РЕШЕНИЕ
№ 1611
Варна, 20.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - VII състав, в съдебно заседание на двадесет и пети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
СТАНИСЛАВА СТОЕВА |
При секретар ДЕНИЦА КРЪСТЕВА
като разгледа докладваното от съдия СТАНИСЛАВА СТОЕВА административно дело № 2845 / 2022 г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 143 ал. 3 от Закона за
движението по пътищата /ЗдвП/.
Производството
е образувано по жалба на Е.С.С., ЕГН ********** ***, чрез адв. Е.К. от ***
срещу Заповед № 819з-231/24.11.2022г. издадена от Началник на Сектор „Пътна
полиция“ при ОД на МВР Варна, с която е отказано извършване промяна на
регистрация на лек автомобил „НИСАН 300ЗХ“ с рег. № *******
В
жалбата се твърди, че заповедта е неправилна и незаконосъобразна, тъй като е
постановена при съществени нарушения на процесуалните правила и материалния
закон. Твърди, че е налице съвпадение на номер на рамата и двигателя на
автомобила, представен за пререгистрация поради промяна в собствеността, с
автомобила, произведен през 1991г. със същите номера на рама и двигател. По
тази причина, както и поради изтекла давност, е прекратено и образуваното ДП №
1529/2017г., образувано по описа на Първо РПУ на МВР Варна.
Иска
се от съда да бъде отменена Заповед № 819з-231/24.11.2022 г. и да бъдат
присъдени сторените по делото разноски.
В проведеното съдебно заседание
жалбоподателят редовно призован не се явява, представлява се от процесуалния си
представител – адв. Е.К., която поддържа жалбата и моли оспорения
административен акт да бъде отменен.
Ответникът по жалбата – Началник
сектор Пътна полиция при ОДМВР Варна, редовно призован не се явява,
представлява се от главен юрисконсулт Г. Г., който оспорва жалбата, като неоснователна.
Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли подадената жалба.
Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Настоящият съдебен състав на
Административен съд-Варна, като се запозна с доводите на страните, прецени
събраните доказателства в тяхната съвкупност, приема за установено от
фактическа страна:
На 09.06.2017г. в пункта за
регистрация на ПС към сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Варна е представен
за промяна на регистрацията с услуга „Възстановяване след прекратяване при
уведомление от ГФ – без ГО, зачисляване в региона, промяна на собственост“ лек
автомобил „НИСАН 300 ЗХ“ с рег. № ****, рама № ****************, с двигател № ****
със заявление за регистрация № 170819007895/02.03.2017г. при идентификацията на
колата от техник - механик на канал възникнали съмнения относно автентичността
на идентификационния номер /VIN номер/ и е извършен допълнителен оглед от
комисия, съгласно т. 1 т. IV от Заповед № 365з-3937/04.11.20216г. на Директора
на ОДМВР Варна. Резултатите от допълнителния оглед са изложени в Протокол №
51/16.10.2017г. за извършена съдебно-трасологическа експертиза, според която
след обработка на лаковото покритие, покриващо повърхността на номера на рамата
с органичен разтворител, се установило, че боята в областта на номера се отнема
лесно, при което се установили следи от механично въздействие. При ейцване –
обработка с киселина, не се появили други символи, според експертите –
„най-вероятно поради дълбоко механично заличаване“. Освен на рамата, в двигателния
отсек на автомобила имало табелка, прикрепена с нитове, с номера на рамата. При
така установеното било прието, че номерът на рамата не е автентичен. Образувано
било досъдебно производство № 1529/2017г., което е прекратено с Постановление
от 15.02.2019г. на прокурор при РП Варна, поради изтекла давност, тъй като
автомобилът е бил с първоначална регистрация през 1992г. с този номер на рама и
до образуване на производството на 13.07.2017г. е изтекла давността по чл. 80
ал. 1 от НК за деянието по чл. 345 ал. 1 от НК, както и срокът по чл. 82 ал. 4
от НК. По молба на С., след приключване на ДП № 1529/2017г., за произнасяне по
заявлението му - № 170819007895/02.03.2017г., е постановена оспорената в
настоящото производство заповед.
В заповедта е преповторено
заключението на експертите от Протокол № 51/16.10.2017г. като фактическо
основание и е прието, че е налице хипотезата на чл. 6 от Наредба №
8121з-1/02.01.2018г. за определяне реда за поставяне на нов идентификационен
номер на ППС и чл. 7 ал. 1 от Наредба № I-45/24.03.2000г. за регистриране,
отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от
тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства,
поради което е отказано да бъде извършена промяна в регистрацията на автомобила
на жалбоподателя С..
При така установената по делото
фактическа обстановка и при извършената, на основание чл.
168 ал. 2 от АПК проверка за валидност и законосъобразност на оспорения
административен акт на всички основания по чл. 146
от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд-Варна прави
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима,
подадена е в преклузивния срок за обжалване, срещу годен за оспорване
административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от
търсената защита. Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Нормата на чл.
143 ал. 1 от ЗДвП предвижда, че пътно превозно средство се регистрира на
името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен
номер на превозното средство. Член 143 ал. 3 ЗДвП предвижда, че
пътно превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен
номер не се регистрира, докато не бъде установен автентичния идентификационен
номер, поставен от производителя. Следователно разпоредбата на ал.
1 на чл. 143 от ЗДвП изисква регистриране на моторното превозно средство по
поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство, ал.
2 прави разграничение между идентификационния номер и номера на двигателя на
превозното средство, а ал. 3 забранява регистриране на пътно превозно средство,
докато не бъде установен автентичният идентификационен номер.
Легалната дефиниция на понятието
"идентификационен номер на превозното средство" се съдържа в § 6
т. 61 от ДР на ЗДвП и означава "подредена комбинация от знаци,
поставена върху превозното средство от производителя с цел идентифицирането
му".
Съгласно чл. 5 ал. 2 от Наредба №
I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства, при регистрация звената на
МВР извършват необходимите проверки за: 1. идентификацията на превозното
средство в случаите, когато се изисква; 2. достоверността на представените
документи и данните на собственика; 3. произхода на превозното средство и 4.
техническата изправност на превозното средство и неговото комплектоване. Според
нормата на чл. 5 ал. 1 от Наредба № I-45 превозните средства се регистрират по
идентификационен номер (VIN), категория, марка и други данни, посочени в
представените документи по реда на глава втора от същата Наредба № I-45.
Законът предпоставя, че съществена
характеристика на превозното средство е рамата, поради което изисква
автентичност на идентификационния номер за да бъде регистрирано моторното
превозно средство, а двигателят е компонент на автомобила. Целта на цитираните
разпоредби е да не се допусне регистрирането на моторни превозни средства с
подменен, заличен или повреден идентификационен номер, поставен от
производителя. След като върху рамата на автомобила съществува оригинален
номер, поставен от производителя, не е възможно да е изпълнен някой от трите
фактически състава, визирани в законовата разпоредба - да е неправомерно
изменен, подменен или заличен същия, което да е предпоставка за отказ за
регистрация на превозното средство. Нормата на чл.
143 ал. 2 ЗДвП има императивен характер и нарушението се свързва с
негативните последици визирани в ал.
3 на чл. 143 от ЗДвП, поради което не може да се прилага разширително и
санкцията да въздейства в правната сфера на лице, собственик на автомобил, за
който е установено по категоричен начин, че е с автентичен номер на рамата, но
е констатирана механична интервенция върху знаци на фабрично поставения номер
на двигателя на автомобила.
В случая е установено въздействие
върху номера на рамата, но и двете приети по делото съдебно-технически
експертизи бяха категорични, че това въздействие не се е отразило на
автентичността на номера, тъй като е променян оригиналния цвят на колата и
премахването му механично и наслагването на нов с неоригинална боя е довело до
наличието на следи от механично въздействие върху номера. Вещото лице М. в
заключението си е описал подробно кои други части на автомобила са били
изследвани от него, вкл. и двигателя, за който в оспорената заповед е посочено,
че не е изследван, защото бил на „труднодостъпно място“, и е установил, че и
двата номера – на рамата и на двигателя са автентични. Направено е много
подробно описание на числата и буквите на идентификационния номер, посочено е,
че са разположени правилно и без да са налице изкривявания, като изводът е
следите от въздействия са резултат от стареене на елементите, лош подбор на
неоригинални консумативи и лоша подготовка на елемента за боядисване.
Повторната СТЕ също не е установила
въздействие върху номера на рамата, освен такова, което според него също се
дължи на премахването на оригиналната боя и наслагването на друга –
неоригинална – почистване с шкурка на детайла. Вещото лице допуска възможността
да бъде подменен целия детайл, върху който се набива номера на рамата, но върху
самият номер не е установено въздействие, което да го прави неавтентичен.
Заключенията по двете експертизи
опровергават заключението, обективирано в Протокол № 51/16.10.2017г. за
извършена съдебно-трасологическа експертиза, на която се основава акта на
ответника. Предвид установяванията на вещите лица и останалите доказателства по
делото, съдът намира че е проведено успешно оспорването на твърденията на
ответника за неавтентичност на идентификационния номер, което е послужило като
мотив за отказ да бъде извършена пререгистрацията на автомобила.
Заповедта за отказ да бъде
пререгистриран автомобила е незаконосъобразна и жалбата срещу нея следва да
бъде уважена.
При този изход на спора, основателно
се явява искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане
на разноски, което е направено своевременно. На основание чл.
143 ал. 3 АПК ответникът следва да бъде осъден да заплати на Е.С.С.,
направените по делото разноски в размер на 1730 лв., от които 10 лв. държавна
такса, 1220 лв. възнаграждение за вещо лице и 500 лв. адвокатско
възнаграждение.
Съдът, на основание чл. 172 ал. 2 от АПК
ОТМЕНЯ Заповед № 819з-231/24.11.2022г.
издадена от Началник на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Варна.
ОСЪЖДА ОД на МВР Варна да заплати на Е.С.С.,
ЕГН **********,*** сума в размер на 1730 лева, представляваща разноски по
делото.
Решението може да бъде обжалвано пред
Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: |
||