Решение по дело №1113/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1174
Дата: 21 юни 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180701113
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 май 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpeg
 


РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 1174/21.06.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и пети май две хиляди двадесет и трета година, в състав :

 

                 Председател : Здравка Диева

                  Членове : Величка Георгиева

  Светлана Методиева

 

при секретар Г.Георгиева и с участието на прокурор М.Пелтеков като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 1113/2023г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от АПК във вр. с чл.63в от ЗАНН.

            А.Д.Д.,***, ЕГН ********** с пълномощник адв.Тр.И. обжалва Решение № 214 от 06.02.2023г., постановено по АНД № 6370 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата, № ********** – в размер на 300лв. за извършено нарушение на чл.139 ал.5 и ал.6 вр. чл.102 ал.2 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П./, на основание чл.179 ал.3 вр. чл.187а ал. 1 ЗДв.П, издаден от Агенция Пътна инфраструктура /АПИ/.

            - Решението е обжалвано като неправилно поради нарушение на материалния закон и необоснованост. Заявено е, че съгласно Заключителни разпоредби към Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата /ЗР ЗИД ЗП/ - в Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/ е направено изменение и допълнение - в чл.179 ал.3д се създава изречение четвърто : „При регистрирани три нарушения в рамките на една календарна година за пътно превозно средство от категорията по чл. 10а, ал. 7 от Закона за пътищата последващо движение по платената пътна мрежа без заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата не се счита за административно нарушение и за него не се налага глоба или имуществена санкция, а образуваните административнонаказателни производства за повече от три нарушения се прекратяват.“. Поддържа се, че в случая – в рамките на календарната 2020г. жалбоподателят е санкциониран общо 16 пъти. Към момента има заплатени доброволно 4 глоби, както и 2 дела – АНД № 1719/2022г. по описа на ПРС и № 1172/2022г. по описа на ПРС, по които също е санкциониран за същото нарушение в рамките на 2020г. Счита се, че изложеното е самостоятелно основание за отмяна на решението – съгласно придадената обратна сила на разпоредбата, касаеща налагане на наказание в рамките на 1 календарна година. В конкретния случай жалбоподателят при управлението на автомобила е имал налична в себе си електронна годишна винетка за управлявания от него личен автомобил и го е управлявал със съзнанието, че таксата за електронната винетка е платена. Същата е била платена от него като собственик на автомобила и го е управлявал без да съзнава, че извършва деяние с обществено-опасен характер. В тази вр. се поддържа, че техническата грешка при закупуването по отношение на пълното въвеждане на номер или както е в настоящия случай – серията на номера, не може да се вмени във вина от гледна точка на умисъл в извършване на нарушението. Счита се, че неправилно е интерпретирана нормата на чл.5 ал.3 от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории ППС на база време и на база изминато разстояние – твърди се, че не може да бъде носена административно-наказателна отговорност в по-голям размер от стойността на винетната такса, която в случая е платена, макар неправилно. Ако се възприеме това, следва извод за понасяне на административно-наказателна отговорност за грешката, а не за самото административно нарушение по чл.139 ал.6 ЗДв.П. Задължението за заплащане на винетна такса е изпълнено и описаната хипотеза противоречи като на действителния смисъл на административно-наказателната разпоредба, така и на целта на закона и на принципа на справедливост. Твърди се в случая да липсва субективна и обективна страна на нарушението по см. на чл.6 ЗАНН, тъй като е заплатена винетната такса и не е от значение, че от гл.т. на контрола и регистрационния режим – в тол-системата се приема, че за неправилно индивидуализирано МПС няма платена винетна такса. Предвид изложеното се поддържа, че дори да бъде възприето наличието на административно нарушение, то попада в обхвата на чл.28 ЗАНН. Изцяло са приложими чл.11 ЗАНН и чл.93 т.9 НК, като при преценка за тежестта на нарушението и степента на обществената опасност следва да се съобразят конкретните обстоятелства по неговото извършване – винетната такса е била платена и фактически е постъпила в бюджета, дори два пъти, поради което от деянието не са настъпили никакви вредни последици. В ход по същество адв.И. заяви искане за присъждане на разноски.

- Ответникът Агенция Пътна инфраструктура се представлява от юрисконсулт Ст.Стоева - Г. и оспорва жалбата в писмена молба /л.24/. Счита решението на ПРС за правилно и законосъобразно. Заявена е претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в максимален размер.

            - Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Пелтеков предлага решението на ПРС да бъде отменено поради основателност на касационната жалба.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима. По същество е основателна.

1. По делото на ПРС са приети : копие на заплатена винетка за автомобил с рег.№ ***, валидна от 27.07.2020г. до 26.07.2021г. и разписка от 21.02.2020г. за автомобил рег.№ ***, валидна от 21.02.2020г. до 20.02.2021г.

В електронен фиш № ********** е отразено, че на 20.07.2020г., в 14:41ч. е установено нарушение с ППС лек автомобил Ситроен Ксантия, рег.номер ***, с технически допустима максимална маса 1720, брой оси 2, в община Марица, по път 64 км 45+850, с посока намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС не е заплатена пътна такса по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата според категорията на ППС. Нарушението е установено с устройство № 10682, представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на път 64 км 45+850. Собственик, на когото е регистрирано ППС /ползвател е А.Д.Д., ЕГН **********.

Фактическата установеност е квалифицирана за нарушение на чл.139 ал.5 и 6 вр. с чл.102 ал.2 от ЗДв.П и на основание чл.179 ал.3 вр. с чл.187а ал.1 ЗДв.П, на Д. е наложена глоба в размер на 300лв.

ПРС обсъдил събраните по делото доказателства и приел, че електронния фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл.189ж ал.1 ЗДв.П за задължителните реквизити на съдържанието си, вкл. е разяснена възможността за заплащане на компенсаторната такса по чл.10 ал.2 ЗП, с което лицето да се освободи от понасянето на административно-наказателна отговорност. Възприета е правилна правна квалификация за нарушение на чл.139 ал.5 и ал.6 вр. с чл.102 ал.2 ЗДв.П. Посочено е, че отсъства твърдение за управление на автомобила от друго лице на 20.07.2020г. вр. с чл.187а ал.1 ЗДв.П. Съдът е счел за неоснователно възражението относно липса на субективна страна на нарушението, предвид твърдението, че е допусната техническа грешка, но е заплатена такса – в разписката от 21.02.2020г. е отразено заплащането на годишна електронна винетка за МПС с рег.№ ***, който номер се отличава само по една буква от номера на МПС – собственост на жалбоподателя – ***. ПРС е аргументирал неоснователността на възражението с нормата на чл.7 ал.2 ЗАНН /изключение не е предвидено за конкретното нарушение/ и разпоредбата на чл.5 ал.3 от Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесената система за таксуване на различните категории ППС на база време и на база изминато разстояние. Според ПРС нарушението е реализирано и от обективна страна, тъй като е установено, че за МПС с рег.№ *** не е заплатена дължимата винетна такса, независимо от постъпилата в бюджета сума и е посочил, че може да се претендира от жалбоподателя като платена без основание. Прието е, че нормата на чл.28 ЗАНН е може да бъде приложена предвид чл.189з ЗДв.П – в сила от 23.12.2021г. /изключва приложението на чл.28 и чл.58г ЗАНН/.

2. В касационното производство е приета справка от ответника по доказателствено искане на жалбоподателя във вр. с твърдение за прилагане на чл.179 ал.3д ЗДв.П, според съдържанието на която : за календарната 2020г. относно ППС с рег.№ *** са регистрирани общо 14 нарушения в електронната система по чл.167а ЗДв.П; за 4 от нарушенията е заплатена компенсаторна такса по чл.10 ал.2 ЗДв.П; за две от нарушенията е влязъл в сила електронен фиш /описани са дела на ПРС и АС-Пловдив, резултат от които са потвърдени два електронни фиша/.

Съответни на фактическата установеност са приложените правни основания. Според чл. 102 ал. 2 ЗДв.П изпълнителното деяние на нарушението представлява поведението на собственика на ППС по допускане на движението му по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, когато за превозното средство не са изпълнени задълженията за заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата – в случая такса за изминато разстояние /тол такса/. Адресат на електронния фиш, респект. административно-наказателно отговорното лице в случая е собственикът на ППС с арг. от нормата на чл.187а ал.1 ЗДв.П : Чл. 187а. (Нов – ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) – „ При установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б в отсъствие на нарушителя се счита, че пътното превозното средство е управлявано от собственика му, а в случаите, в които в свидетелството за регистрация на пътното превозно средство е вписан ползвател – от ползвателя, освен ако бъде установено, че пътното превозно средство е управлявано от трето лице.“. С оглед приетите по делото доказателства, правилно ПРС се е позовал на чл.5 ал.3 от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние : „Отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на ползвателя, като в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса.“. Посоченото е предвидено и в чл.10а ал.3 ЗП – в редакция към дата 20.07.2020г. /извършване на нарушението/ - „Винетната такса се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно средство след деклариране на регистрационния му номер, категорията на пътното превозно средство и периода на валидност и важи само за пътното превозно средство, чийто регистрационен номер правилно е бил деклариран от собственика или ползвателя му.“, преди въвеждането на ал.3а – нова с ДВ бр. 23 от 2021г. : „Отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е на собственика или на ползвателя му. При неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена винетна такса.“, респект. сега действаща изм. норма с ДВ бр.14 от 2023г.: „Отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е на собственика или на ползвателя му. При неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена винетна такса, с изключение на случаите на корекция по ал. 3б.“.

Извън посоченото, извода на ПРС за отсъствие на предпоставки за прилагане нормата на чл.28 ЗАНН не съответства с конкретиката на фактите по случая. ПРС е съобразил, че нормата на чл.189з ЗДв.П – в сила от 23.12.2021г. действа занапред, а нарушението е от 20.07.2020г., но е преценил, че случаят не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от останалите случаи на незаплащане на пътни такси поради грешно деклариране на данни, без да мотивира извода си. Маловажен случай на административно нарушение е този, при който извършеното нарушение, с оглед липсата или незначителните вредни последици, или с оглед на други обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид. Този критерий на преценка се прилага за всички нарушения, независимо от техния вид - формални или резултатни. Съгласно Т.Р. № 6 от 15.XI.1973г. по н. д. № 2/73г., ОСНК понятието "вредни последици" е по-широко от понятието "вреди" и дори формалното нарушение да не изисква настъпване на вредни последици, липсата на такива е възприето да сочи на по-ниска степен на обществена опасност на деянието. Именно липсата на вредни последици е от значение за квалифициране на конкретния случай като маловажен, защото винетната такса е заплатена. Спецификата на отчетност в системата и законовата регламентация към 20.07.2020г. и 21.02.2020г. /когато е платена таксата, но с грешка в една от буквите на рег.№ на МПС/ не отрича факта на внесена дължимата такса, а при сгрешен буквен знак от регистрационния номер на ППС – според цитираните текстове от наредбата и ЗП, в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса, при което последицата на практика е внасяне на втора сума за същото МПС и понасяне на административнонаказателна отговорност, като размерът на глобата е по-висок повече от три пъти от размера на таксата. Тези обстоятелства имат значение за преценката за маловажност на случая по см. на чл.28 ЗАНН вр. с §1 т.4 ДР ЗАНН, както и за спазване принципа за пропорционалност, осъществяващ се чрез преценката по чл. 28 ЗАНН. В ЗАНН не е предвиден критерий за маловажен случай на административно нарушение, при което следва да се преценява цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността на вредата, кръга на засегнатите интереси, значимостта на конкретно увредените обществени отношения. Посочените критерии обосновават извод за маловажност на случая.

Ведно с това и приоритетно следва да бъде отбелязано, че според информацията от справката на АПИ, е приложима и нормата на чл.179 ал.3д изр.4-то ЗДв.П /Нова – ДВ, бр. 105 от 2018г., в сила от 1.01.2019г., доп., бр. 14 от 2023г. , в сила от 1.01.2019г./ : „.При регистрирани три нарушения в рамките на една календарна година за пътно превозно средство от категорията по чл. 10а, ал. 7 от Закона за пътищата последващо движение по платената пътна мрежа без заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата не се счита за административно нарушение и за него не се налага глоба или имуществена санкция, а образуваните административнонаказателни производства за повече от три нарушения се прекратяват.“. Съгласно ЗР към ЗИД ЗП – конкретното изменение в ЗДв.П е въведено с § 5 т.2 б.“а“ от ЗР ЗИД ЗП и съгл. § 6 - Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на: т.4. параграф 5, т. 2, буква "а" относно чл. 179, ал. 3д, изречение четвърто и т. 4, буква "б" относно чл. 189ж, ал. 3а, който влиза в сила от 1 януари 2019г. Прилагане на новата норма обосновава самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш във вр. с действащата норма на чл.189ж ал.3 т.4 ЗДв.П – „Електронният фиш се анулира: т.4 в случаите на чл. 179, ал. 3д, изречение четвърто;“ с арг. от чл.3 ал.2 ЗАНН.

В тази насока е и изменението в ЗП – чл.10а ал.3а вр. с ал.3б, въвеждащи възможност за корекция при допусната техническа грешка при деклариране на не повече от три символа и/или липсва символ от регистрационния номер на пътното превозно средство, включително на държавата, в която е регистрирано, или на неговата категория. След извършена корекция е приложима нормата на чл.189ж ал.3а ЗДв.П - (Нова – ДВ, бр. 14 от 2023 г., в сила от 1.01.2019 г.). В случаите по ал. 3, т. 5 електронен фиш за последващо движение по смисъла на чл. 179, ал. 3д, изречение четвърто се счита за анулиран по силата на закона вр. с чл.189ж ал.3 т.5 с.з. и чл.179 ал.4 з.с.

Мотивиран с изложеното, АС – Пловдив

 

Р Е Ш И :

 

Отменя Решение № 214 от 06.02.2023г., постановено по АНД № 6370 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив.

Отменя електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата, № ********** – в размер на 300лв., за извършено нарушение на чл.139 ал.5 и ал.6 вр. чл.102 ал.2 от Закона за движение по пътищата, на основание чл.179 ал.3 вр. чл.187а ал. 1 ЗДв.П, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ на А.Д.Д.,***, ЕГН **********.

Осъжда Агенция „Пътна инфраструктура“ да заплати на А.Д.Д.,***, ЕГН ********** – съдебни разноски в размер на 400лв. за касационната инстанция /адвокатско възнаграждение/.

Решението не подлежи на обжалване.

 

Председател :

 

        Членове :