Р Е Ш Е Н И Е
№ 69
гр.Габрово, 22.06.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на двадесет и шести май две хиляди и двадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ
при секретаря Мариела Караджова и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия РАЧЕВ адм. д. № 118 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на
чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 40
от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Образувано е по жалба с вх.
№ 524/9.03.2020г. по описа на Административен съд – гр. Габрово на В.М.А., ЕГН **********,***,
чрез адв. М.А.А. с ЕГН ********** от Софийска адвокатска колегия, със служебен
адрес София, ул. ***№ 19, ет.3 против Отказ № ЗДОИ-00-2/25.02.2020г. на Кмета
на Община Казанлък, с което е отказан достъп до поискана от жалбоподателя обществена
информация.
В
жалбата се иска отмяна на обжалвания административен акт. Развиват се подробни
съображения, които според жалбоподателя
сочат незаконосъобразност на обжалвания отказ. Иска се отмяна на
обжалваното решение и присъждане разноски в полза на процесуалния представител
на жалбоподателя, на основание чл. 38, ал.2 от Закона за адвокатурата.
Ответният
административен орган – Кмета на Община Казанлък, чрез процесуалния си
представител /надлежно упълномощен юрисконсулт/ оспорва жалбата. Поддържа
мотивите на постановения отказ – че не следва да се приема, че исканата
информация би дала възможност на гражданите и в частност на заявителя да си
състави собствено мнение за дейността на задължения субект и че исканата информация
не съществувала, а същата трябвало да бъде създавана и обобщавана. Претендира
присъждане на разноски.
Административен съд – Габрово, след
като прецени допустимостта на жалбата и изложените в нея доводи, както и
данните по делото, приема за установено следното от фактическа страна.
На 9.02.2020г., жалбоподателят в
настоящото производство В.А. е подала Заявление за предоставяне на достъп до
обществена информация на официалния електронен адрес на община Казанлък по чл. 15, ал.
1, т. 4 от ЗДОИ. Заявлението е регистрирано в деловодството на
общината с вх. № ЗДОИ-00-2/11.02.2020г. С подаденото Заявление е поискано да
бъде предоставена по реда на ЗДОИ намираща се в архива на общината обществена
информация, а именно: 1. Копия на сключените през периода 2017 г. - 2019 г.
нетрудови договори /граждански, консултантски, посреднически, преводачески и
др. / за предоставяне на услуги на обща стойност над 1000 лева без ДДС, с
изключение на тези, сключени по реда на ЗОП, 2. Копия на съответните документи,
установяващи размера на заплатените от общината възнаграждения по посочените в
т. 1 договори, както и документите, доказващи вида и количеството на
предоставените по договорите услуги, 3. В случай че предоставянето на копия от
документите по т. 1 и т. 2 би затруднило общинската администрация или
съществуват законови пречки за предоставянето им, заявителят е изискал
информация относно това какъв е предметът на всеки от договорите, на какво
правно основание са сключени, какво е договореното и изплатено възнаграждение
от общината по всеки договор, както и какъв е вида и количеството на
предоставените по договорите услуги, 4. Да се предостави информация какви са
конкретните причини, наложили сключването на тези договори и по какви критерии
са избрани контрагентите на общината по тях, 5. Да се предостави информация
относно това припокриват ли се задълженията на контрагентите по сключените
нетрудови договори със задължения на лица, наети по трудови договори от
общината, съгласно трудовите им характеристики.
С
Уведомително писмо № ЗДОИ-00-2/25.02.2020г. на Кметът на Община Казанлък е
отказал достъп до поискана от жалбоподателя информация. Мотивите за отказа са,
че исканата информация не би дала възможност на заявителя да си състави
собствено мнение за дейността на Община Казанлък и че исканата информация следва
да бъде създадена чрез събиране на данни, изготвяне на справки и пр. каквото
задължение не възниквало по силата на закона за задължения субект.
Жалбата
е неоснователна.
Информацията,
така както е поискана, не се съхранява в деловодството на задължения орган.
Същата представлява обобщена информация /напр. под формата на счетоводни
справки/. С оглед на това, тази информация не представлява налична информация и
се налага да бъде изготвена допълнително от задължения субект. Такова
задължение не е предвидено в ЗДОИ. Задълженият субект по ЗДОИ не може да бъде
задължаван да систематизира и обработва допълнително наличната при него
информация единствено за да бъде удовлетворено конкретно искане, на конкретен
субект. В този смисъл е и наложилата се съдебна практика – задълженият субект
по чл. 3 от ЗДОИ
не е длъжен да съставя за целите на достъпа до обществена информация на
конкретно лице, исканата от него информация, с която не разполага във вида, в
който е поискана. /така например Решение № 1126/26.01.2020 г. по адм. дело №
5496/2019 г. по описа на ВАС, V отделение, Решение № 5675/15.04.2019 г. по адм.
дело № 7934/2018 г. по описа на ВАС, V отделение /.
Изложеното
представлява достатъчно основание, оспорването да бъде отхвърлено.
Настоящият
състав на Административен съд Габрово намира за необходимо да изложи и
следното:
Вярно
е, че ЗДОИ не поставя изискване към заявителите да мотивират исканията си за
предоставяне на достъп до обществена информация. Гражданите не са длъжни да
излагат причините, поради които търсят съответната информация. Но в същото
време исканията за предоставяне на обществена информация следва да имат своето логично
обяснение. Основен принцип в правото е наличието на интерес, който интерес
обуславя активната легитимация на дадения субект да предприеме определени
действия. В текста на чл.2, ал.1 от ЗДОИ
изрично е посочено, че исканата информация трябва да е такава, която дава
възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на
задължените по закона субекти. В адресната част на жалбата е посочено, че
жалбоподателят В.А. ***. По тази причини изникват редица въпроси „Какво
собствено мнение би си съставила тя за дейността на Община Казанлък?“, „С какво
тази информация би й била полезна?“, „Какъв е интереса й, който би обяснил
активната легитимация на заявителя, да търси тази информация?“ На съда е
служебно известно, че същата заявителка е потърсила абсолютно същата информация
от повече от шестдесет общини, така например Главиница, Елин Пелин, Костинброд,
Сливница, Павликени, Смядово, Попово, Братя Даскалови, Несебър и редица други.
Нормата
на чл.57, ал.2 от Конституцията на Република България изрично прокламира, че не
се допуска злоупотреба с права. Настоящият състав намира, че с търсенето на
описаната по-горе информация от общини, с които заявителката няма никаква
връзка, несъмнено е налице злоупотреба с право. Заявителката е нарушила
посочената конституционна забрана. Подобна злоупотреба, не следва да бъде
толерирана.
Оспорването
следва да бъде отхвърлено.
С
оглед този резултат, претенцията на ответника за присъждане на разноски се
явява основателна. На основание чл. 143, ал.4 от АПК, чл. 78, ал.8 от ГПК, чл.
37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната
помощ, същата следва да бъде уважена в претендирания размер – 200.- лева
Воден
от горното и на основание чл. 172, ал.2, in fine
от АПК, Административен съд - Габрово
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ оспорването на В.М.А., ЕГН **********,***, чрез адв. М.А.А.
с ЕГН ********** от Софийска адвокатска колегия, със служебен адрес София, ул.
Л*** № 19, ет.3 против Отказ №
ЗДОИ-00-2/25.02.2020г. на Кмета на Община Казанлък.
ОСЪЖДА В.М.А., ЕГН **********,*** да заплати на Община
Казанлък, бул. Розова долина № 6, с Булстат **** деловодни разноски в размер 200.- /двеста/ лева.
Решението
е окончателно.
Препис
от решението да се изпрати на страните.
СЪДИЯ: