Решение по дело №258/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 309
Дата: 9 септември 2020 г. (в сила от 9 септември 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700258
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 309

 

гр. Враца,  09.09.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 02.09.2020 г. /втори септември две хиляди и двадесета  година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 258 по описа на АдмС – Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл.  АПК, във връзка с чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по жалба на А.Г.Ц., депозирана чрез пълномощника му * С.Г. ***, против Заповед № 369з-883/15.05.2020 г. на Директора на ОДМВР - Враца, с която му е наложено дисциплинарно наказание „Порицание“ за срок от шест месеца, считано от датата на връчване на заповедта – 19.05.2020 г.

В жалбата се сочи, че издадената заповед е неправилна и незаконосъобразна поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и противоречие с материалния закон при издаването ѝ. Релевирани са доводи, че оспореният акт на съдържа посочените в нормата на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР реквизити и в нарушение на чл. 206, ал. 4 от ЗМВР наказващият орган не е оценил всички събрани в хода на дисциплинарното производство доказателства. Изложени са твърдения, че в резултат на неправилно възприетата фактическа обстановка, АНО неправилно е квалифицирал деянието, като нарушение на служебната дисциплина, в резултат на което е наложил наказание за дисциплинарно нарушение, което не е извършено от жалбоподателя, с което е налице и нарушение на материалния закон.

В съдебно заседание и допълнително представени по делото писмени бележки, поддържа изложеното в жалбата и отправя искане заповедта за дисциплинарно наказание, да бъде отменена като незаконосъобразна. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът по оспорването  - Директора на ОДМВР - Враца, чрез процесуалния си представител ** Д.П.,  оспорва  жалбата и заявява, че при провеждане на дисциплинарното производство е спазена процедурата, описана в ЗМВР и инструкцията към същия. Поддържа, че заповедта за налагане на дисциплинарно наказание е издадена от компетентен орган, правилно е квалифицирано нарушението, като в същата са изложени мотиви, които произтичат от събраните в справката доказателства, не са нарушени правата на наказания служител и моли съда с решението си да я потвърди. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в дисциплинарната преписка и след служебна проверка съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Видно от приложената с дисциплинарната преписка Кадрова справка рег. № 369р-8184/13.04.2020 г. л. 43 от делото, към момента на издаване на оспорената заповед, жалбоподателят заема изпълнителска длъжност, *** към РУ – *** при ОДМВР – Враца. Със Заповед рег. №369з-395/26.02.2020 г., Директора на ОДМВР – Враца е разпоредил да се извърши проверка срещу * А.Ц., въз основа на постъпили данни в Писмо рег. № 248р-3094/18.02.2020г. по описа РУ – Бяла Слатина към ОДМВР - Враца, относно извършено от него дисциплинарно нарушение. В писмото н-к Участък *** – П.И. и ** В.П. описват случай, **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

За изясняване на обстоятелствата по случая с цитираната по-горе заповед за образуване на проверка е определен персонален състав на дисциплинарно разследващ орган, състоящ се от председател и един член, посочени са задачите – да се извърши проверка по отношение на изнесеното в писмото, като н-к РУ – *** да оказва съдействие на проверяващите при осъществяване на правомощията им и е указан срок, в който председателят на комисията в писмена справка следва да докладва резултата от проверката – 17.03.2020 г.

Жалбоподателят е запознат със заповедта на 05.03.2020 г., което е видно от отбелязването върху нея и положения от него подпис. 

Разследващата комисия е направила предложение с рег. № 369р-5211/16.03.2020 г. до Директора на ОДМВР – Враца, срокът на проверката да бъде удължен до 17.04.2020 г., с цел да бъдат снети допълнителни сведения от  служители в РУ – ***, за изясняване в пълнота на фактите и обстоятелствата, обект на проверката.  Върху Предложението е поставена резолюция „Съгласен“ с дата 17.03.2020г. и подпис на Директора на ОДМВР – Враца.

Комисията е извършила възложената проверка като е обективирала констатациите и заключенията си от нея в изготвен и подписан от членовете ѝ Доклад рег. № 369р-6821/15.04.2020 г. В доклада в хронологичен ред са посочени всички факти и обстоятелства, които са установени, както и действията, които са предприети по изясняване на случая. В хода на проверката са снети сведения от 12 служители на РУ – ***, включително от началника на РУ – *** и е направена съпоставка на изнесените в сигнала данни с установените такива от разследващата комисия и направените констатации. ***********************************************************************************************, комисията е приела, че не е налице дисциплинарно нарушение. Установено е, че жалбоподателят на никого не е предлагал да извършва каквито и да е противоправни действия против личността на Й., а обратно било му е предложено от други хора по тяхна инициатива и след като разбрал за тези намерения Ц. ги спрял да не правят нищо. От друга страна изказванията му пред служители на РУ – ***, че началника на същото полицейско управление ** Й. го тормози, като му дава много работа, с която да не се справя, за да могат да го наказват, са обидили Началника на РУ – ***, тъй като не се уважавало достойнството и правата му като ръководител. Комисията е направила извод, че оспорващият нарушава Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, утвърден с МЗ№ 8121з-348/25.07.2014 г., а именно т. 56 „Държавният служител зачита достойнството и правата на ръководителите и спазва необходимата субординация, както в служебни помещения, така и извън тях“. Прието е, че действията на Ц. представляват дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 4 от ЗМВР, за което съгласно чл. 200, ал. 1, т. 12 от ЗМВР се налага дисциплинарно наказание порицание. Предложено е на жалбоподателя да бъде наложено именно такова наказание за минимално предвидения в закона срок от 6 /шест/ месеца.

Директорът на ОДМВР – Враца е запознат с доклада от проверката на 16.04.2020 г., видно от резолюцията „Съгласен“ с подпис върху нея.

Жалбоподателят  Ц. се е запознал с констатациите от проверката, обективирани в изготвения от комисията Доклад на 24.04.2020 г., видно от отбелязването върху същия, като е заявил, че няма да дава допълнителни обяснения по случая. В преписката липсват данни връчвана ли е покана на оспорващия, но от даденото от него обяснение рег. № 369р-7169/24.04.2020 г. /л. 42/ се установява, че след покана от председателя на комисията, лично се е запознал със справката и всички материали от проверката, като отново заявил, че няма какво да добави към вече снетите две сведения от служителите извършили проверката.

Директорът на ОДМВР – Враца, в качеството си на ДНО е приел, че установеното в доклада от проверката дисциплинарно нарушение е доказано и на основание чл. 194, ал. 2, т. 4 вр. чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, ал. 1, т. 12 и чл. 204, т. 3, при спазване на процедурата по чл. 206, ал. 1, 2 и 4 ЗМВР и в срока по чл. 195, ал. 1 от същия закон е издал оспорената в настоящото производство заповед, с която на * А.Ц. е наложено дисциплинарно наказание „Порицание“ за срок от шест месеца.

При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения  преклузивен срок, против административен акт, подлежащ на оспорване,  поради което е допустимо. Разгледано по същество е и основателно.

Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

С оспорения в настоящото производство акт е наложено дисциплинарно наказание на служител от МВР. За да е законосъобразен същият, на първо място следва да е издаден от компетентен орган, в предвидените в ЗМВР срокове и при спазена дисциплинарна процедура, уредена в ЗМВР и издадената на основание чл. 215а от ЗМВР Инструкция №8121з-470 от 27 април 2015 г. за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи, издадена от Министерството на вътрешните работи, обн. ДВ. бр.34 от 12 май 2015 г.

Настоящият съдебен състав счита, че оспорената заповед е издадена от оправомощен от разпоредбата на чл. 204, т. 3 от ЗМВР ръководител на структура по чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, какъвто е издателят ѝ, който съгласно този текст има право да налага наказания от вида на процесното. Спазена е изискуемата писмена форма, като актът съдържа всички реквизити, предвидени в разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР.

Относно процедурата, уредена в ЗМВР и в Инструкция №8121з-470 от 27 април 2015 г. настоящият съдебен състав намира, че дисциплинарното производство е проведено в рамките на законоустановения срок, съгласно чл. 195, ал. 1 от ЗМВР, която норма постановява, че дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. От своя страна, разпоредбата на чл. 196, ал. 1 от ЗМВР повелява, че дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя, а разпоредбата на чл. 196, ал. 2 от закона определя, че дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. В случая, материалите от дисциплинарното производство са станали известни на ответника с постъпването на изготвения Доклад - 16.04.2020 г., видно от резолюцията върху него. Следователно издадената на 15.05.2020 г. заповед е в съответствие с изискването за срочност на проведеното дисциплинарно производство.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, относно неизяснена конкретна дата на твърдяното нарушение в хода на дисциплинарното производство. За разлика от ЗАНН, където сред задължителните реквизити на АУАН и НП е посочването на точната дата на извършеното адм. нарушение, реквизитите, които следва да се съдържат в индивидуален административен акт от този вид, са изрично посочени в разпоредбата чл. 210, ал. 1 от ЗМВР, съгласно която, дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят, мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта, които в акта са налице. Действително в оспорената заповед е посочена дата 17.02.2020 г., в Докладната на Началник РУ – *** – 18.02.2020 г., а в Доклада на комисията – средата на м. февруари, но в конкретния случай посочването на времеви рамки е достатъчно да удовлетвори изискванията на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР и разликата от няколко дни не е повлияла на сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР за реализиране на дисциплинарната отговорност, доколкото заповедта е издадена на 15.05.2020 г.  

Спазени са изискванията на чл. 207, ал. 8 от ЗМВР, служителят е запознат с доклада с резултатите от проверката и му е предоставена възможност да представи възражение.

Въпреки изложеното, обаче настоящият съдебен състав счита, че в хода на дисциплинарното производство има допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, довели и до неправилно приложение на действащите материални разпоредби на закона, които по отделно и съвкупно представляват основание за отмяна на наложеното наказание.

Основателно е възражението на оспорващия, че само по себе си налагането на дисциплинарно наказание за нарушение, което не е било предмет на дисциплинарно производство, е нарушение на процедурните правила за провеждане на дисциплинарно производство и е самостоятелно основание за отмяна на заповедта като незаконосъобразна. В заповедта за проверка, с която жалбоподателят е запознат на 05.03.2020 г. ясно и конкретно е поставена задачата на назначената комисия – да се извърши проверка по отношение на изнесеното в писмо рег. № 248р-3094/18.02.2020 г., а не установяването на каквото и да е дисциплинарно нарушение. В доклада на комисията е посочено, че описаните в писмото изказвания на Ц. за противоправни действия против личността на Й., не могат да се квалифицират като дисциплинарно нарушение. Разбира се неустановяването на подобен тип поведение не изключва автоматично възможността * Ц. да е извършил друго нарушение, за което се реализира дисциплинарна отговорност, но отклоняването от поставената задача и липсата на мотиви за това, представлява нарушение на производствените правила, което пречи да се разбере действителната воля на издателя на заповедта и възпрепятства както провеждането на защитата, така и съдебния контрол

Преди да наложи дисциплинарното наказание, дисциплинарнонаказващият орган е следвало да обсъди и прецизира всички събрани по случая доказателства, и съобразно законовите изисквания на чл. 206, ал. 3 и ал. 4 от ЗМВР, да изясни в пълен обем фактическите обстоятелства. Това обаче не е сторено, като дисциплинарното наказание е наложено противно на правилата на административното производство. В тази връзка в доклада на разследващата комисия и в най-малка степен не са обсъдени дадените от жалбоподателя в хода на проверката две Сведения с рег. № 369р-4445/05.03.2020 г. /л. 26/ и рег. № 369р-6474/08.04.2020 г. /л. 37/. От друга страна въпреки предоставената възможност на наказаното лице да представи писмени обяснения след запознаването му с резултатите от проверката, в оспорената заповед същите не са обсъдени от дисциплинарнонаказващият орган нито отделно, нито в съвкупност с останалите доказателства по административната преписка, с което е нарушено правото на защита на служителя, предвидено в чл. 206, ал. 1 и ал. 4 от ЗМВР. Този извод се подкрепя и от обстоятелството, че след запознаването с доклада на комисията на 16.04.2020 г., ДНО е поставил резолюция „Съгласен“, т.е. изразил е съгласие както с изведените констатации от проверката, така и с направеното предложение за наказание, с което е формирал намерение да наложи процесното наказание преди да е приел и обсъдил писменото обяснение на жалбоподателя от 24.04.2020 г. /л.42/.

Дисциплинарнонаказващият орган има задължение да събере всички необходими за установяване на обективната истина и относими по случая доказателства – както обвинителни, така и защитни. Съвкупността от събраните доказателства следва да бъде анализирана в цялост, като се посочат конкретните такива водещи до извод, че едно или друго твърдение е необосновано и дава превес на обратното. Съдът намира, че в конкретния случай такава преценка не е извършвана. Представената с дисциплинарната преписка кадрова справка на наказаното лице изобщо не е обсъдена, нито в доклада на разследващата комисия, нито в оспорената в настоящото производство заповед за дисциплинарно наказание. Съдържащата се в заповедта формулировка "..... като взех предвид тежестта на извършеното нарушение и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършеното, цялостното поведение на служителя по време на службата и приех писмените обяснения.... " съставлява възпроизвеждане на текста на закона, но не и неговото конкретно изпълнение по смисъла на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР.

Императивното изискване на закона за точно и конкретно обосноваване и индивидуализиране на санкцията е логично, доколкото налагането на дисциплинарно наказание е форма на осъществяване на юридическа отговорност по отношение на конкретен правен субект, като неблагоприятните последици, които същият следва да претърпи, очевидно във всички случаи засягат в твърде съществена степен неговата правна сфера. Налагането на дисциплинарно наказание за минимално установения в закона срок, само по себе си не освобождава дисциплинарно наказващия орган от задължението да направи конкретна преценка и изложи съответни съображения относно вида и размера на санкцията.

След като ДНО не е предприел необходимите действия по отстраняване на противоречията, изясняване на действителната фактическа обстановка и установяване на обективната истина, не може да се направи еднозначен и безпротиворечив извод относно вмененото на жалбоподателя нарушение – незачитане на достойнството и правата на ръководителите си и неспазване на субординацията на длъжностите в МВР, в резултат на което неправилно е наказан на посоченото в заповедта правно основание.

Предвид всичко изложено по-горе, при извършената служебна проверка, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, за законосъобразност на оспорената заповед, на всички основания по чл. 146 от АПК, настоящият съдебен състав намира, че тя е издадена от материално и териториално компетентен орган, в рамките на делегираните му правомощия, но при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които са довели и до неправилно прилагане на материалноправните разпоредби. Затова обжалваната заповед се явява незаконосъобразна и подлежи на отмяна в условията на чл. 146, т. 3  и т. 4 от АПК.

При този изход на делото и своевременно направеното искане, жалбоподателят има право на разноски. От представения договор за правна защита и съдействие е видно, че жалбоподателят е договорил и заплатил в брой при сключване на договора сумата от 500 лв. за процесуално представителство по делото. С оглед фактическата и правна сложност на делото, възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение е основателно, поради което същото следва да бъде определено в минимално предвидения размер в чл. 8, ал. 2, т. 3 от Наредба № 1/2004г. от за минималните размери на адвокатските възнаграждения от 400 лева.

Предвид изложеното ответникът  следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя сумата от 410 лева, от които 400 лева за адвокатско възнаграждение и 10 лева държавна такса за завеждане на делото.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, вр. чл. 146, т.  3 и т. 4 от АПК  съдът

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 369з-883/15.05.2020 г. на Директора на ОДМВР-Враца.

 

ОСЪЖДА ОДМВР – Враца да заплати на А.Г.Ц. *** разноски по делото в размер на 410 /четиристотин и десет/ лева.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 211 от ЗМВР.

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: