Решение по дело №1334/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 185
Дата: 9 март 2022 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20217150701334
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№185/09.03.2022 г.

 

Гр. Пазарджик

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, XI състав, в открито съдебно заседание на девети февруари  две хиляди и двадесета и втора година в състав:                               

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Мариана Шотева

                                                          ЧЛЕНОВЕ:          1. Десислава Кривиралчева

                                                                             2. Светомир Бабаков

 

при секретар Антоанета Метанова и с участието на прокурор Стефан Янев,

като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ   КАНД  № 1334 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по касационна жалба на Агенция за държавна финансова инспекция, гр. София, ул. „Леге“ №2, срещу Решение №7 от 21.09.2021г., постановено по АНД №121 по описа на Районен съд Пещера за 2021г., с което е отменено Наказателно постановление №11-01-519 2020 от 11.03.2021г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, гр. София, с което на З.В.В., ЕГН **********,***, на основание чл. 254, във вр. с чл. 112, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки е наложена глоба в размер на 1044,29 лева. С писмени бележки с вх.№612/ 20.01.2022г. от Е. К., процесуален представител на директора на АДФИ, се поддържа подадената касационна жалба, като се моли, решението на районния съд да бъде отменено и да се потвърди наказателното постановление. Жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява.

Ответната страна – З.В.В., редовно призован, не се явява, за него се явява адв. Б., редовно упълномощен. Моли се, касационната жалба да бъде отхвърлена, като неоснователна. В  писмени бележки, се излагат аргументи за потвърждаване на решението на РС Пазарджик, като правилно и законосъобразно. Претендира присъждане на направените разноски.

Прокурорът сочи в становището си, че следва да се потвърди решението на РС Пазарджик като законосъобразно и правилно.

Пазарджишки административен съд, като прецени събраните доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, допустима е, разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Районен съд Пещера е посочил в решението си следната фактическа обстановка:

„Водоснабдяване, канализация и строителство" /„ВКС"/ е еднолично дружество с ограничена отговорност /ЕООД/, юридическо лице и търговец по Търговския закон. Предметът на дейност на „ВКС" ЕООД, гр. Пещера е експлоатация, поддръжка, строителство, инвестиционна дейност, водопроводни, канализационни и строителни услуги.

Управителят на „ВКС" ЕООД, гр.Пещера е секторен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4 от ЗОП.

 „ВКС" ЕООД, гр. Пещера се управлява и представлява от:    - З.В.В. - ВрИД управител за периода от 04.05.2016 г. до 13.11.2017 г. и управител за периода от 13.11.2017 г. до 22.07.2019 г.;          - С. И.И. - ВрИД управител за периода от 22.07.2019 г. до 20.01.2020 г.;                                                                                                          - С.В. С. - ВрИД управител от 20.01.2020 г. до момента.

       В отговор на изискано с писмо вх. № 263/10.07.2020 г. писмено сведение и прилагане на относимите към отговора документи, ВрИД

управителят на дружеството С.С. уведомява финансовия инспектор, че с влизането в сила на новия ЗОП /обн. ДВ, бр. 13/2016 г., в сила от 15.04.2016 г./ съответните управители на „ВКС" ЕООД, гр. Пещера, в качеството им на представляващи дружеството, не са определяли /упълномощавали/ друго длъжностно лице, което да организира и възлага обществените поръчки по смисъла на чл. 7, ал. 1 от ЗОП.

         По време на проверката било  установено, че със заповед №21/13.11.2017 г. на управителя на „ВКС" ЕООД, гр. Пещера инж. З.В. е открито възлагане на обществена поръчка за услуга с предмет: „Комплексно обслужване на разходите за социално-битови и културни потребности на служителите на „ВКС" ЕООД, гр. Пещера", с прогнозна стойност 60 000 лв. без ДДС, като е определен ред за възлагане чрез събиране на оферти с обява по чл. 20, ал. 3 от ЗОП /приложима редакция ДВ, бр. 85 от 24.10.2017 година./

Обектът на обществената поръчка е услуга съгласно чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП.

         След изпращането на протоколите на комисията за разглеждане, оценка на офертите и класиране на единствения участник в обществената поръчка „Български пощи" ЕАД, гр. София, с писмо изх. № 330/01.12.2017 г. възложителят е отправил покана до дружеството за сключване договор, като е посочил, че при подписването му следва да бъдат представени свидетелства за съдимост на членовете на Съвета на директорите на изпълнителя; удостоверение за наличие или липса на задължения на изпълнителя към държавата; удостоверение за наличие или липса на задължения на изпълнителя към общината и декларация по чл. 101, ал. 11 от ЗОП.

На 14.12.2017 г. между „ВКС" ЕООД, гр. Пещера, представлявано от управителя З.В. и „Български пощи" ЕАД, гр. София, представлявано от Д.Д., чрез Л.З.-А. в качеството й на пълномощник, е сключен договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Отпечатване и доставка на ваучери за храна и ваучери за социални придобивки" с прогнозна стойност 60 000 лв. без ДДС, включваща номиналната стойност на заявените ваучери за храна и ваучери за социални придобивки и разходите за отпечатването и доставката им.

В договора не била посочена стойност с ДДС, като съгласно действащото законодателство ДДС се начислявало само върху комисионната, която операторът получава за отпечатването и доставката, но не и върху номиналната стойност на ваучерите.Тъй като в договора не бил разграничен размера на отделните разходи, не можело да се определи стойността му с ДДС. При проверката се установило, че стойността на извършените разходи по договора възлиза на 52 199.60 лв. без ДДС /52 214.51 лв. с ДДС/.

За „ВКС" ЕООД, гр. Пещера договорът е подписан от инж. З.В. - управител.

При извършената проверка на досието на обществената поръчка е установено, че при подписването на договор от 14.12.2017 г. за отпечатване и доставка на ваучери за храна и ваучери за социални придобивки, определеният изпълнител „Български пощи" ЕАД, гр. София е представил следните документи: Свидетелство за съдимост от 20.09.2017 г. на Д.Д. - главен изпълнителен директор; Свидетелство за съдимост от 04.09.2017 г. на Н. Ш. - председател на СД; Свидетелство за съдимост от 18.07.2017 г. на Е. Ф. - член на СД; Удостоверение от НАП за липса на задължения към държавата с изх. № 290201700355178/22.11.2017 г.; Удостоверение от Столична община с изх. №**********/22.11.2017 г. за липса на задължения за местни данъци и такси и Декларация по чл. 101, ал. 9 и ал. 11 от ЗОП, като не е представил удостоверение от Община Пещера - общината по седалището на възложителя /„ВКС" ЕООД, гр. Пещера/ за удостоверяване липсата на обстоятелствата по чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП за отстраняване от процедурата, а именно, че определеният изпълнител няма задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчноосигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях към общината по седалището на възложителя. Наред с това е установено, че в досието на обществената поръчка не се съдържат документи, удостоверяващи извършена служебна проверка от възложителя относно липсата на задължения по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях на определения изпълнител към община Пещера; не се съдържат доказателства, че такова удостоверение е служебно известно на възложителя, а така също не е било предоставено при подаване на офертата за участие в обществената поръчка от „Български пощи" ЕАД, гр. София. Тези констатации били отразени в съставения Констативен протокол.

С непредставянето на удостоверение от общината по седалището на възложителя, не е доказана липсата на обстоятелствата по чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП, във връзка с чл. 58, ал. 1, т. 2 от ЗОП.

         На ответника по касационната жалба е съставен от М. К. държавен финансов инспектор в отдел четвърти дирекция „Инспекционна дейност“ при АДФИ, АУАН №11-01-519 от 14.09.2020г. за това, че на 14.12.2017 г. в гр.Пещера, област Пазарджик,

При така установеното било прието, че инж. З.В., в качеството си на управител на „ВКС" ЕООД, гр. Пещера и секторен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/, е сключил договор за обществена поръчка от 14.12.2017 г. с предмет: „Отпечатване и доставка на ваучери за храна и ваучери за социални придобивки" с участника, определен за изпълнител „Български пощи" ЕАД, гр. София, който при подписването на договора не е изпълнил задължението си по чл. 67, ал. 6 от ЗОП да предостави актуални документи, удостоверяващи липсата на основанията за отстраняване от процедурата, а именно: удостоверение от общината по седалището на възложителя /Община Пещера/ за удостоверяване липсата на обстоятелството по чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП /че дружеството няма задължения за местни данъци и такси или други общински вземания към общината по седалището на възложителя/ и така е нарушил разпоредбата на чл. 112, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки /Обн., ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г., приложима редакция ДВ, бр. 85 от 24.10.2017 година/.

Нарушението е извършено за първи път.Актът е връчен на жалбоподателя и е подписан от него без възражения. Депозирани са такива в тридневен срок. Въз основа на посочения по-горе АУАН е издадено обжалваното НП №11- 01-519 2020/11.03.2020г. на Директора на АДФИ , с което на ответника е наложена глоба в размер на 1044,29 лева за нарушение на чл.112 ал.1 т. 2 от ЗОП.

           В мотивите на решението съдът е приел, че санкционираното лице, в качеството си на управител на „ВКС" ЕООД, гр. Пещера и секторен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/, е сключил договор за обществена поръчка от 14.12.2017 г. с предмет: „Отпечатване и доставка на ваучери за храна и ваучери за социални придобивки" с участника, определен за изпълнител „Български пощи" ЕАД, гр. София, който при подписването н договора не е изпълнил задължението си по чл. 67, ал. 6 от ЗОП да предостави актуални документи, удостоверяващи липсата на основанията за отстраняване от процедурата, а именно: удостоверение от общината по седалището на възложителя /Община Пещера/ за удостоверяване липсата на обстоятелството по чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП /че дружеството няма задължения за местни данъци и такси или други общински вземания към общината по седалището на възложителя/, с което е нарушил чл.112, ал. 1, т.2 от ЗОП.

         Изложената фактология от първоинстанционния съд напълно се споделя от настоящия съдебен състав, доколкото отговаря на събраните в хода на делото доказателства. Следва да се посочи изрично, че в конкретния случай, че решаващият съд е приел, че наказващият орган не е обсъдил направените възражения срещу АУАН  в детайли. Отбелязва, че съдебната практика нееднократно е имала повод да се произнесе по този тип възражение, като произнасянията  винаги са били в насока, че щом АНО е пристъпил към съставяне на НП, имплицитно е приел възражения за неоснователни.

         Наред с това въззивната инстанция е установила, че санкционираното лице е било в платен годишен отпуск към датата на подписване на договора за обществена поръчка към 14.12.2017г., като видно и от писмо изх. № 247/16.07.2020г. на Вр.Управител на ВКС ЕООД Пещера друго длъжностно лице не е било упълномощавано. От представената справка от ВКС ЕООД е видно, че заместник в този период е била главната счетоводителка, но съгласно вътрешните правила  на ВКС ЕООД  чл. 16 ал.1 т.4 - управителят на ВКС ЕООД упълномощава със заповед длъжностно лице , което да го замества. Освен това с вътрешните правила е предвидена система на двоен подпис на управителя на дружеството и на главния счетоводител. Тоест процесния договор е подписан от главния счетоводител, но за възложителя липсва надлежно упълномощаване.

На следващо място, съдът е приел, че съгласно разпоредбата на чл. 254 ЗОП, възложител, който сключи договор за обществена поръчка в нарушение на чл. 112,ал.1,т. 2и т.4 от ЗОП се наказва с глоба в размер 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 5 000 лв. Процесният договор е сключен с прогнозна стойност от 60 000 лева без ДДС. АНО е приел, че договорът бил на стойност от 52 199,60 без ДДС/ с ДДС 52 214,51 лв./. В случая глобата е определена именно по тази последна сума, което е неправилно. Нормата на чл. 254 от ЗОП е предвидено, че санкцията се определя от стойността на сключения договор, а не от действително направените разходи, още повече, че АНО е приел че следва да се определи по разходите за отпечатване, тъй като „ не бил разграничен размера на отделните разходи, не може да се определи стойността му с ДДС“, то приели че следва да се приеме, че стойността е именно 52 21451 лв. по представена справка от „ВКС“ ЕООД гр. Пещера. Последното представлява основание за незаконосъобразност на НП, тъй като начина на определяне на санкцията противоречи на материалния закон. В аспекта на изложеното водещо до неговата отмяна.

           Настоящият съдебен състав счита, че в конкретния случай правилно е преценено от съда, че случаят е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Действително констатираното нарушение е формално такова и с оглед на това не е необходимо да са настъпили общественоопасни последици, за да се приеме за осъществено същото. Това обаче не означава, че не следва да се извърши преценка дали конкретното нарушение не се явява с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с аналогични случаи на такива нарушения. Според настоящия съдебен състав именно такъв е настоящият случай по следните съображения: На първо място следва да се отчете, че макар да не са били представени изискуемите документи към инкриминираната дата, то същите са били налични, което се доказва и в настоящото производство с приобщаването им. В този смисъл не може да се приеме, че към момента на сключване на договора определеният изпълнител обективно не е отговарял на законовите изисквания и на поставените условия в обявлението за обществена поръчка. От друга страна към момента на съставяне на АУАН и издаване на НП е била влязла в сила законодателна промяна на чл. 67, ал. 8 от ЗОП, според която възложителят няма право да изисква документи, до които има достъп по служебен път или чрез публичен регистър, или могат да бъдат осигурени чрез пряк и безплатен достъп до националните бази данни на държавите членки. Тази разпоредба не е имало как да бъде съобразявана към момента на сключване на договора, но не е без значение при преценката относно маловажността на случая с оглед и на приетите писмени доказателства, от които безспорно се установява, че към момента на сключване на договора тези документи са били налични, а освен това попадат и в приложното поле на сочената разпоредба след влизането и в сила. Следва да се отчете и обстоятелството, че в процедурата по ЗОП е подадена само една оферта и че проведената процедура касае закупуване на ваучери за храна, с което се защитава друг значим обществен интерес – социални разходи за персонала в предприятието. Това ще рече, че права и законно установени интереси на трети лица не са застрашени и не са накърнени. Липсват каквито и да е други данни да е застрашен в каквато и да е степен или да е фактически накърнен интерес на общината или някакъв друг конкретен обществен интерес. Конкретното нарушение е извършено за първи път, което наред със сочените обстоятелства по-горе дават основание на настоящия съдебен състава да приеме, че случаят е с по-ниска обществена опасност от обичайните такива на нарушения от същия вид. Ето защо като  е достигнал до подобен извод Районен съд гр. Пазарджик е постановил един правилен съдебен акт, който следва да бъде потвърден.

         За маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, следва да се приеме това деяние, което, с оглед липсата на вредни последици или незначителността му, и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид (аргумент от чл. 93 т. 9 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН ).

          Настоящият случай е именно такъв, като, макар и формално да е осъществен съставът на административно нарушение, с оглед посочените по-горе факти и обстоятелства, деянието разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид.

                   При това положение, като е отменил наказателното постановление първоинстанционният съд е постановил един правилен и законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде потвърден.

Предвид изхода на делото, основателно се явява искането на ответника за присъждане на направените  деловодни разноски в размер на 300 /триста/ лева.

Водим от горното, Административен съд - Пазарджик, XI състав,

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 7 от 21.09.2021 г., постановено по АНД № 121/2021 г., Пещерски районен съд.

ОСЪЖДА Агенция за държавна финансова инспекция да заплати на З.В.В.,  ЕГН **********,***,  направените деловодни разноски  в размер на 300 лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/

 ЧЛЕНОВЕ:   

        1. /П/

                                                                2. /П/