Р Е Ш Е Н И Е
№147 09.06.2022
год. град Стара Загора
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд, в публично
заседание на дванадесети май през две хиляди
двадесет
и втора
година год. в състав:
Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: ДАРИНА
ДРАГНЕВА
МИХАИЛ
РУСЕВ
при секретаря Стефка
Христова с
участието на прокурора Гриша Мавров като разгледа докладваното от съдия Дарина
Драгнева
КАН дело №94
по описа за 2022 год., за
да се произнесе съобрази следното:
Производството е с правно основание чл.208 и сл. от АПК във връзка с
чл.63 ал.1 предл.2 от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на А.А.Б.- Ж. против
Решение №16/16.02.2022г, постановено по АНД №402/21г. по описа на РС Чирпан, с
което е потвърден Електронен фиш серия К №4601597, издаден от ОД на МВР на
19.03.2021г и връчен на 24.11.2021г, с наложена на касатора глоба в размер на
300лв. за нарушение на чл. 21 ал. 2 вр. с ал.1 във връзка с чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП., за това че на 18.03.2021г в 10.17ч в област Стара Загора, на път ІІ-66
км.92+700 –разклон за село Свобода, управлява в посока град Чирпан МПС ****с
номер ****, собственост на ВИТАДЕНТ АБ ООД, със скорост от 94 км/ч при
ограничение от 60км/ч, въведено с пътен знак В 26, заснето с АТСС TFR1-M № 544.
Превишението е от 34км/ч след приспаднат толеранс от -3км, спрямо което е
определено наказанието по чл. 182 ал.2 т.4 от ЗДвП. Представено е вещественото
доказателствено средство клип с №26668, изготвено посредством техническото,
чрез което е установено извършеното нарушение на правилата за скорост на
движение, протокол за използване на мобилната радарна система №1440 от 19.03.2021г, за използване на 18.03.2021г
на АТСС на път ІІ 66 км. 92+700, посока на движение на контролираните МПС от
изток на запад, разстояние от пътния знак В 26 до АТСС в метри 100, режим на
измерване С, посока за действие П, номер на служебен автомобил ****с начало на
работа 09.10ч до 12.10ч, с номер на първо статично изображение клип №26655 и
последен клип с №26689, брой установени нарушения 35., съставен от Б. Б. и
проверен от старши инспектор Д. И. В.. Представени са Заповед
№8121з-515/14.05.2018г на Министъра на вътрешните работи за определяне на
областните дирекции на МВР за територията на съответната област да осъществяват
контролна дейност по ЗДвП, да издават фишове за налагане на глоби, и да
съставят АУН по ЗДвП, ведно със Заповед №812з-825/19.07.2019г за нейното
допълване, Протокол №2-48-20/30.10.2020г, от проверка на мобилна система за
видеоконтрол с номер на одобреното средство 544, Удостоверение за одобрен тип средство за
измерване - TFR1-M, вписано в регистъра под номер 10.02. 4835, валидно до 24.02.2020г.
Представено е и писмо от АПИ – ОПУ Стара Загора за това, че пътен знак В 26,
който указва ограничение на скоростта до 60км/ч на път ІІ-66 при към 92+730 е
част от постоянната организация на движение, въведена при строителството на път
ІІ-66. Знакът е задължителен и е поставен поради приближаващо кръстовище с
общински път за село Свобода.
За да потвърди Електронния фиш въззивния съд е приел, че
е спазена особената процедура на чл.189 ал.4 от ЗДвП за установяване на
административно нарушение посредством мобилно АТСС, включително правилата на
Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г за условията и реда за използване на АТСС за
контрол на правилата за движение по пътищата /Наредбата/, като липсата на
снимка за разположението на уреда, която е да е приложена към протокола за
използването му не опорочава годността на вещественото доказателствено
средство, въз основа на което се издава електронен фиш, също чрез автоматизирани
компютърни системи. Обсъдено е доказателственото значение на всеки документ за
удостоверяване спазване на правилата по Наредбата и тези на ЗДвП, въз основа на
които се налага административно наказание глоба на собственика на МПС, с което
е извършено нарушение на правилата за ограничение на скоростта, извън
съставите, изискващи като последица и отнемане на контролни точки.
С касационната
жалба се твърди, че решението е постановено при неправилно приложение на
материалния закон, поради следните доводи: Нарушен е чл.189 ал.4 изречение
второ от ЗДвП, тъй като в ЕФ е указано като място на нарушението път ІІ-66
км.92 +700- разклон за село Свобода, а от приложената справка се установява, че
при км.92 + 730 е поставен пътен знак В26 поради приближаващо кръстовище между
републиканския път и общинския път, водещ към село Свобода. Така мястото на
нарушението, съгласно справката е мястото на поставяне на знак В-26, а от друга
страна това е разклон за село Свобода. Съгласно чл.49 ал.1 от ППЗДвП пътните
знаци за въвеждане на забрана се поставят непосредствено пред местата или
участъците от пътя, за които се отнася тази забрана. В тази връзка и съгласно
чл.50 ал.1 от ППЗДвП, забраните въведени с пътни знаци В26 важат до следващото
кръстовище, каквото се явява и твърдяното място на извършеното нарушение тоест
на посоченото в ЕФ място на нарушението, съгласно посоченото в справката вече
не важи ограничението на скоростта. На разклона действието на знака вече е
преустановено. Оттук следва и, че липсата на снимка за мястото на разположение
на уреда нарушава правото на защита, защото не може да се установи дали
контрола е в рамките на действие на знака. От съда се иска да бъде отменено
въззивното съдебно решение и да се постанови друго за отмяна на електронния
фиш.
Ответника ОД МВР Стара Загора в писмено възражение
оспорва основателността на касационната жалба и прави искане за присъждане на
възнаграждение за юрисконсулт, като в условията на евентуалност възразява, че
възнаграждението за един адвокат е прекомерно.
Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава
заключение за основателност на касационната жалба.
Касационният
състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените
от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и
като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността,
допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния
закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в законово установения
срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен, поради което
е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.
Разпоредбата на чл.10 ал.3 от Наредбата е не приложима
към случаите, когато АТСС е прикрепено към служебно МПС по аргумент от чл.9
ал.1 от същата Наредба. Съгласно определението дадено в § 6, т. 65 от ДР на
ЗДвП мобилни АТСС са тези, които са прикрепени към превозно средство или временно разположени
на участък от пътя. Съответно на това определение в чл.9 ал.1 от Наредба
№8121з-532/2015г на Министъра на вътрешните работи е разпоредено, че за
извършване на контрол с АТСС служителя позиционира служебен автомобил или
мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в
контролираната посока. Съобразно вариантите по чл.9 ал.1 от Наредбата за
разполагане на мобилно АТСС – върху служебен автомобил или върху участък от
пътя, е предвидено в чл.10 ал.3 протоколът по ал.1 да се съпровожда със снимка
на разположението на уреда при работа с временно разположени на участък от пътя
АТСС. След като уреда, чрез който е осъществяван контрол е разположен върху
служебен автомобил, то се налага извода, че Наредбата не изисква снимка с
разположен върху автомобила АТСС - обратното би било вярно, ако е разположен
върху участък от пътя.
Основателно е възражението, че мястото на нарушението
км92+700 от път ІІ -66 не е обхванато от действието на пътен знак В26. Агенция
пътна инфраструктура – Областно пътно управление Стара Загора удостоверяват по
искане на въззивния съд, че на републикански път ІІ-66 при км 92+730 е въведено
ограничение на скоростта от 60 км/ч с пътен знак В 26 като част от постоянната
организация на движение. Знакът е поставен във връзка с приближаващо кръстовище
с общински път за село Свобода. Път ІІ-66 е част от Е 773, като започва от
околовръстен път на град Сливен – Нова Загора – околовръстен път Стара Загора
–околовръстен път Чирпан – Поповица, съгласно Списъка на републиканските
пътища, утвърден с Решение № 959 на МС от 31.12.2018 г. за утвърждаване на
Списък на републиканските пътища на основание чл.3 ал.4 от Закона за пътищата,
за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за
ползване на пътната инфраструктура – винетна такса / чл.10 ал.3/, и за
определяне на съоръжение, за което се събира такса по чл. 10, ал. 4 от Закона
за пътищата за ползване на отделно съоръжение по републиканските пътища. Път
ІІ-66 започва от изток и километража нараства в посока запад, което съвпада с посоката
на движение на контролираните МПС от изток на запад. Този факт означава, че
мястото на нарушението път ІІ-66 км.92+700 е преди зоната на действие на
ограничението от 60км/ч, въведено с пътен знак В 26, тъй като съгласно
официалното удостоверяване от АПИ –ОПУ Стара Загора / стр.30/ при км.92 +730 е
въведено ограничение на скоростта от 60км/ч като постоянна организация на
движението, въведена със строителството на път ІІ-66, а пътния знак е поставен
във връзка с приближаващо кръстовище с общински път за село Свобода – тоест
кръстовището между път ІІ -66 и разклона за село Свобода е след км92+730,
защото след този растящ в посока запад километраж следва пресичане на
републикански с общински път, изискващо намаляване на скоростта на движение.
Възнаграждение за един адвокат не е претендирано от
касатора за настоящата съдебна инстанция, поради което не следва да се
разглежда възражението на ответника по касация за неговата прекомерност.
Водим
от горното и на основание чл.222, ал.2 от АПК, Старозагорският административен
съд
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ решение №16/16.02.2022г. постановено по АНД №402/2021 год. по описа на Районен
съд Чирпан и вместо него ПОСТАНОВЯВА: ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К №4601597/19.03.2021г
издаден от ОД МВР Стара Загора.
Решението не подлежи на
обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.