Определение по дело №51/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 116
Дата: 16 февруари 2023 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20237240700051
Тип на делото: Касационно частно административно дело
Дата на образуване: 27 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 О П Р Е Д Е ЛЕ Н И Е

 

  116           16.02.2023 г.                      гр. Стара Загора

 

         Старозагорският административен съд, в закрито съдебно заседание на шестнадесети февруари  две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                                                                                                               Председател: БОЙКА ТАБАКОВА   

Членове:  ИРЕНА ЯНКОВА      

            РАЙНА ТОДОРОВА   

 При секретаря         

и с участието на прокурор

 

като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА   частно касационно административно дело № 51 по  описа за  2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

 

Производството е по реда на чл. 229 и следващите от АПК, вр. чл. 281 от ЗИНЗС

Образувано е по касационна частна жалба от П.Й.С.срещу Разпореждане № 2708/13.12.2022 г. на Административен съд – Стара Загора, постановено по адм.д. № 780 по описа на съда за 2022 г. в частта, с което е отхвърлено като неоснователно искането му да се поставят преградни стени между душовете в банята на група 8 в Затвора Стара Загора.

 

      Подадена е и частна  касационна жалба срещу същото разпореждане от началника на затвора гр. Стара Загора в частта, с която   е наредено на Началника на затвора в град Стара Загора в срок от един месец: да утвърди график за ползване на банята в 8-ма група по килии; да нареди ремонт на душовете и умивалниците с поставяне на четири броя закачалки в банята; да осигури средства за измиване на пода за всяка килия, както и препарати за измиване на пода на 8-ма група, в количество от поне 8 литра на месец; да осигури осветление в санитарния възел на пета килия в 8-група и след 22.30 ч; да определи места за пушене извън общия коридор на 8-ма група, както и да се поставят капаци на кошовете за боклук; да организира изпълнение на задължението на надзирателите по чл. 312 т.5, т.9 и т.12 от ППЗИНЗС, както е наредено на Началника на затвора в град Стара Загора в срок до два месеца: да осигури отваряне на неотваряемия прозорец в пета килия на 8-ма група и поставяне на комарници като превенция срещу насекоми и плъхове и прекомерни температури в топлите сезони; да осигури ремонт на мазилката в 5-та килия до състояние да бъде чиста и здрава в съчетание с мерки против дървеници, ако има такива вътре в нея; да осигури мерки против дървеници по дюшеци, завивки и дрехи чрез използване на изпарителя; да осигури вид на канализационните тръби в столовата, който е съответен на предназначението на помещението за хранене, да осигури топла вода в ежедневно в осма група, както е осигурена такава за 7-ма група.

 В частната жалба  на С.се твърди, че непоставянето на преградни стени  между душовете в баните представлявало нарушение на чл. 3 от ЗИНЗС и искането му е основателно.

Във втората частна  касационна жалба на началника на затвора гр. Стара Загора се твърди, че  оспореното разпореждане е  постановено в противоречие с материалния закон и необосновано. Според касатора в случая тези  разпоредени от съда  действия не попадали в приложното поле на чл. 276 от ЗИНЗС. Разпоредбата на чл. 276, . 1 от ЗИНЗС определяла  границите на защитата пo част шеста от защитата пo чл. 250, an. 1 от АПК е срещу фактически действия, като същата може да бъде осъществена само при наличието на три изискуеми в кумулация предпоставки - да е налице фактическо действие, което се извършва от административен орган или длъжностно лице в администрацията, това действие да не ce ocнoвaвa на административен акт или на закона и към момента на търсене на защита действието да не е прекратено. За да е допустимо искането пo чл. 276, . 1, се твърди, че действията следва да са фактически. Исканите от П.Й.С.по реда на чл. 276, . 1 от ЗИНЗС действия от администрацията на Затвора Стара Загора не представлявали фактически действия. Разпоредените от съда  били  правни действия — издаване на акт — заповед, правила, които се подчиняват на условия и процедури, регламентирани в ЗИНЗС, правилника за прилагането му и утвърдени Министъра на правосъдието правила, поради което търсенето на защита по този ред  била недопустима.

 

     По отношение на разпореденото да утвърди график за ползване на банята в 8-ма група пo килии  началникът на затвора   твърди, че съгласно разпоредбата на чл.21, aл.6, пред. първо от ППЗИHЗC на лишените от свобода се създават условия за къпане не по-малко от два пъти седмично. Подаване на топла вода към баните и умивалните в корпуса на Затвора Стара Загора се извършва от Парова централа два пъти седмично, пo график и се основава на действащ административен акт - заповед от Началника на Затвора Стара Загора. Диференцирането в графика e no сектори, групи и часови диапазон. Утвърждаване на график за ползване на баня пo килии в VIII rpyпa  не би било и реaлно осъществимо поради  различния брой на лишените от свобода в различните периоди.

По отношение  на разпореждането „да ocигуpu средства за измиване на пода за всяка килия, както и препарати за измиване на пода на 8-ма група, в количество поне 8 литра на месец "; релевира доводи, че в Затвора Стара Загора се осигуряват хигиенни и почистващи материали въз ocнoвa на договори, сключени от ГДИН, след проведени процедури пo ЗОП. Почистващите препарати и хигиенните материали се предоставят ежемесечно при спазване на минималните изисквания, разписани в утвърдената със Зaпoвeд №Л-1811/ 21 .04.2020г. на Глaвния директор нa ГДИH „Таблица № 6 за полагащите ce nepuлнu, миещи и дезинфекциращи препарати и хигиенни консумативи в местата за лишаване свобода зa един месец".

      По отношение на разпореденото да се осигури  осветление в санитарния възел на пета килия в 8- група и след 22. 30 ч началникът на затвора Стара Загора твърди, че според  нормата на чл. 83, . 2 от ППЗИНЗС, централното електрозахранване в MЛC се изключвa в 22,00 ч. Електрическата инсталация в Затвора Стара Зaгopa била изградена така, че осветлението на санитарния възел и нa спалното пoмещение са на един кръг, поради което е невъзможно да се осигури такова осветление след 22,30 часа.

       По отношение на разпореденото  да определи места за пушене извън общия коридор на 8 група  твърди, че в  изпълнение нa чл. 21, . 4 от ППЗИНЗС във всяка затворническа гpyпa в Затвора Стара Зaгopa са обособени спални помещения  за пушачи и непушачи. Лицата, настанени в групите, имат свободен и неконтролируем достъп само до общите и спалните помещения в самата група, предвид което дори и да се приеме, че той следва да измени издадената заповед, с която са определени местата за пушене, то настанените в VIII rpyпa не могат да ползват определени места за пушене извън общия коридор на VIII група.

По отношение на  разпореденото „да организира изпълнение на задължението на надзирателите no чл. 312 т.5, т.9 и т.12 от ППЗИНЗС" релевира доводи, че служителите от HOC в Затвора Стара Загора са запознати с произтичащите заеманата длъжност права и задължения, вменени им пo длъжностна характеристика. Запознати са с утвърдените в Затвора Стара Загора съобразно чл. 304, ал.1 от ППЗИНЗС инструкции за особеностите на постовете и произтичащите от тях задължения, както и задължително подлежат на инструктаж преди встъпване в наряд съобразно чл.305 и сл. от ППЗИНЗС.

        По отношение на разпореденото  „да осигури отваряне на не отваряемия прозорец в пета килия на 8-ма група и поставяне на комарници като превенция срещу насекоми и плъхове и прекомерни температури“ се твърди, че всички спални помещения в Затвора Стара Загора в съответствие с чл. 20 ал.2 ППЗИНЗС, имат пpoзopци, осигуряващи естествена светлина и въздух. Прозорците в спалните помещения са изготвени и монтирани съобразно спецификация, представляваща неразделна част от дoгoвop за строителство. Затворническата администрация няма отношение към честотата на фактическото проветряване на помещенията, което изцяло е оставено на свободната преценка на С.. След направена преценка  на комисия е достигнато до извода, че неотваряемият прозорец не може да бъде преработен в отваряем с оглед установените правила за охрана и сигурност.

      По отношение на разпореденото „да осигури ремонт на мазилката в 5-ma килия до състояние да бъде чиста и здрава в съчетание с мерки против дървеници, ако има такива вътре в нея " и  „да осигури мерки против дървеници пo дюшеци, завивки и дрехи чрез използване на изпарителя“ твърди, че през  месец ноември тази година са започнали  планираното освежаване и текущ ремонт на спалните помещения в корпуса на затвора. Същото е започнало от  всички „Б" коридори и продължавало поетапно. Дървениците се пренасяли с личния багаж на лишените на свобода и задържани лица. Дадени се предписания за доставка и монтаж на камера за термична обработка на дрехи и дюшеци / uзпapuтeл/. B maзu вpъзкa били предприети необходимите действия пред Главния директор за осигуряване на средства, т.е. действия в насока на разпоредените вече са били предприети, a според съдебната практика предпоставка за допустимостта на искането no чл. 276, . 1 ЗИНЗС, респективно за наличие на правен интерес от търсената защита, е действията, нарушаващи забраната no чл. 3 ЗИНЗС, да не са прекратени или да са очевидно и обективно предстоящи.

 

      По отношение  на разпореденото ,,да осигури вид на канализационните тръби в столовата, който е съответен на предназначението на помещението за хранене“ твърди, че затворническата кухня, в т.ч. столовата, е регистрирана като обект за хранене пo Закона за храните с Удостоверение № 15/30.04.2014 г. и при извършени посещения/проверки от Прокуратура, БAБX и РЗИ и ГДИН няма констатирани нарушения и няма издадени задължителни предписания.

     По отношение на разпореденото ,,да осигури топла вода  ежедневно в осма група, както е осигурена такава за 7-ма група" твърди, че на лишените от свобода са осигурени условия за къпане 2 пъти седмично съгл. чл.21, ал.6 от ППЗИНЗС, както и допълнително им е дадена възможност за внасянето на големи бързовари за затопляне на вода, при желание. Със заповед на Началника на Затвора Стара Загора е осигурена допълнителна възможност на осъдените лица, разпределени в VII rpyпa,  работещи в цеховете на затвора, дa ползват баня ежедневно.

 Съдът, след като разгледа изложените в частните жалби основания, обжалваното разпореждане и събраните доказателства, приема за установено следното:

Частните жалби са подадени в срока по чл. 281, ал. 1 от ЗИНЗС от лица с правен интерес от обжалването – подател на искането по чл. 276 и следващите от ЗИНЗС и ответник.

Разгледана по същество, частната жалба на началника на затвора гр. Стара Загора е частично основателна, а тази на Пламен С.е неоснователна.

 Искането, по което е постановено обжалваното разпореждане, е с правно основание чл. 276, ал. 1, т. 1, вр. чл. 3, ал. 2, предл. 1, 2 и последно от ЗИНЗС.

 

      Административният съд е приел за установено, че  С.е поставен в условия, които водят до физическо страдание поради нагорещяване на въздуха в килия №5 на осма група през летните месеци, което може да се предотврати при отваряне и на третия прозорец, както и поради наличие на дървеници. Приел е  за унизително  отношение  състоянието на стените в спалното помещение, техническа неизправност на душовете и умивалниците в банята, липсата на закачалки в същите, ползването им едновременно от всички в групата поради липса на график по спални помещения, липсата на топла вода извън времето за къпане,  пушенето и хигиената в общия коридор, нивото на хигиена в килията, обусловено от липсата на средства за почистване на пода, наличието на канализационни тръби в столовата, които не са изолирани.

     Според съда липсата на осветлението в тоалетната  след 22.30 ч е унизително отношение, тъй като принуждава използването им на тъмно. Техническото разрешение, описано в предоставените данни, не е основателна причина да липсва осветление в санитарния възел, дори и по причина да се спази забраната по чл.83 ал.2 от ЗИНЗС, в която норма е описан начинът за нейното осигуряване – само захранването в спалните помещения се изключва след 22.30 ч.   

      Отказът на администрацията да разреши вътрешните прозорци на спални помещения да бъдат отворени през летните месеци поради високите температури е нарушение на забраната по чл.3 ал.2 от ЗИНЗС в частта за проветряване на спалните помещения. Тези прозорци са затворени и създават предпоставки за нечовешки условия през горещите месеци. Приел е за неоснователен доводът на ответника за причината за неотваряне на прозореца – мерки за сигурност. Това бездействие  било неоправдано от гледна точка на превес на обществения интерес над забраната по чл.3 ал.2 вр. с ал.1 от ЗИНЗС.  Установил е необходимостта  от поставяне  на комарници пред прозорците с оглед предотвратяване влизането през летните месеци на комари и мухи, така и за препятстване на гризачите да влизат в помещенията Приел е наличието на дървеница в килия 5 за безспорно доказана, като  според съда на  С.не може да се вмени в задължение да търпи дървениците, Според съда стените в килия №5 следвало   да се приведат в състояние на чиста и здрава мазилка.

      По отношение тютюнопушенето и замърсяването на пластмасовите кошове за общ отпадък, различни от пепелниците, поставени в общите коридори, е приел за неоснователен довода на ответника, че пушенето в общите коридори не може да бъде забранено чрез определяне на други места извън тях. Според мотивите на съда не следвало да се допуска пушене в общите помещения по аргумент за противното от чл.21 ал.4 от ППЗИНЗС във връзка с определението по чл.22 ал.1 от ППЗИНЗС – пушенето само в килиите за пушачи и навън, извън сградата, където няма опасност от пасивно пушене.

       По въпроса за липсата на достатъчно количество кърпи за пода в килиите и коридора, както и препарати за почистване и дезинфекция на санитарни и други повърхности, е приел, че  към момента на подаване на искането съгласно утвърдената Таблица №6 за перилни, миещи, дезинфекциращи препарати и хигиенни материали в местата за лишаване от свобода за един месец, на група 8, която се състои към момента от 30 човека, се полагат 1000 мл препарат за миене на маси, кухненска посуда, инвентар, а дезинфектант за същите предмети е в количество от 100 мл на група. За поддържане на хигиената в столови, спални помещения и коридори на един квадратен метър се полагат по 10 грама препарат за миене на пода. Стандартът за отпускане на хигиенни материали, който е изготвен в Затвора в град Стара Загора, не може да се отклонява от Таблица №6, утвърдена със Заповед № Л-1811/21.04.20г на Главния директор на ГДИН.  За Корпуса на затвора са определени 55 литра универсален препарат за под, но това е общо за всички помещения, които се ползват от лишените от свобода, като значение има дали се спазва утвърдената Таблица №6 от ГД на ГДИН.

     По въпроса за ползване на баните и състоянието им е приел, че в баните всички четири душа се ползват от цялата група в определените часови интервали, два дни в седмицата, а именно - вторник и петък по един час сутрин и един час следобед. Необходим е ред за ползване на тези четири душа. Състоянието на банята в група 8 сочело на неизпълнение на задълженията по ППЗИНЗС. Според мотивите на съда било недопустимо  да тече вода от тръбата под силно налягане, да се стои под душа, като и закачалките в банята да бъдат две. Ставало въпрос за минимално оборудване на банята със закачалки за хавлии и дрехи на четири човека, които да влизат съобразно графика за ползване на банята за къпане по килии. Графикът за групата била предпоставка за хаос, за липса на контрол, дори е против сигурността, и също допринася за липса на душове, за липса на връзка между умивалниците и канализацията, за липса на закачалки, за надпреварване кой и колко да стои под душа. Това било и  нечовешко отношение, каквото представлявало и непредоставянето на средства за измиване и избърсване на пода, съобразно обективните факти – площ и брой на лицата в групата. В затвора Стара Загора следвало  да има течаща топла вода, а не ползване на бързовари, които са и опасни, не само по два часа, два дни в седмицата, което очевидно е възможно, след като такава е осигурена на 7-ма група в Корпуса на затвора. По отношение на канализационните тръби е прието, че според техническите правила и норми за проектиране на помещения за хранене, спане и живеене  над тях не трябва да има мокри помещения като бани, кухни и санитарни възли, за да преминават по техните стени  канализационни  тръби и такива, довеждащи чиста вода. Независимо че БАБХ е приела обекта столова в Корпуса на затвора, това не санирало  нарушаването на тези правила, но същото вероятно е обективно състояние поради факта, че сградата не е била проектирана със самостоятелен възел към всяка килия. Тръбите не можели да се премахнат, но можели  да се изолират от погледа и слуха на хранещите се, като своевременното отстраняване на евентуалните им повреди щяло да доведе до ограничаване на този факт в рамките на нивото на строгост, обусловено от наложеното наказание „лишаване от свобода“. 

     Що се отнася до преградите в баните, то  нямало правна квалификация на нарушение на забраната по чл.3 ал.2 от ЗИНЗС, защото те  биха били осигурили интимност и хигиена, но в съображение влизали рисковете за сигурността на лишените от свобода. Изборът на вида преграда бил пряко свързан с нейното осигуряване, но освен това съществуването им крие възможност за посегателства върху личността, които да не могат да бъдат възприети от другите къпещи се. Липсата на преграда между душовете не може да се определи като условие над нивото на суровост, което вече води до неоправдано страдание.

 

     При така установените факти правилно е прието от съда, че  липсата на осветление в санитарните възел след 22,30 часа, наличието на  неотваряем прозорец и  неосигуряването на мерки против дървениците по дюшеци, завивки и дрехи е основателно. Съдът е изложил подробни мотиви, които не следва да се преповтарят.

 

    В останалата част, с което е уважено искането на С., същото е неправилно.  

    В чл. 3 от ЕКПЧ е прокламирано, че никой не може да бъде подлаган на мъчение, на жестоко, безчовечно или унижаващо отношение. Във вътрешното законодателство на страната това основно право е регламентирано с нормата на чл. 3, ал. 1 от ЗИНЗС, предвиждаща, че осъдените и задържаните под стража не могат да бъдат подлагани на изтезания, на жестоко, нечовешко или унизително отношение, вкл. и да бъдат поставяни в неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от свобода или задържането под стража /чл. 3, ал. 2 от ЗИНЗС/. От това право на лишените от свобода произтича задължение, при изпълнение на наказанието "лишаване от свобода" и на мярката "задържане под стража", да бъдат осигурени необходимите и достатъчни условия, обезпечаващи поддържането на физическото и психическото здраве на осъдените и задържаните лица и зачитане на правата и достойнството им /чл. 2, т. 3 от ЗИНЗС/. Съдебната практика на Европейския съд по правата на човека във връзка с дела, заведени от български граждани срещу Република България, относно заявени нарушения на чл. 3 от ЕКПЧ, произтичащи от условията в местата за лишаване от свобода и задържането под стража, е установила общи принципи и стандарти за преценката дали в конкретни случаи е налице нарушение на прокламираното в чл. 3 от ЕКПЧ основно право - Решение от 02.02.2006 г. по делото Й. срещу България, Решение от 24.05.2007 г. по делото Н. срещу България, Решение от 28.06.2007 г. по делото М. срещу България, Решение от 27.11.2008 г. по делото С. К. срещу България, Решение от 08.07.2014 г. по делото Х. и Т. срещу България, Решението на ЕСПЧ от 27.01.2015 г. по делото Н. и други срещу България и др. В тези решения се съдържат критерии от значение за преценката дали условията за изтърпяване на един ограничителен режим могат да достигнат до третиране в нарушение на чл. 3 от ЕКПЧ. В контекста на тази съдебна практика, по см. на чл. 3 от ЕКПЧ, "безчовечно или унижаващо отношение" предполага страдание или унижение, достигащи отвъд неизбежния елемент на страдание и унижение, свързан с дадена форма на легитимно третиране или наказание. Съгласно мотивите на посочените решения на ЕСПЧ мерките за лишаване от свобода могат често да съдържат такъв елемент, като държавата трябва да осигури на лишеното от свобода лице условия, които са съвместими с уважението към човешкото достойнство, така че начинът и методът на изпълнение на мярката да не го подлагат на стрес и трудности с интензивност, която надминава неизбежното ниво на страданието, свързано със задържането, и че като се имат предвид практическите нужди на лишаването от свобода, здравето и доброто му състояние да са адекватно осигурени. В тази връзка липсата на график за ползване на банята в 8-ма група по килии,  наличието на повреди на  душовете и умивалниците, липсата  на четири броя закачалки в банята; установеният в по малък размер на   средства за измиване на пода за всяка килия, както и препарати за измиване на пода на 8-ма група,  тютюнопушенето в общия коридор,  липсата на комарници, наличието на канализационни тръби в столовата, липсата на  капаци на кошовете за боклук  и липсата всекидневно на топла вода в осма група не нарушават забраната на чл.3 от ЗИНЗС. Те създават неудобства на С., но тези неудобства не представляват нечовешко и унизително отношение към него. Същото се отнася до разпореденото на началника на затвора гр.Стара Загора да организира изпълнение на задължението на   надзирателите по чл. 312,т.9 и т. 15 от ППЗИНЗС. Разпореждането в тази си част  следва да бъде отменено като незаконосъобразно

По отношение на касационната жалба на С. същата се явява неоснователна. Съдът е изложил подборни мотиви защо не следва да се поставят прегради между душовете в банята и че искането в тази му част не попада в приложното поле на чл. 3 от ЗИНЗС.  

Предвид гореизложеното съдът

 

            

              О П Р Е Д Е Л И:

     

        ОТМЕНЯ разпореждане № 2708 от 13.12.2022 година по административно дело № 780 по описа за 2022 година на Административен съд – Стара Загора в частта, с която е наредено на Началника на затвора в град Стара Загора в срок от един месец: да утвърди график за ползване на банята в 8-ма група по килии; да нареди ремонт на душовете и умивалниците с поставяне на четири броя закачалки в банята; да осигури средства за измиване на пода за всяка килия, както и препарати за измиване на пода на 8-ма група, в количество от поне 8 литра на месец; да определи места за пушене извън общия коридор на 8-ма група, да се поставят капаци на кошовете за боклук; да организира изпълнение на задължението на надзирателите по чл. 312 т.5, т.9 и т.12 от ППЗИНЗС; да осигури ремонт на мазилката в 5-та килия до състояние да бъде чиста, да осигури вид на канализационните тръби в столовата, който е съответен на предназначението на помещението за хранене,  да осигури топла вода ежедневно в осма група и да се поставят комарници на прозорците на  8-ма килия в пета група, като неправилно.

ОСТАВЯ В СИЛА Разпореждане № 2708 от 13.12.2022 г. по адм. д. № 780/2022 в останалата част.

  

     Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.                               

                                             

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                              

          ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                               2.

.