Решение по дело №1321/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 317
Дата: 6 юли 2021 г. (в сила от 15 октомври 2021 г.)
Съдия: Валя Цуцакова
Дело: 20213110201321
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 317
гр. Варна , 06.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 15 СЪСТАВ в публично заседание на двадесет и
седми май, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Валя Цуцакова
при участието на секретаря Радостина Ив. Иванова
като разгледа докладваното от Валя Цуцакова Административно наказателно
дело № 20213110201321 по описа за 2021 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на член 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по
жалба на П. ИВ. С.-ЕГН **********, депозирана чрез адв.С.-В., против НП №
11-01-514/ 10.03.21г. на Директора на Агенцията за държавна финансова
инспекция- гр.София, с което за нарушение на чл.4 ал.1 от ЗФУКПС във вр. с
чл.5 ал.2 от ЗФУКПС и във вр. с чл.6,чл.7 и чл.10 от ЗФУКПС, на осн. чл. 32
ал.1т.1 от ЗДФИ на въз.С. е наложено наказание „Глоба” в размер на 200 лв.
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в срока на
обжалване, от надлежна страна, поради което е приета от съда за
разглеждане.
С жалбата се изразява становище, че НП е незаконосъобразно и
необосновано, издадено при съществени нарушения на процесуалните
правила.Твърди се, че е нарушена нормата на чл.53 от ЗДАНН, тъй като
нарушението не е установено по безспорен начин, приема се, че НП не
съдържа никакви конкретни данни и информация относно констатираната
неефективност и неадекватност на въведените правила и процедури в
дружеството и че нарушението е описано бланкетно, а се констатира и
противоречие в описанието, тъй като изрично се сочи, че има въведени
1
вътрешни правила и процедури, които по своя характер са контроли и
контролни процедури за различни видове дейности, без да е посочено, защо
наличните системи не са адекватни и ефективни и не е ясно кои точно от
изискванията на чл.5, чл.6 и чл.7 от ЗФУКПС са нарушени, като се приема,
че е нарушено правото на защита на нарушителя и не е ясен предметът на
доказване.В заключение се иска отмяна на НП и присъждане на направените
по делото разноски.
В съдебно заседание въз.С., редовно призован не се явява лично,
представлява се от адв.Г. С., надлежно упълномощена и приета от
съда.Процесуалният представител поддържа жалбата, а в хода на делото по
същество моли за отмяна на НП с аргументи, аналогични с изложените в
жалбата, като моли за присъждане на минимално адвокатско възнаграждение.
Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява в първо с.з.
от ю.к.Топчиева, надлежно упълномощена и приета от съда.Процесуалният
представител на АНО оспорва жалбата, а в хода на делото по същество моли
НП да бъде потвърдено като аргументира доказаност и съставомерност на
извършеното нарушение, липса на допуснати процесуални нарушения в хода
на АНП, приема, че нарушението е описано достатъчно пълно, точно и ясно и
че безспорно е доказано, аргументира се и справедливост на наложеното
наказание в минималния предвиден от закона и моли за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено
от фактическа страна следното:
„Пристанище Варна" ЕАД е юридическо лице, регистрирано с
Решение на Варненски окръжен съд по фирмено дело № 2107/1996 г. с ЕИК
********* и адрес на управление: гр. Варна, пл. „Славейков" № 1. Едноличен
собственик на капитала на дружеството е държавата. Дружеството е с предмет
на дейност: пристанищна дейност и свързаните с нея агентийско и търговско
обслужване, техническо обслужване, спедиция, инвестиционна и
инженерингова дейност, научно-развойна дейност, подготовка и
квалификация на кадри, вътрешна и външна търговия, както и всяка дейност,
незабранена от закона.
2
На основание чл. 219, ал. 1 от ТЗ, органи на акционерното дружество
са: Общото събрание и Съвет на директорите, като съгласно ал. 2 за
едноличното акционерно дружество едноличният собственик на капитала, в
случая държавата, чрез Министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията, решава въпросите от компетентността на Общото
събрание. С чл. 221 от ТЗ е определено, че при едностепенна система на
управление, дружеството се управлява и представлява от Съвет на
директорите (СД), като СД приема правила за работата си и възлага
управлението на дружеството на един или няколко изпълнителни членове,
избрани измежду неговите членове. Отношенията между дружеството и
изпълнителния член на съвета се уреждат с договор за възлагане на
управлението, който се сключва в писмена форма от името на дружеството,
чрез председателя на СД.
На основание чл. 16, ал. 1 от Устава на „Пристанище Варна" ЕАД,
дружеството се управлява и представлява от СД, който възлага с договор за
управление на един от своите членове, да изпълнява длъжността
изпълнителен директор. Изпълнителният директор организира и ръководи
оперативната дейност на дружеството, съобразно закона, устава и решенията
на едноличния собственик на капитала и на СД.
От Директора на АДФИ била възложена проверка за период от
01.01.2018 г. до 31.12.2019 г., в извършването на която участвала и св.Е., като
в хода на проверката било установено, че с решения на Съвета на
директорите, са разпределени функциите между членовете на СД,
включително за изпълнителен директор е избран П. ИВ. С.. На основание чл.
235, ал. 2 от Търговския закон и т. 5.1 от Правилата за работа, СД овластил
изпълнителният директор П. ИВ. С. да представлява „Пристанище Варна"
ЕАД.
С Договор за възлагане управлението на еднолично акционерно
дружество с държавно участие в капитала № ВД-12/03.02.2015 г. Министърът
на транспорта, информационните технологии и съобщенията възложил на П.
ИВ. С. да управлява и представлява „Пристанище Варна" ЕАД за срок от три
години, считано от датата на подписване на договора. С Допълнително
споразумение № ВД-7/16.01.2018 г. срокът на Договор № ВД-12/03.02.2015 г.
3
бил продължен с три години, считано от 03.02.2018 година.
Съгласно гореизложеното било прието, че изпълнителният директор
представлява „Пристанище Варна" ЕАД, организира и ръководи оперативната
дейност на дружеството.
Като еднолично акционерно дружество със собственик държавата,
„Пристанище Варна" ЕАД е търговско дружество по чл. 61 от Търговския
закон (ТЗ) и организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 7
от ЗФУКПС.
След изменение и допълнение на ЗФУКПС с ДВ бр. 13 от 12.02.2019
г., „Пристанище Варна" ЕАД, гр. Варна е организация от публичния сектор по
смисъла на чл. 2, ал. 2 , т. 8 от закона.
На основание чл. 2, ал. 1 от ЗФУКПС, разпоредбите на закона се
прилагат в организациите от публичния сектор. Всички средства, които се
събират, получават, съхраняват, разпределят и разходват от организациите от
публичния сектор са публични средства по смисъла на § 1, т. 1 от ЗФУКПС.
Изпълнителният директор на „Пристанище Варна" ЕАД П. ИВ. С.,
който организира и ръководи оперативната дейност на дружеството и
представлява дружеството е ръководител на организация от публичния
сектор, по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на
ЗФУКПС.
На основание чл. 3, ал. 1 от ЗФУКПС, било прието, че изпълнителният
директор, в качеството му на ръководител на организация от публичния
сектор е отговорен за осъществяване на финансовото управление и контрол
във всички ръководени структури, програми, дейности и процеси, при
спазване на принципите за законосъобразност, добро финансово управление и
прозрачност.
С чл. 4, ал. 1 от ЗФУКПС е регламентирано, че ръководителите на
организациите от публичния сектор отговарят за определяне на целите на
организациите, идентифициране на рисковете за постигането им и за
въвеждане на адекватни и ефективни системи за финансово управление и
контрол в съответствие с изискванията на този закон. Като с чл. 5, ал. 2 от
4
ЗФУКПС е определено, че финансовото управление и контрол се
осъществяват чрез системи за финансово управление и контрол, включващи
политики и процедури, въведени от ръководството на организациите от
публичния сектор, с цел да се осигури разумна увереност, че целите на
организациите са постигнати чрез: съответствие със законодателството,
вътрешните актове и договори; надеждност и всеобхватност на финансовата и
оперативната информация; икономичност, ефективност и ефикасност на
дейностите; опазване на активите и информацията, с изм. ДВ бр. 13 от 2019 г.
и предотвратяване и разкриване на измами и нередности, както и
предприемане на последващи действия.
Съгласно чл. 6 и чл. 7 от ЗФУКПС било прието, че ръководителите на
организациите по чл. 2 носят управленска отговорност, като отговорностите
са подробно разписани в цитираните норми. На основание чл. 7, ал. 2 от
ЗФУКПС, Министърът на финансите издавал указания за осъществяване на
управленската отговорност.
На основание чл. 10, ал. 1 от ЗФУКПС, ръководителите на
организациите по чл. 2 осъществявали финансовото управление и контрол
чрез следните взаимносвързани елементи: 1. контролна среда (чл. 11, ал. 2 от
ЗФУКПС са определени елементите на контролната среда); 2. управление на
риска (с чл. 12, ал. 2 и ал. 3 от ЗФУКПС са определени елементите на
управление на риска, приемане на стратегия и докладване); 3. контролни
дейности (с чл. 13, ал. 3 от ЗФУКПС е определено кои дейности се включват,
а съгласно чл. 13, ал. 4 от ЗФУКПС Министърът на финансите издава
указания за осъществяване на предварителния контрол; 4. информация и
комуникация (-чл. 14); 5. мониторинг (изграждане на система за мониторинг,
която включва наблюдение, самооценка и вътрешен одит - чл. 15), като с чл.
10, ал. 2 е определено, че ръководителите на всяко ниво в организациите по
чл. 2 осигуряват изграждането, развитието и функционирането на елементите
на финансовото управление и контрол в съответствие със спецификата на
организацията, а с ал. 3, че Министърът на финансите издава методически
насоки по елементите на финансовото управление и контрол по ал. 1.
Във връзка с приложение изискванията на ЗФУКПС, с писмо на
финансовата инспекция с per. № 891/07.01.2020 г. на „Пристанище Варна"
5
ЕАД било изискано да бъдат представени въведените адекватни и ефективни
системи за финансово управление и контрол в съответствие с изискванията на
ЗФУКПС, ведно с актовете за въвеждането им, действащи за проверявания
период от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 година.
С писмо per. № 1125/10.02.2020 г. на „Пристанище Варна" ЕАД били
представени следните документи:
Вътрешни правила за управление и контрол на разходи и парични
средства;
Етичен кодекс за поведението на служителите в „Пристанище Варна"
ЕАД;
Счетоводна политика 2017/2018 г. и счетоводна политика за 2019 година;
ПК 07 Управление на човешките ресурси - 2017 г.;
Стратегия за управление на риска и Риск регистър от 30.09.2019 г.
Инструкция за обработка и защита на лични данни на физическите лица в
„Пристанище Варна" ЕАД;
Инструкция за архивиране, съхранение и защита на компютърната
информация;
Практическа инструкция за движението на основните документи;
Инструкция за оформянето на основни документи;
Инструкция за организирането, обработването, съхраняването и
използването на документите в архивохранилищата.
Съгласно текста на писмото, изброените документи били част от
Интегрираната система за управление, въведена в „Пристанище Варна" ЕАД,
съдържаща 27 процедури и над 400 инструкции.
Към писмо per. № 1125/10.02.2020 г. била представена кореспонденция
между МТИТС и „Пристанище Варна", както следва:
Писмо № 10-21-123/17.05.2018 г. с информация за утвърдена в МТИТС
6
Стратегия за управление на риска и Риск регистър в изпълнение на
изискванията на чл. 12, ал. 3 от ЗФУКПС, необходимостта за изготвяне на
собствена Стратегия от страна на ръководителите на организации по чл. 2, ал.
2, т. 7 от ЗФУКПС и докладване за резултатите от прилагане на Стратегията
за управление на риска на всеки 6 месеца (до 30.06 и до 31.12). Изискано било
до 20.06.2018 г. да бъде изпратена в МТИТС Стратегия за управление на
риска и Риск регистър;
Писмо № 10-44-84/30.07.2019 г. на МТИТС, за промени в ЗФУКПС (с ДВ
бр. 13 от 2019 г.) и предстоящо представяне на обобщена информация - за
първи път докладване пред Министъра на финансите за функционирането,
адекватността, ефикасността и ефективността на системите за финансово
управление и контрол на търговските дружества с над 50% държавно участие
от системата на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
(Писмо № 801/08.08.2019 г. на „Пристанище Варна" ЕАД).
Предвид големия обем на действащите в „Пристанище Варна" ЕАД
вътрешни правила и процедури, част от които били свързани с финансово
управление и контрол, и във връзка с вече представените документи, описани
по-горе, с второ писмо на финансовата инспекция с рег.№ 407/22.05.2020 г.
било изискано да се представи конкретна информация, а именно: кои от
взаимносвързаните елементи за осъществяване на финансовото управление и
контрол по чл. 10, ал. 1 от ЗФУКПС са въведени и кои са останали за
въвеждане в „Пристанище Варна" ЕАД, включително кои от действащите
вътрешните процедури на дружеството са съвместими с изискванията на
ЗФУКПС, през периода 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. и към 31.12.2019 година.
В представената с писмо per. № 439/02.06.2020 г. информация от
изпълнителния директор на „Пристанище Варна" ЕАД, подробно били
описани съответстващите на изискванията на чл. 10, ал. 1 от ЗФУКПС
писмени политики и процедури на дружеството. Описани били въведените
през проверявания период и следващите се за въвеждане политики,
включително по пунктове:
п. 2. „ .... утвърдена Стратегия за управление на риска на „Пристанище
Варна" ЕАД за 2019-2021 г., както и Риск -регистър";
7
п. 3.3. „ .... В Одитен доклад за извършен одитен ангажимент за
консултиране на Звено за вътрешен одит към МТИТС от февруари 2020 г. е
дадена препоръка да се изготвят Вътрешни правила за реда и за начина за
осъществяване на предварителен контрол върху документи и действия,
свързани с цялостната дейност на „Пристанище Варна" ЕАД в съответствие с
изискванията на ЗФУКПС. С План за действие, в изпълнение препоръките от
одитния доклад, утвърден от Министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията с дата 12.03.2020г. от дружеството бил поет
ангажимент за актуализиране на действащите Вътрешни правила и и
въвеждане на писмени политики и процедури за осъществяване на
предварителен контрол, с цел предоставяне на разумна увереност, че
съответните дейности/процеси се извършват законосъобразно, в т.ч.
определяне на лице или лица, извършващи предварителен контрол в
зависимост от функциите и компетентностите им, в съответствия с Указания
за осъществяване на предварителен контрол на Министерство на финансите,
Дирекция „Вътрешен контрол". Срокът за изпълнение на препоръките бил
м.ноември 2020 г.";
по.3.5. „Предстои изготвяне на писмени правила за последващи оценки
на изпълнението, в рамките на предстоящата актуализация на действащите
Вътрешни правила в дружеството ....";
3.6. „ ... В Одитен доклад за извършен одитен ангажимент за
консултиране на Звено за вътрешен одит към МТИТС за февруари 2020 г. е
дадена препоръка да се изготви и утвърди Правилник за финансово-
счетоводната дейност и контрол при извършване на касови и безкасови
плащания ... Съгласно План за действие, в изпълнение препоръките от
одитния доклад, утвърден от Министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията с дата 12.03.2020 г. срокът за въвеждане на тези
правила бил 31.10.2020 г.".
Видно от гореизложеното било прието, че през проверявания период от
01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. в „Пристанище Варна" ЕАД са били налични
вътрешни правила и инструкции, които по своя характер са контроли и
контролни процедури за различни видове дейности, но същите не
представлявали въведени адекватни и ефективни системи за финансово
8
управление и контрол в съответствие с изискванията на ЗФУКПС. Тези
контроли и контролни процедури обхващали част от изискванията за
финансово управление и контрол, включващи елементите и дейностите на
взаимносвързаните елементи по чл. 10, ал. 1 от СФУКПС, но не са били
изготвени по указанията на Министъра на финансите, издадени на: основание
чл. 7, ал. 2 от ЗФУКПС за осъществяване на управленската отговорност; на
основание чл. 10, ал. 3 от ЗФУКПС за методическите насоки по елементите
на финансовото управление и контрол и на основание чл. 13, ал. 4 от
ЗФУКПС за осъществяване на предварителен контрол. Било прието, че
същото се потвърждава и от представените с писмо per. № 1125/10.02.2020 г.
на „Пристанище Варна" ЕАД документи, както и от представената с писмо
per. № 439/02.06.2020 г. информация от изпълнителния директор на
„Пристанище Варна" ЕАД.
В заключение въз основа на проверката било прието, че през периода от
01.01.2018 г. до 31.12.2019 г.,П.И. Сеферев, в качеството си на ръководител на
организация от публичния сектор, не е въвел адекватни и ефективни системи
за финансово управление и контрол, включващи политики и процедури, с
които да бъде осъществено финансовото управление и контрол в
„Пристанище Варна" ЕАД, гр. Варна.
Предвид горното, на 14.09.20г., св.Е. съставила АУАН срещу
жалбоподателя, за това, че през периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г., в
„Пристанище Варна" ЕАД, гр. Варна, област Варна, в качеството си на
ръководител на организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2 от
Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС),
не е въвел адекватни и ефективни системи за финансово управление и
контрол, включващи политики и процедури, с които да бъде осъществено
финансовото управление и контрол в „Пристанище Варна" ЕАД, гр. Варна,
което е организация от публичния сектор, с което е нарушил разпоредбите на
чл. 4, an. 1 от ЗФУКПС, във връзка с чл. 5, ал. 2 от ЗФУКПС и във връзка с
чл. 6, чл. 7 и чл. 10, ал. 1 от ЗФУКПС.
Срещу съставения АУАН били депозирани писмени възражения, но
въпреки същите, въз основа на материалите по преписката на 10.03.21 г. АНО
издал НП, предмет на настоящата въззивна проверка, като изложил аргументи
9
относно неприложимост на нормата на чл.28 от ЗАНН.
Съдът напълно кредитира показанията на св.Е., тъй като същите са
последователни, непротиворечиви и кореспондиращи с писмените
доказателства по делото, които съдът също кредитира като непротиворечиви
и взаимно допълващи се.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните
доказателствата : от показанията на св.Е., от материалите по АНП, Заповеди
на директора на АДФИ, Справка за отговорните длъжностни лица при
„Пристанище Варна" ЕАД,Правила за работа на СД на „Пристанище Варна"
ЕАД, 2016 г., 2018 г. и 2019 г., ведно с решения на СД за приемането им,
Договор за възлагане управлението на еднолично акционерно дружество с
държавно участие в капитала , Допълнително споразумение„Писмо на
финансовата инспекция с per. № 891/07.01.2020 г. на „Пристанище
Варна"ЕАД, Вътрешни правила за управление и контрол на разходи и
парични средства, от 01.06.2018 г., 01.12.2018 г и 01.09.2019 г. Етичен кодекс
за поведението на служителите в „Пристанище Варна" ЕАД, Счетоводни
политики, Стратегия за управление на риска от 30.09.2019 г. (първа и втора
страница) и Риск регистър от 30.09.2019 г. (първа и втора страница),
Инструкция за обработка и защита на лични данни на физическите лица в
„Пристанище Варна" ЕАД, Инструкция за архивиране, съхранение и защита
на компютърната информация, Практическа инструкция за движението на
основните документи, инструкции, писма и от останалите писмени
доказателства, приети по делото.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна
проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразността му, обосноваността му, и справедливостта на
наложеното административно наказание прави следните правни изводи:
АУАН и НП са издадени от компетентни лица.АУАН е предявен и
връчен на нарушителя по надлежния ред, като е било упражнено правото на
защита.Спазени са сроковете за съставяне на АУАН и издаване на НП.
Въпреки горното съдът намира, че са допуснати съществени
процесуални нарушения в хода на АНП.
10
Съгласно разпоредбата на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, в НП следва да се
съдържа пълно, точно и ясно описание на нарушението и да са посочени
конкретните обстоятелства, при които същото е извършено, да са посочени
дата и място на извършване, като следва да се посочат и доказателствата,
които го потвърждава.В този смисъл, в обстоятелствената част на НП следва
да са посочени всички факти, касаещи съставомерните признаци на
нарушението.Датата на извършване на нарушението и мястото на
извършването му са съществени реквизити, защото пряко го
индивидуализират.
В този смисъл съдът намира, че както в обстоятелствената част на
АУАН, така и в обстоятелствената част на НП не са посочени онези правно
релевантни факти, от които да се направи извод, че в действителност
въззивникът е осъществил състава на нарушението, за което е наказан.
Видно както от АУАН, така иот НП, в същите са визирани като нарушени
нормите на чл.4 ал.1 от ЗФУКПС във вр. с чл.5 ал.2 от ЗФУКПС и във вр. с
чл.6,чл.7 и чл.10 от ЗФУКПС и е посочено от правна страна, че
жалбоподателят в качеството си на ръководител на организация от публичния
сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2 от Закона за финансовото управление и
контрол в публичния сектор (ЗФУКПС), не е въвел адекватни и ефективни
системи за финансово управление и контрол, включващи политики и
процедури, с които да бъде осъществено финансовото управление и контрол в
„Пристанище Варна" ЕАД, гр. Варна, което е организация от публичния
сектор.
Покочените като нарушени норми от ЗФУКПС гласят следното:
Чл. 4. (1) Ръководителите на организациите по чл. 2 отговарят за
определяне на целите на организациите, идентифициране на рисковете за
постигането им и за въвеждане на адекватни и ефективни системи за
финансово управление и контрол в съответствие с изискванията на този
закон.
Чл. 5. (2) (Изм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.) Финансовото управление и
контрол се осъществяват чрез системи за финансово управление и контрол,
включващи политики, процедури и дейности, въведени от ръководството на
11
организациите по чл. 2, с цел да се осигури разумна увереност, че целите на
организациите са постигнати чрез:
1. съответствие със законодателството, вътрешните актове и договори;
2. надеждност и всеобхватност на финансовата и оперативната информация;
3. икономичност, ефективност и ефикасност на дейностите;
4. опазване на активите и информацията;
5. (нова – ДВ, бр. 13 от 2019 г.) предотвратяване и разкриване на измами и
нередности, както и предприемане на последващи действия.


Чл. 6. (1) Ръководителите на организациите по чл. 2 отговарят за
постигане целите на организациите, като управляват публичните средства по
законосъобразен, икономичен, ефикасен и ефективен начин.
(2) При изпълнение на програми и проекти, включващи повече от една
организация и/или структура от публичния сектор, съответните ръководители
се споразумяват в писмена форма за обхвата на управленската отговорност,
която всеки от тях носи.

Чл. 7. (1) Ръководителите на организациите по чл. 2 отговарят за:
1. (изм. и доп. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.) определянето на целите на
организациите, които ръководят разработването и прилагането на
стратегически и годишни планове, планове за действие и индикатори за
достигане на поставените цели;
2. идентифицирането, оценката и управлението на рисковете,
застрашаващи постигането на целите на организациите;
3. планирането, управлението и отчитането на публичните средства с
оглед постигане на целите на организациите;
12
4. (отм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.);
5. ефективното управление на персонала и поддържането нивото на
компетентността му;
6. съхранението и опазването на активите и информацията от погиване,
кражба, непозволен достъп и злоупотреба;
7. (отм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.);
8. (изм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.) разделянето на отговорностите по вземане
на решение, изпълнение и осъществяване на контрол;
9. (отм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.);
10. осигуряването на функцията по вътрешен одит в съответствие с
действащото законодателство;
11. наблюдението и актуализирането на системите за финансово
управление и контрол и предприемането на мерки за подобряването им в
изпълнение на препоръки от вътрешния одит и други проверки;
12. (отм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.);
13. (изм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.) осигуряването на антикорупционни
процедури;
14. отчетността и докладването за състоянието на системите за финансово
управление и контрол;
15. (отм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.);
16. (изм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.) осигуряването на условия за
законосъобразно и целесъобразно управление, адекватно и етично поведение
на персонала в организациите.
(2) Ръководителите на организациите по чл. 2 прилагат указанията за
осъществяване на управленската отговорност, издадени от министъра на
финансите във връзка с ал. 1, както и указанията, издадени от горестоящия им
ръководител.

13


Чл.. 10. (1) Ръководителите на организациите по чл. 2 осъществяват
финансовото управление и контрол чрез следните взаимносвързани елементи:
1. контролна среда;
2. управление на риска;
3. контролни дейности;
4. информация и комуникация;
5. мониторинг.
(2) Ръководителите на всяко ниво в организациите по чл. 2 осигуряват
изграждането, развитието и функционирането на елементите на финансовото
управление и контрол в съответствие със спецификата на организацията.
(3) Министърът на финансите издава методически насоки по елементите
на финансовото управление и контрол по ал. 1.
В този смисъл, цитираните по-горе норми вменяват множество
задължения. Видно от обстоятелствената част на НП е прието, че през
проверявания период от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. в „Пристанище Варна"
ЕАД са били налични вътрешни правила и инструкции, които по своя
характер са контроли и контролни процедури за различни видове дейности,
но същите не представляват въведени адекватни и ефективни системи за
финансово управление и контрол в съответствие с изискванията на ЗФУКПС.
Тези контроли и контролни процедури обхващали част от изискванията за
финансово управление и контрол, включващи елементите и дейностите на
взаимносвързаните елементи по чл. 10, ал. 1 от СФУКПС, но не са били
изготвени по указанията на Министъра на финансите, издадени на: основание
чл. 7, ал. 2 от ЗФУКПС за осъществяване на управленската отговорност; на
основание чл. 10, ал. 3 от ЗФУКПС за методическите насоки по елементите
на финансовото управление и контрол и на основание чл. 13, ал. 4 от
ЗФУКПС за осъществяване на предварителен контрол.Какви точно вътрешни
правила и инструкции, контроли и контролни процедури за различни видове
14
дейности са били налични и защо същите не са отговаряли на законовите
изисквания за въвеждане на адекватни и ефективни системи за финансово
управление и контрол, включващи политики и процедури, с които да бъде
осъществено финансовото управление и контрол в „Пристанище Варна" ЕАД,
гр. Варна от обстоятелствената част на НП не става ясно, респективно не
става ясно точно какво задължение съгласно цитираните като нарушени
норми жалбоподателят не е изпълнил.Декларативното посочване, че били
подробно били описани съответстващите на изискванията на чл. 10, ал. 1 от
ЗФУКПС писмени политики и процедури на дружеството, като били описани
в съответни отговори и въведените през проверявания период и следващите
се за въвеждане политики, по различни пунктове няма как да компенсира
липсата на факти, доколкото се касае за различни задължения, а и видно от
обстоятелствената част на НП в същата е посочено, че препоръките са от
2020г. и не е ясно кои от тях към кой момент от проверявания период се
отнасят, дали правилно е определен периодът на нарушението, както и
съответната липса към коя точно от визираните като нарушени множество
норми се отнася.
Неяснотата относно относимите факти, касаещи конкретните
обстоятелства, при които е прието, че е извършено нарушението, както и
фактите, касаещи нарушението от обективна и субективна страна винаги
съставлява съществено процесуално нарушение, тъй като ограничава правото
на нарушителят да разбере в извършването на точно какво нарушение е
обвинен и след горното адекватно да организира защитата си, като липсата на
факти лишава и съда от възможност да прецени за какво точно нарушение
АНО е приел, че следва да накаже конкретни лице, правилно ли е било
квалифицирано същото и правилно ли е била приложена санкционната
норма.Фактите, касаещи съставомерните признаци на нарушението, следва да
фигурират в НП, а не да се установяват едва в с.з., още повече, че в
настоящото производство в тежест на АНО е да докаже, че има извършено
нарушение и кой е неговият автор, а не на нарушителя, че не го е
извършил.Приложената санкционна норма е обща, не визира конкретен
състав на административно нарушение, поради което и същата не отстранява
гореописаната неяснота относно волята на АНО.
Тъй като са налице основания за отмяна на НП искането за присъждане
15
на направените от жалбоподателя разноски е основателно и макар да са
представени доказателства за разноски в размер на 350лв., процесуалният
представител на жалбоподателя прави изрично искане да се присъди
минимален хонорар от 300лв. при постановяване на съдебното решение и
искането следва да бъде уважено именно в този размер.
Предвид наличието на предпоставки за отмяна на НП искането за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователно.
Водим от горното съдът намира, че в хода на АНП са били допуснати
съществени процесуални нарушения, поради което и на основание чл. 63 ал. 1
от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 11-01-514/ 10.03.21 г. на Директора на Агенцията за
държавна финансова инспекция- гр.София, с което за нарушение на чл.4 ал.1
от ЗФУКПС във вр. с чл.5 ал.2 от ЗФУКПС и във вр. с чл.6,чл.7 и чл.10 от
ЗФУКПС, на осн. чл. 32 ал.1т.1 от ЗДФИ на П. ИВ. С.-ЕГН ********** е
наложено наказание „Глоба” в размер на 200 лв.
ОСЪЖДА АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА
ИНСПЕКЦИЯ- гр.София да заплати на П. ИВ. С.-ЕГН ********** сумата от
300/ триста/лв. за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му пред Варненски
административен съд по реда на АПК.
След влизане в сила на решението, АНП да се изпрати по
компетентност на наказващият орган.


Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
16