Решение по дело №2669/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1549
Дата: 12 декември 2019 г.
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20192120202669
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юни 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

                                          1549,    12.12.2019г.,    град Бургас

В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

Бургаският районен съд,  осми наказателен състав,

на  двадесети ноември, две хиляди и деветнадесета година,

в публично заседание в следния състав:

                                                                                        Председател:     Петя Георгиева

Секретар: Златка Калоянова

прокурор: ..........................

като разгледа докладваното от съдия Георгиева наказателно административен характер дело № 2669 по описа за 2012г. за да се произнесе взе предвид следното:

    

    Производството е образувано по повод жалбата на Г.Й.Т., ЕГН ********** със съдебен адрес *** против наказателно постановление № НП-2/ 23.04.2019г., издадено от председателя на Комисията по енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което за нарушение на чл.14, ал.4 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги /ЗРВКУ/ на основание чл.36, ал.2 от ЗРВКУ на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 2000 лева. В жалбата се сочат доводи за незаконосъобразност и необоснованост, като се иска отмяна на обжалваното постановление.

    Жалбата е депозирана в преклузивния срок за обжалване от надлежно легитимирана страна и е допустима.

    Бургаският районен съд след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и като съобрази закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

   На 15.11.2018г. на Г.Й.Т., ЕГН **********, в качеството му на изпълнителен директор на „******.“ЕАД-гр.Бургас със седалище и адрес на управление гр. ****, с ЕИК ******** е съставен акт за установяване на административно нарушение за това, че на 29.12.2017г. в гр.Бургас, „*********“ЕАД-гр.Бургас е издало на „********“ООД, адрес *********** фактура № **********/ 29.12.2017г. за доставена вода в периода 30.11.2017 -28.12.2017г., при цена 0,350 лв./куб. м. без ДДС.

   Нарушението е установено в т.7 от констативен протокол от дата 02.11.2018г. от извършена планова проверка на дейността на „********“ ЕАД гр. Бургас през 2017г. съгласно заповед № З-В-6/21.05.2018г. на председателя на КЕВР, връчен на упълномощен представител на дружеството на 02.11.2018г., в сградата на КЕВР.

   С писмо вх.№ В-17-14-11/05.11.2018г. /изх. №К-1380-4/05.11.2018г./ „********“ЕАД-гр.Бургас е представило в КЕВР обяснения като е посочило, че прилага схема на обслужваната територия с нанесени водоснабдителни системи /ВС/ - Камчия /ВС за др. ****** оператор/ и Бургас /ВС Основна/, и посочва, че доставяната вода на „****** СливенООД-гр.Сливен се отнася към ВС Бургас. ******* операторът посочва, че цената за доставяне на вода на потребителите на ВС Бургас е утвърдена с решение № БП-Ц-20/30.11.2017г. на КЕВР, като прилаганата цена от 0,35 лв./м3 без ДДС за „****** СливенООД -гр.Сливен е по-ниска от утвърдената с решението - 1,287 лв./ м3 без ДДС.

   Видно от приложената схема, от водоснабдителната система стопанисвана от „********" ЕАД гр. Бургас има отклонение към област Сливен. На границата между областите Бургас и Сливен е посочено наличието на „водомер за област Сливен“. На схемата е отбелязано, че отклонението водоснабдява населени места с.* и с. * в област Сливен.

     С решение № Ц-11/31.05.2016г. и решение № БП-Ц-20/30.11.2017г. на КЕВР са утвърдени цени без ДДС на „* *“ЕАД-гр.Бургас.    

  Съгласно чл.12, ал. 2 от ЗРВКУ, „Комисията регулира и цените, по които ВиК оператори или други предприятия доставят вода от техни или предоставени им за експлоатация водовземни съоръжения или системи до водоснабдителни системи на други ВиК оператори... ".Съгласно чл.2, ал.2 от Наредбата за регулиране на цените на водоснабдителните и канализационните услуги /НРЦВКУ, приета с ПМС № 8/18.01.2016г. обн. ДВ бр.6 от 2016г./, цените, по които ВиК оператори или други предприятия доставят вода от собствени или от предоставени им за експлоатация водовземни съоръжения или системи до водоснабдителни системи на други ВиК оператори, се регулират по реда на тази наредба.

   „******* – Сливен“ООД има обособена територия по смисъла на чл.198а, ал.1 от Закона за водите /ЗВ/, и сключен договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставяне на ВиК услуги на потребителите срещу заплащане по смисъла на чл.198п, ал.1 от ЗВ. В тази връзка дружеството отговаря на изискванията на чл.198о, ал. 5 от ЗВ за ВиК оператор. Дружеството отговаря и на изискванията на чл.2, ал.1 от ЗРВКУ за ВиК оператор, доколкото е вписано в Търговския регистър с ЕИК ********* и предмет на дейност: проучване, проектиране, изграждане, поддържане и управление на водоснабдителни, канализационни, електро и топлоенерийни системи, включително и пречиствателни станции и всички други услуги и дейности в страната и чужбина, незабранени със закон.

  С решение № БП-Ц-16 от 25.09.2017г. КЕВР е одобрила бизнес план за развитието на дейността на „* - Сливен" ООД за регулаторен период 2017-2021 г., и е утвърдила и одобрила цени на ВиК услуги за регулаторния период. Съгласно информация от бизнес плана на дружеството, селата * и *, община Котел, област Сливен, попадат в обособената територия на дружеството, и в тях има публични ВиК системи, предоставени на дружеството за стопанисване и експлоатация с договор по реда на Закона за водите.

  С решения № Ц-11 от 31.05.2016г. и БП-Ц-20 от 30.11.2017г. КЕВР е утвърдила на „*****“ЕАД-гр.Бургас цена за доставяне на вода на друг ВиК оператор, в размер на 0,031 лв./куб.м вода без ДДС. Като ВиК оператор, извършващ услугата „доставяне на вода на др. ВиК оператор, „Водоснабдяване и канализация“ЕАД гр. Бургас е било длъжно да прилага цените, утвърдени му с решение № Ц-11/31.05.2016г. и решение № БП-Ц-20/30.11.2017 г. на КЕВР. Съгласно данните от фактура № **********/ 29.12.2017г. за доставена вода в периода 30.11.2017г.-28.12.2017г.,„**“ ЕАД- гр.Бургас е доставило вода на друг ВиК оператор.

   За да предостави услугата „доставяне на вода на друг ВиК оператор“ на „******** – Сливен“ ООД, „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД-гр.Бургас е следвало да прилага цена за доставяне вода на друг оператор в размер на 0,031, лв./куб. м без ДДС, утвърдена му решения № Ц-11 от 31.05.2016г. и БП-Ц-20 от 30.11.2017г. КЕВР, което видно от дадените обяснения не е така.

  Приложената към обясненията схема показва, че „Водоснабдяване и канализацияЕАД гр. Бургас доставя вода до водоснабдителни системи в с.* и *, община Котел, област Сливен, които се стопанисват и експлоатират от „******* –СливенООД.

   Като е доставило вода на „******* – Сливен“ ООД по цена 0,350 лв./куб. м. без ДДС, която е по-висока от утвърдената от КЕВР с решение № Ц-11/31.05.2016г. и решение № БП-Ц-20/30.11.2017г., „******" ЕАД гр. Бургас е  осъществило доставка в нарушение чл.14, ал.4 от ЗРВКУ.

   Като изпълнителен директор на „Водоснабдяване и канализация"ЕАД- гр. Бургас, Г.Й.Т. е бил длъжен да осигури прилагането на цените, утвърдени за „********ЕАД-гр.Бургас с Решение №Ц-11/31.05.2016 г. и Решение № БП-Ц-20/30.11.2017г.

   Като на 29.12.2017 г. в гр. Бургас „******“ЕАД гр. Бургас е издало на „* – Сливен“ ООД фактура № **********/29.12.2017г. за доставена вода в периода 30.11.2017 - 28.12.2017г., при цена 0,350 лв./куб. м. без ДДС, а не по цена 0,031 лв./куб. м. без ДДС, Г.Й.Т., в качеството му на изпълнителен директор на „*****“ЕАД-гр.Бургас е допуснал управляваното от него дружество да предостави на друг ВиК оператор - „****** – Сливен“ООД услуга по цена, по-висока от утвърдената от регулаторния орган цена, което представлява нарушение на чл.14, ал.4 от ЗРВКУ, деяние подлежащо на санкция по чл.36, ал.2 от същия закон.

   С писмо, изх. № В-17-14-12/13.11.2018г. на КЕВР, нарушителят – Г.Й.Т., в качеството му на изпълнителен директор на „* *ЕАД-гр.Бургас със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ******, ЕИК *********** е бил поканен да се яви в Комисията за енергийно и водно регулиране, на адрес: гр.София, бул****** на 15.11.2018г. до 14.00 часа за съставяне на акт за установяване на административно нарушение по ЗРВКУ. Писмото е било изпратено по електронна поща на 13.11.2018г. в 17,09 часа и по факс на дружеството на 14.11.2018г. в 10,43 часа. Съгласно потвърждението за изпратения факс, писмото е получено в 10,44 часа.

До 16.00 часа на 15.11.2018г., Г.Й.Т., изпълнителен директор на „*******“ЕАД-гр.Бургас, или изрично упълномощен негов представител, не се яви на посочения адрес, поради което и на основание чл.40, ал.2 от ЗАНН е съставен акт за установяване на административно нарушение в отсъствие на нарушителя. В акта е посочено, че нарушението се доказва от следните документи: фактура №********** от дата 29.12.2017г., издадена от „**********“ ЕАД- гр.Бургас;  констативен протокол от 30.10.2018г. за планова проверка на оператора през 2018г. и писмо на „***********“ЕАД гр.Бургас, вх.№ В-17-14-11/05.11.2018г. изх.№ К-1380-4/05.11.2018г./, с което са представени обяснения в КЕВР по констативен протокол от 02.11.2018г., ведно с приложена схема.

    Административнонаказващият орган не е уважил възражението на жалбоподателя, като е приел гореизложената фактическа обстановка за установена и е издал обжалваното наказателно постановление, с което на основание чл.36, ал.2 вр. чл.14, ал.4 от ЗРВКУ е наложил на жалбоподателя глоба в размер на 2000 лева.

    При служебната проверка съдът намери, че в хода на производството не са допуснати съществени процесуални нарушения от категорията, представляващи самостоятелни отменителни основания. При съставяне на акта и при издаване на атакуваното наказателно постановление са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. Действително е налице фактическа грешка при посочване на правноорганизационната форма на дружеството „Водоснабдяване и канализация“, като вместо ЕАД е посочено ООД. Допуснатата фактическа грешка не може да се квалифицира като съществено нарушение. Юридическите лица, освен чрез наименованието си се индивидуализират и чрез единният идентификационен номер /ЕИК/ по Булстат, който е уникален и единствен за всяко едно лице. Така, че след като е посочен ЕИК, съдът счита, че дружеството, чийто изпълнителен директор е жалбоподателя е индивидуализирано в достатъчна степен.

  Съгласно чл.12, ал.2 от ЗРВКУ КЕВР регулира и цените, по които В и К оператори или други предприятия доставят вода от техни или предоставени им за експлоатация водовземни съоръжения или системи до водоснабдителни системи на други В и К оператори. В тези случаи не се заплаща такса „Регулиране“. Разпоредбата на чл.2, ал.2 от Наредбата за регулиране на цените на водоснабдителните системи на други В и К оператори, цените по които В и К оператори доставят вода от собствени или от предоставени им за експлоатация водовземни съоръжения или системи до водоснабдителни системи на  други оператори, се ругелират по реда на тази наредба.

   Разпоредбата на чл.14, ал.1 от ЗРВКУ задължава В и К операторите да представят за утвърждаване от комисията, образуваните съгласно наредбата по чл.13, ал.5 цени. Одобряването на техническата и икономическата част на бизнес плановете е условие за одобряването им в частта за цените. Алинея 4 на посочената норма предвижда, че прилаганите от В и К операторите цени не могат да бъдат по-високи от утвърдените от комисията.

   Съгласно чл.21, ал.1 от ЗРВКУ, КЕВР провежда контрол за: съответствието на бизнес плана с изискванията на този закон; изпълнението на показателите за качество на В и К услугите, определени в бизнес плана; прилагането на цените съгласно изискванията по  чл.14, ал.4 и чл.19 от ЗРВКУ; извършените разходи за постигане на показателите, заложени в бизнес плана. В конкретния случай представители на КЕВР са извършили такава контролна проверка на „******“ЕАД-Бургас. При посочената проверка е констатирано, че посоченото дружество като В и К оператор е доставило вода на друг В и К оператор – „** – Сливен“ ООД при цена 0,350 лв./куб. м. без ДДС, а е следвало да прилага цена за доставяне вода на друг оператор в размер на 0,031 лв./куб. м без ДДС, утвърдена му решения № Ц-11 от 31.05.2016г. и БП-Ц-20 от 30.11.2017г. КЕВР. След като „* – Сливен“ ООД е В и К оператор  е следвало всяка доставка на вода по отношение на него, извършена от „***********“ЕАД-Бургас да бъде извършена в съответствие с чл.14, ал.4 от ЗРВКУ, т.е. само и единствено по цена не по-висока от утвърдените от КЕВР в цитираното ценово решение № Ц-11 от 31.05.2016г.

   Санкционната норма на чл.36, ал.1 от ЗРВКУ предвижда, че на В и К оператор, който предоставя услуги по цени, по-високи от утвърдените от комисията, се налага имуществена санкция в размер от 200 000 до 500 000 лева. Според алинея 2 на същата норма на член на управителен орган във В и К оператор, който е извършил или е допуснал извършване на нарушението по ал.1, се налага глоба в размер от 2000 до 5000 лева. Жалбоподателят, в качеството си на изпълнителен директор на „****“ ЕАД-гр.Бургас се явява субект на нарушението. Същият е допуснал управляваното от него дружество да предостави на друг В и К оператор - „*-Сливен“ООД услуга по цена, по-висока от определената с ценово решение № Ц-11 от 31.05.2016г. от регулаторния орган, в нарушение на чл.14, ал.4 от ЗРВКУ, като по този начин е осъществил от обективна страна посоченото нарушение.

  Не е налице маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като нарушението не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от останалите случаи на подобни нарушения.

  Административнонаказващият орган правилно е квалифицирал административното нарушение и на основание чл.36, ал.2 от ЗРВКУ е наложил административно наказание глоба в размер на 2000 лева. Според съда наказанието е индивидуализирана в съответствие с чл.27 от ЗАНН. При индивидуализацията му наказващият орган е взел предвид тежестта на нарушението, смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства, като по мнение на съда определеното наказание съответства, както на изискванията на чл.27, ал.2 от ЗАНН, така и на целите по чл.12 от ЗАНН.

   Предвид изложените съображения съдът намери обжалваното наказателно постановление за законосъобразно и обосновано, поради което на основание  чл.63, ал.1 от ЗАНН

                                                           Р   Е   Ш   И   :

      ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № НП-2/ 23.04.2019г., издадено от председателя на Комисията по енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което за нарушение на чл.14, ал.4 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги /ЗРВКУ/ на основание чл.36, ал.2 от ЗРВКУ на Г.Й.Т., ЕГН ********** със съдебен адрес *** е наложена глоба в размер на 2000 /две хиляди/ лева.

      Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр.Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.                                                                          

                                                                                                Председател :/п/

 

Вярно с оригинала:З.К.