Решение по дело №614/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 декември 2020 г. (в сила от 2 декември 2020 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20207160700614
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 531

 

гр. П.***, 02.12.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

        Административен съд – П.***, в открито заседание на седемнадесети ноември две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                        

                                                      СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при секретаря Е.В., като разгледа докладваното от съдия Димитрова административно дело № 614 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на С.С.К. с ЕГН ********** и адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1158-001041/25.08.2020 г., издадена от С.Г.Л.***– началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, с която на основание чл.171, ал.1, т.1, б. „б“ от ЗДвП на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

Административният акт се оспорва с твърдение за незаконосъобразност поради допуснато съществено нарушение на адиминстративнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона – отменителни основания по чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК. Жалбоподателят отрича да е извършил нарушенията, за които срещу него е образувано административнонаказателно производство с АУАН № 9085/24.06.2020 г. на мл.автоконтрольор в сектор ПП при ОДМВР – П.*** и твърди, че ЗПАМ е издадена без да са събрани убедителни доказателства за това, при липса на мотиви. Моли за отмяна на процесната заповед. Прави искане за присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата С.Г.Л.***– началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, редовно призован, не се явява. Представлява се от главен юрисконсулт на ОДМВР – П.*** З. В.*** с пълномощно по делото, която изразява становище, че процесната заповед е правилна и законосъобразна, а жалбата неоснователна.

Административен съд П.***, като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, прие за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от лице с правен интерес и срещу подлежащ на обжалване административен акт, поради което същата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана.

При преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

С оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1158-001041/25.08.2020 г., издадена от С.Г.Л.***– началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, на основание чл.171, ал.1, т.1, б. „б“ от ЗДвП на жалбоподателя С.С.К. *** е наложена принудителна административна мярка временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, за това че на 24.06.2020 г., около 09:10 ч., като водач на МПС – лек автомобил „***“ с рег. № ***, собственост на А.Б. А.с ЕГН **********, след като бил спрян за проверка от контролни органи на сектор ПП при ОДМВР – П.*** в гр. П.***, ул. Юрий Гагарин, до сграда № 36а, при казино „***“в гр. П.***: 1. отказва проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и не изпълнил предписание за изследване с доказателствен анализатор и за медицинско изследване и вземане на биологични проби за употреба на алкохол в кръвта – нарушение по чл.174, ал.3, пр.1 от ЗДвП, и 2. отказва да му бъде извършена проверка с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози и не изпълнил предписание за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози – нарушение по чл.174, ал.3, пр.2 от ЗДвП. За извършените деяния срещу К. било образувано административнонаказателно производство със съставянето на АУАН № 9085/24.06.2020 г. В обстоятелствената част на последния е отразена фактическа обстановка, идентична с тази, описана в оспорената заповед.

По делото, освен процесната заповед за прилагане на принудителна административна мярка и разписката за връчването й на жалбоподателя, са приети: Талон за изследване № 0016621/24.06.2020 г., Талон за изследване № 0016622/24.06.2020 г., 2 броя протоколи за медицинско изследване и вземане на биологични проби за употреба на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози от 24.06.2020 г., Заповед № 313з-1464/08.07.2017 г. на директора на ОДМВР - П.*** за определяне на длъжностните лица, които да осъществяват контрол по ЗДвП и да прилагат принудителните административни мерки по чл.171 от ЗДвП, съобразно тяхната компетентност на обслужваната територия на ОДМВР – П.***, Заповед № 8121з-48/16.01.2015 г. за определяне на служби по контрол по ЗДвП, издадена от Веселин Вучков – зам.министър на МВР, Справка-картон на водача С.С.К..***, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за основателна по следните съображения:

Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.171, т.1, 2, 2а, 4, т.5, б.“а”, т.6 и 7 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.  По делото са представени и приети като доказателства Заповед № 8121з-48/16.01.2015 г. за определяне на служби по контрол по ЗДвП, издадена от Веселин Вучков – зам.министър на МВР, който е бил оправомощен да изпълнява функциите на министър на МВР със Заповед за заместване № 8121з-17/08.01.2015 г. /видно от поставения печат/, както и Заповед № 313з-1464/08.07.2017 г. на директора на ОДМВР - П.*** за определяне на длъжностните лица, които да осъществяват контрол по ЗДвП и да прилагат принудителните административни мерки по чл.171 от ЗДвП, съобразно тяхната компетентност на обслужваната територия на ОДМВР – П.***. Сред тези лица е началникът на сектор „Пътна полиция при ОДМВР – П.***, каквато длъжност заема и издателя на процесната заповед Слави Георгиев Лазов. Последният се явява материално и териториално компетентен административен орган.

Оспорената заповед е постановена в писмена форма и съдържа всички законовоизискуеми реквизити. Посочени са релевантните факти и обстоятелства за обосноваване на възприетото от административния орган наличие на материалноправната предпоставка за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а от ЗДвП /ред. Изм. - ДВ, бр. 54 от 2017 г./.

Относно съответствието на процесната заповед с материалния закон, съдът намира следното:

Съгласно чл.171, ал.1, б. „б“ от ЗДвП /Изм. - ДВ, бр. 101 от 2015 г., в сила от 22.12.2015 г.- редакция към момента на нарушението/ за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: 1. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач: б) който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско изследване или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или е под въздействието на друго упойващо вещество, както и при отказ да бъде проверен с техническо средство или да даде кръв за медицинско изследване - до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 6 месеца; при наличие на медицинско изследване от кръвна проба по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.

При тази законова регламентация, необходимата материалноправна предпоставка за прилагане на мярката е отказът на водача на МПС да бъде проверен за употреба на алкохол и/или друго упойващо вещество с техническо средство или да даде кръв за медицинско изследване, както и при отказ да бъде проверен с техническо средство или да даде кръв за медицинско изследване. Т.е. достатъчно е водачът на МПС да откаже една от двете проверки: с техническо средство или чрез даване на  кръвна проба. Нарушението на водача следва да е констатирано със съставен АУАН от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл.189, ал.2 от ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното. В случая, от приложения АУАН № 9085/24.06.2020 г., издаден от Златко Асенов - мл.автоконтрольор в сектор ПП при ОДМВР – П.***, се установява, че жалбоподателят е отказал да му бъде извършена проверка с техническо средство за употреба на алкохол в кръвта и за установяване употреба на наркотични вещества и техни аналози. Издадени са му талони за медицински изследвания, в който е направено изрично отбелязване, че лицето е отказало проби.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че в случая материалноправните предпоставки за издаване на процесната ПАМ са били налице.

Относно съответствието на заповедта с целта на закона съдът намира следното:

Съгласно чл.171, ал.1, т.1, б. „б“ от ЗДвП, в приложимата редакция, времевия период, за който се налага временното отнемане на СУМПС е до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца. В тежест на административния орган е да установи всички фактически основания, породили необходимостта от налагане на ПАМ и нейната продължителност. Принудителната административна мярка за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща преследваната от закона цел. Преценката за съответствие на ПАМ с целта на закона следва да се извършва в съответствие с характера й във всяка една от хипотезите на чл.171 от ЗДвП. Заповедта за налагане на ПАМ е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК и като такъв следва да отговаря на изискванията визирани в АПК. Съгласно разпоредбата на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, в акта следва да бъдат посочени фактическите и правните основания за издаването му. Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП мярката се налага с мотивирана заповед от органа или от оправомощено от него лице. При упражняване на правомощията по налагане на ПАМ, административният орган действа в условията на обвързана компетентност, но при определяне на срока на мярката действа при условията на оперативна самостоятелност. В тази връзка той следва да изложи мотиви относно срока за който се прилага принудителната административна мярка, което в настоящия случай не е сторено. Това е довело до нарушаване на изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Органът е бил длъжен да определи продължителността на прилагане на мярката и да обоснове решението си, за да може съдът, на свой ред, да прецени дали това правомощие е упражнено в съответствие с целите на закона, което е едно от основанията по чл.146 от АПК за оспорване на индивидуалните административни актове. Съдът не следва да гадае или тълкува съображенията на административния орган - те следва да бъдат изложени в мотивите, а съдът, анализирайки ги, да прецени дали съответстват и обосновават разпореденото в административния акт. Като не е направил това, административният орган не е обосновал упражняването на предоставеното му правомощие в съответствие с целта на закона. Изискването за мотивиране на административните актове обезпечава правилно упражняване на съдебния контрол за законосъобразност и осигурява възможност на страните за защита. Така установената липса на мотиви в тази насока представлява съществено нарушение и предпоставя отмяната на обжалвания административен акт като незаконосъобразен.

На следващо място съобразно разпоредбата на чл.22 от Закона за административните нарушения и наказания, ПАМ се налагат с цел предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях. В конкретния случай не е ясно по какъв начин чрез налагане на ПАМ ще се предотврати и преустанови извършването на друго нарушение или на вредните последици от извършеното. /В този смисъл е и постоянната практика на Върховния административен съд: Решение № 15796 от 20.12.2017 г. на ВАС по адм.д.№ 10768/2017 г., VII о.; Решение № 910 от 23.01.2018 г. на ВАС по адм.д.№ 9379/2017 г., VII о./.

С оглед изхода на делото на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски, които са в размер на 310,00 лв. /триста и десет лева/.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд – П.***

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1158-001041/25.08.2020 г., издадена от С.Г.Л.***– началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, с която на основание чл.171, ал.1, т.1, б. „б“ от ЗДвП, на С.С.К. с ЕГН ********** и адрес: ***, е наложена принудителна административна мярка временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

ОСЪЖДА ОДМВР – П.*** да заплати на С.С.К. с ЕГН ********** и адрес: ***, направените по делото разноски в размер на 310,00 лв. /триста и десет лева/.

РЕШЕНИЕТО, на основание чл.172, ал.5 от ЗДвП, не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                        СЪДИЯ:/П/