Решение по дело №1353/2019 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 юни 2020 г. (в сила от 25 юни 2020 г.)
Съдия: Васил Венелинов Ставрев
Дело: 20194210201353
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

р  е  ш  е  н  и  е

157

гр. Габрово, 02.06.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          ГАБРОВСКИ РАЙОНЕН СЪД, в публичното заседание на петнадесети май през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                  

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: В. СТАВРЕВ

 

при участието на секретаря Лидия Симеонова и прокурора ..., като разгледа докладваното от съдията СТАВРЕВ АНД № 1353 по описа за 2019 година, и за да се произнесе съобрази следното:

 

Производство по реда на чл. 59 от ЗАНН.

Подадена е жалба от В.Л.Н., с ЕГН: **********, постоянен адрес: ***, против Наказателно постановление № 51/17.04.2019 година на зам. – кмета на Община Габрово, с което на основание чл. 22, ал.5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ във вр. с чл. 18, ал.1, т.2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на Община Габрово му е наложено административно  наказание “Глоба” в размер на 100 /сто/ лева за нарушение по чл. 4, ал.2 от същата Наредба.  

         В жалбата е заявено бланкетно искане за отмяна на атакувания санкционен акт. Пред настоящия съдебен състав защитникът на В.Н. – адв. М.А. от ГАК, поддържа същото на няколко основания – словесна неяснота на вмененото деяние, липсата на материалноправна основа за налагане на санкция по реда на посочената Наредба, както и наказването на неговия доверител в качеството на допустител в разрез с принципа за личен характер на административната отговорност.

Община Габрово се представлява от юрк. Попов,  който намира нарушението за доказано и правилно адресирано в лицето на жалбоподателя като управител на процесното заведение, поради което пледира за потвърждаване на атакуваното Наказателно постановление.

СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата, доказателствата по делото и разпоредбите на закона, намира за установено следното:

ЖАЛБАТА  е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана.

По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът намира за установено следното:

Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и материя орган, видно от предоставените на зам. – кмета на Община Габрово правомощия в подобна насока по силата на Заповед № 2466/13.11.2015 г. на Кмета на Община Габрово, копие от което е приложено по делото.

На 23.03.2019 г. около 02:15 ч. свидетелят К.П. *** за нарушаване на общественото спокойствие от разположения в съседство с неговото жилище клуб „ТАО”, находящ се на ул. „Брянска” № 16 в гр. Габрово. Във връзка с това на място пристигнал полицейски екип, в състава на който влизал и свидетелят Р.Ц.. Пред входната врата полицейските служители чули силна музика, идваща от заведението, и провели разговор с представилия им се за негов управител В.Н.. Впоследствие именно против него Р.Ц. в присъствието на свидетеля К.П. изготвил АУАН № 48/23.03.2019 г. за това, че в качеството си на управител на клуб „ТАО” допуска предизвикване на шум - силна музика, с което нарушава спокойствието на гражданите за времето от 22:00 до 08:00 ч. в разрез с императива на чл. 4, ал.2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на Община Габрово. Впоследствие е издадено и атакуваното Наказателно постановление, против което е депозирана и настоящата жалба.

Тази фактология е категорично установена въз основа събраните делото доказателства и от нея съдът извежда няколко основания, предпоставящи цялостната отмяна на атакуваното Наказателно постановление, водещото от които е неговата материална незаконосъобразност с оглед санкционирането на жалбоподателя по реда на подзаконов нормативен акт - Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на Община Габрово, при наличието на изрична законова уредба в тази област – Закона за защита от шума в околната среда /ред. към 23.03.2019 г./, и по-конкретно чл. 34, ал.1 от него, с който е въведена административна санкция при нарушаване граничните нива на шум. Те пък от своя страна се уреждат посредством Наредба по чл. 11, т.5 от същия закон, а чл. 16, т.1 поражда за юридическите лица задължението да осъществяват дейността си по начин, съобразен с тази наредба. При съпоставка на тези разпоредби със сочения като нарушен текст чл. 4, ал.2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на Община Габрово е видно, че към момента на деянието са съществували вече уредени от закон обществени отношения във връзка конкретно с шума, предизвикан при работа на стопанисвани от юридически лица търговски обекти. При съществуването на такава специфична и изрична законова основа издаването на каквито и да било подзаконови норми е изцяло недопустимо, доколкото съответният Общински съвет няма материалноправната компетентност да регулира въпроси, предмет на акт от по-високо нормативно ниво. Ето защо каквото и да е санкциониране в случая на В.Н. по посочената Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на Община Габрово се явява в противоречие със закона, което влече след себе си и цялостната отмяна на атакуваното Наказателно постановление.

Освен това вменената на дееца форма на виновно поведение е законово недопустима с оглед строго личния характер на административнонаказателната отговорност по Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на Община Габрово. В този подзаконов нормативен акт липсва изрична възможност за санкциониране на допустители на административни нарушения, а само наличието на такава, с оглед текста на чл. 10, ал.1 от ЗАНН, би позволила търсенето на отговорност от жалбоподателя като управител на процесното заведение.

Поради гореизложеното съдът констатира цялостната материалноправна незаконосъобразност на атакуваното Наказателно постановление, което предпоставя цялостната му отмяна. 

При този изход на делото и на основание чл. 63, ал.3 от ЗАНН Община Габрово следва да бъде осъдена да заплати на В.Л.Н. направените от него деловодни разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ като неправилно и незаконосъобразно Наказателно постановление № 51/17.04.2019 година на зам. – кмета на Община Габрово, с което на основание чл. 22, ал.5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ във вр. с чл. 18, ал.1, т.2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на Община Габрово на В.Л.Н., с ЕГН: **********, постоянен адрес: ***, е наложено административно  наказание “Глоба” в размер на 100 /сто/ лева за нарушение по чл. 4, ал.2 от същата Наредба.

ОСЪЖДА на основание чл. 63, ал.3 от ЗАНН Община Габрово да заплати на В.Л.Н., ЕГН: **********, направените деловодни разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300 /триста/ лева.

Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението до страните пред Административен съд - Габрово.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: