Р Е Ш Е Н И Е № 27
Гр. Разград, 09 март 2020 год.
В И М Е Т
О Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и пети февруари две хиляди
и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ИВА
КОВАЛАКОВА- СТОЕВА
МАРИН МАРИНОВ
при секретаря Ралица
Вълчева и в присъствието на прокурора Ива Рангелова разгледа докладваното от съдия
Ива Ковалакова-Стоева дело №21 по описа
за 2020г. и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.72 и
сл. във вр. с чл.70, б.“д“от ЗАНН.
Образувано е по предложение на районния прокурор на Районна прокуратура-Разград за възобновяване на административнонаказателните производства против Х. Б. Х. от с.С, обл.Р. и А. З. А. от с.С., обл.Р., приключили с влезли в сила наказателни постановления (НП) №1/31.10.2019г.
и №2/31.10.2019г. на в.и.д. Кмет на Община Разград.
В него и по същество се твърди, че тези деяния, за които лицата са наказани
по административен ред съставляват престъпления по чл.235, ал.2 във вр. с ал.1 от НК, поради което и на основание чл.70, б.“д“ от ЗАНН се иска от съда да постанови решение, с което да уважи депозираното предложение, ведно с произтичащите от това законни
последици.
Наказаните лица не ангажират съда със становище по спора.
Наказващият орган, чрез процесуалния си представител, заявява, че искането
е основателно и доказано и предлага на съда да го уважи, тъй като са налице
предпоставките на чл.70, б.“д“ от ЗАНН.
Прокурорът заключава, че предложението е основателно, обосновано и
мотивирано и предлага на съда да го уважи, ведно със следващите от това законни
последици.
Разградският административен съд след като прецени събраните по делото
доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, констатира
следното:
Предложението е допустимо, като подадено в срока по чл.71 от ЗАНН, от
надлежно оправомощено лице. Разгледано по същество то е основателно по следните
фактически и правни изводи:
Събраните по делото писмени доказателства установяват, че с НП №1/31.10.2019г.,
издадено от в.и.д. Кмет на Община Разград на Х.Б. Х. от с.С., обл.Р. са наложени административни наказания „глоба“ общо в
размер на 100 лв. на основание чл.266, ал.1, предл.4
от Закона за горите (ЗГ) за извършени нарушения по чл.213, ал.1, т.1 и т.2 от
същия закон за това, че на 14.01.2019г. в 16, 05 часа в землището на гр.Разград,
местността „КОСА“ е транспортирал с конска каруца дърва за огрев (1, 2
пространствени куб. м. от дървесен вид „Цер“), немаркирани с контролна горска
марка (КГМ) и непридружена с превозен билет. С НП №2/31.10.2019г., издадено от
в.и.д. Кмет на Община Разград, А. З. А. от с.С., обл.Разград е наказан с глоба общо в размер на 100 лв. на основание
чл.266, ал.1, предл.4 от ЗГ за извършени нарушения на
чл.213, ал.1, т.1 и т.2 от същия закон за това, че на 14.01.2019г. в землището
на с.Липник, общ.Разград е транспортирал с конска каруца дърва за огрев (1, 3
пространствени куб.м. от дървесен вид „Цер), немаркирани с КГМ и непридружена с
превозен билет. Същите не са обжалвани и са влезли в сила.
Видно от материалите по НОХД №769/2019г. по описа на Разградски районен
съд, тези деяния са били предмет на разследване по досъдебно производство,
образувано срещу наказаните лица за извършено от тях престъпление по чл.235, ал.1 във вр.
с чл.20, ал.2 от НК. С внесения обвинителен акт те са обвинени за това, че на
14.01.2019г. в землището на гр.Разград и на с.Липник, общ.Разград, в съучастие
като съизвършители са секли, събирали, взели и извозили
от горския фонд на Община Разград общо 2, 5 пространствени кубични метра дърва
за огрев от дървесен вид „Цер“ на обща стойност 150, 00 лв. В хода на съдебното
производство са представени посочените по-горе НП поради което и на основание
чл.250, ал.1, т.1 във вр. с чл.24, ал.1, т.8а от НПК
производството по делото е прекратено.
При така установените факти и обстоятелства съдът намира предложението за доказано и основателно. Хипотезите,
при които се допуска възобновяване на административнонаказателните
производства, приключили с влезли в сила
наказателни постановления, са изчерпателно изброени в чл.70 ЗАНН. Съгласно приложимата разпоредба на чл.70,
б."д" ЗАНН административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, се
възобновяват когато деянието, за което е приключило
административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Безспорно
извън правомощията на административния съд е да се произнесе по въпроса дали едно деяние
съставлява престъпление, тъй като това може да бъде решено единствено в рамките
на наказателното производство с влязла в сила присъда. Анализът на цитираната
разпоредба обаче, при съпоставка с нормата на чл.70, б.“г“ от ЗАНН и
измененията в чл.24, ал.1, т.8а от НПК сочи, че тя е приложима в случаите,
когато са налице достатъчно данни, от които може да се направи обосновано
предположение, че деянието съставлява престъпление.
В казуса, от представените доказателства по НОХД №769/2019г. по описа на
РРС, може да се направи обосновано предположение, че деянията, за които А. А. и Х. Х. са наказани по административен ред съставляват престъпления по чл.235, ал.1
във вр. с чл.20, ал.2 от НК. Налице е идентичност относно
времето, мястото, извършителите, съставомерните обективни и субективни признаци
на административните нарушения, за които е ангажирана тяхната отговорност по влезлите
в сила НП и деянията, които са били предмет на разследване по досъдебното
производство. Недопустимо е да се проведе надлежно наказателно производство
срещу тях предвид приключилите административнонаказателни
производства, тъй като това би било в нарушение на основния правен принцип „ne bis in
idem“. Тази
колизия може да се преодолее единствено и само чрез възобновяване на тези
производства по реда и при условията на чл.70, б.“д“ ЗАНН. Съотношението между
наказателната и административнонаказателната
отговорност е изяснено от разпоредбите на чл.32, ал.1 и ал.2 и чл.33, ал.1 и
ал.2 ЗАНН. Тези норми утвърждават правилото, че в случаите, когато с едно
деяние се нарушават едновременно наказателни и админстративнонаказателни
норми, които имат един и същи обект на защита, то наказателната отговорност се
ползва с приоритет и поглъща административнонаказателната.
С оглед на това съдът намира, че са налице фактическите и правни
предпоставки на чл.70, б.“д“ ЗАНН за възобновяване на
административнонаказателното производство, поради което постъпилото предложение
се явява основателно и доказано и следва да се уважи.
Мотивиран така и на основание чл.425, ал.1, т.2 от НПК, във вр. с чл.84 и чл.70 б.“д“ от ЗАНН Разградски
административен съд
Р Е
Ш И :
ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното
производство по влязло в сила Наказателно постановление
№1/31.10.2019г. на в.и.д. Кмет на Община Разград.
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление №1/31.10.2019г., издадено от в.и.д. Кмет на Община
Разград, с което на Х. Б. Х. от с.С., обл.Р. са наложени административни наказания „глоба“ общо в размер на 100 лв. на
основание чл.266, ал.1, предл.4 от Закона за горите
за извършени нарушения по чл.213, ал.1, т.1 и т.2 от същия закон.
ПРЕКРАТЯВА
образуваното административнонаказателно производство
с АУАН бл.№000227/15.01.2019г.
ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното
производство по влязло в сила
Наказателно постановление №2/31.10.2019г. на в.и.д. Кмет на Община Разград.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №2/31.10.2019г., издадено от в.и.д. Кмет на
Община Разград, с което на А. З.
А. от с.С., обл.Р. са наложени административни наказания „глоба“ общо в
размер на 100 лв. на основание чл.266, ал.1, предл.4
от Закона за горите за извършени нарушения по чл.213, ал.1, т.1 и т.2 от същия
закон.
ПРЕКРАТЯВА образуваното административнонаказателно
производство с АУАН бл.№000250/15.01.2019г.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.