Решение по дело №2720/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2017
Дата: 14 ноември 2023 г. (в сила от 1 декември 2023 г.)
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20237180702720
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 2017

град Пловдив, 14 .11.2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 Административен съд - Пловдив -ХХVIII състав, в публично заседание на седми ноември две хиляди двадесет и трета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

При секретар Р. А.и прокурор Георги Гешев

Като разгледа докладваното от председателя административно дело 2720/2023 година по описа на съда, установи следното:

Производство по Глава Х от АПК, вр. чл. 459 от Изборния кодекс.

Образувано е по жалбата на Политическа партия "Възраждане" ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. София, бул. "Христо Ботев" № 111, вписана в регистъра към СГС с решение по ф. д. № 720/ 2014 г., подадена чрез пълномощника С.Н.Т.,*** против Решение приложение 90-МИ от 30.10.2023 г. на ОИК 1641Стамболийски, с което се определят резултатите от изборите за общински съветници, проведени на 29.10.2023 г. в община Стамболийски и техния поименен списък.

 Жалбоподателят оспорва решението в частта, касаеща разпределението на допълнителните и незаети мандати за общински съветници, определен по метода Хеър-Ниимайер, като счита, че следва да му бъде определен допълнително още един мандат за общински съветник като партията с най- голям остатък. Позовава се на собствени изчисления за приложение на метода на разпределение на действителните подадени гласове за общински съветници.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява и не изразява допълнително становище за отмяна на оспорения административен акт. Не претендира разноски.

 Ответникът – Общинска избирателна комисия Стамболийски, редовно призован, се представлява от председателя Р., който изразяват становище за неоснователност на жалбата и ангажира писмени доказателства. По същество на спора счита, че изчисленията, посочени от жалбоподателят в подадената до съда жалба касаят незаконосъобразно включване на действителните гласове с отметката „не подкрепям никого“, което счита, че не отговаря на приетата от ЦИК методика за разпределение на мандатите според броя само на действително подадените гласове по партии. Позовава се на обстоятелството, че разпределението на остатъчните мандати по метода Хеър-Ниимайер е извършено чрез съответната компютърна технология от избраният изпълнител за нея „Информационно обслужване“АД. Счита, че липсват доказателства за съществени нарушения на административното производство, обосноваващи посочените в жалбата допуснати нарушения в изборния процес, които да водят до резултат, различен от обявения с оспореното Решение на ОИК-Стамболийски.

Заинтересованите страни: А.С.Б., В.А.Л., В.М.П., Г.Р.М., Ж.Р.И., Мариян Ц.Б., Н.И.К., С.Д.Б., Т.С.Н., всичките избрани от ПП"ГЕРБ", редовно призовани не се явяват и не се представляват, не изразяват становище по делото.

Заинтересованите страни: А.А.Н., А.М.К., В.Л.П., Л.А.М., М.А.К., Н.И.И., П.Г.Н., С.Й.Д., всичките избрани за общински съветници от МК „Алтернативата на гражданите“, редовно призовани не се явяват и не се представляват, не изразяват становище по делото.

Заинтересованите страни: И.Г.А., К.П.С., К.Т.А., избрани от Коалиция "Продължаваме промяната-Демократична България“", редовно призовани, не се явяват и не се представляват, не изразяват становище по делото.

Заинтересованата страна – Местна коалиция „Алтернативата на гражданите“, редовно призована, не се представлява и не взима становище по основателността на жалбата и по законосъобразността на атакувания административен акт.

 Заинтересованата страна – ПП"ГЕРБ", редовно призована, не се представлява и не взима становище по основателността на жалбата и по законосъобразността на атакувания административен акт.

 Заинтересованата страна – Коалиция „Продължаваме промяната- Демократична България“, редовно призована, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

 Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, констатира следното:

Жалбата е подадена в срок, налице е правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна при следните съображения:

С обжалваното решение приложение № 90-МИ от 30.10.2023 г. ОИК – Стамболийски е обявила резултатите от проведените на 29.10.2023г. местни избори за общински съветници, като на първо място е посочила общинската избирателна квота от 301 гласа и е посочила 21 броя на мандатите за общински съветници, като е разпределила броя на мандатите по кандидатски листи на партиите и коалициите, получили действителни гласове, не по-малко от общинската избирателна квота и е обявила имената на избраните общински съветници. Решението е подписано от всички членове на ОИК, без да са отразени спорове, възражения и особени мнения от членовете на комисията.

Решението е взето въз основа на данните, които са отразени от ОИК в Протокол 17/30.10.2023г., в който са отразени данните за избиране на общински съветници след обобщаване на данните от всичките ИС. Протоколът е попълнен без подправки и зачертавания, без вписани особени мнения или възражения, свързано с обобщаване на данните от протоколите на СИК. Към него е приложен протокол на „Информационно обслужване“ АД от 30.10.2023г за разпределение на мандатите на общинските съветници по метода на най-големия остатък, като е посочено, че той е изчислен по квота на Хеър-Ниимайер, като е посочена сума на действителните гласове, участващи в разпределението от 6147. По формулата на квотата на Хеър-Ниимайер разпределението е по формулата общият брой на гласовете да се дели на броя на мандатите, с което се цели при разпределянето на мандатите сумата от получените предварителни мандати да не надхвърли броя на мандатите за разпределяне. В резултат на изчислението по формулата за квота на Хеър на действително получените гласове за всяка политическа партия на броя на мандатите се е стигнало до определяне на 7 броя мандати за МК „Алтернативата на гражданите“, 8 броя мандати за ПП „ГЕРБ“, 2 броя мандати на Коалиция „Продължаваме промяната-Демократична България“ и един брой мандати на ПП „Възраждане“. Останали са неразпределени три броя мандати. Затова е приложена формулата на най- големия остатък, като са посочени остатъците по мандати: остатък 0.91557 са за МК „Алтернативата на гражданите“, които получават един от неразпределените мандати, 0.82089 са за ПП „ГЕРБ“, които получават един от неразпределените мандати, 0.64763 са за Коалиция „Продължаваме промяната-Демократична България“ които получават един неразпределен мандат и остатък 0.61591 са за ПП „Възраждане“, които не получават неразпределен мандат. Именно това разпределение оспорва жалбоподателят, като счита, че той има най- голям остатък и следва да получи един допълнителен мандат от останалите като неразпределени мандати.

В случаят липсва нарушение на изборният процес при изчисляване на действителните изборни гласове, получени за всяка участвала в местните избори за Община Стамболийски политическа партия и тяхното преразпределение по мандати за общински съветници в Община Стамболийски. Съобразно изискванията на чл. 453, ал.1 от ИК определянето на резултатите от гласуването за общински съветници се извършва по методика съгласно приложение № 5, а ал.2 на същият член сочи, че резултатите от гласуването за общински съветници в изборите по пропорционалната система се определят по метода на Хеър-Ниимайер. Съобразно него сумата на действителните гласове е разделена на броя на мандатите, при което не се получава цяло число, затова общинската избирателна квота е най- близкото по- голямо цяло число. Съгласно изискванията на чл.453 ал.3 от ИК, право на участие при разпределяне на мандатите са имали партиите и коалициите, получили гласове не по-малко от общинската избирателна квота от 301 гласа, като броят на мандатите, които са се разпределили между партиите и коалициите, е равен на броя на членовете на общинския съвет, и не е имало независими кандидати. Право да участват в разпределението на 21 мандата имат ПП ГЕРБ, МК Алтернативата на гражданите, Коалиция Продължаваме промяната-Демократична България и ПП Възраждане, чиито действителни гласове са повече от общинската избирателна квота. Сумата на действителните гласове на посочените партии и коалиции е равна на 6147. Квотата на Хеър е 6147/21= 292.714285714286. Така действителните гласове на всяка партия и коалиция, която участва в разпределението на мандатите, са били разделени на квотата на Хеър, при което участниците в разпределението на мандатите получават толкова мандати, колкото е цялата част на така полученото частно. Получените остатъци формират общо 3 неразпределени мандата. Първият неразпределен мандат е получила партия с най- голям остатък – Местна Коалиция „Алтернативата на гражданите“, вторият неразпределен мандат е получила ПП ГЕРБ, която е имала следващият най- голям остатък и третия /последен/ неразпределен мандат е получила Коалиция Продължаваме промяната –Демократична България, която има следващият най- голям остатък, при което с неговото разпределение се е стигнало и до окончателното разпределение на мандатите. Ето защо в настоящият случай не е налице такова нарушение на разпоредбите на ИК при провеждането на първи тур от "Местни избори 2023 г. ", което да е повлияло на крайния резултат при избора за общински съветници на община Стамболийски. Използвана е правилната методология за изчисляване на изборните резултати по пропорционалната система, посочена в разпоредбата на чл.453 ал.2 от ИК, която отговаря и на Решение №2437-МИ от 15.09.2023г на ЦИК-София и приложението към него. Липсват съществени, особено тежки нарушения на изборния процес, относими към основополагащите демократични конституционни принципи на избирателното право при разпределяне на мандатите на общински съветници в Община Стамболийски.

Поради това съдът приема, че Решение приложение №90-МИ/ 30.10.2023 г. на ОИК Стамболийски, с което е обявени за избрани кандидатите за общински съветници на Община Стамболийски, издигнати от политически партии, коалиции и движения, получили 6 147 действителни гласове за законосъобразно, като издадено от компетентен орган, действал в кръга на неговите правомощия. Решението е прието при необходимия кворум за заседанието и при необходимото мнозинство за приемането му при проведеното гласуване. Протоколът и решението са подписани от членовете на ОИК без особени мнения по смисъла на чл. 452, ал. 2 от ИК. Видно от събраните по делото доказателства, ОИК - Стамболийски при избора на общински съветници на Община Стамболийски е изпълнила задълженията си във връзка с чл. 445, ал. 1, чл. 449, ал. 1, т. 1 от ИК, чл. 452, ал. 2 и чл. 453 от ИК. Този извод изцяло се потвърждава, от съдържанието на протокола на комисията с неговите приложения на „Информационно обслужване“ АД, който отговаря на законовите изисквания. Липсват и спорове между членовете във връзка с процеса на разпределяне на мандатите за общински съветници. По делото не се доказа наличието на нарушения на изборния процес, които да се отразяват на крайния резултат от избора. По делото не се установи и резултат, който да е различен от отразения в протокола поради техническа грешка или грешка в пресмятането. Изложените в жалбата доводи, които целят проверка на процедурата по разпределение на мандатите са неоснователни и недоказани. Следва да се има предвид, че се касае за специална процедура, регламентирана в ИК, която в настоящият случай е законосъобразна. На основание гореизложено съдът намира, че оспореното Решение приложение90-МИ от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия- Стамболийски за избиране на общински съветници на Община Стамболийски като законосъобразно следва да бъде потвърдено, а жалбата отхвърлена като неоснователна.

 При изхода на оспорването, с оглед липса на своевременни искания от страните за присъждане на разноски, съдът не дължи произнасяне по тях.

Поради изложеното и на основание чл. 459, ал. 8 от ИК, Съдът

Р Е Ш И:

ПОТВЪРЖДАВА Решение приложение 90-МИ/30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Стамболийски за обявяване на избраните общински съветници на Община Стамболийски и техния поименен списък.

 Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Р България в 7-дневен срок от обявяването му.

АДМ. СЪДИЯ: