за плодове и зеленчуци, винени лозя, маслодайна роза, ориз, черупкови плодове (орехи, бадеми и лешници), салати, марули, бамя, тиквички и тютюн:
…– за домати оранжерийни, пипер оранжериен, краставици оранжерийни, отглеждани в неотопляеми оранжерии – 5 538 лв./ха ;…
… (от 20.12.2022 г.) – за домати оранжерийни, пипер оранжериен, краставици оранжерийни, отглеждани в неотопляеми оранжерии – от 5 538 лв./ха на 7 338 лв./ха ;…
8.6 След приключване на последващия контрол и разпределяне на бюджета по направления, в случай на наличие на остатъчен ресурс, същият ще бъде преразпределен с коефициент в съответното направление.
б) В случай на отрицателна разлика след преизчисленията за съответния бенефициер, се предприемат действия по събиране на надплатените суми.
3.8. Предоставените финансови средства по настоящата държавна помощ, имат характер на публично вземане. Принудително събиране на тези средства се осъществява от ДФ „Земеделие“ по реда на ЗПЗП, АПК и ДОПК.
При тези, изложени в обжалваната заповед фактически и правни основания, административният орган е приел, че е налице публично държавно вземане, като се е обосновал, че незаконосъобразно първоначално жалбоподателят е получил държавна помощ за 2,52 ха, тъй като от извършеният последващ административен контрол се е установило, че само площ от 0,51 ха от заявените 2,52 ха попадат в допустимия слой , съгласно Заповед № 09-1319 от 02.12.2022 г. за одобряване на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г. на министъра на Земеделието, т.е. останалите 2,01 ха, попадат извън този слой.
Тези изводи на ответника бяха категорично опровергани от заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-техническа експертиза. Съдът кредитира това заключение като убедително, обосновано, и неоспорено от страните. Вещото лице се позовава на информацията, получена от Министерството на земеделието и храните и от представените извадки от ДФ „З“ на изработената ортофотокарта за кампания 2022 г. с очертани заявените площи на жалбоподателя и нанесен допустим слой. Заключението на вещото лице е, че заявените площи изцяло попадат в допустимите за подпомагане площи, както в проектослоя, одобрен със Заповед № РД 09-1319/02.12.2022 г., така и в окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-94/31.01.2023 г. на министъра на Земеделието. Следователно, не е налице фактическото основание, за издаване на акта за установяване на публично държавно вземане част от заявените площи да попадат извън специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“. Тоест цялата площ попада в допустимия слой. Затова не е следвало при осъществения контрол да бъде намалявана отпуснатата държавна помощ, а напротив, същата е следвало да бъде увеличена на база увеличената ставка на хектар.
Изводът не се променя и от факта, че площта от 0,51 ха (парцел 15271-1194-1-3) е заявена по СЕПП и схемата за обвързано подпомагане, докато останалата площ от 2,01 ха (парцел 15271-1192-1-4, с площ 0,60 ха, парцел 15271-1192-1-5, с площ 1,01 ха и парцел 15271-1192-1-3, с площ 0,40 ха) не е заявена по СЕПП, а само по схемата за обвързано подпомагане. Това безспорно следва от цитираната по-горе разпоредба на т. 4.3.4. от Раздел I на Указанията, която предвижда подпомагане за заявените площи по схемите за обвързано подпомагане за плодове и зеленчуци за Кампания 2022, като изброява тези схеми и между тях е Схема за обвързано подпомагане за оранжерийни зеленчуци (СЗо). Следователно, заявяването на част от площта по тази схема не я прави недопустима за подпомагане. Заключението на съдебно-агрономическата експертиза (което отново следва да бъде кредитирано като точно и обективно) също е в смисъл, че със заявените площи от 2,52 ха жалбоподателят отговаря на изискванията за подпомагане по „Помощ за подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна“.
Затова, като е определил, че определена част от заявените площи е недопустима и съответно е намалил помощта, извършил е прихващане и е определил сума и лихви за възстановяване, ответникът е постановил незаконосъобразен акт, в противоречие с относимите материалноправни разпоредби. Затова актът следва да бъде отменен от съда.
С оглед изхода на делото е частично основателна претенцията за разноски на жалбоподателя. Основателно е възражението за прекомерност на платеното адвокатско възнаграждение от 1 000 лв. при законов минимум от 480 лв. С оглед фактическата и правна сложност на делото е справедливо на жалбоподателя да бъдат възстановени 750 лв. от платеното адвокатско възнаграждение. Затова следва да му бъдат присъдени 50 лв., платена държавна такса, 503 лв., платено възнаграждение на вещото лице и адвокатско възнаграждение в размер на 750 лв., т.е. общо 1303 лв.
Предвид гореизложеното съдът
Р Е Ш И:
Отменя Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-131-6500/11#5 / 28.02.2024 г. на директора на Областна дирекция – Пазарджик на Държавен фонд „Земеделие“, с който на „Ели - Д“ ЕООД, ЕИК 11252509 е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 1 065,78 лв., със законна лихва към 18.08.2023 г. – 736,49 лв.
Осъжда Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на „Ели - Д“ ЕООД, ЕИК 11252509 разноски по делото в размер на 1303 лв. (хиляда триста и три лева).
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба, подавана чрез настоящия съд, пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | (П) |