Решение по дело №2260/2019 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260000
Дата: 4 януари 2021 г. (в сила от 2 март 2021 г.)
Съдия: Чавдар Андреев Тодоров
Дело: 20191520102260
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 11 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№..............от 04.01.2021г., гр.Кюстендил

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Кюстендилският районен съд                       наказателна колегия,

На двадесет и шести ноември                        две хиляди и двадесета година,

В публично заседание                                              в следния състав:

 

Председател:Чавдар Тодоров

 

Секретар:Зоя Равенска

като разгледа докладваното от съдия Тодоров Адм.д.№ №2260 по описа на съда за 2019г., и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба, подадена от З.С.К., с ЕГН **********, с адрес *** срещу заповед №ДС-20-251/11.10.2019г. на Областния управител, с която е одобрен  ПНИ в мащаб 1:1000 и регистъра към него за местност „Дренов дол“, находяща се в землищата на гр.Кюстендил и с.Скриняно, община Кюстендил, Кюстендилска област.

Ответникът, чрез проц.си представител ю.к. Р. оспорва жалбата.

Жалбата е подадена в срока по §4К, ал.6 ПЗР на ЗСПЗЗ и е допустима, като разгледа по същество е и основателна, по следните съображения:

Твърди се в жалбата, че жалбоподателят е наследник на С. Й. С., починал на 17.05.2005г.В одобрения ПНИ и регистъра към него не бил включен целия наследствен имот на наследодателя, като правото му на собственост било възстановено в съществуващи/възстановими/ стари реални граници, а именно: поземлен имот, представляващ нива с площ от 7.00 дка, трета категория, находящ се в терен по §4 на гр.Кюстендил, местност „Дренов дол“, съобразно т.2 от решение №1-65/24.03.2000г. на ПК Кюстендил.

В плана, на името на наследодателя, били нанесени следните имоти:

Имот №72.11, местност „Дренов дол“, по ПНИ на гр.Кюстендил, ЕКАТТЕ 41112, община Кюстендил, с площ от 765 кв.м., при съседи: землищна граница, имот №72.110 вр.неизп.ливада, стопанисвано от общината, имот №72.26, овощна градина на Т.Г.М. и имот 72.25, полски път на община Кюстендил.

Имот №72.112 в местност Дренов дол, по ПНИ на гр.Кюстендил, ЕКАТТЕ 41112, община Кюстендил, с площ от 935 кв.м., при съседи: землищна граница, имот 72.25 полски път на община Кюстендил, имот №72.29 канал на община Кюстендил и имот №72.23 овощна градина на С. Л. С..

Имот №72.113, местност Дренов дол, по ПНИ на гр.Кюстенди, ЕКАТТЕ 41112, община Кюстендил, с площ от 822 кв.м., при съседи: землищна граница, имот с №72.25 полски път на община Кюстендил, имот №72.29 канал на община Кюстендил, имот 72.21 водостоп, съоръжения на държавата и имот №72.32 полски път на община Кюстендил.

Имот 72.114 в местност „Дренов дол“ по ПНИ на гр.Кюстендил, ЕКАТТЕ 41112, община Кюстендил, с площ от 266 кв.м., при съседи на имота: имот с №72.35, полски път на община Кюстендил, имот №72.32 полски път на община Кюстендил, имот №72.21 водостоп. Съоръж. На държавата.

По описания начин, общата площ на нанесения върху ПНИ наследствен имот била в размер на 2.788 дка.Останалата част от имота не била нанесена върху ПНИ.част от имота попадала в имот 72.29 с площ от 158 кв.м., имот 72.25 с площ от 297 кв.м., имот №72.21 с площ от 1.377 дка, имот №72.23 с площ 614 кв.м., имот №72.26 с площ от 680 кв.м., имот №72.22 с площ от 621 кв.м., както и върху имоти 72.110, стопанисвано от общината и имоти 72.32  и 72.35-част от път.

От приетите по делото доказателства и изготвената от вещото лице Х., по делото се установи следната фактическа обстанвока:

Територията, върху която се намира имота на жалбоподателя представлява земи по §4 ЗСПЗЗ.В хода на административното производство е установено местоположението и границите на имотите по чл.28, ал.3 ППЗСПЗЗ.Изработен е помощен план и план на новообразуваните имоти, разгледани от комисия, назначена със заповед на областния управител.Изработените планове са одобрени от областния управител , като заповедта е разпространена по правилото на §4 к ЗСПЗЗ.

Експертизата сочи, че имот с идентификатор №41112.72.25 представлява селскостопански ведомствен път с широчина около 5 метра и осигурява достъп до имоти 41112.72.29, 41112.72.111, 41112.72.113 и 41112.12.76.Имот с идентификатор №41112.72.32 представлява селскостопански, ведомствен път с широчина около 5 метра и осигурява достъп до имоти 41112.72.108, 41112.72.68, 41112.72.107, 41112.12.76, 41112.12.75, 41112.12.74, 41112.12.89 и 41112.12.8.Имот с идентификатор №41112.72.35 представлява селскостопански, ведомствен път с минимална широчина около процесния имот 7 м. и осигурява достъп до имоти 41112.72.114, 41112.72.22, 41112.72.23, 41112.72.112, 41112.72.26, 41112.72.25 и други имоти.

Вещото лице е приложило графичен модел на предложението си за придаване към имота на жалбаподателя.

С решение  по гр.д.№15381996г. от 30.01.1997г. , водено по жалба на С. Й. С. ***, съдържащо отказ за възстановяване правото на собственост на нива с площ от 7 дка в м.“Дренов дол, това решение е отменено за нива с площ от 6 дка.Със същото решение, на С. Й. С. е възстановено правото на собственост върху имот, представляващ  нива от 6 дка, м.“Дренов дол“ в землището на гр.Кюстендил, при граници: табан, н-ци на В. Я., н-ци на Л. И., склад на „Напоителни системи“, А. И., общинска земя, като към решението е приложена и скица.Въз основа на това решение  е издадено решение №1-65 от 24.03.2000г. на ПК Кюстендил, с което е възстановено правото на собственост на С. Й. С. в съществуващи/възстановими/ стари реални граници на имот, представляващ нива от 7 дка, трета категория, находящ се в терен по §4 на гр.Кюстендил, в м.“Дренов дол“.

От прието като доказателство удостоверение с изх.№27/13.03.2000г., по делото се установява, че „Напоителни системи“, клон Перник няма претенции към земята, посочена като имот №6 в скица по гр.д.№153/1996г. на КРС, същата не се води като ДМА/не е актувана като държавна собственост/.

При гореописаната фактическа обстановка съдът намира, че жалбата е основателна.

Настоящото производство е по реда на  § 4к, ал. 6 от ПЗР на ЗСПЗЗ, идентично с това по реда на чл. 28б, ал. 8 от ППЗСПЗЗ. Съгласно трайно установената съдебна практика в ПНИ се нанасят имотите на три категории лица: 1. Ползватели, на които по един от предвидените в закона три начина - § 5 от ПЗР на ППЗСПЗЗ, § 30 от ПЗР на ППЗСПЗЗ и § 62 от ПЗР на ППЗСПЗЗ правото на ползване се е трансформирало в право на собственост чрез заплащане на цената на земята, като процедурата по придобиване на собствеността върху предоставения за ползване въз основа на актовете по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ трябва да е приключила, а не висяща, независимо дали ползвателят придобива собственост при условията на § 4а или § 4б от ПЗР на ЗСПЗЗ. 2. Бивши собственици на имоти или техни наследници, с признато или възстановено от ПК /ОСЗГ/ право на собственост върху земеделска земя, попадаща в територии по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ. 3. Настоящи собственици, които се легитимират като такива с надлежен документ за собственост - като приобретатели от първата две категории лица; собственици на самостоятелно основание, които имоти не са били внасяни или включвани в ТКЗС и ДЗС и не са губили своята собственост. При настъпила колизия между правата на посочените три групи лица, всяко от които претендира на собствено основание право на собственост върху един и същ имот, възникналият спор за материално право се решава по общия исков ред в гражданско, а не в административното производство.

В производството по този ред, който е административен, съдът установява налице ли е собственик с признато за възстановяване право на собственост; изпълнена ли е административната процедура по признаване правото на ползвателите, които са записани в регистъра към плана като собственици, да придобият правото на собственост върху имотите и изпълнени ли са нормативните изисквания към плана, визирани в разпоредбата на чл. 28 и сл. от ППЗСПЗЗ.

В настоящото производство по категоричен начин се установи, че жалбоподателката в качеството си на наследник на С. С. е съсобственик с признато за възстановяване право на собственост въз основа описаново решение на ПК Кюстендил на нива с площ от 7 дка в м.“Дренов дол“, която земя попада в територия по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ.

ПНИ се изработва за земи, предоставени за ползване на граждани въз основа на актове по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ и с този план на всеки правоимащ по § 4а и § 4б от ПЗР се определя имот, в съответствие с изискванията на § 4з от ПЗР. Тъй като планът на новообразуваните имоти се изготвя за земи, попадащи в територии по § 4 ПЗР ЗСПЗЗ, законодателят е дал предимство не на собствениците, а на ползвателите, като процедурата по преобразуването на правото им на ползване в право на собственост трябва да е приключила, а не висяща или предстояща. ПНИ следва да съдържа точно и ясно заснимане на новообразуваните имоти, с граници и площ, съобразно придобитите права на собственост от ползвателите или от бившите собственици с възстановено право на собственост по реда на ЗСПЗЗ, ако върху земите няма ползвател. ПНИ следва да отговаря на помощния план по § 4к, ал. 1 от ПЗР на ЗСПЗЗ, който от своя страна и съгласно § 4к, ал. 2 и ал. 3 от ПЗР на ЗСПЗЗ трябва да съдържа данни освен за имотите на ползвателите и за имотите, съществували преди образуване на ТКЗС на името на бившите собственици, както и помощният план следва да отговаря на разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ППЗСПЗЗ. Това е необходимо с оглед преценката за наличието на законовите предпоставки за заснемане на част от новообразуваните имоти на името на ползвателите и дали остава разлика от съответния имот, която е за бившия собственик.

Приключването на процедурата следва да бъде установено със съответните доказателства, каквито не са представени по делото, поради което становище за настъпила трансформация на правото на ползване в право на собственост не би могло да бъде изведено. Производството по § 62, ал. 3 ППЗСПЗЗ е преюдициално за производството по § 4к, ал. 6 ПЗР ЗСПЗЗ. Процедурата по признаване право на собственост върху земеделски земи, получени за лично ползване е сложен фактически състав, който преминава през различни етапи, свързани с издаване на различни административни актове, подлежащи на обжалване и след приключването на процедурата по тяхното обжалване или изтичане на срока за обжалването им, тези административни актове придобиват стабилитет. Началото на процедурата започва с признаване правото на ползвателите по реда на § 62 ПМС № 456/1997 г. да придобият собствеността върху имотите, за което на основание § 62, ал. 3 от ПЗР на ППЗСПЗЗ се издава заповед от кмета на съответната община. Тази заповед предхожда заповедта на областния управител по  § 4к, ал. 6 от ПЗР на ЗСПЗЗ за одобряване плана на новообразуваните имоти. Планът на новообразуваните имоти се изработва по реда на  § 4к, ал. 6 от ПЗР на ЗСПЗЗ за земите предоставени на гражданите на основание актовете по § 4 и изисква наличие на влязла в сила заповед по § 62, ал. 3 от ПЗР на ППЗСПЗЗ. Съгласно разпоредбата на чл. 28, ал. 10, т. 5 от ППЗСПЗЗ, според която едно от изискванията за съдържанието на техническото задание на общината към изискванията на плана на новообразуваните имоти е списък на ползвателите с признато право на придобиване на собственост и копие от протокола и заповедта по § 62, ал. 2 и ал. 3 от ПЗР на ППЗСПЗЗ.

От една страна, по делото не са представени доказателства за горните обстоятелства, поради което и само на това основание жалбата е основателна.От друга страна, при изработването на плана не са съобразени възможностите предложени от вещото лице Х. за окрупняване на имота на жалбоподателя.не на последно място следва да се съобрази и изследва от административния орган представеното по делото удостоверение, издадено от „напоителни системи“ ЕАД клон Перник, в което е удостоверено, че имот за №6 в скица по гр.д.№153/1996г. не е съставян акт за държавна собственост.

В този смисъл следва, след отмяна на заповедта в обжалваната й част, да се върне преписката на административния орган с указания да изследва подробно правата на лицата, в светлината на гореизложеното, както и статута на имотите, както и имотите, посочени като път и в тази насока да се преработи ПНИ.

При този изход на жалбоподателя се следват деловодни разноски в размер на 999.10 лв., съобразно представения списък по чл.80 ГПК.

Присъждане на разноски са поискани обаче не само за подателя на жалбата, а и за заинтересованите Ц.С., С.С., Л.Н. и А.С..

Относима към разноските на заинтересованите страни е разпоредбата на чл. 143, ал.3 от АПК, съгласно която "Когато съдът отхвърли оспорването или подателят на жалбата оттегли жалбата, страната, за която административният акт е благоприятен, има право на разноски". Административният акт е бил неблагоприятен посочените лица., но те не са го е обжалвали, а законодателят не е предвидил репариране на деловодните разходи, вкл. и на заплатеното адвокатско възнаграждение в такива случаи. Не може да се приеме, че е налице пропуск на законодателя по отношение на хипотезата, при която се отменя оспорен административен акт, а в процеса са взели участие заинтересовани страни, имащи интерес също от отмяната му, касателно правото им на разноски в такъв процес. Напротив, законодателят е посочил само подателя на жалбата в чл. 143, ал.1 от АПК като лице, имащи право на направените по делото разноски. От момента на узнаването на постановения административен акт, всеки, чиито права и законни интереси са засегнати пряко и непосредствено от този акт, може да го оспори в законоустановения срок. Това е субективно право и съответно, лицата, които не са го упражнили и не оспорят акта в срок, придобиват качеството на заинтересовани лица. Правното положение на заинтересованото лице, за което административният акт е неблагоприятен, но то не се е възползвало от възможността да го оспори (т. е. не е предизвикало правния спор), а участието му в съдебното производство се дължи единствено на служебното му конституиране от съда в съответствие с императивното изискване на чл. 154, ал. 1 във връзка с чл. 153, ал. 1 от АПК, е подобно на това на привлечено трето лице - помагач на страната на ищеца в гражданския процес. В това отношение в чл. 78, ал. 10 от Гражданския процесуален кодекс е налице изрична уредба - на третото лице-помагач не се дължат разноски

Водим от горното, съдът

 

 

РЕШИ:

 

Отменя заповед №ДС-20-251/11.10.2019г. на областния управител на област Кюстендил за одобряване на плана на новообразуваните имоти и кадастралния регистър към него местност „Дренов дол“, находяща се в землищата на гр.Кюстендил и с.Скриняно, община Кюстендил, Кюстендилска област в частта му осносно имоти с идентификатори №№ 41112.72.29, 41112.72.25, 41112.72.21, 41112.72.23, 41112.72.26, 41112.72.22, 41112.72.110, 41112.72.32, 41112.72.35.

Изпраща преписката на областния управител на област Кюстендил за произнасяне при спазване на дадените задължителни указания по прилагане на закона.

Осъжда областния управител на област Кюстендил да заплати на З.С.К., с ЕГН **********, с адрес *** деловодни разноски в размер на 999.10 лв.

Решението подлежи на обжалване пред АС гр.Кюстендил в 14 дневен срок от датата на получаване на съобщението за изготвянето му.

 

 

 

                                                

                     Районен съдия: