Р Е Ш Е Н И Е
№ ….. 16.07.2020
година град Стара Загора
В ИМЕТО
НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН състав
На 02 юли
2020 година
В публично заседание в
следния състав:
Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА
Секретар: ТОНКА ТЕНЕВА
Прокурор:
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ МИЛЕНА РИБЧЕВА
аНд № 1321
по описа за 2020 година и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е НП (наказателно постановление) № 006919 от 06.01.2020 год., издадено от началник на
отдел “Контрол и правоприлагане” в Национално тол управление (нту) към Агенция “Пътна инфраструктура”
(апи) град София, надлежно
упълномощен за това от председателя на управителния съвет на АПИ със Заповед №
РД-11-1423 от 02.12.2019 год.,допълнена със Заповед № РД-11-1520 от 20.12.2019
год.
Жалбоподателят М.С.М. твърди, че НП е незаконосъобразно
и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата страна АПИ гр.София счита
жалбата за неоснователна и моли НП като законосъобразно да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства
и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено
следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за
установяване на административно нарушение) № 006919 от 16.07.2019 год.,
жалбоподателят е санкциониран на основание чл.189е,
ал.7 от
ЗДвП – Закон за движение пътищата (“Независимо от
налагането на административно наказание, нарушителят дължи заплащане на
съответната такса по чл.10а, ал.2 или чл.10б, ал.5 от Закона за
пътищата
съобразно категорията на пътното превозно средство. Задължението се счита за
изпълнено при заплащане на таксата по чл.10, ал.2 от Закона за
пътищата.“) и
чл.4, ал.4 от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и
функциниране на смесена система за таксуване на различни категории пътни
превозни средства на база време и на база изминато разстояние,във връзка с
чл.25 от Тарифата за таксите, които се събират от Агенция “Пътна
инфраструктура“), изразяващо се в това, че на 16.07.2019 год. около 14.15 часа
на път I-5, км.216+800, в посока град Казанлък, включен
в обхвата на платената пътна мрежа управлявал пътно превозно средство, с рег.№
РВ 9021 КР, вид товарен автомобил, марка МАН, модел ТГА 18,440 БЛ, с техническа
допустима максимална маса - 12 тона, без заплатена за него винетна такса по чл.10, ал.1, т.1 от ЗП – Закон за пътищата (“За преминаване по платената пътна мрежа се въвежда смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси на
база време и на база изминато разстояние:
такса за ползване на платената пътна мрежа – винетна такса за пътни превозни
средства по чл.10а, ал.7…“; съгласно чл.10а, ал.7, т.1 от ЗП „Винетна такса се
заплаща за следните пътни превозни средства с обща технически допустима
максимална маса до или равна на 3,5 тона: моторните превозни средства,
които имат най-малко четири колела и са предназначени за превоз на пътници“),
липсва хартиен винетен спикер на предното стъкло.
В случая няма спор, а и от събраните по
делото гласни и писмени доказателства се установява, че на 16.07.2019 год.
жалбоподателят като водач е управлявал посоченото пътно превозно средство, за
който по ел. път е била заплатена винетна такса за тежкотоварен автомобил в
размер на 1 340.00 лева, с некоректно въведени данни относно
регистрационния номер на автомобила.
Административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя е ангажирана на основание чл.179, ал.3 от ЗДвП в
редакция бр.105 от 2018 год. /съответстваща на чл.197, ал.3, т.4 от приложимата
към момента на извършване на деянието редакция ДВ, бр.2 от 2018 год., в сила от
20.05.2018 год. /, съгласно която водач, който управлява пътно превозно
средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е
дължима, но не е заплатена такса по чл.10, ал.1, т.1 от Закона за пътищата, се
наказва с глоба в размер 300 лв.
По
делото няма спор, че мястото на извършване на нарушението път І-5 попада в
обхвата на платената пътна мрежа и че управляваният от жалбоподателя автомобил
е от категорията, за която се заплаща винетна такса. От събраните по делото
писмени доказателства безспорно е установено също, че товарен автомобил, марка
МАН, модел ТГА 18,440 БЛ, с рег.№ РВ 9021 КР е управляван от жалбоподателя на
посочената дата и за автомобила с този регистрационен номер по електронен път е
заплатена винетна такса в размер на 1 340.00 лева, с неточно отразяване на
регистрационен номер и промяна/уточнение на верния такъв не е заявена пред АПИ.
Спорният
въпрос е дали при несвоевременно подаване на заявление до АПИ за промяна или
уточнение в регистрационния номер на пътно превозно средство по реда на чл.5, ал.4 от
Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на
смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на
база време и на база изминато разстояние, за което е била заплатена
винетна такса, се осъществява съставът на чл.179, ал. 3 във връзка с чл. 139, ал.
6 от ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл.10а, ал.3
от ЗП, винетната
такса се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно средство
след деклариране на регистрационния му номер, категорията на пътното превозно
средство и периода на валидност и важи само за пътното превозно средство, чийто
регистрационен номер правилно е бил деклариран от собственика или ползвателя
му. А видно от разпоредбата на чл.10а, ал.6
от ЗП / ДВ, бр. 105
от 2018 г, в сила от 01.01.2019 г. /, електронната винетка, издадена срещу
платената винетна такса, следва пътното превозно средство за който е издадена.
Тъй като издадената електронна винетка се отразява в електронната система за
издадените електронни винетки, поддържана от Агенция "Пътна
инфраструктура", по регистрационен номер на превозното средство, за
прилагане на чл.10а, ал.6
от ЗП е необходимо да се изпълни процедурата по чл. 5, ал. 4
от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база
време и на база изминато разстояние. Тя предвижда при промяна в регистрационния номер на пътното
превозно средство собственикът или ползвателят в срок до 3 работни дни да заяви
тази промяна в централното управление или в областните управления на АПИ или по
електронен път, като съответните длъжностни лица отразяват новите данни относно
регистрационния номер на пътното превозно средство в електронната система за
издадените електронни винетки след справка в Националния регистър на пътните
превозни средства в срок до два работни дни от получаването на съответното
заявление. Предвиденият ред с оглед начина на формулировката му не съставлява
задължение за правните субекти.
От
съвкупния анализ на цитираните правни норми следва извод, че след като
промяната в регистрационния номер не е заявена преди извършване на проверка, за
контролните органи няма възможност да се убедят, че за конкретен автомобил с
конкретен регистрационен номер е заплатена винетна такса. В техните правомощия
не е предвидено да изискват и проверяват документи и да сравняват
регистрационни номера, за които има издадени винетки. Съгласно чл.187е, ал.8
от ЗДвП, те извършват проверки само в електронната система. Затова
при липса на отразяване в тази
система на регистрационния номер на проверявания автомобил следва да се приема,
че правилно е съставен АУАН. В случая обаче, в срока за възражение по него е
направено изявление, че за автомобила е издадена винетка по грешно отразен
регистрационен номер, с прикрепен към нея касов бон от 27.06.2018 год., но
заявление до АПИ за отразяване на допусната неточност в изписване на верния
регистрационен номер не е подадено. Това обстоятелство е следвало да бъде взето
предвид от наказващия орган, който е длъжен преди издаване на НП да се убеди с
оглед приложимата нормативната уредба от ЗП, че за конкретното пътно превозно
средство няма заплатена винетна такса като извърши проверка в електронната
система за издадените електронни винетки. Към датата на издаване на НП
заявлението за промяна на регистрационния номер с вписване на правилния
съобразно талона на ППС е следвало да бъде отразено, съответно би се установило
наличието на заплатена такса по неточно вписан регистрационен номер, която е
валидна за вида управляван от жалбоподателя автомобил.
Следователно
по съществото на спора, съдът намира, че в случая не е безспорно доказано от
обективна и субективна страна вмененото нарушение на чл.139, ал.6
от ЗДвП, респективно,
че незаконосъобразно е санкциониран жалбоподателя на основание чл.179, ал.3
от ЗДвП.
По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП се явява
незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Така
мотивиран и на основание чл.63, ал.1, предложение 3 от ЗАНН,
съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯВА
НП (наказателно постановление) № 006919
от 06.01.2020 год., издадено от началник на отдел “Контрол и правоприлагане” в
Национално тол управление (нту)
към Агенция “Пътна инфраструктура” (апи)
град София, надлежно упълномощен за това от председателя на управителния съвет
на АПИ със Заповед № РД-11-1423 от 02.12.2019 год.,допълнена със Заповед №
РД-11-1520 от 20.12.2019 год., като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно
обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред
Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: