МОТИВИ по АНД № 80/2020 г. по
описа на Р.С.-Тетевен.
Районна прокуратура Тетевен е внесла
постановление за освобождаване от наказателна отговорност и налагане на
административно наказание по реда на чл.78а от НК на привлеченият К.И.М. ЕГН ********** ***, ,обвиняем по ДП№ 26/2020г. на РУ МВР Тетевен
,пр. п-ка №67/2020г на РП Тетевен, , за това ,че на 28.12.2019г. около 16ч. и 30 м. в с. Б. И , Лов. обл. На ул. „Д“ е управлявал моторно превозно
средство , товарен автомобил **********,
с рама ********** , без регистрационни табели , което не е регистрирано по
надлежният ред , което е в нарушение на разпоредбата на ЗДВП –чл.140 ал.1 „По
пътищата отворени за обществено ползване
,се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета , които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер , поставени на определените за това места “,ал.2“Условията ,редът за
регистриране , отчет ,спиране от движение и пускане в движение , временно
отнемане , прекратяване и възстановяване регистрацията на моторните превозни
средства се определя с наредба на
министъра на вътрешните работи , съгласувано с министъра на транспорта ,
информационните технологии и съобщенията
и министъра на отбраната .
Наредба № 1 45 ат 24.03.2000г за регистриране , отчет , пускане в движение и
спиране от движение на моторните
превозни средства и ремаркетата , теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистриране на пътни превозни
средства . С наредбата се определят и случаите , в които на моторните превозни
средства и теглените от тях ремаркета
при първоначална регистрация се извършва
преглед за техническата им изправности тяхното комплектуване . Спрените
от движение моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета се пускат в движение от същите органи след отстраняване на причината за тяхното
спиране . Наредба № І 45 ат 24.03.2000г
за регистриране , отчет , пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и
ремаркетата , теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистриране на пътни превозни
средства гласи ,чл.3 ал.1 „Моторните
превозни средства и ремаркетата се
регистрират в 14 дневен срок в 14 дневен
срок от придобиване на собствеността или
оформянето на вноса / от съответния митнически орган “, чл.4 ал.1 „Собственикът
е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи в определения срок за извършване на
регистрация , промяна в регистрацията или прекратяване на регистрацията“- което
е престъпление по чл.345,ал.2 във вр. ал.1 от НК
Привлеченият М. заявява ,че потвърждава фактите и
обстоятелствата от постановлението на прокурора , заявява ,че няма
да дава обяснения и е съдействал на разследващия полицай и в последната си дума
заявява ,че съжалява за стореното .
Районна прокуратура–гр.Тетевен , чрез прокурор Николай Пончев поддържа
постановлението, като пледира на привлечения да бъде наложена глоба в минимален
размер.
Съдът, след запознаване с
доказателствата по приложеното ДП № 26 /2020 г.по описа на РУ”Полиция” Тетевен и постановлението на РП-Тетевен , както и
с оглед разпоредбите на чл.378, ал.2 и
ал.3 от НПК, в рамките на събраните по делото доказателства, прие за установена
следната фактическа обстановка съобразно приобщените по реда на чл.283 от НПК
писмени доказателства и признанията на привлечената :
На 28.12.2019г. , около
16,30 ч . свидетелите полицейски служители Лазар Керенски и Тони Костов извършвали контрол на движението по пътя
София-Варна и се намирали в с. Б.И на
ул. „Д “ .За проверка бил спрян автомобилът който управлявал привлеченият ,
като същия бил без регистрационни табели поставени на съответните места .Същия
заявил ,че няма регистрационни табели , закупил
товарния автомобил от с. Кирчево , представил СУМПС , но не е представил
рег. талон на автомобила. При проверката се установило ,че това е товарен
автомобил **********, с рама ********** и ме е регистриран в масивите на МВР,
съставен е АУАН .
Налице е извършено от М.
престъпление по чл.345, ал.2 във вр. ал.1 от НК, което е доказано по несъмнен начин от събраните по делото
доказателства, както и предвиденото в
закона условие за съставомерност на деянието от обективна страна - същото е
извършено в нарушение разпоредбата на чл.140,ал.1 от ЗДвП.Така възприетата фактическа обстановка се установява и
подкрепя по неоспорим начин от събраните в досъдебното производство
доказателства , приложените по ДП №
26/2020 год. по описа на РУ”Полиция” Тетевен доказателствени средства, преценени от съда
по реда на чл.378,ал.2 НПК. При съвкупната оценка на приобщеният по делото
доказателствен материал от ДП на осн. чл.283 от НПК , а именно :АУАН № 53892/28.12.2019г., протокол за доброволно
предаване на свидетелство за регистрация
част І с № ********* на тов.автомобил Пежо „Боксер” с № ОВ 0143ВА с изписан
текст на маркер прекратена на 10.12.2018г и един бр. свидетелство за
регистрация част ІІ с № ********* на
същия автомобил разпита на свидетелите
от ДП Лазар Николаев керенски , Тони Руменов Костов, обяснения на обвиняемия от
ДП в които признава вината си , съдът направи категоричен правен извод за това,
че привлеченият М. е осъществил състава на инкриминираното
престъпно деяние, описано в постановлението на Тетевенската районна
прокуратура, за което следва да се ангажира отговорността и.
В конкретния случай се касае
до формално престъпление, на просто извършване, при което е наказуемо
създаденото обществено опасно състояние, като за ангажиране на наказателната
отговорност на дееца законът се дезинтересира от настъпването на конкретен
противоправен резултат, поради което първият релевантен критерий следва да бъде
съотнесен към естеството на защитаваните обществени отношения.
Непосредствен обект за
престъплението по чл.345 от НК са
обществените отношения във връзка с регистрирането на моторни превозни
средства. Разпоредбата на чл. 140, ал. 1
от ЗДвП: „По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само
моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места" и чл. 140,
ал. 2 от ЗДвП: „Условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и
пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, се
определя с Наредба № 1-45 от 24.03.2000 г. на министъра на вътрешните работи за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства".Привлеченият не оспорва в ДП , че управлявания от него
автомобил е без регистрационни табели , признава вината си в съдебна зала.С
оглед на гореизложеното и предвид събраните по делото доказателства, съдът
намира, че извършеното от привлечената деяние – управление на МПС, което не е регистрирано
по надлежния ред осъществява обективните признаци на престъпление по чл.345,
ал.2, вр. ал.1 от НК.
Субект на престъплението е
пълнолетно и наказателно отговорно лице.От субективна страна деянието е
извършено от привлечения при форма на вината пряк умисъл по смисъла на чл. 11,
ал. 2 НК. В съзнанието на същия са намерили отражение представи, относно
обективните свойства на деянието, а именно, че е придобил превозното средство
без регистрационни табели .Незнанието на закона не е обстоятелство, изключващо
наказателната отговорност, още повече, че в съзнанието на дееца са намерили
отражение всички обективни факти, осъществяващи състава на престъплението, за
което е предадена на съд привлечения ,
имащи отношение към знанието и, че моторното превозно средство, което същия е управлявал е без
регистрационни табели . По
гореизложените мотиви съдът призна привлечения за виновен в извършването на
престъплението по чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1 НК.
Съдът обсъди и възможността
за приложение на чл.9,ал.2 от НК, като прие, че се касае за формално престъпление, при което следва да
се приеме, че съгласно законодателната логика осъществяването на признаците на
престъплението от обективна и субективна страна разкрива достатъчно висока степен
на обществена опасност, за да бъде криминализирано и без да е необходимо да са
настъпили някакви други вредни последици. Това деяние е с висока степен на
обществена опасност и не случайно попада в Глава единадесета – общо опасни
престъпления. Касае се за формално престъпление, при което следва да се приеме, че съгласно
законодателната логика осъществяването на признаците на престъплението от обективна и субективна
страна разкрива достатъчно висока степен на обществена опасност, за да бъде
криминализирано и без да е необходимо да са настъпили някакви други вредни
последици. По принцип, при сравнително зачестилия брой на ПТП-та, в резултат на
грубо нарушаване на правилата за движение по пътищата и обществената нагласи са
особено чувствителни към недисциплинирани водачи. Хипотезата на чл.9, ал.2 от НК можеше успешно
да се коментира ,ако важни обстоятелства са налагали управлението на
нерегистрирано МПС и привлечената не е имал друга възможност, освен да го
използва. Съдът приема като смекчаващи вината обстоятелства чистото съдебно
минало на привлечения ,както и обстоятелството, че с поведението си не е
възпрепятствала процесуалните действия на органите на досъдебното производство
и съда.
С оглед на установената
фактическа обстановка, съдът намира, че са налице кумулативните условия за
освобождаване на привлеченият от
наказателна отговорност с налагане на административно наказание: 1.) за
извършеното престъпление е предвидено наказание до 1 г. лишаване от свобода или
глоба от 500 до 1000 лв.; 2.) деецът не е осъждан за престъпление от общ
характер и не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на Глава VIII,
раздел IV на НК; 3.) не са причинени имуществени вреди от престъплението.
Всички обсъдени по-горе обстоятелства, съпоставени в относителната си тежест и
имащи значение за отговорността на привлечения , го характеризират като лице с
невисока степен на обществена опасност, а обществената опасност на деянието му
е отчетена в предвиденото по закон наказание за този род престъпления. При индивидуализацията
на административното наказание, което следва да бъде наложено на дееца, съдът
намира, че определянето на „глоба” в размер, съобразно законовия минимум, а
именно 1000 лева, ще бъде в съответствие с данните за личността на привлечения.
Действително същия е с чисто съдебно
минало и признава вината си . Административното наказание „глоба“ обаче трябва
да бъде съобразено с имущественото състояние на дееца, видно от декларацията за
материално и семейно положение същия е с
доход към 12.02.2020 450 лв. , а в съдебно заседание от 18.05.2020г. е заявил
,че е безработен , не притежава движими вещи на стойност над 1000лв , както и
недвижими имоти .Ето защо съдът счете, че с така наложеното административно
наказание глоба ще се постигне както специалната превенция, така и генералната
превенция, а именно да се въздейства предупредително и възпитателно на
останалите членовете на обществото да спазват законите в страната и установения
правен ред, поради което наложи на
привлечения М. глоба в размер на
1000лева.
Мотивиран от горните
съображения съдът обяви решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :