Решение по дело №196/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 февруари 2023 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20227210700196
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 5

гр. Силистра, 28 февруари 2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Силистра, в публично заседание на седми февруари през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

СЪДИЯ: Елена Чернева

с участието на секретаря Анета Тодорова разгледа докладваното от съдията адм. дело № 196 по описа на съда  за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 421, ал. 1, б. „а“ от Националния рамков догово за медицинските дейности за 2020-2022 г. и чл. 74, ал. 5 вр. чл. 76, ал. 5 ЗЗО.

Производството по делото е образувано по жалба на „МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР – СИЛИСТРА“ ЕООД с ЕИК ********* и с адрес на управление: гр. Силистра, ул. Петър Мутафчиев № 80, представлявано от д-р В.Х., против Заповед за налагане на санкции № РД – 0912 – 138 от 08.11.2022 г. на директора на Регионална здравноосигурителна каса - Силистра, с която на дружеството  е наложена санкция по чл. 421, ал. 1, предл. първо, б. „а“ от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2020-2022 г., а именно частично прекратяване на договора сключен между „Медицински център – Силистра“ ЕООД и Националната здравноосигурителна каса по отношение на д-р В.Х. по пакет „Ортопедия и травматология“.

В жалбата са изложени доводи за материална незаконосъобразност на заповедта и по-конкретно за непропорционалност на наложената санкция с тежестта на извършеното нарушение. Моли се за нейната отмяна. В съдебно заседание законният представител на дружеството поддържа заявените оплаквания, като заявява, че не оспорва извършването на нарушението, но счита, че санкцията е несъразмерно тежка.

Ответникът - Директорът на РЗОК–Силистра, действащ чрез процесуалния си представител по пълномощие гл. юриск. И. А.,  изразява становище, че жалбата е неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена.

Съдът,  след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Със заповед № РД 0911-197/20.09.2022 г. на директора на РЗОК – Силистра (л. 29) е разпоредено служители на РЗОК – Силистра в срок до 30.09.2022 г. да извършат пълна проверка на изпълнителя на медицинска помощ „Медицински център - Силистра“ ЕООД, съгласно договор № 190242 / 11.02.2020 г., относно водената изпълнението на разпоредбите на ЗЗО и НРД за МД 2020-2022 г. Със допълнителна заповед № 5 / 05.10.2022 г. срокът на проверката е удължен до 07.10.2022 г.

За резултата от проверката и на основание чл. 74, ал. 3 от ЗЗО проверяващите са съставили протокол № РД – 1304-225 / 18.10.2022 г., в т. 5.6 от който е направена констатация за допуснато нарушения от страна на д-р В.Х., изразяващо се в отчетена, но неизвършена дейност и по-конкретно: отчетен и заплатен вторичен консултативен преглед на лице, което е било хоспитализирано в периода 18.07.2022 г. – 25.07.2022 г. в СБАЛ по ортопедия Б. Б.гр. София. Според обясненията на д-р В. Х. на 22. 07. 2022 г. на лицето е бил осъществен преглед по телефона. Информацията относно хоспитализирането на лицето в гр. София е била предоставена на проверяващите от Столичната здравноосигурителна каса (л. 21-28). В преписката са приложени и издадените от д-р В. Х. амбулаторни листи за извършените на лицето първичен преглед на 18.07. 2022 г. (л. 14) и вторичен преглед на 22. 07. 2022 г. (л. 15).

Екземпляр от протокола е връчен на законния представител на дружеството към онзи момент – д-р В. П.. Лечебното заведение не се е възползвало от предоставената възможност съгласно чл. 74, ал. 4 ЗЗО да подаде възражение срещу направените констатации по протокола.

Въз основа на протокола от  извършената проверка и на основание чл. 74, ал. 5 от ЗЗО директорът на РЗОК – Силистра е издал оспорената в настоящото производство заповед. В мотивите на заповедта е изтъкнато, че съгласно отчетената дейност за м. юли 2022 г. д-р В.Х. – изпълнител по пакет „Ортопедия и травматология“ към ЛЗ „Медицински център– Силистра“ ЕООД, е извършил вторичен консултативен преглед по телефона на Г.С.по АЛ № **********D5/22. 07.2022 г., когато лицето е пребивавало в СБАЛ по Ортопедия проф. Б. Б.гр. София за периода от 18. 07. 2022 г. – 25. 07. 2022 г. Въз основа на това органът е приел, че е допуснато нарушение, съставляващо отчитане на дейност, която не е извършена, поради което на основание чл. 412, ал. 1, т. 2 от НРД за МД 2020 – 2022 г. във вр. с чл. 421, ал. 1, б. „а“ от НРД за МД 2020 – 2022  е наложил санкция на лечебното заведение, изразяваща се в частично прекратяване на договор № 190242 / 11. 02. 2022 г. по отношение на д-р В. Х. по пакет „Ортопедия и травматология“ с УИН **********.

Оспорването на посочената по-горе Заповед за налагане на санкции е повод за инициирането на настоящото производство, в което съгласно чл. 168 АПК съдът следва да провери законосъобразността на издадения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК, като установи дали актът е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправни разпоредби по издаването му и съответен ли е същия с целта на закона.

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган съгласно чл. 74, ал. 5 ЗЗО и чл. 421, ал. 1 от НРД за МД за 2020-2022 г.  Същият е издаден в предвидената от закона писмена форма и съдържа  достатъчно фактически основания, които биха могли да се подведат под съответната приложима правна норма и да служат за изходна база за съдебна проверка за спазването на материалния закон. В хода на административното производство настоящата инстанция не констатира допуснато  съществено процесуално нарушение, което би могло да е повлияе на съдържанието на акта или ако не беше допуснато би могло да се стигне до различно разрешаване на поставения пред административния орган въпрос.  Проверката по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО е извършена от надлежно овластени лица, притежаващи съответната компетентност, в рамките на предоставените правомощия. Констатираните нарушения са описани в протокол, препис от който е връчен на проверяваното лечебно заведение и му е предоставена възможност да подаде възражения. Единствените процесуални нарушения, които се констатират, са свързани с неспазването на сроковете за извършване на проверката – заповедта за удължаване на срока на проверката е издадена след изтичането на първоначално определения срок и в последствие протоколът от проверката е издаден повече от десет дни след изтичане на удължения срок. Тези нарушения обаче не са от категорията на съществените (в този смисъл Решение № 7018 от 10.06.2021 г. на ВАС по адм. д. № 4162/2021 г., VI о.).  

Спорът в процеса е концентриран около материалната законосъобразност на акта. В случая не са спорни обстоятелствата, че е издаден амбулаторен лист от 22. 07. 2022 г. за осъществен вторичен амбулаторен преглед на лицето Г.Н.С., когато лицето е било хоспитализирано в гр. София, поради което е било невъзможно да бъде прегледано в гр. Силистра. Следователно документът (АЛ) отразява неверни обстоятелства. Налице е отчитане на дейност от изпълнител на извънболнична медицинска помощ, която реално не е извършена, което е установено при извършена проверка по реда на чл. 72, ал. 2 от закона. Изброените обстоятелства осъществяват хипотезата на чл. 59, ал. 11, т. 1, б. „а“ от ЗЗО, при наличие на която директорът на съответната РЗОК прекратява договорите с изпълнителите на извънболнична медицинска помощ по определен пакет частично, по отношение на лекаря, който не е извършил тази дейност. Идентична е регламентацията, предвидена в чл. 421, ал. 1, б. „а“ от НРД за МД за 2020-2022 г., а също и в чл. 67, ал. 2, т. 1 от  договор № 190242 / 11.02.2020 г., сключен между лечебното заведение и НЗОК. Следователно липсва нормативно основание и специални уговорки, които биха могли да изключат последиците, които разпоредбата на чл. 59, ал. 11, т. 1, б. „а“ от ЗЗО предписва при констатиране на нарушение от подобно естество. В този смисъл директорът на РЗОК-Силистра не е разполагал с оперативна самостоятелност да преценява видът и размера на санкцията, която да наложи, а след като това е така – липсва основание да се счете, че наложената санкция е непропорционална на извършеното нарушение.

Що се касае до становището на лекуващия лекар, че прегледът е извършен по телефона, то това не променя горните изводи. На първо място липсват доказателства, че лицето изобщо е контактувало с д-р В. Х. на датата 22. 07. 2022 г., а дори това да е така, прегледът не би могъл да приключи с издаването на стандартен амбулаторен лист, носещ саморъчния подпис на отсъстващия пациент. Единствената възможност за издаване на амбулаторен лист в отсъствието на пациента е предвидена в разпоредбата на чл. 46, ал. 3 от НРД за МД 2020-2022 г.: при хоспитализиране на ЗОЛ с хронични заболявания лекарят от лечебното заведение за извънболнична помощ може да предписва лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни без извършване на преглед; в тези случаи в амбулаторния лист в поле "анамнеза" се вписва, че предписанието се извършва за хоспитализирано лице и амбулаторният лист се подписва от представител на пациента с вписани имена и ЕГН на представителя. Тази хипотеза не е налице, тъй като амбулаторният лист не отразява подобни предписания, а отразява извършването на стандартен вторичен амбулаторен преглед на лицето – чл. 192, ал. 1, т. 2 от НРД за МД 2020-2022 г.

Не може да се счете също, че нарушението, за което  е наложена санкцията, съставлява маловажен случай. Констатираното нарушение е типично за вида си и не попада сред изчерпателно изброените хипотези по §1, т. 4.1 от ДР на НРД за МД 2020 – 2022 г.

В заключение на изложеното настоящата инстанция намира, че оплакванията на жалбоподателя са неоснователни. При извършена служебна проверка на оспорения административен акт не бяха констатирани пороци при постановяването му, съставляващи основания за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 1-5 АПК, поради което жалбата следва да се отхвърли.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Силистра

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР – СИЛИСТРА“ ЕООД с ЕИК ********* и с адрес на управление: гр. Силистра, ул. Петър Мутафчиев № 80, представлявано от д-р В.Х., против Заповед за налагане на санкции № РД – 0912 – 138 от 08.11.2022 г. на директора на Регионална здравноосигурителна каса - Силистра, с която на дружеството  е наложена санкция по чл. 421, ал. 1, предл. първо, б. „а“ от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2020-2022 г., а именно - частично прекратяване на договора сключен между „Медицински център – Силистра“ ЕООД и Националната здравноосигурителна каса по отношение на д-р В.Х. по пакет „Ортопедия и травматология“ с ЕИН **********.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

 

 

СЪДИЯ: