Решение по дело №160/2022 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 170
Дата: 15 май 2022 г. (в сила от 4 юни 2022 г.)
Съдия: Васил Петров Ганов
Дело: 20221420200160
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 170
гр. ****, 15.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ****, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и втори март през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:****
при участието на секретаря ****
като разгледа докладваното от **** Административно наказателно дело №
20221420200160 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 – 63 от ЗАНН и е образувано по жалба от **** от
гр.**** против Наказателно постановление № НГ-1-06-01068547/02.02.2022 г.,
издадено от ръководител на ТП на НОИ, с което за нарушение на чл.5, ал.4 от Кодекса
за социално осигуряване (КСО) е наложено административно наказание „глоба”в
размер на 100.00 лева, на осн. чл.349, ал.1 КСО.
Жалбоподателят оспорва наказателното постановление като незаконосъобразно.
Твърди, че в конкретния случай ръководителят на ТП на НОИ не разполага с
компетентност да налага административно наказание за посоченото в акта нарушение.
Поддържа се, че правното основание за налагане на административно наказание
„глоба“, така както е посочено в наказателното постановление, визира текст за общо
наказване за нарушения на разпоредбите на част Първа от КСО, а описаната
фактология в процесния случай касае конкретно нарушение на чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО, за
което се твърди, че е изключен посочения ред по чл. 349, ал. 1 КСО, а се прилага
специалния ред на чл. 355, ал. 1 и ал. 5 КСО. Твърди се, че е изтекла давността за
установяване на нарушение и налагане на наказание.
Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по
делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от
фактическа страна следното:
До жалбоподателя М.Л. е изпратено задължително предписание ЗД-1-
**********\25.01.2022г. от главен инспектор по осигуряването в ТП на НОИ - ****, по
1
повод заявление, вх. № 1023-06-23 от 20.01.2022г., на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от
Кодекса за социално осигуряване и чл. 37 от Инструкция №1 от 3.04.2015 г. за реда и
начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на
Националния осигурителен институт, съгласно който Л. следва да подаде редовни
данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО в Национална агенция за приходите - декларация
образец № 1 (данни за осигуреното лице) за периода от 01.01.2002 г. до 31.12.2021 г.
(вкл.) на самоосигуряващото се лице **** като лице, упражняващо свободна професия
"****" с ЕИК *********, като се посочи вид осигурен „12“ в т. 12, минималния
месечен размер на осигурителния доход, за съответната година и данните по
възложената проверка от ТД на НАП -**** с РИП № П0-0400622002529-ОРП-
001/17.01.2022 г. с покана с изх. № 2529/18.01.2021 г.
Административно-наказателното производство е образувано със съставянето на
акт за установяване на административно нарушение № АН-1-06-01064154 от
25.01.2022 г. за това, че към дата 25.01.2022 г. не е подадена информация по чл. 5, ал.
4, т. 1 от КСО в Национална агенция за приходите - декларация образец № 1 за
самоосигуряващото се лице **** като лице упражняващо свободна професия "****" с
ЕИК ********* за периода от 01.01.2002 г. до 31.12.2021 г. Посочено е, че данните по
чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО от самоосигуряващите се лица се подават до 25-то число на
месеца, следващ месеца, за който се отнасят, с което е нарушен чл. 5, ал.4 от Кодекса за
социално осигуряване.
Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение,
наказващият орган е издал атакуваното наказателно постановление НГ-1-06-
01068547/02.02.2022 г. против **** с описана идентична с АУАН фактическа
обстановка. За извършеното нарушение на осн. чл.349, ал.1 КСО на жалбоподателя е
наложено административно наказание глоба в размер на 100.00лв.
Показанията и на двамата свидетели съдът намира за достоверни и
припокриващи се с изложеното в АУАН и в останалите доказателства по делото,
поради което им дава вяра и ги кредитира.
По делото са приобщени следните релевантни писмени доказателства, които
съдът кредитира и цени: задължително предписание ЗД-1-**********\25.01.2022г от
главен инспектор по осигуряването в ТП на НОИ –****, акт за установяване на
административно нарушение № АН-1-06-01064154 от 25.01.2022 г., наказателно
постановление № НГ-1-06-0106847/02.02.2022 г., издадено от ръководител на ТП НА
НОИ, молба от М.Л. с вх.№1023-06-23/20.01.2022 г. на ТП на НОИ ****, покана изх.
№2529/18.01.2021 г. от ТД на НАП Велико Търново до М.Л.
При гореустановената фактическа обстановка съдът достига до следните правни
изводи:
Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения 7-дневен срок,
2
от лице имащо право на обжалване и същата е процесуално допустима.
Съдебният състав установи, че при съставянето и издаването на АУАН и НП,
съответните органи са допуснали съществени процесуални нарушения.
Както в акта, така и в наказателното постановление, следва изрично да е
описано нарушението, както и обстоятелствата, при които е извършено и
доказателствата, които го потвърждават. В НП следва да бъдат посочени и точно
законовите разпоредби, които са били нарушени, т.е. описаното деяние следва да може
да се подведе под конкретна правна норма, съдържаща състав на административно
нарушение. Следва съгласно разпоредбата на чл. 57, ал.1, т. 5 и 6 от ЗАНН да има
единство между описанието на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено
и законните разпоредби, които са били нарушени, както и правилно да се определи
съответната санкция за извършеното нарушение.
Съгласно разпоредбата на чл.5, ал.4 т.1 от КСО самоосигуряващите се лица
периодично представят в Националната агенция за приходите данни за осигурителния
доход, осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския
пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно
осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите"
и облагаемия доход по Закона за данъците върху доходите на физическите лица -
поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване. Съгласно нормата на чл.5, ал.6 от
КСО съдържанието, сроковете, начинът и редът за подаване и съхраняване на
декларациите по ал.4 се определят със специална Наредба. В случая приложимата
наредба е посочената в АУАН и наказателното постановление, а именно Наредба № Н
–8/2005 г. на МФ, която определя вида декларации, а именно образец № 1, че се
подават в компетентната ТД на НАП от самоосигуряващите се лица до 25-о число на
месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните за тях - чл.3 ал.1 т.2 б.а от
Наредбата.
В АУАН е посочено, че към дата 25.01.2022 г. не е подадена информация по чл.
5, ал. 4, т. 1 от КСО в Национална агенция за приходите - декларация образец № 1 за
самоосигуряващото се лице **** като лице упражняващо свободна професия "****" с
ЕИК ********* за периода от 01.01.2002 г. до 31.12.2021 г. От друга страна в
атакуваното наказателно постановление е посочено, че към дата 25.01.2022 г. не е
подадена информация по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО в Национална агенция за приходите -
декларация образец № 1 за самоосигуряващото се лице, като лице упражняващо
свободна професия "****" с ЕИК ********* за периода от 01.01.2021 г. до 31.12.2021
г. (вкл.)., с което е нарушен чл.5, ал.4 КСО. За извършеното нарушение на осн. чл.349,
ал.1 КСО на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 100.00лв. В АУАН и в НП се
констатира разминаване между периода за който се твърди, че жалбоподателят не е
подал процесната декларация, което обуславя различно словесно описание на факти и
3
обстоятелства от извършеното нарушение, което представлява съществено
процесуално нарушение и в същото време накърнява правото на защита на
жалбоподателя.
На следващо място жалбоподателят е санкциониран за извършено нарушение
по чл.5, ал.4 КСО на осн. 349, ал.1 КСО. Санкционната разпоредба на чл.349, ал.1 КСО
гласи, че за нарушения на разпоредбите на част първа от този кодекс, на нормативните
актове по прилагането му или за неизпълнение на задължителни предписания на
контролен орган виновните лица се наказват с глоба от 100 до 2000 лв. за всеки отделен
случай, а на осигурителите - юридически лица и еднолични търговци, се налага и
имуществена санкция от 500 до 2000 лв. за всеки отделен случай. Приложима
санкционна разпоредба обаче в настоящият случай е чл. 355, ал.1 КСО, съгласно която
който наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 9 и разпоредбите на
нормативните актове по прилагането им, както и който не подаде или не подаде в срок
декларация с данните по чл. 5, ал. 4 или декларация от самоосигуряващо се лице, се
наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не са търговци, или с
имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500
до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание. Санкционната разпоредба на
чл.355, ал.1 КСО е специална спрямо нормата на чл.349, ал.1 КСО, поради което
обуславя приложимостта й при нарушения на чл.5, ал.4 КСО.
В случая като е приложил различна санкционна разпоредба за констатираното
нарушение по чл.5, ал.4 КСО, административнонаказващият орган е допуснал
съществено процесуално нарушение.
Нарушение от този вид обаче се установява от органите на НАП, а
наказателното постановление се издава от изпълнителния директор на НАП или от
упълномощено от него длъжностно лице, т.е. свидетелят И.П. – гл. инспектор по
осигуряването в ТП на НОИ - **** не притежава правомощия да съставя АУАН за
нарушение по чл.355, ал.1 от КСО, а ръководителят на ТП на НОИ – **** не е
компетентен наказващ орган. Това следва от императивната разпоредба на чл.355, ал.5
КСО, според която актовете за установяване на административните нарушения по
отношение на реализиране на отговорност за неизпълнение на задълженията за
деклариране на данни пред Националната агенция за приходите и за внасяне на
задължителни осигурителни вноски се съставят от органите на Националната агенция
за приходите, а наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на
Националната агенция за приходите или от упълномощено от него длъжностно лице.
Предвид всичко изложено, съдът намира, че жалбата е основателна и следва да
бъде уважена, а обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Врачанският
районен съд
4
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № НГ-1-06-01068547/02.02.2022 г.,
издадено от ръководител на ТП НА НОИ, с което на **** ЕГН ********** за
нарушение на чл.5, ал.4 от Кодекса за социално осигуряване е наложено
административно наказание „глоба”в размер на 100.00 лева, на осн. чл.349, ал.1 КСО
като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд-гр.****, в 14
дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

Съдия при Районен съд – ****: _______________________
5