Решение по дело №3071/2020 на Окръжен съд - Стара Загора

Номер на акта: 136
Дата: 10 май 2022 г. (в сила от 10 май 2022 г.)
Съдия: Атанас Димов Атанасов
Дело: 20205500503071
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 2 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 136
гр. Стара Загора, 10.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, I ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети април през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Даниела К. Телбизова Янчева
Членове:Николай Ил. Уруков

Атанас Д. Атанасов
при участието на секретаря Таня Д. Кемерова Митева
като разгледа докладваното от Атанас Д. Атанасов Въззивно гражданско
дело № 20205500503071 по описа за 2020 година
Производството е образувано е по въззивна жалба на Г.д. "Ж., с. о. и б. с
т.", правоприемник на Главна дирекция „Национална полиция“, против
решение № 43/09.04.2020 г., постановено по гр.д.№ 5272/2019 г. по описа на
Районен съд – Стара Загора.
Във въззивната жалба се излагат оплаквания за неправилност на
обжалваното решение поради постановяването му в противоречие с
материалния закон и необоснованост.
Претендира се отмяната му и постановяването на ново, с което
предявените искове бъдат отхвърлени, а на страната бъдат присъдени
разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Въззиваемият М.П.Д. е оспорил въззивната жалба като неоснователна.
Изложил е съображения, че обжалваното решение е правилно, тъй като
първоинстанционният съд правилно е приложил материалния закон.
Съдът, като съобрази доводите на страните и събраните писмени и
гласни доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съгласно правилата
на чл. 235, ал. 2 ГПК, намира за установено следното от фактическа и правна
страна:
Пред районния съд са били предявени искове по чл. 178, ал.1, т.3 ЗМВР и
чл.86, ал.1 ЗЗД.
Ищецът (сега въззиваем) е твърдял в исковата си молба, че е бил
служител на МВР от 1993 год., като от април месец 2014 год. бил служител на
сектор „Охрана на обществения ред в железопътния транспорт“ гр. С.З. към
1
Зонално жандармерийско управление - К., при Дирекция „Жандармерия“ в
Главна дирекция „Национална полиция“ - МВР. Назначен бил на длъжност
„Младши инспектор - полицай/старши полицай“.
През трите предхождащи настоящата искова претенция години,
изпълнявал служебните си задължения на сменен режим на работа, като бил
полагал труд на смени по график с продължителност от 12 /дванадесет/ часа.
Така положеният от него труд на смени бил както през светлата част на
деня, така и през нощта от 20.00 часа до 08.00 часа. и в този смисъл било
налице полагане от ищеца на нощен труд за времето от 22.00 часа до 06.00
часа на следващия ден.
Обичайното местоизпълнение на служебните му задължения било в гр.
С.З..
Служебното му правоотношение се уреждало от ЗМВР, който се явява
специален по отношение на ЗДСл по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМВР.
Разпоредбата на чл. 187, ал. 3 ЗМВР регламентира, че работното време на
държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за
работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период.
Според чл. 187, ал. 5 ЗМВР работата извън редовното работно време се
компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни
и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични
дни – за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за
извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за
служителите, работещи на смени. С оглед характера на заеманата от ищец
длъжност през процесния период бил полагал труд през нощта (22:00 - 06:00
часа), като отработеното работно време се е изчислявало сумарно.
Счита, че в отношенията между ищеца и работодателя, би следвало да се
уреждат съобразно разпоредбите на чл.187, ал.5-6 ЗМВР, предвиждащи
компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение
за извънреден труд за служителите на смени.
Счита, че в конкретния случай, следвало да приложи разпоредбата на
чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата,
предвиждаща преизчисление на положения нощен труд.
За периода от 19.08.2014 г. до 01.04.2015 г. е действала Наредба № 8121з-
407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014 г., отм., бр.
40 от 02.06.2015 г., в сила от 01.04.2015 г.). От 01.04.2015 г. до 29.07.2016 г. е
действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., която била отменена с Решение
№ 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г., обн. в ДВ бр. 59 от
29.07.2016 г. От 02.08.2016 г. и понастоящем действала Наредба № 8121з-776
от 29.07.2016 г. (обн., ДВ, бр. 60 от 02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г.).
Текстовете на чл.3, ал.3 и в трите наредби били идентични, като гласели, че
при работа на смени било възможно полагането на труд и през нощта между
22:00 ч. и 6:00 ч., като работните часове не следвало да надвишават средно 8
часа за всеки 24-часов период. Съобразно чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-
407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г.,
2
в сила от 01.04.2015 г.) при сумирано отчитане на отработеното време общият
брой часове положен труд между 22:00 и 6:00 ч. за отчетния период се
умножава по 0,143. В следващите две Наредби № 8121з-592/25.05.2015г и №
8121з-776/29.07.2016 г., приложими към процесния период от 14.10.2016 г. до
14.10.2019 г., липсвала изрична регламентация за преизчисляване на нощния
труд в дневен. Липсата на изрична норма обаче не следвало да се тълкува като
законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите
в МВР часове нощен труд в дневен, а представлявала празнота в уредбата на
реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време,
режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи. Счита, че била налице
непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, като в този
смисъл би следвало субсидиарно да се приложи разпоредбата на чл.9, ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласи,
че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, или коефициент
1,143. Твърди, че работодателят не му е изплатил възнаграждение за положен
извънреден труд, формиран след преизчисляването на положения от същия
нощен труд с коефициент 1.143 и съответното му увеличаване с 50%, , както
и мораторна лихва, и затова е искал съдът да го осъди да му заплати общо 2
248 лв. за положен труд над установеното за времето от м. октомври 2016 г.
до м. октомври 2019 г. включително, както и обезщетение за забава в размер
на 351,86 лв. общо.
По реда на чл.214 от ГПК е било направено изменение на исковете по
размер чрез намаляването им до сумите съответно от 1 314,08 лв. и 177,25 лв.
Ответникът (сега въззивник) е оспорил исковете, като е твърдял, че
ищецът не е полагал извънреден труд, който да подлежи на заплащане.
Позовава се на наредбите за реда за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и
почивките на държавните служители в МВР. Счита, че за нощния труд на
държавните служители в МВР, предвиден и уреден в чл. 187, ал. 1 и ал. 3
ЗМВР, не би следвало да се прилага чл. 9 от Наредба за структурата и
организацията на работната заплата и е искал съдът да отхвърли предявените
искове.
Първоинстанционният съд е приел за установено от фактическа страна,
че в процесния период (14.10.2016 г. до 14.10.2019 г.) страните са били в
служебно правоотношение, по силата на което ищецът е заемал длъжността
служител на сектор „Охрана на обществения ред в железопътния транспорт“
гр. С.З. към Зонално жандармерийско управление - К., при Дирекция
„Жандармерия“ в Главна дирекция „Национална полиция“ - МВР. Назначен
бил на длъжност „Младши инспектор - полицай/старши полицай“ и е полагал
3
труд на 12-часови работни смени, по график, включително за времето от
22.00 ч. часа до 06.00 часа, който нощен труд му е бил заплатен, но не и
приравнен на дневен чрез умножение с коефициент 1.143 и респ. не му било
заплатено възнаграждение за извънреден труд.
От правна страна първоинстанционният съд е приел, че положените от
ищеца часове нощен труд следва да се превръщат в дневни по реда на чл. 9,
ал. 2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата, при
условие че приложимата през процесния период Наредба № 8121з-776 от
29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време,
за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители, не предвижда такъв ред за преизчисляване на
часовете нощен труд. Приел е, че е налице празнота в специалната правна
уредба, касеща служителите на МВР, която следва да бъде запълнена чрез
прилагане на съответните норми от общата наредба. Приел е, че това се
налага, защото третирането на ищеца по различен начин би довело до
поставянето му в по-неблагоприятно положение спрямо работещите по
трудово правоотношение.
Въззивният съд, след като подложи на самостоятелна преценка
доказателствата и обсъди защитните тези на страните, при съблюдаване на
очертаните с въззивната жалба предели на въззивното производство, намери
въззивната жалба за основателна.
По делото не е спорно, че през процесния период (14.10.2016 г. до
14.10.2019 г.) страните са били в служебно правоотношение, по силата на
което въззивваемият е заемал длъжността служител на сектор „Охрана на
обществения ред в железопътния транспорт“ гр. С.З. към Зонално
жандармерийско управление - К., при Дирекция „Жандармерия“ в Главна
дирекция „Национална полиция“ - МВР. Назначен бил на длъжност „Младши
инспектор - полицай/старши полицай“ и е полагал труд на 12-часови работни
смени, по график, включително за времето от 22.00 часа до 06.00 часа, който
нощен труд му е бил заплатен, но не е бил приравнен на дневен чрез
умножение с коефициент 1.143 и респ. не му било заплатено възнаграждение
за получения при преизчисляването извънреден труд.
Основателно е възражението във въззивната жалба, че решаващият
правен извод на първоинстанционния съд относно наличието на празнота в
специалната правна уредба, касаеща служителите на МВР, е неправилен и
необоснован. Видно е, че в нормативната уредба държавните служители в
МВР са изключени от обхвата на общия правен режим, който предвижда
ограничение от 7 часа на нормалната продължителност на нощния труд, и на
тези служители не е предоставена възможност за преобразуване на нощния
труд в дневен. Така съгласно чл. 187, ал.9 от ЗМВР редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането
на работата на държавните служители извън редовното работно време,
режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните
4
служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. В
изпълнение на тази законова делегация е приета Наредба № 8121з-776 от
29.07.2016 г., приложима за процесния период. В тази наредба не е
предвидено правило, съобразно което отработените часове нощен труд да се
превръщат в дневни при сумарното изчисляване на работното време. Вярно е
принципното положение, установено в нормата на чл.46, ал.2 ЗНА, че когато
нормативният акт е непълен, за неуредените от него случаи се прилагат
разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи, ако това отговаря на целта
на акта, а ако такива разпоредби липсват, отношенията се уреждат съобразно
основните начала на правото на Република България. Но в случая Наредбата
за структурата и организацията на работната заплата не може да намери
субсидиарно приложение, тъй като няма празнина в правото, доколкото
правоотношенията, свързани с редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители,
работещи в МВР, са уредени с посочената по-горе наредба на министъра на
вътрешните работи. Вярно е, че в тази наредба не е предвидено
преизчисляване на нощния труд, но това очевидно не поради пропуск, защото
действалата преди това Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г, сега отменена, е
допускала това, а поради различен начин на уреждане на тези отношения.
Празнина в законодателството има, когато липсва изрична норма, която да
урежда съдържанието на възникналите граждански правоотношения. Въобще,
както разпоредбите на КТ, така и на ЗДСл са неприложими по аналогия, вкл.
и по отношение на конвентиране на часовете труд, положен през нощта, в
дневни часове (Р-55-2015, ІІІ г.о.; Р-197-2019 г., ІV г.о.; Р-311-2019 , ІV г.о.).
Нещо повече. чл.8 и чл.12 от Директива 2003/88/ЕО на Европейския
парламент и на Съвета от 04.11.2003 г. относно някои аспекти на
организацията на работното време също не налага да се приема национална
правна уредба, която да предвижда, че нормалната продължителност на
нощния труд за работниците от публичния сектор като полицаите и
пожарникарите е по-кратка от предвидената за тях нормална
продължителност на труда пред деня – Р от 24.02.2022 г. по дело С-262/20 на
СЕС.
В тази връзка следва да се посочи, че чл.20 и чл.31 от Хартата на
основните права на ЕС допускат определената в законодателството на
държавата членка нормална продължителност на нощния труд от 7 часа за
работниците от частния сектор да не се прилага за работниците от публичния
сектор, вкл. полицаите и пожарникарите, ако такава разлика в третирането се
основава на обективен и разумен критерий, т.е. е свързана с допустима от
закона цел на посоченото законодателство и е съразмерна с тази цел – така в
решение от 24.02.2022 г. по дело С-262/20 на СЕС. В случая е налице именно
такава допустима от закона цел, свързана с разликата в третирането, и тя
изхожда от спецификата на дейността на органите на МВР, насочена към
5
защита на правата и свободите на гражданите, противодействие на
престъпността, защита на националната сигурност, опазване на обществения
ред и пожарна безопасност и защита на населението – чл.2 ЗМВР, както
конкретно от спецификата на някои от основните дейности, извършвани в
МВР - оперативно-издирвателна; охранителна; разследване на престъпления и
осигуряване на пожарна безопасност и защита при пожари, бедствия и
извънредни ситуации. Именно затова няма как да не се приеме, че различното
третиране е основано на обективен и разумен критерий, т.е. напълно
съразмерен, съответстващ на обществено значимата цел, към която е
насочена дейността на органите на МВР.
Неоснователно въззиваемият, позовавайки се на т.23 на ТР № 6/2013 г.
на ОСГТК на ВКС, счита, че с Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. е
поставен в неравностойно положение спрямо другите държавни служители и
работници и служители, работещи по трудово правоотношение, ако не се
приложи общия закон. Посоченото тълкувателно решение касае
освобождаването на държавните служители в МВР от заплащане на държавни
такси по граждански дела, свързани с тяхното служебно правоотношение,
доколкото в специалния закон, действал към онзи момент, е липсвала изрична
разпоредба в този смисъл, поради което, въпреки, че съдебните спорове са
били свързани с права във връзка с полагания от тях труд, законодателят не ги
е освободил изрично от задължението да заплащат държавна такса, с което ги
поставя в неравностойно положение с другите работници и служители, в т.ч.
и със служителите, работещи в МВР по трудови договори.
С оглед на тези съображения, въззивният съд намира, че съдържанието
на правоотношението досежно полагания от служителите на МВР нощен труд
е напълно правно уредено – аргумент и от чл.26, ал.1, поради което нито има
празнина, която да налага бъде преодолявана, нито има неравност в
третирането. Като е приел обратното, първоинстанционният съд е постановил
едно неправилно решение, което следва да бъде отменено, като вместо него
въззивният съд постанови друго, с което да отхвърли предявените искове.
Относно разноските:
С оглед изхода на спора, на въззивника следва да бъдат присъдени
разноски за юрисконсултско възнаграждение в общ размер на 200 лв. за двете
инстанции /по 100 лв. за всяка инстанция, определени от съда по реда на
чл.23, ал.1 т.1 от Наредбата за правната помощ, към която препраща чл.78,
ал.8 от ГПК/.
Воден от изложените съображения и на основание чл.271, ал.1 пр.2-ро от
ГПК Окръжен съд – Стара Загора
РЕШИ:
ОТМЕНЯ решение № 463 от 09.04.2020 г., постановено по гр.д. №
5272/2019 г. по описа на Районен съд – Стара Загора, като вместо него
ПОСТАНОВЯВА:
6

ОТХВЪРЛЯ като неоснователни предявените от М.П.Д., ЕГН -
********** от гр. С.З. срещу Г.д. "Ж., с. о. и б. с т.", представлявана от
директора главен комисар Т.Б.Г., правоприемник на Главна дирекция
„Национална полиция“ – МВР, искове по чл.178, ал.1, т.3 във връзка с чл.179,
ал.1 и 2 ЗМВР и чл.86 ЗЗД за присъждане на сумата от 1 314,08 лв. за
неизплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за
времето от 14.10.2016 г. до 14.10.2019 г., както и от 177,25 лв. за мораторна
лихва за периода от 01.12.2016 г. до 14.10.2019 г.

ОСЪЖДА на основание чл.78, ал.8 ГПК М.П.Д., ЕГН ********** от гр.
С.З. да заплати на ГД „Ж., с. о. и б. с т.“, представлявана от директора главен
комисар Т.Б.Г., сумата от 200 лв. /двеста лева/ - разноски за юрисконсултско
възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Решението не подлежи на касационно обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
7