Решение по дело №2074/2018 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 532
Дата: 12 юли 2019 г. (в сила от 28 април 2021 г.)
Съдия: Ивайло Асенов Йорданов
Дело: 20184520202074
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

град Русе, 12.07.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             РАЙОНЕН СЪД - РУСЕ, ДЕВЕТИ наказателен състав, в публично заседание, проведено на двадесет и втори май две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВАЙЛО ЙОРДАНОВ

 

при секретаря РАДОСТИНА СТАНЧЕВА и прокурора …....……………, като разгледа докладваното от съдия Йорданов АНД 2074 по описа на съда за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на Лео Газ“ ЕООД, депозирана против наказателно постановление № Р-3-ДНСК-97/11.10.2018г. на Зам. Началник ДНСК, с което на дружеството жалбоподател, на основание чл. 237, ал. 1, т. 4 ЗУТ е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева, за нарушение по чл. 178, ал. 1 ЗУТ.

С жалбата се релевират твърдения, че наказателното постановление е незаконосъобразно, тъй като не е осъществен състава на нарушението, за което е била ангажирана отговорността на дружеството. В подкрепа на тези твърдения се развиват съображения, че не органите по ЗУТ са компетентни да въведат в експлоатация обект, изпълняващ пълнене на газ в бутилки и подвижни резервоари, а такива са органите на ДАМТН и самата станция не представлява строеж по смисъла на ЗУТ. Моли се да бъде постановено решение, с което да бъде отменена оспореното наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно.

В съдебно заседание дружеството жалбоподателя, чрез пълномощниците си, поддържа депозираната жалба по изложените в същата и доразвити в съдебно заседание фактически и правни доводи, че в случая не се касае за строеж по смисъла на ЗУТ. В тази връзка се развиват съображения, че съгласно заключението на назначената и изготвена комплексна съдебно техническа експертиза, на процесния терен са разположени пет навеса и инсталации за пълнене на газове и съхранение на някои от тях, които не са прикрепени неподвижно към бетонната площадка и не представляват строеж, а са закрепени по начин, който позволява да се демонтират и преместят и за този тип съоръжения контролен орган се явява Община Русе, а не ДНСК или РДНСК – Русе. Излагат се доводи, че инсталациите са пуснати в експлоатация с актове за първоначален технически преглед и са въведени в експлоатация от ДАМТН. Развиват се съображения, във връзка с тезата, че в случая не се касае за строеж по смисъла на ЗУТ. Излагат се доводи, че състава на чл. 237, ал. 1, т. 4 ЗУТ предвижда санкциониране на еднолични търговци и юридически лица, които ползват строежи от първа до трета категория без това ползване да е разрешено по установения от закона ред, а в случая инсталацията е въведена в експлоатация от ДАМТН. На последно място се излагат доводи, че в АУАН е визирано само едно обвинение – по чл. 178, ал. 1 ЗУТ, а в НП са определени две нарушения – по чл. 178, ал. 1 и чл. 237, ал. 1, т. 4 ЗУТ, като по този начин административнонаказващият орган се е произнесъл по обвинение, което не е било предявено с АУАН, а именно такова по чл. 237, ал. 1, т. 4 ЗУТ.

Административнонаказващият орган, чрез пълномощника си моли да бъде отхвърлена жалбата като неоснователна и да бъде потвърдено наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Във връзка с това се инвокират доводи, за неоснователност, на възражението, че не е бил извършен строеж по смисъла на т. 38, § 5 от ДР на ЗУТ, тъй като строежът следва да се разглежда в своята технологична цялост, а не на съставните му компоненти и всеки един елемент от пълначната станция има функцията на строеж и служи, за да обслужва строежа, като в настоящия случай е налице строеж, който е монтиран в своята технологична цялост, за да може да изпълнява предназначението си и същият е изпълнен без изискващите се по ЗУТ строителни книжа – одобрен инвестиционен проект и издадено разрешение за строеж и в нарушение на императивните разпоредби на чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 ЗУТ, поради и което се явява незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 ЗУТ и като такъв подлежи на премахване. Излагат се доводи във връзка с констатациите в АУАН и НП, че се касае за строеж именно първа категория, както и се развиват съображения, за неприложимост към обекта на разпоредбата на чл. 56, ал. 1 ЗУТ.

Районна прокуратура - Русе, редовно призована, не изпраща представител.

Жалбата изхожда от процесуално легитимирана страна в процеса, по отношение на която е ангажирана административнонаказателна отговорност. Депозирана е в преклузивния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, касае подлежащо на обжалване наказателно постановление, поради и което се явява процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество досежно нейната основателност.

 

СЪДЪТ‚ след като обсъди ангажираните от страните фактически и правни доводи, прецени събраните по делото доказателства, и извърши служебна проверка на обжалваното наказателно постановление, съгласно изискванията на чл. 314 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на АУАН № Р-3 от 24.07.2018г. срещу дружеството жалбоподател, за това, че при извършена проверка на 06.06.2018г., от служители на РДНСК – СЦР и РО НСК – Русе, било установено, че дружеството като наемател на 250 кв. м. от УПИ LІ по плана на ТМ АД град Русе, в нарушение на чл. 178, ал. 1 ЗУТ ползва строеж „Пърначна станция за транспортируемо оборудване под налягане, състояща се от: инсталация за пълнене на бутилки с течен въглероден двуокис, инсталация за пълнене на кислород под налягане, инсталации за прехвърляне на газови смеси и площадка за съхранение на амоняк“, находящ се в УПИ LІ по плана на ТМ АД град Русе, землище на град Мартен, област Русе с административен адрес бул. „Тутракан“ № 100, преди същият да е въведен в експлоатация от компетентния орган по чл. 177, ал. 2 ЗУТ, който строеж е извършен от „ЛЕО ГАЗ“ ЕООД след 05.04.2011г. и представлява първа категория съгласно чл. 2, ал. 4, т. 1, б. „а“ и „в“ от Наредба № 1/2003г. за номенклатурата на видовете строежи и чл. 137, ал. 1, т. 1, б. „г“ ЗУТ и подлежи на въвеждане в експлоатация въз основа на разрешение за ползване, издадено от органите на ДНСК, при условията и по реда, определен в Наредба № 2/31.07.2003г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минималните гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти, които факти са субсумирани от актосъставителя като нарушение по чл. 178, ал. 1 ЗУТ.

Въз основа на така съставения АУАН било издадено и оспореното наказателно постановление, с фактическо описание и правна квалификация на деянието, идентични с тези съдържащи се в АУАН, като на дружеството жалбоподател, на основание чл. 237, ал. 1, т. 4 ЗУТ е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева, за нарушение на чл. 178, ал. 1 ЗУТ.

Посочената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на административнонаказателното производството гласни и писмени доказателства и писмените доказателствени средства.

В хода на производството по обжалване на наказателното постановление е назначена и изготвена комплексна съдебно-техническа експертиза, по която вещите лице са дали заключение, че процесната „Пълначна станция за транпортируемо оборудване под налягане“ не отговаря на нито един от посочените в § 5, т. 38 ЗУТ обекти.

В хода на производството, във връзка с представени нови писмени доказателства – проекти за пълначна станция, е поставена допълнителна задача на вещото лице, което във връзка със същата е дало заключение, че посоченото в проектната документация налягане 150 кг/cm2  отговаря на 14,709975 МРа. В допълнителното заключение вещото лице развива съображения, че обекта попада под действието на Наредба за съществените изисквания и оценяване на съответствието на съоръженията под налягане и не е строеж. Във връзка с поставени въпроси в съдебно заседание, вещото лице дава отговор, че действителното налягане на инсталацията е именно посоченото в проектната документация 150 кг/cm2 .

Въз основа на извършена оценка на събраните в хода на производството гласни и писмени доказателства и писмените доказателствени средства, съдът намира, че оценката на същите налага следните правни изводи:

Актът и наказателното постановление са съставени при спазване императивните изисквания на ЗАНН. Същите съдържат всички необходими за тяхната редовност от формална страна реквизити, визирани в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. В акта за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено оспореното наказателно постановление, а така също и в самото наказателно постановление, са отразени датата и мястото на нарушението. Както в акта, така и в издаденото въз основа на него НП са намерили отражение всички обективни признаци на състава на нарушението, за което е ангажирана отговорността на дружеството жалбоподател, а така също и конкретната законова разпоредба и санкционната норма, въз основа на които е ангажирана неговата административнонаказателна отговорност.

Съдът намира за неоснователни развитите в хода по същество доводи, касаещи допуснати съществени процесуални нарушения, довели до нарушаване правота на защита на санкционираното лице във връзка с квалификацията на деянието.

Съгласно разпоредбата на чл. 348, ал. 3 НПК, приложима на основание чл. 335, ал. 2, вр. чл. 84 ЗАНН, нарушението на процесуалните правила е съществено, когато е довело до ограничаване на процесуалните права на страните.

В настоящия случай, при съставянето на АУАН и издаването на НП не е допуснато нарушение на процесуалните правила, което да е ограничило правата на дружеството жалбоподател, да разбере, за какво конкретно нарушение е ангажирана неговата отговорност и не са били ограничени по никакъв начин, процесуалните права на същото, за да бъде прието, че наказателното постановление е издадено при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, които да имат за своя последица отмяна на оспореното наказателно постановление на процесуално основание.

Цитираната в наказателното постановление норма на чл. 237, ал. 1, т. 4 ЗУТ представлява санкционната норма, въз основа на която е наложена санкцията на дружеството и не се касае за различна правна квалификация на нарушението и налагане на санкция по непредявено с АУАН административно обвинение.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА

Приетата за нарушена разпоредба на чл. 178, ал. 1 ЗУТ забранява ползването на строежи или части от тях, преди да са въведени в експлоатация от органа по чл. 177 ЗУТ.

Няма спор, че обекта се ползва именно от дружеството жалбоподател и че същият не е бил въведен в експлоатация от органа по чл. 177 ЗУТ, като основният и единствен спор в случая е дали същият представлява строеж по смисъла на ЗУТ и подлежи ли на въвеждане в експлоатация от органа по чл. 177 ЗУТ.

Съгласно чл. 2, ал. 4, т. 1, б. „а“ и б. „в“ от Наредба № 1 от 30.07.2003г. за номенклатурата на видовете строежи, която наредба е издадена именно на основание чл. 137, ал. 2 ЗУТ, строежи първа категория, буква „г“ са строежи или части от тях (сгради, помещения, складове, технологични и транспортни инсталации и лаборатории) за производство и съхраняване на а) суровини, вещества и материали с налягане, по-голямо или равно на 0,07 МРа и в) пожароопасни вещества и материали.

Видно от заключението на вещото лице и представената проектна документация, в случая се касае именно за технологична инсталация за производство и съхраняване на вещества с налягане по-голямо на 0,07 МРа, а именно 14,709975 МРа, както и на пожароопасни вещества, поради и което инсталацията представлява строеж, първа категория и като такъв подлежи на въвеждане в експлоатация въз основа на разрешение за ползване, издадено от органите на ДНСК при условията и реда, определен в Наредба № 2/31.07.2003г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минималните гаранционни срокове за изпълнени на строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти.

Видно от изложеното от вещото лице в депозираната експертиза при оглед на обекта на място, вещото лице е установило, че складовия резервоар на станцията за пълнене на бутилки с втечнен въглероден двуокис е разположена в северната част на площадката и заедно със съответната арматура е монтирана върху стоманени опори към съществуващата стоманобетонова настилка на площадката.

Съгласно дадената в § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ легална дефиниция „строежи“ са надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация, реконструкция по автентични данни по смисъла на чл. 74, ал. 1 от Закона за културното наследство и адаптация на недвижими културни ценности, огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства със и без промяна на предназначението.

В тази разпоредба е изразена същността на обектите, които могат да бъдат квалифицирани като строежи и те са три групи – сгради, постройки и съоръжения, като изброяването им не е изчерпателно, а посочените обекти са само примерно упоменати, което говори, че определящото е естеството и начинът на изпълнение на обектите, а не тяхното видово или количествено систематизиране.

Монтирането на пълначната станция и захранването й с ел. енергия представляват именно дейности, които характеризират станцията като строеж по смисъла на закона.

От заключението на вещите лица, изготвили назначената комплексна съдебно техническа експертиза и от отговорите на същите в съдебно заседание се установява, че инсталацията е разположена върху съществуваща стоманобетонова настилка и че част от елементите са закрепени към съществуващата стоманобетонова настилка, което от своя страна безспорно изменя субстанцията на земята и променя и начина на ползване на същата, което обосновава извод, че процесната пълначна станция е строеж по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ, тъй като трайно променя субстанцията и начина на ползване на земята, върху която е монтирана.

По изложените мотиви съдът не кредитира заключението на вещите лица, в частта му, че процесната инсталация не представлява строеж по смисъла на § 5, т. 38 ДР на ЗУТ и намира за неоснователни развитите от страна на процесуалните представители на дружеството жалбоподател съображения в тази насока.

В същия смисъл са и Решение на Административен съд – Русе, постановено по административно дело № 387 по описа на съда за 2018 г. и Решение на Административен съд – Русе, постановено по административно дело № 386 по описа на съда за 2018 г.

Правилно е издирена и приложена съответната на това нарушение санкционна разпоредба на чл. 237, ал. 1, т. 4 ЗУТ.

Не са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН, доколкото извършеното нарушение не разкрива белезите на маловажен случай, съгласно легалната дефиниция съдържаща се в чл. 93, т. 9 НК, приложим на основание чл. 11 ЗАНН. В конкретния случай не се установиха изключителни или многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства, въз основа на които да бъде направен извода, че извършеното от жалбоподателя нарушение, разкрива по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случай на нарушения от този вид.

Доколкото в оспореното наказателно постановление обаче, административнонаказващият орган не е изложил мотиви, обусловили налагането на санкция в посочения размер от 5000 лева, то наказателното постановление в неговата санкционна част следва да бъде изменено, като размерът на имуществената санкция следва да бъде намалена от 5000 лева до минимално предвиденият в санкционната разпоредба размер, а именно 1000 лева. Липсата на мотиви относно определянето на размера на административното наказание препятства съдебния контрол, във връзка със спазване разпоредбата на чл. 27, ал. 2 ЗАНН от страна на административнонаказващият орган. В тази му част в наказателното постановление административнонаказващият орган е изложил единствено, че размера на санкцията е определен с оглед тежестта на нарушението, без да изложи, каквито и да било мотиви, защо е определил имуществена санкция в размер към средата на предвидения размер на имуществена санкция. С оглед невъзможността този порок да бъде саниран в хода на производството по обжалване на наказателното постановление и при доказаност на нарушението, то на основание чл. 27, ал. 5 ЗАНН следва да бъде намален размерът на наложената имуществена санкция до неговия минимум, който е именно 1000 лева.

В този смисъл, за необходимостта да бъдат изложени мотиви в наказателното постановление, при определяне размера на санкцията е и практиката на Административен съд – Русе, намерила израз в Решение от 27.02.2019г., постановено по КАНД № 8/2019г., Решение от 07.03.2016г. постановено по КАНД № 7/2016г. и Решение от 14.04.2015г. постановено по КНАХД № 90 по описа на съда за 2015г.

Отделно от това и при преценката на обстоятелствата по чл. 27, ал. 2 ЗАНН, релевантни при определяне на имуществената санкция, а именно, че се касае за първо нарушение и поведение на дружеството, изразяващо в предприемане на действия във връзка с въвеждане в експлоатация на строежа, съдът намира, че едно такова наказание, макар и в минималния предвиден в закона размер, би постигнало целите на наказанието по чл. 12 ЗАНН.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 189, ал. 3 НПК, приложим на основание чл. 84 ЗАНН, в тежест на жалбоподателя следва да бъдат възложени направените в хода на съдебното производство разноски във връзка с назначената и изготвена комплексна съдебно – техническа експертиза, в общ размер на 530 лева, както и държавна такса в размер на 5 лева, в случай на служебно издаване на изпълнителен лист.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН‚ съдът

 

               

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № Р-3-ДНСК-97/11.10.2018г. на Зам. Началник при ДНСК, с което на „ЛЕО ГАЗ“ ЕООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление град Мартен, ул. „Юрий Гагарин“ № 5, на основание чл. 237, ал. 1, т. 4 ЗУТ е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева, за нарушение по чл. 178, ал. 1 ЗУТ., като НАМАЛЯВА, размера на „имуществената санкция” от 5000 (пет хиляди) лева на 1000 (хиляда) лева.

ОСЪЖДА „ЛЕО ГАЗ“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление град Мартен, ул. „Юрий Гагарин“ № 5 ДА ЗАПЛАТИ, на основание чл. 189, ал. 3 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН, в полза на Висш съдебен съвет на Република България, по сметка на Районен съд – Русе СУМАТА в общ размер на размер на 530 лева (петстотин и тридесет лева), представляваща разноски в хода на съдебното производство, както и сумата в размер на 5 (пет) лева, в случай на служебно издаване на изпълнителен лист.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд град Русе в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

 

                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: