№ 176
гр. Габрово, 21.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГАБРОВО в публично заседание на двадесет и първи
ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Зорница В. Петрова
при участието на секретаря Виолина Т. Тодорова
като разгледа докладваното от Зорница В. Петрова Административно
наказателно дело № 20224210200416 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на „А1
БЪЛГАРИЯ” ЕАД гр. София против Наказателно постановление № Р-000016 от 12.05.2022г.
издадено от Директора на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново,
Русе, Ловеч и Плевен със седалище гр. Русе, към ГД „Контрол на пазара” при КЗП.
В жалбата се сочи, че издаденото наказателно постановление е издадено при
съществени нарушения на процесуалния и материалния закон, както и при липса на
задълбочена преценка на събраните в административно наказателната преписка
доказателства, като се излагат подробни съображения за това. В случай, че се приеме, че е
налице нарушение, то да бъде прието, че се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28
от ЗАНН.
Претендира се отмяна на наказателното постановление. Алтернативно наложената
санкция да бъде намалена до минимално предвидения от закона размер.
В проведеното съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя
поддържа жалбата.
Наказващият орган редовно призован не изпраща представител, депозирано е
писмено становище за неоснователност на жалбата.
Съдът, като взе предвид жалбата и наведените в нея доводи, намери за установено
следното:
Жалбата е подадена в законоустановеният срок е и процесуално допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
По делото се събраха доказателства от съвкупната преценка на които съдът намери за
1
установена следната фактическа обстановка:
На 12.10.2021г. в КЗП РД Русе - Габрово е постъпила жалба с вх. № Р - 03-
1110/12.10.2021г., съгласно която се касае за подвеждане на лице, принадлежащо към
особено уязвима група потребители, поради своята възраст и здравословно състояние. В
жалбата е посочено, че лицето е посетило представителен магазин „А1" в гр. Габрово, ул.
„Янтра" № 1, мислейки, че е в офис на друг оператор, на който е абонат - Теленор.
Служител на „А1" се е възползвал от този факт, не е обяснил, че потребителят се намира в
друг офис, а не на „Теленор" и му е предложил ниско тарифен план и договор, с който е
направен пренос на три услуги, активни към други оператори, а именно: Стационарна услуга
към БТК, мобилен номер към „Теленор" и сателитна телевизия към „Булсатком”.
Потребителят е на 81 години, с намалено зрение и слух, с ТЕЛК, и начална деменция, със
социален асистент. След извършената промяна, потребителят не могъл да борави нито с
дистанционното на телевизията, нито с предоставения стационарен телефон, което
затруднявало комуникацията с близките му. Исканията изложени в жалбата са за съдействие
и възстановяване на услугите към предишните оператори. Към жалбата са приложени копия
на пълномощно, експертно решение № 0315, с оценка на трудоспособността - Първа група
инвалидност с чужда помощ, договор № *********/05.10.2021 г. и приложения към него -
общо 38 страници, приемно - предавателен протокол за инсталиране на оборудване, договор
с „Теленор България" ЕАД за мобилна услуга, сключен на 30.03.2020 г., допълнително
споразумение с „Булсатком" ЕАД.
По повод постъпилата потребителска жалба, свидетелите Д. Б. и Н. С. служители на
КПЗ Габрово на 13.10.2021г. извършили проверка в магазин „А1", находящ се в гр.
Габрово, ул. „Янтра" № 1, стопанисван от търговеца.
В хода на проверката установили, че потребителят е абонат към „А1” с три услуги -
мобилна, фиксирана телефонна услуга и ТВ-услуга по договор, сключен на 05.10.2021г.,
като към 13.10.2021г. всички услуги са активни. По данни на информационната система на
оператора, потребителят е нов абонат, т.е. не е имал услуги към „А1" преди сключване на
договора. При извършената проверка в обекта управителят на магазин „А1” е заявил, че
служителите на оператора нямат задължение да обследват неустойки по договори с други
оператори, а да предлагат пакети и услуги на „А1". Заявил е също, че има информация от
клиенти на „Теленор", че техни абонати с ТЕЛК, при пренос на номер в мрежата на друг
оператор, не се начислява неустойка. По процедура, при регистриране на заявление за
пренос, клиентът получава смс- съобщение за начислени неустойки и ако не е съгласен, в
рамките на два дни може да оттегли заявлението. На клиентите се съобщава, че дължимите
неустойки са в размер на три стандартни месечни такси, плюс отстъпки по договор.
Няколко дни след сключване на договора, потребителят е посетил офисът на „А1" с
дъщеря си, която е и негов социален асистент, тъй като е имал проблем с ползването на
стационарния телефон. При проверката е представена предварителна информация за
абонаментните планове, сключени с потребителя, чрез рекламно списание на „А1" за месец
октомври 2021 г., за тарифен план А1 ТВ 100 . За фиксираната и мобилната телефонна
2
услуга - А1 Фикс специален и ONE 15-39, условията са публикувани на официалната
интернет страница на А1 - https://www.al.bg/bg.
За извършената проверка е съставен Констативен протокол № К-2714907. След
запознаване с изготвения констативен протокол, управителят магазин ,,А1" .направил
следните уточнения по т.5, а именно, че : „Служителите нямат задължения да правят
запитвания и да се интересуват от договорите към други оператори, но винаги питат
клиентите за действащи договори към други оператори и възможността да им бъдат
начислени неустойки".
На 18.10.2021г., на електронната поща на КЗП Габрово, „А1 България" ЕАД е
изпратило документи и становище, с което заявява, че с оглед прилаганите добри търговски
практики, на 18.10.2021г. всички услуги /мобилна гласова услуга, фиксирана телефонна
услуга и сателитна телевизия/ са преобразувани в безсрочни, което дава възможност да
бъдат прекратени без неустойка, да се ползват без ограничение за срок или да бъде заявен
пренос на номерата в мрежата на друг оператор /без неустойки/. В случай на прекратяване
на услугата „Сателитна телевизия" следва да бъде върнато предоставеното за ползване
оборудване
В резултат на проверката е установено, че на 05.10.2021г. търговецът „А1 България"
ЕАД прилага нелоялна заблуждаваща търговска практика по смисъла на чл.68в във връзка с
чл.68г ал.1 от ЗЗП. Действията на търговеца противоречат на изискването за
г
добросъвестност и професионална компетентност и променят или е възможно да променят
съществено икономическото поведение на средния потребител, когото засягат или към
когото са насочени, в случая особено уязвима категория потребители - възрастно лице, при
сключване на договори. Прието е, че недобросъвестността на търговеца се проявява в това,
че липсва разбиране към възрастните хора, като самостоятелна група, уязвима поради своята
възраст и доверчивост, а умишлено се използва тяхната уязвимост. Договорната
информация - 38 страници е предоставена по сложен и трудно възприемчив начин за
потребителя, изискващ повече време за прочитане и разбиране на написаното. С тази
информация потребителят не е могъл да се запознае предварително, преди да бъде обвързан
с договора, тъй като съгласно приложения ТЕЛК е незрящ. Възрастните хора се нуждаят от
доста време, за да се запознаят с всички попълвани документи и информацията в тях. През
цялото това време те трябва да са напълно концентрирани върху изписаното на документите
и да вложат усилия за да осмислят предложеното им съдържание. Възрастните хора се
нуждаят и от време да съгласуват решенията си с хора /близки/, на които могат да се
доверят, а такава възможност в случая не е предоставена. Потребителят действително е
удостоверил волята си с положен подпис, като е трудно да се установи, какъв точно
разговор е проведен и с какъв стимул е бил подведен, подтикнат или заблуден. При
проверката в обекта в присъствието на служители на КЗП е заявено, че по информация на
клиенти, единият от операторите /Теленор/, не начислява неустойки при предсрочно
прекратяване на договори на потребители с ТЕЛК, която информация не кореспондира с
условията за предсрочно прекратяване на договорите, с които потребителят е бил обвързан
3
към 05.10.2021г. и която информация вероятно е поднесена и на потребителя. И в договора с
„Теленор България" ЕАД и „Булсатком" ЕАД фигурират клаузи за неустойка при
предсрочно прекратяване.
Операторът чрез служителите си е имал възможност да подходи индивидуално и да
предостави договор № ********* и приложенията към него, като не бъде подписана
клаузата за незабавно действие на същия, с което ще даде възможност на потребителя да
обсъди с близки направеното предложение, но не го е направил, а е обвързал незрящ
потребител, на пределна възраст /81г./ незабавно, като му е предоставил и устройства, които
впоследствие се оказва, че потребителят не може да ползва. Търговецът е наясно, че
договорът може да бъде разтрогнат само по съдебен път и разчита на доверчивостта на
възрастните хора и на това, че не разполагат със средства за водене на съдебни дела.
Липсата на индивидуален подход към възрастните потребители реализира
предвидените два критерия за оценка на това дали една търговска практика е нелоялна:
противоречи на изискванията на „дължима професионатна грижа" и съществено изменя или
е възможно да измени съществено икономическото поведение на средния потребител от
групата на възрастните хора. Подтикването на потребител, който може да се причисли към
уязвима група по белега „възраст", противоречи на дължимата добросъвестност и
професионална грижа към възрастните хора, а обратното действие - подпомагане
съответства на дължимата грижа, защото иначе може да настъпи „съществено изопачаване
на икономическото поведение на потребителя" и това от своя страна би означавало
използване на търговска практика, която значително накърнява способността на
потребителя да вземе решение на база осведоменост, принуждаваща потребителя да вземе
решение за сделка, което не би взел при други обстоятелства.
Установено е, че търговецът уврежда икономическите интереси на потребителите и
осъществява състава на нелоялна заблуждаваща търговска практика по смисъла на чл.68в
във връзка с чл.68г, ал.1 от Закона за защита на потребителите, а именно: Търговска
практика от страна на търговец към потребител е нелоялна, ако противоречи на изискването
за добросъвестност и професионална компетентност и ако променя или е възможно да
промени съществено икономическото поведение на средния потребител, когото засяга или
към когото е насочена, или на средния член от групата потребители, когато търговската
практика е насочена към определена група потребители.
Поведението на търговеца противоречи на изискването за добросъвестност и
професионална компетентност /Съгласно параграф 13, т.28 от ДР на ЗЗП „Добросъвестност
и професионална компетентност" е степента на специални познания, умения и грижи, които
може да се очаква да бъдат притежавани и проявени от търговеца спрямо потребителя
съгласно почтените пазарни практики и/или принципа за добросъвестност в сферата на
дейност, упражнявана от търговеца/.
Относно същата нелоялна търговска практика извършвана от същия търговец е
издадена Заповед № 412 от 08.06.2015 г. на председателя на КЗП, влязла в законна сила с
Решение № 7641/07.12.2015 г. на Върховния административен съд на Република България.
4
След обсъждане на заседание Комисия за защита на потребителите е взела решение,
отразено в протокол № 24 от 23.11.2021 г., т.26.1, че „А1 България" ЕАД прилага нелоялна
търговска практика по смисъла на ЗЗП и е налице неизпълнение на Заповед № 412 от
08.06.2015г. на председателя на КЗП, влязла в законна сила с Решение № 7641/07.12.2015г.
на ВАС на РБ.
За установеното нарушение на чл.210в от ЗЗП е съставен АУАН на 13.01.2022г.
срещу „А1 България” ЕАД . Съставеният АУАН е надлежно връчен на упълномощено лице.
Въз основа съставения АУАН е издадено Наказателно постановление № Р-000016 от
12.05.2022г. от Директора на РД за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и
Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара” към КЗП, с което на „А1 България”
ЕАД гр. София за нарушение на 210 в от ЗЗП е наложена имуществена санкция в размер на
30 000 лева на основание чл. 210 в и чл. 231 от ЗЗП. В издаденото наказателно
постановление е отбелязано, че нарушението е извършено при условията на повторност по
смисъла на §13т.21 от ЗЗП, тъй като същото е извършено в едногодишен срок от влизане в
сила : на 14.05.2021г. на наказателно постановление № Р - 0048867 от 21.01.2021г.,
потвърдено с решение № 202/23.04.2021г. на РС Плевен, с което е наложено наказание за
същото по вид нарушение - имуществена санкция в размер на 15 000 лв. и на 08.03.2022г.
на наказателно постановление № 2020 - 0048724 от 09.01.2020г., потвърдено с решение №
132/08.03.2021г. на Административен съд Плевен, с което е наложено наказание за същото
по вид нарушение - имуществена санкция в размер на 3000 лв.
Фактическите констатации залегнали в съставения АУАН и издаденото наказателно
постановление се потвърждават от показанията на свидетелите Д. Б. и Н. С., както и
приложените писмени доказателства.
Потвърждение на установеното фактическо положение се намира и в показанията на
свидетелката Н. Т.С., служител на „А1 България” ЕАД, обслужила потребителя по чиято
жалба е извършена проверката от служители на КЗП Габрово. Свидетелката потвърждава
факта, че потребителят по грешка е влязъл в офиса на „А1”, че е желаел да заплати сметки
на оператор, чийто абонат е, както и че преди да си тръгне свидетелката го разпитала за
условията при които е абонат на друг оператор, сумите които заплаща и прочие, като е била
напълно наясно, че потребителят не е имал никакво желание да става абонат на дружеството
в което тя е служител.
По делото безспорно се установява, че потребителят поради напредналата си възраст
и здравословно състояние е влязъл по грешка в магазин на „А1”, както и че не е имал
намерение да извършва промяна в дейсващите договори за предоставяне на различни услуги
от операторите, чийто абонат е. Въпреки това, свидетелката С. възползвайки се от неговата
напреднала възраст, предпоставяща лесна внушаемост и манипулируемост и увредено
здравословно състояние в рамките на около два часа, както самата тя заявява, е успяла да го
убеди да сключи нов договор, влизащ в сила незабавно, обстоятелство абсолютно ненужно
и изначално нежелано от потребителя. Непотвърдено остава пълното запознаване със
съдържанието на договора от страна на потребителя при установената слепота на двете очи,
видно от решението на ТЕЛК и невъзможността сам са се обслужва.
Приложена е Заповед № 412 от 08.06.2015 г. издадена на осн. чл. 68 л ал.1 във вр. с чл.
68в във вр.с чл. 68 г ал.1 във вр. с ал.2 от ЗЗП , с която на "Мобилтел" ЕАД е забранено да
прилага нелоялна заблуждаваща търговска практика, а именно – търговецът в противоречие
5
на изискването за добросъвестност и професионална компетентност, да не полага
очакваните от него грижи към една особено уязвима група потребители, каквито са
възрастните хора и да променя съществено икономическото им поведение, като им
предоставя по неподходящ за тях начин информация за стоки и услуги, лишавайки ги от
правото им да вземат информирано търговско решение.
Приложено е извлечение от точка 26 по Протокол № 24 от 23.11.2021г. на КСП, в
която е прието, че търговецът прилага нелоялна търговска практика по смисъла на ЗЗП в
нарушение на издадената Заповед № 412 от 08.06.2012г.
При така установените фактически обстоятелства съдът намира, че актът за
административно нарушение и обжалваното наказателно постановление са обосновани и
законосъобразни, като е налице извършено нарушение, тъй като действията предприети от
оператора представляват нелоялна търговска практика и осъществяват състава на 68 в във
вр. с чл. 68 г ал.1 от ЗЗП, в нарушение на издадената Заповед на основание чл. 68 л ал.1 от
ЗЗП. В случая не е изпълнена влязла в сила Заповед на председателя на КЗП с № 412 от
08.06.2015 г., потвърдена с Решение № 7641 от 07.12.2015г. на ВАС – санкцията е наложена
за неизпълнение на ИАА. С посочената Заповед на търговецът се забранява нелоялна
търговска практика в противоречие с изискването за добросъвестност и професионална
компетентност, да не полага очакваните от него грижи към една особено уязвима група
потребители, каквито са възрастните хора и да променя съществено икономическото им
поведение, като им предоставя по неподходящ за тях начин информация за стоки и услуги,
лишавайки ги от правото им да вземат информирано търговско решение в нарушение на на
чл. 68 в във вр. с чл. 68 г ал.1 от ЗЗП. Осъществявайки по описания начин дейността си
търговецът уврежда икономическите интереси на потребителите и осъществява състава на
нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68 в във вр. с чл. 68 г, ал. 1 от ЗЗП.
Забраната съответства изцяло на описаното в АУАН и процесното НП нарушение, което
очевидно е извършено отново, както в противоречие със закона, така и в противоречие с
този влязъл в сила ИАА, поради което отговорността на търговеца е ангажирана правилно и
законосъобразно.
Като санкционна разпоредба е ползвана нормата на чл. 210в от ЗЗП /в редакция
действала към извършване на нарушението/, според която който не изпълни заповед по чл.
68л, ал. 1 или разпореждане по чл. 68л, ал. 3 се наказва с глоба в размер от 1500 до 30 000
лв., а на едноличните търговци и юридическите лица се налага имуществена санкция в
размер от 3000 до 50 000 лв. Санкцията е определена при приложение на чл. 231 от ЗЗП.
Посочената законова норма е приложима в случаите на повторност на установеното като
административно нарушение деяние. Законодателят е предвидил завишена по размер
санкция за случаите на повторност на подобни нарушения по смисъла на §13, т. 21 от ДР на
ЗЗП. Цитираната законова разпоредба правилно е приложена от административно
наказващия орган, предвид изричното посочване на издадените и влезли в сила наказателни
постановления спрямо търговеца за същото по вид нарушения.
Наложената имуществена санкция от 30 000 лева е съобразена с тежестта на
нарушението, проявената упоритост от страна на нарушителя при извършване на
нарушението и всички обстоятелства по делото.
6
Приложена е правилната санкционна разпоредба напълно съответстваща по
обективни признаци на нарушението, за което е наказано дружеството. Наказанието
правилно е индивидуализирано в съответствие на разпоредбата на чл. 27, ал.2 от ЗАНН за
индивидуализация и сътветства на тежестта на нарушението и реализирането на практика,
която потенциално уврежда интересите на потребителя, поради което и е законово
забранена.
Характеристиките на случаят по никакъв начин не сочат на маловажност по смисъла
на чл. 28 от ЗАНН.
При извършената служебна проверка съдът не констатира допуснати съществени
процесуални нарушения в хода на административно наказателното производство
приключило с издаването на наказателното постановление.
С оглед на изложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление
следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.
Съгласно чл. 63 д ал.4 от ЗАНН в полза на учреждението или организацията, чийто
орган е издал акта по чл. 58 д се присъжда възнаграждение в размер, определен от съда, ако
те са били защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не може
да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от
Закона за правната помощ. В Чл. 27е. от Наредба за заплащането на правната помощ, приета
на основание чл. 37 ал.1 от ЗЗП, е посочено, че възнаграждението за защита в
производства по Закона за административните нарушения и наказания е от 80 до 120 лв.
Искане в тази насока е било направено от процесуалният представител на РЗ Русе
към КЗП за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева с
депозираното по делото преди съдебното заседание на писмено становище.
Съобразявайки дейността по осъщественото процесуално представително по
настоящото дело, съдът намира, че следва да бъде присъдено възнаграждение в минимален
размер от 80 лева.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № Р-000016 от 12.05.2022г. издадено
от от Директора на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч
и Плевен със седалище Русе към ГД "Контрол на пазара" към Комисията за защита на
потребителите, с което на "А1 БЪЛГАРИЯ" ЕАД със седалище и адрес на управление от гр.
София, р-н Илинден, улица „Кукуш” №1, ЕИК *********, представлявано от Александър
Василев Димитров и Младен Маркоски, македонски гражданин – изпълнителни директори,
е наложена имуществена санкция в размер на 30 000 /тридесет хиляди/ лева, на осн. чл. 210в
и чл. 231 от ЗЗП, като правилно и законосъобразно.
ОСЪЖДА „А1 БЪЛГАРИЯ" ЕАД със седалище и адрес на управление от гр. София,
р-н Илинден, улица „Кукуш” №1, ЕИК *********, представлявано от Александър Василев
7
Димитров и Младен Маркоски, македонски гражданин – изпълнителни директори, да
заплати на Регионална дирекция Русе към Комисия за защита на потребителите, сумата в
размер на 80 лева представляваща направени по делото разноски за юрисконсулско
възнаграждение, на основание чл. 63 д ал.4 от ЗАНН.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Габрово в 14 дневен
срок от получаване на съобщението, че същото е изготвено.
Съдия при Районен съд – Габрово: _______________________
8